Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Innleggelse på DPS og diverse tanker.

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei og god morgen!

Har ennå ikke fått lagt meg etter en nokså tung natt med mye tanker. Først vil jeg nevne at jeg rett og slet gikk på veggen med et smell for en del måneder tilbake. Har sakte kommet meg tildels tilbake i arbeid men begynner å kjenne at det nærmer seg en ny smell nå.

Har vurdert en stund å frivillig legge meg inn på psykiatrisk for å komme unna stress og mas, og for å slippe konstante legetimer, diskusjoner med lege, psykolog timer, jobb osv.

Noen her som har erfaring fra det? 

Men frister fint lite å legge seg inn nå rett før jul. En av de få tidene jeg har sett frem til i år. Kan man velge selv evt. når man vil legges inn? 

Anonymous poster hash: 763d0...277
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette spørsmålet hører vel inn under Helseforumet?

Uansett. Med mindre du har en avtale med DPS, i form av "åpen retur", kan du ikke bare legge deg selv inn i spesialisthelsetjenesten, som DPS tilhører. Siden du spør, regner jeg med at du ikke har åpen retur.

Du må via en fastlege, legevaktslege, psykolog eller annen henvisende spesialist. Men det finnes noen lokale forskjeller. I noen helseforetak/kommuner, kan man f.eks oppsøke et "psykiatrisk akutt-team" som ofte er et ambulerende lavterskeltilbud til innbyggerne.

Du skriver at du vil: "...slippe konstante legetimer, diskusjoner med lege...". Jeg regner derfor med at fastlegen kjenner deg godt. Da bør det ikke være så høy terskel for legen til å forstå hva det hele dreier seg om.

​Siden det ofte er lang ventetid i de ikke-akutte helsetilstandene, er det nok lurt å sende en henvisning nå, så kanskje du får innleggelse etter jul (?).

Endret av Skandinav
Lenke til kommentar

Hei!

Nå er det slik at det gjerne er en god del ventetid og hvis de mener du er for frisk så vil du få avslag.

Men hvis du kjenner et opphold kunne vært til hjelp så dra til legen og be om henvisning. :)

Ha også i bakhodet at mange opplever at det er svært tøft å komme hjem igjen etter å ha vært skjermet og borte fra egen hverdag. Det er noe jeg sliter svært mye med selv. Så hvis du tror at det kan bli slik for deg så er det ikke sikkert innleggelse er bra for deg.

Dessverre er det mange steder såpass mye trykk på slike avdelinger at det kan bli lang ventetid eller blankt avslag. Greit å være forberedt på.

Lenke til kommentar

Du skriver "for å komme unna stress og mas, og for å slippe konstante legetimer, diskusjoner med lege, psykolog timer, jobb osv."

Hvis du opplever det som stress, hvorfor ikke kutte ned litt? Gi deg selv mer fritid.

Hvilke andre faktorer er det som stresser deg opp?

Hjemmet skal være et sted for avslapping og re-balanséring. Hvis hjemmet ditt har motsatt effekt, så må du analysére hva som skaper det, og dermed gjøre endringer, så du får fred og ro hjemme.

Eller er det det psykososiale, mennesker i livet ditt som skaper stress?

Og hvis du ikke gjør det alleréde, vil jeg anbefale å skrive ned tanker. Få det ned på papir/notisblokk på pc. Det hjelper. Da får du strukturért dem og kan legge dem litt fra deg.

Lenke til kommentar

Du kan umulig ha vært innlagt på psykiatrisk før om du tror det er avslappende :ohmy:

Du kan ikke velge når du legges inn og det er ikke sikker du får innleggelse bare fordi DU ønsker det. Det er spesialhelsetjenesten som avgjør det. Ikke du selv.

Hvis du vil legges inn, må du til lege først, så vurderes av spesialhelsetjenesten, så påregne ventetid som kan være alt fra dager til over ett halvt år avhengig av alvorlighetsgrad hvis de vil legge deg inn.

Innleggelse er også stressende i seg selv av ulike grunner. De vil helst skrive folk ut så fort som mulig. Med mindre man har svært alvorlig tilstand der det er uansvarlig å skrive folk ut etter noen dager- et par uker, så får man knapt roet seg før man er hjemme igjen. Selve oppholdet er også ofte heseblesende ved frivillig innleggelse. Det er 1000 folk, 1000 "obligatoriske" komplett meningsløse ting man må delta på hele dagen, gjerne på medisiner en føler seg helt kjørt av pga bivirkninger og i tillegg er det tilsyn på natten der en gjerne våkner opp av det og dermed går på ca 0 søvn mens en er der. Innleggelse er kanskje det minst avslappende som finnes..

Anonymous poster hash: 65688...b83
Lenke til kommentar

Du kan umulig ha vært innlagt på psykiatrisk før om du tror det er avslappende :ohmy:

Du kan ikke velge når du legges inn og det er ikke sikker du får innleggelse bare fordi DU ønsker det. Det er spesialhelsetjenesten som avgjør det. Ikke du selv.

Hvis du vil legges inn, må du til lege først, så vurderes av spesialhelsetjenesten, så påregne ventetid som kan være alt fra dager til over ett halvt år avhengig av alvorlighetsgrad hvis de vil legge deg inn.

Innleggelse er også stressende i seg selv av ulike grunner. De vil helst skrive folk ut så fort som mulig. Med mindre man har svært alvorlig tilstand der det er uansvarlig å skrive folk ut etter noen dager- et par uker, så får man knapt roet seg før man er hjemme igjen. Selve oppholdet er også ofte heseblesende ved frivillig innleggelse. Det er 1000 folk, 1000 "obligatoriske" komplett meningsløse ting man må delta på hele dagen, gjerne på medisiner en føler seg helt kjørt av pga bivirkninger og i tillegg er det tilsyn på natten der en gjerne våkner opp av det og dermed går på ca 0 søvn mens en er der. Innleggelse er kanskje det minst avslappende som finnes..

Innleggelse kan absolutt være avslappende. Kom for ikke lenge siden ut av et 3 måneders opphold med strengt tilsyn. På en sånn post får man slappe helt av, ta av masken.  En kan være mer seg selv. I tilleg blir rent praktisk rundt ordnet for deg, man får tid til å "lande", I tillegg er det veldig mange flinke som jobber der som man kan "lufte ut" til når på døgnet man føler for det.

Anonymous poster hash: 09345...e9a

Lenke til kommentar

Nja, det er nok individuelle forskjeller her.

Når jeg er innlagt så finner jeg en ro etter et par dager. Blir mye bedre psykisk, selv om nedturene kommer på rekke og rad ved innleggelse også. På akuttpostene er det bare samtaler og måltider som rutiner. Mens på DPS så er det opplegg fram til ca kl 16. Altså ikke fra morgen til kveld.

Tilsyn om natten blir man vant med. Jeg har i løpet av 12 mnd vært innlagt i 9,5, og er ikke ferdig for å si det slik. Havner etter stor sannsynlighet på akuttpost igjen i løpet av denne uken, og har en planlagt innleggelse på DPS i januar.

Så jeg har god "erfaring" med å være innlagt. Det var stressende de første dagene første gang jeg var innlagt i fjor, men så roet det seg. Skjermingen jeg fikk (hadde ikke utgang alene en gang) gjorde at jeg roet litt ned etter hvert.

Endret av Skadeskutt90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...