Redaksjonen. Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Men litium vil for det meste måtte utvinnes, ifølge rapport.20 prosent av behovet for kobolt kan dekkes av resirkulering Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Av en eller annen grunn likte jeg de to bildene i artikkelen veldig godt Resirkulering er bra. 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Da kan man kanskje også anta at hvis man reduserer batteristørrelsen til 1/10 og benytter rekkeviddeforlenger ( da helst nullutslipp-Hydrogen), så vil elektrisk transport ikke stå foran noen råvarekrise framover. Og når bil-reparatører vil bli en bransje med arbeidskraft-overskudd pga. enklere bilhold ved elektriske motorer, vil disse kunne fanges opp av resilkuleringsbransjen? Dette går jo veien. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Råvarekriseutsagn baserer seg på at ny teknologi ikke vil komme. Det kan godt hende det skjer magiske ting, det har skjedd før 2 Lenke til kommentar
awil Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Det var ikke helt tydelig hvorfor mer av behovet for kobolt kan dekkes av resirkulering. Er det resirkulert fra andre produkter enn batterier, eller vil behovet for kobolt være lavere framover? Såvidt jeg har skjønt vil ikke solid-state litium batterier trenge kobolt. Så det er jo mulig at det ikke blir noe vesentlig behov for det i batterier i det hele tatt. Solid-state batterier ville jo vært et gjennombrudd som virkelig sementerer elbilrevolusjonen, og kanskje aksellerer elfly-utviklingen. Behovet for litium vil jo øke dramatisk, men såvidt jeg har skjønt er det ikke så sjeldent, og det vil bare åpnes flere gruver. Solid Energy Systems har et solid-state batteri i aerospace-markedet allerede, og påstår de vil klare for mobiler neste år, og elbiler året etter der. Et godt sodium-ion batteri ville forøvrig vært utmerket for å lette byrden på litium. Men jeg har ikke hørt noe om utviklingen der i det siste. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 (endret) Under min oppvekst har jeg sett blybatterier til å loddes fast på kretskort. Det var det eneste som fantes. Så kom NiCd, deretter NiMH, f.t. er det Li-ion, og om 2 år er det kanskje https://cleantechnica.com/2017/07/21/new-sodium-battery-throws-shade-lithium-ion-energy-storage-dream/ Råvarekriser pleier å være alt mulig. Har også lest at sand blir det mindre av: lastebiler som frakter sand må kjøre mye større avstander idag Endret 7. desember 2017 av trikola 1 Lenke til kommentar
Frank Eddie Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Svaret på effektiv resirkulering av Li-ion ligger i artikkelen. Når batteriene ikke lenger gjør nytte for seg som grid storage, er de samlet opp i stort nok antall til å kunne resirkuleres. Dessuten ligger det i kortene at ny teknologi vil presse ned kostnader og materialbruk for batteriene som ruller på veiene om 8-10 år. Natriumbatterier er for tunge til bilbruk, men er svært billige og effektive. En antar at disse vil egne seg svært godt for grid storage. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 (endret) Sand blir det mindre av ja, men det er fordi mye sand ikke kan brukes til det vi trenger det til. De to hovedtypene er så vidt jeg husker "rund" og "firkantet" sand og den runde er ikke så voldsomt nyttig. Edit; @trikola Endret 7. desember 2017 av Soseks Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Da kan man kanskje også anta at hvis man reduserer batteristørrelsen til 1/10 og benytter rekkeviddeforlenger ( da helst nullutslipp-Hydrogen), så vil elektrisk transport ikke stå foran noen råvarekrise framover. Og når bil-reparatører vil bli en bransje med arbeidskraft-overskudd pga. enklere bilhold ved elektriske motorer, vil disse kunne fanges opp av resilkuleringsbransjen? Dette går jo veien. Du skal da ha råvarer til produksjon av brenselceller, dersom du skal ha en elbil som går på hydrogen. Disse cellene varer heller ikke evig ,og bilen vil trenge 3- tre ganger så mye energi på å kjøre samme strekning, medregnet produksjonen av hydrogen. Dersom hydrogen skulle være aktuelt, så må det være for å elektrifisere tyngre kjøretøy, anleggsmaskiner, skip osv. Da vil det i det minste være renere for omgivelsene. Er enig i din ide om omstrukturering av arbeidsplasser og omskolering.. Slike endringer har vi alltid hatt, og kommer fortsatt til å ha ,nesten uansett bransje. Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 Selv om resirkulering dekker 20 % av koboltbehovet vil det fremdeles være et stort behov for kobolt fra borgerkrigshejede Kongo. Dette gjør at produksjon av elbiler i overskuelig fremtid vil være svært uetisk. Det bør TU ha større fokus på. Det kan ikke være slik at målet helliger middelet når det betyr store menneskelige lidelser i Kongo. Både gjennom utstrakt bruk av barnearbeid i livsfarlige og helseskadelige gruver, og fordi inntektene fra salg av kobolt holder liv i verdens blodigste krig som i stor grad utkjempes med barnesoldater. Når det gjelder hydrogen så er hydrogen flott fordi elbiler ikke tilfr3tilfredsstiller behovene til svært mange brukere. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 Selv om resirkulering dekker 20 % av koboltbehovet vil det fremdeles være et stort behov for kobolt fra borgerkrigshejede Kongo. Dette gjør at produksjon av elbiler i overskuelig fremtid vil være svært uetisk. Det bør TU ha større fokus på. Det kan ikke være slik at målet helliger middelet når det betyr store menneskelige lidelser i Kongo. Både gjennom utstrakt bruk av barnearbeid i livsfarlige og helseskadelige gruver, og fordi inntektene fra salg av kobolt holder liv i verdens blodigste krig som i stor grad utkjempes med barnesoldater. Når det gjelder hydrogen så er hydrogen flott fordi elbiler ikke tilfr3tilfredsstiller behovene til svært mange brukere. Samme regla som vanlig ja, kun elbilene som skaper problemer i Kongo og hydrogen(som er en elbil) løser alle problemene i Kongo, selv om de også krever batterier. Håpløst. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 Selv om resirkulering dekker 20 % av koboltbehovet vil det fremdeles være et stort behov for kobolt fra borgerkrigshejede Kongo. Dette gjør at produksjon av elbiler i overskuelig fremtid vil være svært uetisk. Det bør TU ha større fokus på. Det kan ikke være slik at målet helliger middelet når det betyr store menneskelige lidelser i Kongo. Både gjennom utstrakt bruk av barnearbeid i livsfarlige og helseskadelige gruver, og fordi inntektene fra salg av kobolt holder liv i verdens blodigste krig som i stor grad utkjempes med barnesoldater. Når det gjelder hydrogen så er hydrogen flott fordi elbiler ikke tilfr3tilfredsstiller behovene til svært mange brukere. Australia har områder med mye kobolt i, som nok vil startes opp produksjon på, så da vil nok tilgangen på "etisk" kobolt ta seg godt opp. http://www.abc.net.au/news/rural/2017-03-06/high-grade-cobalt-discovery-hailed-as-significant-milestone/8323928 http://www.abc.net.au/news/2017-04-13/rise-in-electric-vehicles-puts-syerston-mine-back-on-road/8443068 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå