steinjarle Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Nissan har offentliggjort den fullstendige norske prislista.Nye Nissan Leaf får en meget aggressiv startpris 1 Lenke til kommentar
Acurus Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Hvorfor har tek.no begynt å skrive om bil? 8 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Nå som dere skriver om biler, kan dere dekke 2018 generasjon Mustang, jeg hører at den skal ha grom lyd fra V8-eren. 7 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Hvorfor har tek.no begynt å skrive om bil? Fordi elbiler er en interessant teknologi som utvikler seg veldig fort. Og el-biler er framtiden (i alle fall fram til noe bedre kommer). 8 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Hvorfor har tek.no begynt å skrive om bil? Fordi elbiler er en interessant teknologi som utvikler seg veldig fort. Og el-biler er framtiden (i alle fall fram til noe bedre kommer). Elbiler utvikler seg ikke særlig fort, batteriene kanskje. Men man får allikevel bedre rekkevidde med en diesel eller bensinbil, raskere lading også. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 (endret) Hvorfor har tek.no begynt å skrive om bil?Fordi det er teknologi og noko veldig mange er interessert i. Har dei i tillegg eit mål om å få fleire interessert i og villig til å kjøpe elbil så er det heller ikkje negativt. Endret 7. desember 2017 av Zeph 3 Lenke til kommentar
MrL Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Synd den skulle ende opp med å bli stygg og kjedelig. Konseptbilen var jo faktisk kul.. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Hvorfor har tek.no begynt å skrive om bil? Fordi elbiler er en interessant teknologi som utvikler seg veldig fort. Og el-biler er framtiden (i alle fall fram til noe bedre kommer). Elbiler utvikler seg ikke særlig fort, batteriene kanskje. Men man får allikevel bedre rekkevidde med en diesel eller bensinbil, raskere lading også. Raskere lading? Å plugge i elbilen tar få sekunder, å fylle drivstoff tar flere minutter. Jeg bruker langt mindre tid på "lading" nå en når jeg kjørte diesel/bensin. 8 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 (endret) Hvorfor har tek.no begynt å skrive om bil? Fordi elbiler er en interessant teknologi som utvikler seg veldig fort. Og el-biler er framtiden (i alle fall fram til noe bedre kommer). Elbiler utvikler seg ikke særlig fort, batteriene kanskje. Men man får allikevel bedre rekkevidde med en diesel eller bensinbil, raskere lading også. Raskere lading? Å plugge i elbilen tar få sekunder, å fylle drivstoff tar flere minutter. Jeg bruker langt mindre tid på "lading" nå en når jeg kjørte diesel/bensin. Jeg bruker fem minutter på å fylle tanken med diesel, og vips, så har jeg 1000 km rekkevidde, og det på kalde vinteren. Med elbil må man bale på med ladekabler som tvinner seg og krøller seg og når man har fått makkverket i gang, så tar det flere ganger så lang tid å få fylt opp tanken med strøm enn det jeg bruker på lade opp med diesel. Og rekkevidden er bedragelig., spesielt i -10. Hvorfor har tek.no begynt å skrive om bil?Fordi det er teknologi og noko veldig mange er interessert i. Har dei i tillegg eit mål om å få fleire interessert i og villig til å kjøpe elbil så er det heller ikkje negativt. Jeg syns strøm og batteri er ganske gammeldags og kjedelig teknologi. De mest interessante bilene er og vil fortsatt være de som går på petro, ikke strøm (kull de fleste steder i verden). Endret 7. desember 2017 av FrihetensRegn 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Jeg bruker fem minutter på å fylle tanken med diesel, og vips, så har jeg 1000 km rekkevidde, og det på kalde vinteren. Med elbil må man bale på med ladekabler som tvinner seg og krøller seg og når man har fått makkverket i gang, så tar det flere ganger så lang tid å få fylt opp tanken med strøm enn det jeg bruker på lade opp med diesel. Og rekkevidden er bedragelig., spesielt i -10. Har du tatt tiden? Undersøkelser viser at det er betraktelig mer tid enn det, i tillegg stemmer ikke disse 1000km, de jukser jo med tallene må vite. Og min ladekabel krøller seg ikke, og jeg må ikke "bale" med noe. Jeg går ca 3 skritt bak fra førersetet og kobler kabelen som henger klar inn i bilen. Dette gjør jeg hver dag, evt flere ganger til dagen. Tar ca 5 sekund eller ett 2-5 minutt i måneden sånn ca. Rekkevidden er heller aldri noe problem, verken i -10 eller 10. Så igjen, jeg bruker langt mindre tid nå. 6 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Hvorfor har tek.no begynt å skrive om bil? Fordi elbiler er en interessant teknologi som utvikler seg veldig fort. Og el-biler er framtiden (i alle fall fram til noe bedre kommer). Elbiler er ganske standard og ikke spesiellt spennende. Eneste "spennende" er rekkevidde, hastighet, manøvrering og slik, men det er likt med bensin/diesel. Ellers så er det bare design og utstyr som gjelder. Det har kommet noe som teknisk sett er bedre for lenge siden, Hydrogen. Det er selvfølgelig diskutabelt, men frem til det kommer et bedre system for å lade batteriene eller bedre batterier så er ikke elbil det beste. Tar man med litt andre greier i likningen så er elbil mest praktisk for mange, spesiellt som pendlebiler. Så kommer man sikkert inn på at Hydrogen har dårlig utnyttelsesgrad fra kraftverket til kilometerne er kjørt, men vi har jo eksempler på at vindmøller og slike ting må stoppe produksjonen store deler av tiden og da er det mer fornuftig å "sløse bort" energien på å mekke litt Hydrogen. Lokasjon, lokasjon, lokasjon er vel en ting som gjelder til en viss grad i el VS Hydrogen diskusjonen også Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Elbiler er ganske standard og ikke spesiellt spennende. Eneste "spennende" er rekkevidde, hastighet, manøvrering og slik, men det er likt med bensin/diesel. Ellers så er det bare design og utstyr som gjelder. Det har kommet noe som teknisk sett er bedre for lenge siden, Hydrogen. Det er selvfølgelig diskutabelt, men frem til det kommer et bedre system for å lade batteriene eller bedre batterier så er ikke elbil det beste. Tar man med litt andre greier i likningen så er elbil mest praktisk for mange, spesiellt som pendlebiler. Så kommer man sikkert inn på at Hydrogen har dårlig utnyttelsesgrad fra kraftverket til kilometerne er kjørt, men vi har jo eksempler på at vindmøller og slike ting må stoppe produksjonen store deler av tiden og da er det mer fornuftig å "sløse bort" energien på å mekke litt Hydrogen. Lokasjon, lokasjon, lokasjon er vel en ting som gjelder til en viss grad i el VS Hydrogen diskusjonen også Du har kjørt mange km i elbil du? 3 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Jeg bruker fem minutter på å fylle tanken med diesel, og vips, så har jeg 1000 km rekkevidde, og det på kalde vinteren. Med elbil må man bale på med ladekabler som tvinner seg og krøller seg og når man har fått makkverket i gang, så tar det flere ganger så lang tid å få fylt opp tanken med strøm enn det jeg bruker på lade opp med diesel. Og rekkevidden er bedragelig., spesielt i -10. Har du tatt tiden? Undersøkelser viser at det er betraktelig mer tid enn det, i tillegg stemmer ikke disse 1000km, de jukser jo med tallene må vite. Og min ladekabel krøller seg ikke, og jeg må ikke "bale" med noe. Jeg går ca 3 skritt bak fra førersetet og kobler kabelen som henger klar inn i bilen. Dette gjør jeg hver dag, evt flere ganger til dagen. Tar ca 5 sekund eller ett 2-5 minutt i måneden sånn ca. Rekkevidden er heller aldri noe problem, verken i -10 eller 10. Så igjen, jeg bruker langt mindre tid nå. Flere ganger for dagen? Jeg fyller en gang i måneden. Og når jeg sier 1000 km så trekker jeg godt i fra det kjørecomputeren sier, den gir meg en saftigere rekkevidde enn det jeg i realiteten skaper selv (litt hjulspinn og svart gummirøyk må man unne seg når man ikke kjører elbil) 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Flere ganger for dagen? Jeg fyller en gang i måneden. Og når jeg sier 1000 km så trekker jeg godt i fra det kjørecomputeren sier, den gir meg en saftigere rekkevidde enn det jeg i realiteten skaper selv (litt hjulspinn og svart gummirøyk må man unne seg når man ikke kjører elbil) Ja det hender det, en gang når jeg kommer hjem fra jobb, en gang når jeg kommer hjem fra trening, venner, butikken osv. Som jeg sier, selv om jeg gjør dette bruker jeg langt mindre tid enn de gangene jeg fylte drivstoff på stasjonene. Du må ha en enorm tank. 4 Lenke til kommentar
missi Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Hvorfor har tek.no begynt å skrive om bil? Fordi det nå heter VG-tek... Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Det er ikke så vanskelig å regne ut, jeg kjører en Volvo V70 med 70 liters dieseltank med et forbruk på ~0.6-0.7L/mil. 70L/0.07km = 1000 km Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Det er ikke så vanskelig å regne ut, jeg kjører en Volvo V70 med 70 liters dieseltank med et forbruk på ~0.6-0.7L/mil. 70L/0.07km = 1000 km Ganske vanskelig når jeg ikke vet hvilken modell du kjører. Forøvrig oppgir broom forbruket til denne til nesten dobbelt av hva du påstår, men igjen jeg kjenner ikke til hvilken modell du har. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 V70 har kommet med en haug av forskjellige motorer de ti årene den var i produksjon, blant annet med tørste rekkefemmer på opptil 300 bensinhester, så forbruket kan gå temmelig høy opp. Med en dieselmotor er forbruket derimot helt greit. Jeg kjøper gjerne en elbil som er i V70/V90/Passat-størrelsen med 1000 km rekkevidde, firehjulsdrift og fem minutters lading, om det kommer de neste ti årene. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 V70 har kommet med en haug av forskjellige motorer de ti årene den var i produksjon, blant annet med tørste rekkefemmer på opptil 300 bensinhester, så forbruket kan gå temmelig høy opp. Med en dieselmotor er forbruket derimot helt greit. Jeg kjøper gjerne en elbil som er i V70/V90/Passat-størrelsen med 1000 km rekkevidde, firehjulsdrift og fem minutters lading, om det kommer de neste ti årene. Det gjør det ikke, det er ikke nok behov for å bruke penger til r&d på dette. Mulig det kommer noen spesial biler du kan betale en arm og en fot for:) 5 minutters lading vill uansett koste en formue etter 2019. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 V70 har kommet med en haug av forskjellige motorer de ti årene den var i produksjon, blant annet med tørste rekkefemmer på opptil 300 bensinhester, så forbruket kan gå temmelig høy opp. Med en dieselmotor er forbruket derimot helt greit. Jeg kjøper gjerne en elbil som er i V70/V90/Passat-størrelsen med 1000 km rekkevidde, firehjulsdrift og fem minutters lading, om det kommer de neste ti årene. Hvor ofte har du bruk for 1000 km rekkevidde på en dag? De nye elbilene med 40 eller 60 kWh batteri har nok kapasitet til at de fleste vil ta seg en pause før batteriet nærmer seg tomt, så kan bilen lade mens en selv tar seg en nødvendig strekk. Og dette gjelder på de få dagene i året man gjør en virkelig langkjøring. I det daglige vil disse ha tilstrekkelig rekkevidde for de aller fleste. Og svært mange kjører heller aldri på langtur, slikat det blir en teoretisk bekymring mer enn en reell bekymring. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå