Gå til innhold

Hvorfor bruker man ikke p-skive i Norge?

Hotel Papa

Anbefalte innlegg

Dette er noe jeg tenker på hver gang jeg trekker en billett for å kunne stå gratis i x-antall timer.

Danmark har denne ordningen og jeg har sett det blitt brukt flere steder i Sverige.

Søkte raskt på google her om dagen og kom over dette: https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/parkering/parkeringsskive/

Har dog ikke opplevd at det har vært mulig å bruke P-skive i og rundt Oslo.

Her om dagen så endte jeg opp med å trekke 7 billetter i løpet av én dag, unødvendig spør du meg. Mye lettere å stille skiven når man har parkert.

Noen som sitter på mer informasjon om hvorfor dette ikke brukes her? Lobbyvirksomhet innen P-automat bransjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det bare er slik det har blitt. De fleste gratisparkeringer jeg har sett så trenger man ikke billett fra automat, men jeg har kanskje ikke sett så mange :wee:

Det kan henge igjen fra gammelt av da kommunene eide det meste av parkering (og tjente greit på dem), men i senere tid har f.eks. Europark kjøpt opp i stor skala. Var ikke voldsomt mange år siden man ikke så en eneste Europark-plass.

Lenke til kommentar

Dette er ganske normalt å bruke dette på parkeringer hvor en kan stå x antall minutt/timer? Uten dette kan en risikere å få bot. Jeg har skive fra elbilforeningen.

Hvor i landet er dette?

Samtlige parkeringsplasser, type storsenter og utenfor matbutikker, så må det stort sett trekkes papirbillett for å kunne stå i 2-3t avgiftsfritt.

Tror det bare er slik det har blitt. De fleste gratisparkeringer jeg har sett så trenger man ikke billett fra automat, men jeg har kanskje ikke sett så mange :wee:

Det kan henge igjen fra gammelt av da kommunene eide det meste av parkering (og tjente greit på dem), men i senere tid har f.eks. Europark kjøpt opp i stor skala. Var ikke voldsomt mange år siden man ikke så en eneste Europark-plass.

Mulig jeg bor i et område, der gratisparkering reguleres strengere enn ellers :p

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Dette har jeg sett brukt i Sandefjord for et par år siden. Jeg snakket med en hyggelig parkeringsvakt som sa at du kunne legge lapp i ruta (med ankomsttidspunkt) hvis du ikke hadde skive.

Lenke til kommentar

Dette er ganske normalt å bruke dette på parkeringer hvor en kan stå x antall minutt/timer? Uten dette kan en risikere å få bot. Jeg har skive fra elbilforeningen.

Hvor i landet er dette?

Samtlige parkeringsplasser, type storsenter og utenfor matbutikker, så må det stort sett trekkes papirbillett for å kunne stå i 2-3t avgiftsfritt.

Tja jeg oppholder meg på vestlandet, tenker da på parkeringsskilt med type info som "Maks 30 minutt" osv. Kjenner til disse sakene du refererer til, vi har dog ingen slike kjøpesenter her men vet om noen i nabobyen. Har aldri prøvd meg med skive der dog. 

Lenke til kommentar

Gjelder stort sett bare for ladeplasser eller ved unntaksregler for elbiler, ihvertfall i Osloområdet. I teorien kan parkeringsskive også kreves på andre parkeringer, men jeg ser ikke at det skjer i praksis.

Eksempel på underskilt som krever p-skive:

sf-20051007-1219-831-01.gif

Kjøpesentre rundt oslo er i ferd med å fase ut parkeringsbiletter. Nå bruker de kamera og sender regning (ikke bot) om du står over tiden og ikke betaler i automaten.

Ellers er jo det meste dekt av easypark.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikkje litt av poenget med skive og gratislappsystem at du faktisk ikkje står der lengre enn det som står på skiltet? Om du har skive og flyttar den to timar heile tida eller trekk ny lapp så er jo poenget vekke. Dei plassane er ikkje der du har bilen ståande heile dagen mens du er på jobb. Det er parkeringsplassar for kortare besøk til butikkar, bank og liknande. Derav skilting om maks 2 timar.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjelder stort sett bare for ladeplasser eller ved unntaksregler for elbiler, ihvertfall i Osloområdet. I teorien kan parkeringsskive også kreves på andre parkeringer, men jeg ser ikke at det skjer i praksis.

Eksempel på underskilt som krever p-skive:

sf-20051007-1219-831-01.gif

Kjøpesentre rundt oslo er i ferd med å fase ut parkeringsbiletter. Nå bruker de kamera og sender regning (ikke bot) om du står over tiden og ikke betaler i automaten.

Ellers er jo det meste dekt av easypark.

Aha! Jeg har ikke elbil, så jeg har ikke fått med meg at de kjører et sånt opplegg. Kameraregistrering er jo enda lettere. Det er vel noe billigere å administrere også?

Er ikkje litt av poenget med skive og gratislappsystem at du faktisk ikkje står der lengre enn det som står på skiltet? Om du har skive og flyttar den to timar heile tida eller trekk ny lapp så er jo poenget vekke. Dei plassane er ikkje der du har bilen ståande heile dagen mens du er på jobb. Det er parkeringsplassar for kortare besøk! til butikkar, bank og liknande. Derav skilting om maks 2 timar.

Joda. Men det er fortsatt, etter min mening, unødvendig å måtte trekke ny billett for hver butikk man kommer til. Da er det lettere å stille en skive.

Flere p-plasser i området her har skilting som tilsier at du må forlate p-plassen, eller vente så og så lenge, før man kan trekke en ny billett.

Lenke til kommentar

City Lade i Trondheim har en automatisk løsning, men det er i grunnen et parkeringshus

Henger lys over alle parkeringsplassene

Grønt = Ledig

Rødt = Opptatt

Så tror jeg det er blinkende rødt om bilen har stått der lengre enn 3 timer

Samme kunne ha vært brukt for parkeringsplasser, for da må en flytte bilen for at telleren skal resettes

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...