Gå til innhold

Get brukte over en måned på å oppheve blokaden til Microsoft, og er fortsatt sperret ute andre steder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Dermed kan tusenvis av epost ha gått opp i røyk."

 

Dersom mottakar sin epostserver har blokkert for mottak frå get, så vil Get sine serverar returnera ein "non-delivery" til avsendar.

Dersom email frå Get blir identifisert som spam, så kan/vil den bli sletta av mottakar sin server.

 

Ettersom det står at det er snakk om sperring, så vil avsendar få beskjed om at email ikkje er levert. Då har den ikkje "gått opp i røyk".

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Microsoft er et helvete for små leverandører av epost. Jeg satt selv opp en epostserver på Digitalocean, men samme hva jeg gjorde ble de aldre godtatt i Hotmail. Ikke bare havnet de i spam, men noen ganger ble de bare avvist. 

 

Jeg fikk full score på antispam-tester og hadde alt riktig med tanke på DKIM, SPF og DMARC. Alt fungerte i Gmail og Yahoo, men ikke i Hotmail/Outlook. Fant senere ut at i Hotmail måtte man ha opparbeidet seg et rykte ved å sende et visst antall mail. Noe som var umulig for en privatperson som hadde sin egen mailserver, og til og med små bedrifter. Ga til slutt opp og migrerte mailboks og domene til en tredjeparts leverandør. 

Endret av RattleBattle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Dermed kan tusenvis av epost ha gått opp i røyk."

 

Dersom mottakar sin epostserver har blokkert for mottak frå get, så vil Get sine serverar returnera ein "non-delivery" til avsendar.

Dersom email frå Get blir identifisert som spam, så kan/vil den bli sletta av mottakar sin server.

 

Ettersom det står at det er snakk om sperring, så vil avsendar få beskjed om at email ikkje er levert. Då har den ikkje "gått opp i røyk".

 

Det er dessverre ikke noen selvfølge at du får bounce-meldinger. En del leverandører har det med å bare stille hive sånt som av en eller annen grunn blir klassifisert som uønsket.

 

Det var det forgjengeren til dagens Outlook.com gjorde en gang for lenge siden da jeg brøt handbak med dem (https://www.bsdly.net/~peter/bizarre-incident/, bevart Computerworld.no-artikkel https://web.archive.org/web/20100302163719/http://www.idg.no/kunnskapssenter/sikkerhet/spam/article37060.ece) og de var helt klart ikke hjelpsomme i feilsøkingsprosessen dengang. Om de fortsatt har samme holdning (aldri utlevere konkrete opplysninger om hva som utløste blokkering), så er det ikke å undres over at det tok tid å få løst problemet.

 

Men også andre kan være litt vrange å forholde seg til, se f eks https://bsdly.blogspot.no/2016/04/does-your-email-provider-know-what.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Getmail er en vits og burde legges ned. Håndtering av innkommende spam suger superballe, alle vet at tilstrekkelig klientsidefiltrering av spam kan være utfordrende, så da blir det ekstra gørt når Get ikke gjør en dritt på det og ikke har noen form for spam-håndtering i webmailen sin heller.

Samma gjelder Online.no, der grenser det til ren svindel. Du får ikke spamfilter med mindre du kjøper det av Telenor. Og skal du ha hjelp med noe må du ringe Telenoreksperten som enda ikke har blitt gratis tross nye regler. Rimelig sikker på at den praksisen ville blitt kjent ulovlig om noen hadde tatt seg bryet med å granske den skikkelig.

Lenke til kommentar

Microsoft er verste å forholde seg til i forhold til dette, nesten så en mistenker dei for å være vanskelige for at dei som ikke får sende epost til dei skal bytte til office 365 el.l

 

Og microsoft er veldig aktive på silent drop til /dev/null. Ingen varsler til avsender eller mottager .. Kjempelett ved feilsøking.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Getmail er en vits og burde legges ned. Håndtering av innkommende spam suger superballe, alle vet at tilstrekkelig klientsidefiltrering av spam kan være utfordrende, så da blir det ekstra gørt når Get ikke gjør en dritt på det og ikke har noen form for spam-håndtering i webmailen sin heller.

Samma gjelder Online.no, der grenser det til ren svindel. Du får ikke spamfilter med mindre du kjøper det av Telenor. Og skal du ha hjelp med noe må du ringe Telenoreksperten som enda ikke har blitt gratis tross nye regler. Rimelig sikker på at den praksisen ville blitt kjent ulovlig om noen hadde tatt seg bryet med å granske den skikkelig.

 

Dette er jo tjeneste de selger, hvor du betaler via telefonregningen, så ikke noe ulovlig med det. Telenor plikter ikke å gi deg gratis hjelp på alt som ikke har noe med det produktet de selger å gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Microsoft er verste å forholde seg til i forhold til dette, nesten så en mistenker dei for å være vanskelige for at dei som ikke får sende epost til dei skal bytte til office 365 el.l

 

Og microsoft er veldig aktive på silent drop til /dev/null. Ingen varsler til avsender eller mottager .. Kjempelett ved feilsøking.

 

Ja, har også problemer med å få sendt nok mail til at vår mailserver blir "hvitelistet" hos Microsoft. Tipper nok at deres største motivasjon er å levere et produkt uten spam, for å fremstå som en seriøs epost plattform og for å oppnå dette ofrer man gjerne litt oss mindre aktører som må sende til deres brukere.

Lenke til kommentar

Microsoft er verste å forholde seg til i forhold til dette, nesten så en mistenker dei for å være vanskelige for at dei som ikke får sende epost til dei skal bytte til office 365 el.l

 

Og microsoft er veldig aktive på silent drop til /dev/null. Ingen varsler til avsender eller mottager .. Kjempelett ved feilsøking.

 

Ad Office 365: morgenens automagiske demotivator i dagjobb jeg er ute av om noen måneder var at akkurat Office 365 hadde klassifisert de 315 meldingene et overvåkingssystem sendte i løpet av natten som spam og kun vil frigjøre dem om vi *for hver enkelt melding* klikker både "Report as Not Junk" og "Release to Inbox".

 

Eller sagt på en annen måte: om du ikke kan avverge at Office 365 eller annet Microsoft-produkt blandes inn i epostlevering, så sørg i det minste for at det finnes kompetent spamhåndtering før i signalbanen og helst vedlikehold alternativ vei for kritisk trafikk i tillegg til Microsoft-systemet.

Lenke til kommentar

Finnes det ikke programvare på e-postserverne som overvåker trafikken til brukerne?

En masseutsendelse burde blitt oppdaget og stoppet umiddelbart.

 

By the way: SPAM-filteret som brukes i Outlook er direkte håpløst. Stadig vekk blir jeg spurt om e-poster fra samme avsender er SPAM, og filteret reagerer ikke på at jeg svarer nei.

Skal jeg hvitliste alle som sender meg e-post, får jeg nok å gjøre på en stund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøvde igjen idag - Fortsatt like ille. Post kommer i retur med en gang:

This is the mail system at host bouvier.getmail.no.

 

I'm sorry to have to inform you that your message could not

be delivered to one or more recipients. It's attached below.

 

For further assistance, please send mail to postmaster.

 

If you do so, please include this problem report. You can

delete your own text from the attached returned message.

 

The mail system

 

xxxxxxxxxxx>: host hotmail-com.olc.protection.outlook.com[1xxxxxxxx]

said: xxxxx Unfortunately, messages from [xxxxxxxx] weren't sent.

Please contact your Internet service provider since part of their network

is on our block list (AS3150). You can also refer your provider to

http://mail.live.com/mail/troubleshooting.aspx#errors.

[AM5EUR03FT010.eop-EUR03.prod.protection.outlook.com] (in reply to MAIL

FROM command)

Reporting-MTA: dns; bouvier.getmail.no

X-Postfix-Queue-ID: 9FF3440630

X-P

 

KAN NOEN TA GREP OM GET. FOR MITT VEDKOMMENDE SÅ HAR DETTE VÆRT ET PROBLEM SOM HAR VART SIDEN MARS 2017. 

 

Håper digi.no. kan be om en forklaring på denne sendrektigheten - ikke godta bortforklaringer som tydeligvis GET er verdensmestere i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...