Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matematikk 1T oppgave

Anbefalte innlegg

Oppgave:

-2x^2+bx+6=0

Finn b, og se hvis b kan ha:

- 2 løsninger som er helt like

- 2 forskjellige løsninger

- ingen løsninger

Formel jeg brukte var b^2-4ac=0 V b^2-4ac>0 v b^2-4ac<0

Jeg fikk disse svarene:

b=kvadratroten av -48

b<kvadratroten av -48

b>kvadratroten av -48

Læreren vil  ha en konklusjon, og jeg har prøvd å si at konklusjonen er at det fins ingen løsning for b, siden det er et negativ tall i kvadratroten, men det er feil. 

Hva kan konklusjonen være? konklusjonen for: 2 løsninger som er hlt like, 2 forskjellige løsninger og ingen løsning.

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se på abc-formelen:

chart?cht=tx&chl=x=\frac{-b\pm \sqrt{b^2 - 4ac}}{2a}

For at du skal ha to like løsninger, så må chart?cht=tx&chl=+\sqrt{b^2 - 4ac}=-\sqrt{b^2 - 4ac}. Dette kan kun skje når chart?cht=tx&chl=\sqrt{b^2 - 4ac}=0

For at du skal ha ingen løsning, så må uttrykket være udefinert. Dette skjer enten når chart?cht=tx&chl=a=0, som ikke er tilfellet siden chart?cht=tx&chl=a=-2 eller når chart?cht=tx&chl=b^2 - 4ac < 0

For at du skal ha mer enn en løsning, så må du ha et tilfelle som ikke er av de to over.

Edit: Dersom fortegnene forvirrer deg, så kan du gange begge sider med -1.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Etter mitt skjønn har OP gjort det meste rett, men bommet på tolkningen av svarene (og litt formelt skriveri, men whatever). Jeg ville dog gjort det noe annerledes: blås i selve kvadratroten, og se heller på b^2-4ac, og vurder hvilke reelle b som kan oppfylle kravene i de tre tilfellene. Hvilke b funker for at ulikheten b^2>-48 skal gjelde? (hint: du facepalmer om du ikke får det til og deretter leser fasiten)

For ordens skyld går det fint an å løse disse oppgavene selv med b^2-4ac<0, så hvorfor lærebokforfatter driver med ljug og fanteri og sier noe annet vites ikke. Det hadde vært mer korrekt å skrive at løsningen ikke er reelle tall, og dermed ikke er tema i 1T.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...