akelbo Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Det tekstbaserte førstepersonseventyret Winter's Wake er like enkelt som det er genialt.SNIKTITT: Winter's Wake 1 Lenke til kommentar
radiohodet Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Skikkelig kult at Gamer snakker litt om teksteventyrspill! Stor tommel opp. Spillet høres veldig interessant ut. 4 Lenke til kommentar
BizzyX78 Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 - Er helt enig med "radiohodet". Og artikkelen forøvrig. Savner "Text-Based"-spill... Nyeste spill i semi-"Text-Based"-spill jeg selv spillte var "Starship Titanic". Det er langt i fra nytt nå, men alt er relativt...he he... Gleder meg til å bryne meg på dette spillet også. Hørest veldig interesant ut. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Men faen da. Nå må jeg kalibrere hipstermeteret igjen. 4 Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 "Blandingen mellom tekstbasert eventyr og førstepersonsstyring er vel en tanke snål, men etter min første prøvesmak er det vanskelig å forstå hvorfor ikke flere utviklere har kastet seg på konseptet før." Nå blir jeg litt forvirret her. Hva er det Winter's Wake gjør som ingen andre har gjort før? Tekstbaserte spill som dette har da vært til stede i flere tiår? Zork er jo et klassisk eksempel. Sierra tok det et steg videre med King's Quest osv, der vi fortsatt har tekstbasaerte spill, men også bilder som viser hva som foregår. Siden kom Maniac Mansion og fjernet teksten. Og nå er vi tilbake til start, med et rent tekstbasert spill? Hva er det jeg ikke har fått med meg? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Det styres som et førstepersons-spill, men i stedet for å se omverdenen får du den beskrevet med tekst. Lenke til kommentar
Wilford Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Den yngre garde har aldri opplever spenningen med et tekst adventure, fra den gang en hadde monochrome skjermer. Zork og andre spill får en jo på iPhone om en vil, via Appen Frotz. Lenke til kommentar
Wilford Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Den yngre garde har aldri opplever spenningen med et tekst adventure, fra den gang en hadde monochrome skjermer. Zork og andre spill får en jo på iPhone om en vil, via Appen Frotz. Eller på MAC via appen Zoom Lenke til kommentar
Eddie_Peddie Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Har ingen behov for een typen spill. Likte de ikke i på 80 tallet og liker dem sannsynligvis ikke idag heller. Men hver sin smak da. Lenke til kommentar
ism_InnleggNO Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 "Blandingen mellom tekstbasert eventyr og førstepersonsstyring er vel en tanke snål, men etter min første prøvesmak er det vanskelig å forstå hvorfor ikke flere utviklere har kastet seg på konseptet før." Nå blir jeg litt forvirret her. Hva er det Winter's Wake gjør som ingen andre har gjort før? Tekstbaserte spill som dette har da vært til stede i flere tiår? Zork er jo et klassisk eksempel. Sierra tok det et steg videre med King's Quest osv, der vi fortsatt har tekstbasaerte spill, men også bilder som viser hva som foregår. Siden kom Maniac Mansion og fjernet teksten. Og nå er vi tilbake til start, med et rent tekstbasert spill? Hva er det jeg ikke har fått med meg? Hvordan man styrer spillet. Med mus eller piltastene. Jeg er enig i at dette ikke har blitt gjort før og det er gøy med alle forsøk på gjøre noe nytt i en gammel sjanger. For min del ble dette faktisk mer forvirrende og til hinder enn nyttig, men jeg skal innrømme at jeg ikke har gitt det en reell sjanse til å overbevise meg. Ja og så tror jeg vel ikke noen andre tekstbaserte spill har brukt lyd helt på samme måte heller. Jeg ser ikke bort fra at lyden etterhvert vil være til stor hjelp etterhvert som man blir kjent med kartet. De har demo til både linux, mac og windows og jeg anbefaler alle å prøve. Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 Jeg skjønner jo at spillet styres med mus og tastatur - på papiret. Men hvordan fungerer det i praksis? Siden det er tekst kan det jo umulig være i sanntid, så hva er forskjellen fra å trykke en pil for å gå nordover, og å trykke N eller skrive North? Eller for å formulere det litt annerledes: Hvor stor gimmick er kontrollene? Lenke til kommentar
knutae Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 Utvikleren har en liten gameplay-video her: Lenke til kommentar
JoseCuervo Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 8k, HDR og 1000 000fps. Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 Utvikleren har en liten gameplay-video her: Takk. Først og fremst må jeg presisere at jeg ikke kritiserer spillet for noe, og nekter å dømme det før jeg har spilt det selv. Men for meg virker hele kontrollsystemet mer som en gimmick, og ikke noe "som ingen har tenkt på før". Jeg kan sitte og trykke N i vanlige spill for å gå nordover, eller trykke en pil opp her. I bunn og grunn er det jo det samme. At Winter's Wake har mer lyd og farger er kjekt, men det er ikke en revolusjon, akkurat. Det største problemet jeg har med dette er at alt for mange spill strekker en gimmick alt for langt, og prøver å selge det som en helt ny idé. Ta for eksempel Legend of Zelda: Breath of the Wild. Et av de største salgsargumentene bak på coveret er at det er en stor, åpen verden "for første gang i Zelda". Men strengt tatt har vi jo hatt en stor, åpen verden helt siden starten. Det er jo nettopp derfor Zelda var så unikt. Ni-No Kuni skrøt mye av grafikken, og brukte det som et stort salgsargument. Det var jo helt greit, men ser man bort fra grafikken sitter vi igjen med et tvers gjennom middelmådig spill som ikke gjøre noe som helst nytt. Mortal Kombat skrøt mye av å ha hele tre forskjellige varianter av hver karakter. Ser greit ut på papiret, men i praksis betyr det bare at de har fjernet enkelte moves fra hver eneste karakter, for å sette sammen et annet moveset og kalle det en ny variant av karakteren. Det er ingen grunn til hvorfor vi ikke kan ha hele move settet tilgjengelig. Jeg liker Zork og den typen tekstadventure, og jeg kommer til å holde et øye med Winter's Wake. Men å si det er noe "ingen har tenkt på før" er kanskje å strekke det litt langt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå