Troxx Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 (endret) Et søk på effektiv trening gir aldri noe godt resultat, omtrent som å søke etter noe seriøst innenfor søk etter liv utenfor jorden.Jeg har trent en del tidligere og har startet opp igjen nå. Problemet nå er å finne tid og samtidig orke. Så er også hensikten med treningen blitt bedre livskvalitet fremfor utholdenhet eller styrke. Muskelmasse ser bedre ut og har høyere (4%?) hvileforbrenningsrate enn f.eks fettceller, så økt muskelmasse er et mål.Utholdenhet trenger jeg ikke så ofte, maksimal styrke trenger jeg oftere, og med god maksimal styrke følger det nok med en viss utholdenhet. Hvor lang hviletid mellom øktene er optimalt ut fra målet om å få mest mulig ut av hver økt? Har nå 2 og 3 dager mellom hver økt.Målet er altså ikke rask progresjon, maksimal styrke eller maksimal utholdenhet, men heller langsiktig maksimal hvileforbrenningsrate med minst antall treningsøkter pr tidsenhet.--- Oppdatering -----Fant dette (men mangler god dokumentasjon): RestitusjonstidIntensitet 90–95 % restitusjon45–60 min rask gange, lett løping Få timer45–60 min vanlig løping 6–12 timer45–60 min rask løping 12–18 timer30–45 min svært rask løping 12–24 timer6 x 3 min harde intervaller 18–36 timer60–90 min tung styrketrening 18–36 timer (antar jeg kommer i denne gruppen)0,75-3 døgn ... det er et heftig spenn... 1-4 dager pause liksom Endret 7. desember 2017 av Troxx Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 *Snip* Målet er altså ikke rask progresjon, maksimal styrke eller maksimal utholdenhet, men heller langsiktig maksimal hvileforbrenningsrate med minst antall treningsøkter pr tidsenhet. *Snip* Du ønsker altså å trene så lite som mulig.. Tolker det da som at du egentlig er fornøyd med skrott og ønsker å bevare den som den er.(?) Da har jeg løsningen. Dropp treningen helt, for med slik holdning blir det ikke no ordning på den uansett. Styr istedet kostholdet i retning av målene dine Lenke til kommentar
Troxx Skrevet 7. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2017 (endret) Med 2-3 økter pr uke innen kategorien tung styrketrening så vil jeg vel si jeg har ambisjoner om å endre litt på ting (bortsett fra kostholdet), skrotten er i grei stand, men når magen begynner å bli synlig så kan jo høyere forbrenning endre på det.Jeg driver også med paragliding, så det er fordel å bli kvitt noen kg, både mht til å passe i utstyret og mht lettere fremkommelighet opp fjellene.Ang. holdning så er den irrelevant... Man får samme utbytte av treningen uansett om man liker den eller ikke dersom øktene ellers utføres likt.Ellers var hensikten og dermed litt av holdningen og beskrevet: "Så er også hensikten med treningen blitt bedre livskvalitet fremfor utholdenhet eller styrke."Det er litt feil å si at jeg ønsker å trene minst mulig når jeg skriver og mener målet er : "langsiktig maksimal hvileforbrenningsrate med minst antall treningsøkter pr tidsenhet."Det gjør godt på mange måter å trene... (selv om det kan være slitsomt og vondt der og da). Endret 7. desember 2017 av Troxx Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 (endret) Med 2-3 økter pr uke innen kategorien tung styrketrening så vil jeg vel si jeg har ambisjoner om å endre litt på ting (bortsett fra kostholdet), skrotten er i grei stand, men når magen begynner å bli synlig så kan jo høyere forbrenning endre på det. Jeg driver også med paragliding, så det er fordel å bli kvitt noen kg, både mht til å passe i utstyret og mht lettere fremkommelighet opp fjellene. Ang. holdning så er den irrelevant... Man får samme utbytte av treningen uansett om man liker den eller ikke dersom øktene ellers utføres likt. *Snip* Det er først og fremst på kjøkkenet du styrer kiloer opp eller ned - eventuelt fjerner "magen". Hvis du ikke ønsker å endre på kostholdet er du nødt til å forbruke energien som fremprovoserer magen - altså kaloriene som gjør at du går opp i vekt må forbrennes via aktivitet. Du behøver ingen dokumentasjon på dette annet enn å benytte en badevekt for å se om du er aktiv nok til å få ønsket resultat. Fare for overtrening i ditt sted er ikke overhengende. Kostholdet er alfa og omega når det kommer til å nå et ønsket mål via trening. Her tar du fullstendig feil. Hvis du ikke "liker" treningen er det ikke mulig å gjennomføre øktene på samme måte som hvis du trivdes med treningen og faktisk syntes den var gøy og givende med et mål om fremgang. Det er her "holdning" er høyst relevant. Endret 7. desember 2017 av Countryman Lenke til kommentar
Troxx Skrevet 7. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2017 (endret) Man trenger ikke endre kosthold eller øke aktivitetsnivå for å gå ned i vekt, det holder å øke muskelmasse.Har du dokumentasjon for at holdning har noe å si for effekt av trening? Jeg mener det er logisk at dersom treningsøkta er dønn lik er det irrelevant om du liker den eller ikke.Kosthold er viktig, men dersom det allerede består av nok av det meste, er det ikke nødvendig å endre noe. Faren for overtrening er det vanskelig å si noe om uten å se treningsprogrammet. Det er ikke nødvendig å trene ofte for å oppnå "overtrening", idiottrening holder. Jeg kan bekrefte (subjektivt) at faren ikke er overhengende. Endret 7. desember 2017 av Troxx Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Har du dokumentasjon for at holdning har noe å si for effekt av trening? Jeg mener det er logisk at dersom treningsøkta er dønn lik er det irrelevant om du liker den eller ikke. Med holdning så mener han nok noe ala motivasjon. For at man skal gidde å gjøre noe så må man ha et snev av lyst til å gjøre det, generellt sett. Men selv om man ikke liker eller har lyst så kan man jo tvinge seg og gjøre det alikevel (støvsuge, kremt kremt), det viktigste er jo at man gjør det. Man får like mye utbytte av treningen selv om man ikke liker det (duh?). Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 (endret) Man trenger ikke endre kosthold eller øke aktivitetsnivå for å gå ned i vekt, det holder å øke muskelmasse. Har du dokumentasjon for at holdning har noe å si for effekt av trening? Jeg mener det er logisk at dersom treningsøkta er dønn lik er det irrelevant om du liker den eller ikke. Kosthold er viktig, men dersom det allerede består av nok av det meste, er det ikke nødvendig å endre noe. Faren for overtrening er det vanskelig å si noe om uten å se treningsprogrammet. Det er ikke nødvendig å trene ofte for å oppnå "overtrening", idiottrening holder. Jeg kan bekrefte (subjektivt) at faren ikke er overhengende. Og hvordan har du tenkt å bygge muskelmasse? Skal denne muskelmassen bygges samtidig som du danser ned i vekt? Det fungerer desverre ikke slik. Med denne kommentaren viser tegn til at du ikke helt forstår hvordan grunnleggende ting henger sammen Når du samtidig svarer på alt jeg forteller deg med motsvar som viser at "du tydelig allerede kan alt"...da lurer jeg på hvorfor du i det hele tatt henvender deg i en treningstråd for å få hjelp For å gjøre en kraftanstrengelse må du ha motivasjon til å utføre den. Du må være motivert til i det hele tatt å forsøke, og ha troa på at det skal gå bra. Du kan ikke sammenligne treningsresultater på den måten du gjør. Er du motivert yter du mer. Du har også et konstant ønske om å yte mer, gjøre det bedre enn du gjorde sist. Dette er noe du muligens ikke har opplevd. Jeg vet riktignok veldig godt hvor store forskjeller dette utgjør for treningen. De få dagene i året jeg IKKE er motivert har jeg ikke sjangs til å løfte det som på planen er satt på papiret. Så enkelt er det. Både den motiverte og den umotiverte kan dra på trening og løfte 10kg 10 ganger hvis 20kg er maksvekter. Resultatet for begge blir likt, ja = NULL = Her har du helt rett Hva er det egentlig du ønsker dokumentasjon for? Spør om noe konkret du ønsker å få dokumentert, så skal jeg forsøke å komme med den. Endret 7. desember 2017 av Countryman Lenke til kommentar
Troxx Skrevet 7. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2017 @Countryman: Spørsmålet mitt er aldri berørt..."Hvor lang hviletid mellom øktene er optimalt ut fra målet om å få mest mulig ut av hver økt?"Holdningen din er ganske ugrei, men ... jeg hadde bare _ett_ spørsmål..Antar det var dette du reagerer på: "Kosthold er viktig, men dersom det allerede består av nok av det meste, er det ikke nødvendig å endre noe." "Denne kommentaren viser tegn til nullforståelse for hvordan ting henger sammen" ... uhh... og du er personlig trener?Om jeg bare hadde fått noe bedre enn det jeg fant på "aktivtrening" (lenke i OP så hadde det vært fint).Jeg har sikkert trent i 10år, men tror nok jeg kan få litt mer ut av tiden.Det ble spurt en gang (av godt trente folk) om vi (jeg og en kamerat) tok stereoider, riktignok hadde vi en heftig progresjon, men det eneste vi gjorde var å trene med 2 dagers pause mellom hver økt gjennom ett år. Ellers spiste vi vanlig mat, og spiste oss mette. MEN, det må da finnes en fasit på hva riktig pause er, og kanskje spesielt viktig hvor mye man taper på for lang/kort hviletid. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 (endret) @Countryman: Spørsmålet mitt er aldri berørt..."Hvor lang hviletid mellom øktene er optimalt ut fra målet om å få mest mulig ut av hver økt?" Holdningen din er ganske ugrei, men ... jeg hadde bare _ett_ spørsmål.. Antar det var dette du reagerer på: "Kosthold er viktig, men dersom det allerede består av nok av det meste, er det ikke nødvendig å endre noe." "Denne kommentaren viser tegn til nullforståelse for hvordan ting henger sammen" ... uhh... og du er personlig trener? Om jeg bare hadde fått noe bedre enn det jeg fant på "aktivtrening" (lenke i OP så hadde det vært fint). Jeg har sikkert trent i 10år, men tror nok jeg kan få litt mer ut av tiden. Det ble spurt en gang (av godt trente folk) om vi (jeg og en kamerat) tok stereoider, riktignok hadde vi en heftig progresjon, men det eneste vi gjorde var å trene med 2 dagers pause mellom hver økt gjennom ett år. Ellers spiste vi vanlig mat, og spiste oss mette. MEN, det må da finnes en fasit på hva riktig pause er, og kanskje spesielt viktig hvor mye man taper på for lang/kort hviletid. Det var vel ikke det jeg kommenterte eller? Snakk om å ta ting ut av kontekst. Det jeg faktisk kommenterte på var at du kan ikke går ned i vekt og øke muskelmassen samtidig. Skal du øke i muskelmasse for å øke hvileforbrenningen må du OPP i vekt - for å kunne bygge noe som helst. Du bygger da BÅDE muskelmasse og MER fett samtidig. Det er dette du må forstå før noe som helst annet. Det vil si at det du spør om og det du faktisk ønsker ikke henger på grep. Derfor får du svar som du gjør Ang. spørsmålet ditt og listen du har lagt ut som viser intensitet og restitusjon: Skjemaet er en helt grei mal å følge, men det er individuelt hvordan det fungerer for "folk" og varierer sterkt i forhold til treningsalder, treningsnivå og ikke minst kosthold - og derfor er det vanskelig å komme med en klar dokumentasjon på hva som er optimalt. Endret 7. desember 2017 av Countryman 1 Lenke til kommentar
Troxx Skrevet 7. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2017 (endret) Overskriften til posten er: "Problematisk mht dokumentasjon..."Spørsmålet er: "Hvor lang hviletid mellom øktene er optimalt ut fra målet om å få mest mulig ut av hver økt?"Countryman og jeg kom ingen vei mht noe...Jeg etterlyser altså dokumentasjon på forhold mellom trening og pause (fordi trening i likhet med klimapolitikk, innvandring og en rekke temaer er håpløse å søke god informasjon om).Jeg har ingen problemer med overvekt eller undervekt, men er ferdig "bulket".Spiser når jeg er sulten.Motivasjonen er ok, jeg kan holde ut er par år med trening, men vil at hver trening skal gi maks uttelling.Innsikten i fysiologi er grei nok.Kostholdet er normalt.De fleste av årene jeg har trent var på 90-tallet, så da var det håpløst å finne noe bedre enn grei gjetting.Å gå ned i vekt _samtidig_ som muskelmasse øker var ikke tema. Det jeg opplevde etter ett års trening i 2015/16 med brå slutt var at vekta raste 10kg ned etterpå.Vekta er ikke et problem, bare fordelingen/forholdet av fett.1,77m og 85kg ... mye god mat og øl. Endret 7. desember 2017 av Troxx Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 (endret) Her har du en enkel dukomentasjon på hva som er optimalt - og hvor man går over til en negativ sirkel. Matrialet er hentet fra AFPT som anses å besitte informasjon basert på nåtidens forskninsresultater. Som du kan se er det mulig å strø dette utover flere økter pr. uke med mindre volum pr. økt - eller kjøre store økter få ganger i uken. Det første valget er det beste. Det er også forskjell på nybegynnere og viderekomne hva gjelder treningsvolum. Endret 7. desember 2017 av Countryman Lenke til kommentar
Troxx Skrevet 8. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2017 Slik forestiller jeg meg at det er: https://drive.google.com/open?id=1NV8lYPxFpW_UIU8peQBiFb2DP5pLyJDD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå