Svein-Erik Hole Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Diskusjonsforumet binder alle Teknisk Ukeblad Medias nettsider sammen.Diskusjon.no har rundet 24 millioner poster Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Jeg er en flittig bruker av kommentarfeltet og mener jeg lærer mye gjennom å delta. Skulle gjerne sett at de som kaller seg eksperter(folk fra universitetene) var mer aktive, for å løfte debatten enda noen hakk. Føler av og til at uttrykket "som en roper i skogen får en svar" passer, da tema som interesserer ofte møtes med taushet. La f. eks ut et bidrag, med tråd: Teknologi og vitenskap-Energi-Multi-use of the ocean i April, uten at noe hverken har lest eller kommentert. Enkeltbidrag har nok lett for å drukne i massen av aktivitet, så kanskje kommentarene knyttet til artiklene i TU egentlig er det beste. Da er det viktig at artiklene tar opp tema som er samfunnsnyttige, og spesielt i lys av at vi må skape flere industriarbeidsplasser. Har også et ønske om å kunne legge ut små bilder på kommentarfeltet, da bilder ofte gir den beste informasjonen. 1 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 0.05 prosent er meg Fortsatt først på side 6 av topplisten: https://www.diskusjon.no/index.php?app=members&module=list&app=members&module=list&showall=0&sort_key=members_display_name&sort_order=asc&max_results=20&sort_key=posts&sort_order=desc Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 (endret) Hurra for diskusjon.no!Hurra for administratorane!Hurra for moderatorane!Hurra for forumrettleiarane!Hurra for brukarane! 0.05 prosent er meg Fortsatt først på side 6 av topplisten:https://www.diskusjon.no/index.php?app=members&module=list&app=members&module=list&showall=0&sort_key=members_display_name&sort_order=asc&max_results=20&sort_key=posts&sort_order=desc Get to the first page! Edit: I dag er faktisk 15-års jubileet mitt på forumet! Jeg er en flittig bruker av kommentarfeltet og mener jeg lærer mye gjennom å delta.Skulle gjerne sett at de som kaller seg eksperter(folk fra universitetene) var mer aktive, for å løfte debatten enda noen hakk.Føler av og til at uttrykket "som en roper i skogen får en svar" passer, da tema som interesserer ofte møtes med taushet.La f. eks ut et bidrag, med tråd: Teknologi og vitenskap-Energi-Multi-use of the ocean i April, uten at noe hverken har lest eller kommentert.Enkeltbidrag har nok lett for å drukne i massen av aktivitet, så kanskje kommentarene knyttet til artiklene i TU egentlig er det beste.Da er det viktig at artiklene tar opp tema som er samfunnsnyttige, og spesielt i lys av at vi må skape flere industriarbeidsplasser.Har også et ønske om å kunne legge ut små bilder på kommentarfeltet, da bilder ofte gir den beste informasjonen. Djupare, tekniske diskusjonar er ikkje alltid like lett å få til på denne typen forum, med mindre det er snakk om forum dedikert til eit spesifikt emne eller område. Diskusjon.no har alt frå teknologi til samliv, og brukarmassen kjem frå alle delar av samfunnet. Jo snevrare og meir avansert eit emne blir, jo dårlegare er sjansen for at du får gode svar. Endret 7. desember 2017 av Zeph Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Det gjenstår én liten hindring før vi har et fullverdig teknisk forum: krav om at brukerne skal opptre under eget navn. Det er tross alt tekniske saker vi prater om. Stort sett. Oppretthold gjerne muligheten til å diskutere personlige ting under anonymitet, men med visse begrensninger. Da får vi samtidig fjernet trollene. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 La f. eks ut et bidrag, med tråd: Teknologi og vitenskap-Energi-Multi-use of the ocean i April, uten at noe hverken har lest eller kommentert. Link. Jeg leste en slik tråd for en stund siden, men det var kanskje ikke din? Lenke til kommentar
Populært innlegg ATWindsor Skrevet 7. desember 2017 Populært innlegg Del Skrevet 7. desember 2017 Det gjenstår én liten hindring før vi har et fullverdig teknisk forum: krav om at brukerne skal opptre under eget navn. Det er tross alt tekniske saker vi prater om. Stort sett. Oppretthold gjerne muligheten til å diskutere personlige ting under anonymitet, men med visse begrensninger. Da får vi samtidig fjernet trollene. Uenig, nå skal jeg ikke si at jeg alltid er enig med modereringen i forumet, men generelt gjør moderatorene en veldig god jobb, og forumet er bedre enn mange andre. Se på aviser sine diskusjoner der folk har fullt navn, enorme mengder søppel og drit. Diskusjon.no har vist at kvalitet på debatt ikke har noe med fravær av anonymitet å gjøre. AtW 13 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Einig med AtW. Eg hadde ein gang tru på at krav om fullt namn om FB-lenke ville føre til betre diskusjonar i kommentarfelta på avisene, men det stemte ikkje. Det er like mykje ræl, personangrep og usaklege innlegg som alltid. Dei som driv med den type innlegg ser ikkje ut til å bry seg stort om dei postar under fullt namn. Dei som derimot er litt bevisst på internettbruken og gjerne har mykje å bidra med i tekniske diskusjonar kan fort finne på å halde seg unna på grunn av nivået og akkurat det at dei ikkje kan diskutere anonymt. 5 Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Fra artikkelen: "Nylig rundet diskusjon.no 24 millioner poster, skrevet fra 213.547 brukerkontoer og fordelt på 1.647.974 tråder. Dette gjør diskusjon.no til landets største forum for teknologi." - I og med at diskusjon.no favner mye mer enn kun teknologi (som jo beskrives lenger ned i artikkelen) så blir dette en lite etterrettelig påstand; Hvor mange av disse 24 millioner postene er rent teknologirettede (definisjon mangler også) og hvem er konkurrentene? Sier ikke at påstanden er feil men skulle likt å se en bedre beskrivelse av- og underlag for påstanden i artikkelen. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 (endret) Uenig, nå skal jeg ikke si at jeg alltid er enig med modereringen i forumet, men generelt gjør moderatorene en veldig god jobb, og forumet er bedre enn mange andre. Se på aviser sine diskusjoner der folk har fullt navn, enorme mengder søppel og drit. Diskusjon.no har vist at kvalitet på debatt ikke har noe med fravær av anonymitet å gjøre. AtW Enda en gang enig i et av dine mange innlegg. Egentlig så skulle vel flere innlegg ha vært modererte i fra meg og i fra deg. Men, det finnes jo grenser for mengde fritid hos disse frivillige arbeiderne. @Tom Bäcker: Du har sikkert litt rett, men uten en åpen nok debatt, så mister man kanskje noen interessante poeng. Må man være ingeniør-utdannet for å se lyset? Eller kan det hende at en alminnelig mann/kvinne kan se et lys som ingeniøren ikke så? Hvorfor skal tekniske debatter kun inneholde eksempelvis ingeniørutdannedes meninger om saker og ting? Ingeniør er dessuten ikke noen beskyttet tittel. Hvem som helst kan vel kalle seg det. Omtrent som at man ser folk flokke om valgkampinnspurter, og som utgir seg for å være "vitere", bare for å ha en mening, som media har sett at vedkommende har og velger "lansere vedkommende i sendetid".. Endret 7. desember 2017 av G 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Nei, du trenger ikke utdannelse for å se lyset. Jeg er mest aktiv i mobiltelefoni og tilstøtende, og har ikke utdannelse i fage. Like forbanna, så treffer jeg planka rett som det er. Det viktigste er å ha interesse for det man snakker om, pluss litt erfaring i å formidle. Årsaken til at jeg er for å bruke fullt navn, er at da vet du hvem du snakker med, i tillegg til at du kan gjenkjenne folk andre steder på nett. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 [...] Egentlig så skulle vel flere innlegg ha vært modererte i fra meg og i fra deg. Men, det finnes jo grenser for mengde fritid hos disse frivillige arbeiderne. Sterkt uenig. Overmoderering kan drepe et forum. Det er bedre å ha en litt "løs" tone og kose seg enn å være redd for å skrive noe som kan oppfattes feil av folk. Etter min erfaring så går ikke modereringsmengden på fritid, men at moderatorene er flinke til å ikke leke Nazi Lenke til kommentar
G Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 (endret) Er enig til en viss grad, i.o.m. at det lar seg gjøre å endre alias. Det kan kanskje sees på som en uting, da man ikke kan følge folk ordentlig. Det kan selvsagt være gode grunner noen gang, at folk skal skifte alias. Jeg liker likevel muligheten til å kunne skrive bak et alias, så får heller folk kjenne meg som jeg framstår. Diskusjon.no er mitt sosiale media. Liker ikke ordinære sosiale medier jeg, men det er sånn jeg er. Edit: der klarte Soseks å smi inn ett innlegg. Får legge "Tom"-quote på da. Edit2: Det er helt klart enkelte på forumet som hadde vært artig å kjent i virkeligheten. Men da har man ikke et skille lengre mellom det anonyme og den personen en skaper dialog/vennskap på. Endret 7. desember 2017 av G Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 (endret) Takk til diskusjon.no Et eksempel andre Norske medier bør følge. Kommentarfelt som leder til tråder på et ekte forum, som oppfordrer til skikkelig diskusjon, ikke isolerte diskusjoner som aldri kan følges opp. Eller enda verre, diskusjonsødeleggende format gjennom et monopolnettverk som Facebook. Endret 7. desember 2017 av zeebra 3 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Nei, du trenger ikke utdannelse for å se lyset. Jeg er mest aktiv i mobiltelefoni og tilstøtende, og har ikke utdannelse i fage. Like forbanna, så treffer jeg planka rett som det er. Det viktigste er å ha interesse for det man snakker om, pluss litt erfaring i å formidle. Årsaken til at jeg er for å bruke fullt navn, er at da vet du hvem du snakker med, i tillegg til at du kan gjenkjenne folk andre steder på nett. Om noko vil eg nesten påstå at dei som jobbar med ingeniørfag har meir å bidra med enn dei med eit papir på ein bachelor. Eg har sjølv eit sånt papir, men vil ikkje påstå at eg kan så mykje av den grunn. No har vanlegvis ein ingeniør minst ein bachelor, så det ordnar seg vel. Du skriv at du veit kven du pratar med, men korleis skal eg vite kven du er? Ja, eg har sett namnet ditt på diskusjon.no og ei nettavis eller to, men eg kjenner deg på ingen måte av den grunn. Eg hadde ikkje kjent AtW eller andre her inne betre om dei brukte fullt namn. Sjansen for at det er ein person eg faktisk kjenner er meget liten. Eg kan sjølvsagt kjenne igjen vedkomande på fleire forum, men det kan eg med unike brukarnamn òg, utan at eg kjenner personen noko betre av den grunn. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. desember 2017 Del Skrevet 10. desember 2017 0.05 prosent er meg Fortsatt først på side 6 av topplisten: https://www.diskusjon.no/index.php?app=members&module=list&app=members&module=list&showall=0&sort_key=members_display_name&sort_order=asc&max_results=20&sort_key=posts&sort_order=desc pfft, first page or gtfo lillegutt! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. desember 2017 Del Skrevet 10. desember 2017 Det gjenstår én liten hindring før vi har et fullverdig teknisk forum: krav om at brukerne skal opptre under eget navn. Det er tross alt tekniske saker vi prater om. Stort sett. Oppretthold gjerne muligheten til å diskutere personlige ting under anonymitet, men med visse begrensninger. Da får vi samtidig fjernet trollene. Sterkt uenig. Nettopp muligheten for anonymitet gjør forumet til det det er. Det er nok mye som kunne vært gjort bedre mtp. trolling, men å kreve fullt navn vil være et stort tap. Ellers runder jeg snart 30.000 innlegg uten mer enn noen helt få innlegg om "tekniske ting". Du har åpenbart ikke grunnlag for å generalisere ut fra hvordan du bruker forumet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 10. desember 2017 Del Skrevet 10. desember 2017 Jeg setter stor pris på fagkunnskapen din, men du kan spare deg for nedlatende utsagn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå