|FSK| Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Hvordan kan jeg legge til et brukernavn i proftpd, f.eks. "public", som ikke krever at jeg lager et brukernavn i /etc/passwd? når jeg skal åpne ftp-server'n for personer jeg ikke stoler 100% på, syns jeg det blir for risikabelt å gi dem et brukernavn de kan klare å få brukt andre steder i tillegg. Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Sjekk direktivene AuthUserFile og AuthGroupfile if config fila. Filene skal ha samme syntaks som /etc/passwd og /etc/group Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Du kan jo lage brukere uten shell. Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 (endret) ja, men da må du ha med linja i configen som sier at folk uten valid shell kan logge inn. husker ikke helt hvordan den linja lød desverre. EDIT: RequireValidShell off legg den inn under global nederst. Endret 10. desember 2003 av Nichotin Lenke til kommentar
Bad_Byte Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Like greit å ha folka i mysql mysql> desc users; +----------+-----------------+------+-----+---------+-------+ | Field | Type | Null | Key | Default | Extra | +----------+-----------------+------+-----+---------+-------+ | username | varchar(30) | | | | | | passwd | varchar(50) | | | | | | uid | int(3) unsigned | | PRI | 0 | | | gid | int(3) unsigned | | | 0 | | | homedir | varchar(255) | YES | | NULL | | | shell | char(1) | | | 1 | | +----------+-----------------+------+-----+---------+-------+ 6 rows in set (0.00 sec) proftpd.conf SQLConnectInfo user@local user password SQLAuthenticate on SQLUserInfo users username passwd uid gid homedir shell SQLAuthTypes Backend Plaintext Ikke det beste oppsettet, men det funker og jeg trenger ikke å legge til brukere i systemet bare for at noen skal få ftp tilgang. Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 11. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2003 (endret) jeg prøvde et opplegg med mysql, men får følgende feilmelding når jeg prøver å starte proftpd. " - Fatal: unknown configuration directive 'SQLConnectInfo' on line 62 of '/usr/local/etc/proftpd.conf'." hva er det jeg gjør galt? har lagt de SQL-linjene under <Global> edit; har ikke mod_mysql, og finner den heller. hvor kan jeg finne den filen? Endret 11. desember 2003 av |FSK| Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Bruker vsftpd, og har satt shellet til brukerene til /sbin/nologin. Funker fint! Lenke til kommentar
Bad_Byte Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 edit; har ikke mod_mysql, og finner den heller. hvor kan jeg finne den filen? Det må legges till i configure ./configure --with-modules=mod_sql:mod_sql_mysql Link Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå