AnonymDiskusjon Skrevet 6. desember 2017 Del Skrevet 6. desember 2017 Hei. Jeg er i en tvist med bilforhandler, hvor jeg kjøpte en bruktbil i midten av august til 200tusen. Når jeg kjøpte bilen, så tenkte jeg at jeg gjorde et røverkjøp da jeg fikk prutet ned prisen fra 210tusen ikke inkludert omreg til 200 inkludert omreg. Det var sommer og sol dem ca 4 uker etter jeg kjøpte bilen, men så kom det noen uker med ekstremt mye regn og dårlig vær. Etter et par dager regn reagerte samboeren min på en dårlig lukt i bilen som jeg selv ike merket til å begynne med og trodde det bare var at hun var uvant med «nybillukt», men etter det hadde regnet en del i ca 1-2 uker begynte jeg å merke lukten også, og den ble bare værre og værre! 1 uke etter jeg kjente lukte og den begynte å bli veldig ille så ringte jeg til bilforhandler og fortalte om problemet, hvor han da mente jeg bare kunne dra på Biltema å kjøpe en spray til 100kr og prøve å ta ut pollenfilteret. Dette hjalp ikke så det ble det gjort avtale med dem jeg hadde kjøpt bilen hos at jeg bare skulle levere bilen til vw forhandler i byen jeg bor, så skilles et bli tatt en klimarens (før denne avtalen pratet vi med vw forhandler i vår by, og han sjekket opp bilhistorikken og kunne der se at bilen hadde hatt en klimarens i 2014 samme år som bilen var ny, noe han syntes var meget rart). De jeg kjøpte den hos mente dette var normalt og at det var gjort på forrige eiers ønske (forrige eier leaset bilen). Jeg måtte vente ca 2 uker på time til klimarens hos vw i min by, og de jeg kjøpte den HIS spurte aldri om dem kunne gjøre dette hos dem. Etter klimarens fikk jeg beskjed om å gi det 3-5 dager for å se om lukten forsvant, noe han hos vw innom by tvilte på da han syntes det luktet veldig mugg, og at det var helsefarlig å sitte i. Etter 5 dager hadde lukten blitt værre! Nå var det så ille at vi ikke kunne bruke bilen lenger, for lukten satt seg i klær, vi ble fysisk uvel (hodepine, tungpustet, tett nese). Vi kjøpte denne bilen pga vi akkurat hadde fått baby og trengte mer plass, men nå satt vi der med en bil som luktet sterk mugg og som vi ikke turte å bruke lenger pga jeg selv har slitt med astma og at vi ikke vil ha babyen vår i den bilen.. jeg prøvde å ringe selger å fortelle at lukten bare blir værre og værre, så vi gjorde en avtale om at reklamasjonsansvarlig skulle ringe meg dagen etter, altså på en fredag, noe han ikke gjorde. Jeg ventet i 1 uke på telefon fordi jeg ikke ville mase heller men jeg måtte ringe å purre. Selger beklaget seg veldig og vi gjorde da en ny avtale om at reklamasjonsansvarlig skulle ringe meg dagen etter mellom kl 09-10, så jeg måtte tilrettelegge på jobben for å kunne ta den samtalen. Jeg fikk ingen telefonsamtale igjen! Etter jobb ringte jeg selger som beklaget seg noe veldig (igjen) og sa at jeg bare skulle levere bilen hos vw i byen jeg bor, så skulle dem heller ha en dialog med dem så jeg slapp dette. Det ble da gitt en ny time 3 uker senere hvor dem døra skulle renske hele bilen for å finne årsaken til mugglukten. Noen dager før verksted timen så sendte jeg Mail til reklamasjonsansvarlig med et ønske om å heve bilkjøpet da jeg hadde snakket med andre sakkyndige og lest meg litt opp angående mugg og at dem bruker en giftig gass (ozonbehandling) i biler med mugg for å fjerne den, og som er veldig helsefarlig for små barn og astmatikere (muggsporer er så og si umulig å bli kvitt da man ikke kan se det med det blåtteøyet). Jeg påpekte også at en slik ozonbehandling er uaktuelt for oss da jeg har slitt med astma og vi har en liten baby. Ønsket om å heve ble avslått da vi måtte vente til vi fant årsaken (forståelig nok). Jeg leverte bilen til avtalt time på en mandag, og onsdag morgen fikk jeg beskjed om at dem var ferdig og klar til henting. Ved henting av bilen så ble jeg fortalt at dem hadde funnet feil. Feilen var noen nagler rundt høyttalerpakningene på begge dørene bak, hvor da naglene hadde blitt slått forbhardt inn under produksjon og sprekt opp rundt pakningene. Altså en produksjonsfeil. Dem hadde da byttet pakninger, byttet gulvteppe da det var så mye vann under teppet at det hadde begynt å gå i oppløsning, og dem hadde tatt en ozonbehandling.. Jeg kjørte bilen hjem ca 2km og merket på den lille biten at jeg fikk hodepine og at lukten fortsatt var veldig tilstede. Jeg Sendte da Mail til reklamasjonsansvarlig med et nytt ønske om å heve da det fortsatt lukter mugg i bilen og at dette er en bil vi aldri kommer til å kunne bruke. Heving var uaktuelt da han hadde pratet med vw forhandleren som hadde «fikset» dette, og blitt fortalt at nå var bilen helt friskmeldt og all lukt var borte samt byttet alle pakninger og gulvteppe og rens av bilen. Jeg ringte da servicesjef hos dem som bilen hadde vært og blitt fikset hos, og han kunne fortelle meg at dette var det værste tilfellet han hadde vært borte i, og at det ikke kom som en overraskelse at det fortsatt luktet og var mugg i bilen, da det mest sansynelig måtte opp til 4-5 rens for stedet kanskje skulle bli bra. Sendte da ny mail til reklamasjonsansvarlig om samtalen min med vw i «min by», og ett bytt krav igjen om å heve kjøpet da vi har gått veldig lenge uten bil, og at dem har brukt 2 forsøk på å fikse dette uten å bli kvitt muggen og lukten. Jeg ble avslått igjen, ettersom han mente på at dem ikke hadde fått sett på bilen inne hos dem som er selger av bilen, og at jeg ikke kommenterte noen lukt når jeg kjøpte bilen. Jeg fortalte gan igjen på en ny Mail at bilen var helt tørr når jeg kjøpte den hos dem om sommer og at solen skinte, men så fort det begynte å regne, så kom lukten.. da fikk jeg i svar at «du kommenterte ingen lukt i bilen når du var her inne å kjøpte den, selvom solen skinte». Jeg pratet med vw i min by igjen, hvor dem kunne fortelle at reklamasjonsansvarlig hadde sagt i telefonsamtale med dem at vi kunne bare få en ny bil hvis lukten ikke forsvant (det fortalte han ikke til meg). Altså en omlevering. Jeg sendte ny Mail om at vi kunne gå med på å bytte bil. Fikk til svar at jeg kunne kontakte ene selgeren inne hos dem for å bli enig om en tilsvarende bil. Vi ble ikke enig da de mente at jeg skulle betale et mellomlegg og måtte tåle et tap ettersom bilen min nå hadde sunket i verdi, og at jeg hadde lån på bilen så da måtte jeg også betale nytt tinglysningsgebyr osv. Han sa at det vestenfor begge parter er om vi leverer bilen til dem så de kan utføre x antall rens på den, noe spm er uaktuelt da vi har gått lenge nok uten bil nå. Jeg kontaktet en advokat som mente jeg hadde en meget god sak. Sendte ny Mail hvor jeg refererte til noen punkter i forbrukerkjøpsloven som feks at jeg oppdaget denne feilen før det hadde gått 6 mnd etter kjøp, og at det da blir å regne som at feilen var der ved overlevering, og at bevisbyrden nå snus slik at selger må bevise at så ikke eventuelt er tilfelle. Eneste han sier er at det ikke var fukt eller mugg i bilen når den var hos dem og fikk utført takst, sjuke osv og at det da er mest sansynelig at lekkasjen har oppstått etter jeg kjøpte bilen(!?). For meg er det kun en påstand og ikke bevis nok. Han mente også at jeg måtte tåle å betale mellomlegg på den bilen jeg evt skulle byttet til da dem ikke kunne «spandere noe». Han nekter for at det er en skjult feil som dem kanskje burde vist om, han sier heving er uaktuelt da lekkasjen er fikset, han mener på at jeg har nektet å levere bilen til dem (det er jo dem selv som har gjort avtale med vw i min by om å «fikse» alt her) han sier at han også har snakket med advokat som mener dem har en sterk sak. Jeg kommer rett å slett ingen vei ved å diskutere med denne personen, da han kun gjentar seg selv og ikke leser det jeg skriver.. han hos vw i min by har fått sett noen av mailene og syntes synd på oss da denne personen er umulig å prate med, og at dem hadde håndtert dette på en helt annen måte om bilen var kjøpt hos dem... jeg vurderer nå å bare kaste inn håndkleet og bare bytte inn bilen hos en annen forhandler i en annen bil og heller bare ta det økonomiske tapet. Han mener bastant på at dette har skjedd etter jeg overtok bilen.. jeg skrev også i den siste mailen at dette er en skjult feil og regne som at var der ved overlevering, derav dems ansvar å bevise annet. Jeg har nå vært uten bilen siden ca midten av september og aner ikke hva jeg skal gjøre.. jeg vet at jeg kan bruke bilforsikring til rettshjelp med egenandel på 4000kr og 20% overskytende, men er redd dette kan bli dyrt selvom (mellom 15-30tusen). Håper noen her kanskje vet litt mer om lover og regler og kan fortelle meg om jeg har rett eller ikke? Burde jeg fortsette kampen eller gi opp? Bilforhandleren jeg har kjøpt av er trossalt største forhandler vw i Norge, og jeg trudde ikke det kunne være så dårlig kundebehandling hos dem.. dem har fraskrevet seg alt ansvar fra første stund. Beklager om det ble litt mye på en gang og noen skrivefeil. Håper noen tar seg tid til gi meg et bra svar på dette Anonymous poster hash: f06d3...75c Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Kunne du kanskje bruke avsnitt, jeg klarte desverre ikke å lese hele pga. null avsnitt. Du kan kanskje kopiere teksten, legge inn avsnitt og få en moderator til å redigere innlegget, men jeg er ikke 100% sikker på om de kan redigere innlegg av "anonym diskusjon" brukeren. Send en av dem en PM Et problem basert på første greiene er vel bevisbyrden. Hvis dere ikke kan bevise at problemet var der fra før så har dere et dårlig grunnlag for heving av kjøp. Lenke til kommentar
Sneiks Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Gikk litt fort når jeg skrev så jeg glemte helt bort avsnitt.. vet at bevisbyrden normalt sett ligger hos kjøper, men ettersom dette er en skjult feil som ble oppdaget før 6mnd etter kjøp så havner bevisbyrden hos selger:) ettersom det da blir å formode at det var der ved overlevering av bilen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå