Gå til innhold

Utslippet av klimagasser fra transport går opp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Svevestøv.. Når kan man forvente at vegvesenet begynner å vaske/børste veiene jevnlig, der piggdekkavgift er innført? Dritt på veiene på den årstiden gjør vel baneunderlaget glattere å kjøre på med vinterdekk uten pigg? Det sies jo at dersom en bil her og der kjører med pigg, så blir det sikrere for de andre bilistene som ikke har pigg.

Lenke til kommentar

Bilismen har et veldig negativt miljøfokus i media og blant politikere. Kollektivt er "in" og bilisme er "usympatisk". Men flytrafikken har dessverre et helt annet fokus. Det finnes ingen elbil-trend som utkonkurrerer fly på miljø. Derfor er fokuset turisme og turisme er jo bra.. i følge media og politikere. Avinor jubler over økninger og media hiver seg på med positivt fokus når flypassasjerer svir av enorme mengder karbon, noen ganger mer på én internasjonal tur enn de slipper ut fra bilen sin i løpet av et helt år. Likevel subsidieres "flybensin" med avgiftsfritak og statlige overføringer til en rekke flyruter og politikerne vedtar lokketilbud som taxfree ved ankomsten på flyplassene. Hadde f.eks noen foreslått å opprette et taxfree-kjøpesenter på norsk side av Svinesund for å lokke flere til å svi av bensin og diesel så hadde vel kritikkene haglet. Men når det er snakk om fly så er det plutselig stuerent.

 

Jeg mener det eneste riktige er å avgiftsbelegge CO2-utslipp likt, uavhengig av hvilket transportmiddel man bruker. Og ha et mer balansert miljøfokus på de ulike transportmidlene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Helt enig i at det er på tide å avsløre flytrafikkens konsekvenser for helse og miljø. Og i tillegg er flytrafikkens konsekvenser for klimaet langt større enn CO2-utslippene alene tyder på. Det skyldes at

1) virkningene av CO2-utslipp i flyenes marsjhøyde er langt større enn av bakkenære utslipp;

2) flyene pøser ut andre klimagasser enn CO2. For hvert tonn CO2 et fly slipper ut, tilsvarer klimavrikningene utslipp av ca. 2,6 tonn CO2 fra bakkenær kilder.

Se f.eks. The Illusions of green flying: http://www.ftwatch.at/wp-content/uploads/2017/10/FT-Watch_Green-Flying_2017.pdf

Pål Jensen

Lenke til kommentar

Flyselskapene bidrar selvsagt også kraftig med måten de framstiller drivstofforbruket. F.eks bruker et fult passasjerfly som flyr sin maksimale distanse ca 0,029 liter drivstoff per setekilometer (oppgitt). Deretter sammenlignes det med biler som ofte bruker rundt 0,6 liter per mil. Det unnlates å fortelle at kortere flyturer forbruker mye mer per km fordi det er avgang og stigning utgjør en større del av turen. Innenlands flyvnigner kommer fort opp i over 0,05 liter per km. Bruk av km i stedet for mil (som er på folkemunne vanligst når man snakker om bil) flytter også kommaet en plass. Innenlands fly er altså oppe i rundt 0,5 liter/mil. Da har vi ennå ikke tatt hensyn til at mange av flysetene står tomme. Antall liter per km per passasjer blir altså høyere enn antall liter per km per sete. Muligens rundt 0,6 liter/mil. Videre så er altså dette en sammenligning av 1 flypassasjer med 1 hel bil som i gjennomsnitt har 5 seter. På lengre turer ligger nok snittet på rundt 2 personer per bil, altså rundt 0,3 liter/mil per passasjer. Tar vi hensyn til at bilvei er rundt 50% lengre enn ruten flyene flyr så er bilene oppe i rundt 0,45 liter/mil.

 

0,6 liter/mil (fly) vs 0,45 liter/mil (bil) gir et helt annet inntrykk enn tallene som flyselskapene sammenstiller: 0,0029 liter/setekm (fly) vs 0,5 liter/mil (bil).

Lenke til kommentar

[....]. Tar vi hensyn til at bilvei er rundt 50% lengre enn ruten flyene flyr så er bilene oppe i rundt 0,45 liter/mil.

 

[.....].

Men stemmer dette? Jeg skal så godt som aldri til Torp, Evenes, Gardermoen eller Arlanda, jeg skal til Oslo, Harstad eller Stockholm. Mens med bilen (og ofte toget)parkerer jeg i gangavstand fra dit jeg vil. Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke finregnet på det fordi det kommer an på så mangt. F.eks vet jeg ikke adressene du eller et representativt utvalg av flypassasjerene skal fra og til. De andre faktorene varierer også så mye at jeg ser ikke noe poeng i å finregne. Noen av usikkerhetene utligner hverandre sånn at sluttestimatet antagelig er ganske ok.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Og hvis flyene i praksis bruker 0,6 liter/mil, tilsvarer klimavirkningene ca. 1,6 liter/mil. Noen finregning er ikke nødvendig for å fastslå at flytrafikk er usdevanlig lite «miljøvennlig», desto mer fordi den også oppmuntrer til lengre reiser enn andre transportmidler.
Pål Jensen

 

Jeg har ikke finregnet på det fordi det kommer an på så mangt. F.eks vet jeg ikke adressene du eller et representativt utvalg av flypassasjerene skal fra og til. De andre faktorene varierer også så mye at jeg ser ikke noe poeng i å finregne. Noen av usikkerhetene utligner hverandre sånn at sluttestimatet antagelig er ganske ok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...