tobiaz Skrevet 2. mars 2002 Del Skrevet 2. mars 2002 Hei! Maskina mi, som består av følgende: MSI K7T-Turbo2 AMD T-Bird 1400 MHz 512 MB SDRam ASUS Geforce2 64 mb 230 W PSU + dvd, brenner, floppy - begynte plutselig i går å bli helt umulig. Da lå det Win2k og WinXP på den, og den begynte plutselig å reboote av seg selv i tide og utide, noe den ikke har gjort de siste 5 månedene. Så jeg tenkte jeg fikk prøve å formatere det helt ned og legge inn XP på nytt. Vel, formateringen gikk fint, og jeg satte opp alt i fdisk igjen, lagde nye partisjoner og formaterte til FAT32. Men i XP får jeg alltid bluescreen når den har begynt å installere filer. Dette gjelder også når jeg forsøker å installere Win2k. Feilmeldingen er "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL"... Win98 er derimot mulig å få inn, men vil gjerne få inn 2k/xp igjen pga stabiliteten. Hva er det egentlig som kan være feil? Har PSU plutselig blitt for liten eller.......? Hmm. Håper på konstruktive forslag...! Lenke til kommentar
Grimmy Skrevet 2. mars 2002 Del Skrevet 2. mars 2002 Det er en liten PSU. Jeg ville oppdatert den litt. Kjøpt et nytt kabinett med 300W eller mer. Hvis det viser seg at dette ikke er feilen, så er det nok minnet. Men PSU virker mest sansynnlig, kjøp det et skikkelig kabinett, det er en god investering, kan også brukes til din fremtidige maskin, om PSUen er god nok. Jeg hadde siktet mot 340W eller 400W da er du helt sikker. Men 300W holder, chieftech kabinettene er gode Lenke til kommentar
BBC Skrevet 2. mars 2002 Del Skrevet 2. mars 2002 Lagt inn noen nye programmer? Oppdatert drivere? Satt i/fjernet hardware? Gjort noe som helst utenom "vanlig" aktivitet? Etc... Lenke til kommentar
tobiaz Skrevet 2. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2002 Har ikke gjort noe som helst. Eller det vil si: Det det hele kanskje begynte med var at jeg skfitet HK og CPU forrige uke. Mitt gamle K7T-Turbo1 sviktet, så da kjøpte jeg Turbo2 i stedet, siden jeg hadde vært fornøyd med Turbo1. Da hadde jeg XP og 2k liggende på harddisken, som jeg koblet til det nye hovedkortet, og bootet fra det, noe som fungerte helt fint en uke frem til i går. Nå fungerer ingenting. Flashing av BIOS er ikke nødvendig, da jeg har den nyeste BIOSversjonen installert. Vel, tanken om Chieftec har fristet meg veldig, men da må jeg selge TG-billetten min. Anyone? Men alikevel.. "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL".. jeg skjønner ikke den helt... Lenke til kommentar
olealm Skrevet 2. mars 2002 Del Skrevet 2. mars 2002 Var nå veldig rart at WinXP/W2k skulle trekke så mye mer av den PSUen da... Mulig disken triller litt mer enn i W98 men det får da være grenser :smile: Lenke til kommentar
Shaws Skrevet 4. mars 2002 Del Skrevet 4. mars 2002 Hadde akkurat det samme problemet. 431W psu, og to kingston 256mb brikker. Kan være tilfeldig, men funket ved å installere win2k på en forholdsvis liten partisjon (5gb), og ha resten upartisjonert fram til det var installert. Og opplevde rebootingen i tide og utide også her tidligere.. prøv å se hvor mye støv det er inne i cpu-viften. Fikk en aha-opplevelse da pc'en til slutt bare døde, og jeg åpnet opp viften. [ Denne Melding var redigert av: Shaws på 2002-03-04 19:07 ] Lenke til kommentar
Konge Skrevet 4. mars 2002 Del Skrevet 4. mars 2002 Samme problem hadde jeg på min Duron [email protected] med K7t-turbo2 . Problemet løste seg når jeg tok ut den ene av 3 256mb sdram , w2k var plent umulig å få inn . Og ja løp å kjøp ny psu jo større jo bedre :smile: Lenke til kommentar
tobiaz Skrevet 5. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2002 RAMen min skal teoretisk være helt fin. 1x512 mosel sdram. Har testet den i en annen maskin også. Men det som har skjedd nå; Problemene inntraff under en gathering der vi var mange på en strømkrets, dette sammen med liten PSU var neppe helt bra! jeg fikk derimot lagt inn XP når jeg kom hjem, og fikk meg litt mer stabil strømkilde, men alikevel henger det seg og rebooter en gang iblant. Kommer alikevel til å kjøpe en 340 W PSU for å se om det funker, så får vi se åssen det går. Lenke til kommentar
torfinns Skrevet 5. mars 2002 Del Skrevet 5. mars 2002 Quote: On 2002-03-05 08:41, tobiaz skrev:RAMen min skal teoretisk være helt fin. 1x512 mosel sdram. Har testet den i en annen maskin også.Men det som har skjedd nå;Problemene inntraff under en gathering der vi var mange på en strømkrets, dette sammen med liten PSU var neppe helt bra! jeg fikk derimot lagt inn XP når jeg kom hjem, og fikk meg litt mer stabil strømkilde, men alikevel henger det seg og rebooter en gang iblant. Hei ! Testet du RAM'en etter du kom hjem? Brukte du testprogram eller bare konstaterte du at den andre maskinen var oppe og gikk? I så tilfelle kan det fremdeles være RAM-brikken som lager krøll. Last ned memtest86 (www.memtest86.com)om du ikke har prøvd det allerede, kjør test på brikken - kanskje du slipper å kjøpe ny strømforsyning. Jeg hadde samme problemet hvor XP ikke lot seg installere, og det grunnet i en ødelagt RAM-brikke. Torfinn Lenke til kommentar
The Chief Skrevet 5. mars 2002 Del Skrevet 5. mars 2002 Hei! Du har nok lit liten PSU ja, men jeg tror ikke det er det som er problemet! Vist du har Boot-able WinXP CD eller Win2K CD, så vil jeg ha forøkt å boote fra CD-rom og la WinXP eller 2K installasjonen gjøre formateringen og partisjoneringen. Tips! Når du starter installasjonen får du en meling om at du kan trykke F6 for å legge til SCSI eller RAID-kontroller driver --> Når denne meldingen kommer, så trykk F5, da får du opp en liste over hvilken maskin du kjører; velg da Standard PC. Vist du ikke velger dette så vil Windows installasjonen velge Advanced Configuration and ASPI! Dette er Bill Gates måte å gjøre livet for maskinens hardware et helvete! For da får du alt av tenkelig hardware på samme IRQ, og da blir det en del køkjøring, som du sikkert forstår! Det eneste du må huske på når du har valgt Standard PC, er å manuelt sette på Advanced Power Management i Power Options i kontrollpanelet!! Dette har løst en del problemer for meg!! PS! Jeg kan ikke helt se den store interessen for å installere både XP og 2000, da disse er basert på det samme! Det er ingen store fordeler med å kjøre XP fremfor 2K, eller omvendt! Så velg en av dem, det sparer du mye arbeid på :·) !! Lykke til! Lenke til kommentar
JonV Skrevet 5. mars 2002 Del Skrevet 5. mars 2002 Quote: On 2002-03-02 01:28, tobiaz skrev:Har ikke gjort noe som helst.Eller det vil si:Det det hele kanskje begynte med var at jeg skfitet HK og CPU forrige uke. Mitt gamle K7T-Turbo1 sviktet, så da kjøpte jeg Turbo2 i stedet, siden jeg hadde vært fornøyd med Turbo1. Da hadde jeg XP og 2k liggende på harddisken, som jeg koblet til det nye hovedkortet, Det er ikke et eneste OS som liker å oppdatere ALLE driverne Til hovedkortet. det går som regel dårlig. Den finner som regel alt men det blir glipper med driverne. Lenke til kommentar
Tantor_ Skrevet 5. mars 2002 Del Skrevet 5. mars 2002 Hadde samme dritten i månedsvis, helt til jeg fjernet den 3. 128mb brikken min. Går som smurt nå,,satans abit bx-133.. Klar for oppgradering på den boksen der ja. Har et hav av cisco routere!!! Noen som er interessert i å kjøpe?25xx, 36xx,26xx, AGS PRO Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 5. mars 2002 Del Skrevet 5. mars 2002 Hovedkort med onboard ac97 lyd har også en liten bug som gjør at man av og til må deaktivere lyden (onboard) for å få installert win2000.. Tror det samme gjelder WinXP.. Kan dette ha noe med saken å gjøre ? Lars Ove Lenke til kommentar
tobiaz Skrevet 5. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2002 Skal prøve Memtest. Jeg har installert fra CD og latt Win gjøre installeringen selv. Kjører heller ikke Win2k/XP dual lengre, det var bare noe jeg gjorde en liten stund fordi jeg la inn fra en XP CD jeg ikke visste om virket helt bra, så jeg lot 2k ligge der så lenge. Strømforsyningen er jo veldig liten da.. Jeg vet ikke jeg, men RAM'en min skal jo være helt finfin. Den var i allefall det når jeg satte den i min gamle PIII 500, den kjørte helt stabilt i flere timer (win2k) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå