cenenzo Skrevet 6. desember 2017 Del Skrevet 6. desember 2017 (endret) Hei, jeg er student og reiser hjem i en måned for å feire jul med familien. Jeg eier en Audi A4 2006 1.6 bensin, og har bestemt meg for å la bilen stå igjen i Trondheim. Vil dette være skadelig for bilen å la den stå i en måned ubrukt i kulda? Noen som har tips til hva jeg bør gjøre med bilen før jeg reiser fra den? Endret 6. desember 2017 av cenenzo Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 6. desember 2017 Del Skrevet 6. desember 2017 Ikke en måned nei. Du kan koble fra batteriet om du vil. 2 Lenke til kommentar
Dusken Skrevet 6. desember 2017 Del Skrevet 6. desember 2017 Koble fra batteriet. Står bilen utvendig og det er frost, kan du legge et teppe over frontruta, så slipper du å skrape når du skal bruke den. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 6. desember 2017 Del Skrevet 6. desember 2017 Husk at hvis bilen står gateparkert kan du risikere borttauing ved veiarbeid eller lignende, man er nemlig nødt til å se til bilen minst en gang i døgnet. 5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 6. desember 2017 Del Skrevet 6. desember 2017 (endret) Fyll opp tanken så du unngår kondens. Rydd i bilen. Vask den utvendig. Edit: Fyll opp spylevæske, ha riktig lufttrykk i dekkene, og fjern alt som kan begynne å stinke i løpet av tida den står stille. Tenk også på å gjøre bilen lite attraktiv for tyver, fjern alt som kan se ut til å ha verdi, til og med ladekabler til mobil. Endret 7. desember 2017 av Slettet-376f9 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 6. desember 2017 Del Skrevet 6. desember 2017 Fyll tanken, lad batteriet og koble det gjerne fra. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 6. desember 2017 Del Skrevet 6. desember 2017 Lufttrykket? Lenke til kommentar
Khazaa Skrevet 6. desember 2017 Del Skrevet 6. desember 2017 (endret) Å koble fra batteriet ville jeg IKKE ha gjort. Derimot, kunne du satt på en liten vedlikeholdslader og lagt den under panseret. Det er startsperre i disse, og den kan finne på å nullstille seg hvis den står uten strøm over tid. Da må den taues til verksted og kodes opp, en dyr affære. Den tåler helt fint og stå i en måned. En vedlikeholdslader er bra, men personlig ville jeg bare latt den stå. Mest sannsynlig merker du ingenting som helst når du vrir på nøkkelen om en måned. Full tank er dog veldig lurt, mtp kondens. Endret 6. desember 2017 av Banansplitt5 7 Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 7. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2017 Å koble fra batteriet ville jeg IKKE ha gjort. Derimot, kunne du satt på en liten vedlikeholdslader og lagt den under panseret. Det er startsperre i disse, og den kan finne på å nullstille seg hvis den står uten strøm over tid. Da må den taues til verksted og kodes opp, en dyr affære. Den tåler helt fint og stå i en måned. En vedlikeholdslader er bra, men personlig ville jeg bare latt den stå. Mest sannsynlig merker du ingenting som helst når du vrir på nøkkelen om en måned. Full tank er dog veldig lurt, mtp kondens. Fyll tanken, lad batteriet og koble det gjerne fra. Fyll opp tanken så du unngår kondens. Rydd i bilen. Vask den utvendig. Å koble fra batteriet ville jeg IKKE ha gjort. Derimot, kunne du satt på en liten vedlikeholdslader og lagt den under panseret. Det er startsperre i disse, og den kan finne på å nullstille seg hvis den står uten strøm over tid. Da må den taues til verksted og kodes opp, en dyr affære. Den tåler helt fint og stå i en måned. En vedlikeholdslader er bra, men personlig ville jeg bare latt den stå. Mest sannsynlig merker du ingenting som helst når du vrir på nøkkelen om en måned. Full tank er dog veldig lurt, mtp kondens. Vil bensinen fordufte/forsvinne i løpet av den perioden den står stille? Lenke til kommentar
Khazaa Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Å koble fra batteriet ville jeg IKKE ha gjort. Derimot, kunne du satt på en liten vedlikeholdslader og lagt den under panseret. Det er startsperre i disse, og den kan finne på å nullstille seg hvis den står uten strøm over tid. Da må den taues til verksted og kodes opp, en dyr affære. Den tåler helt fint og stå i en måned. En vedlikeholdslader er bra, men personlig ville jeg bare latt den stå. Mest sannsynlig merker du ingenting som helst når du vrir på nøkkelen om en måned. Full tank er dog veldig lurt, mtp kondens. Fyll tanken, lad batteriet og koble det gjerne fra. Fyll opp tanken så du unngår kondens. Rydd i bilen. Vask den utvendig. Å koble fra batteriet ville jeg IKKE ha gjort. Derimot, kunne du satt på en liten vedlikeholdslader og lagt den under panseret. Det er startsperre i disse, og den kan finne på å nullstille seg hvis den står uten strøm over tid. Da må den taues til verksted og kodes opp, en dyr affære. Den tåler helt fint og stå i en måned. En vedlikeholdslader er bra, men personlig ville jeg bare latt den stå. Mest sannsynlig merker du ingenting som helst når du vrir på nøkkelen om en måned. Full tank er dog veldig lurt, mtp kondens. Vil bensinen fordufte/forsvinne i løpet av den perioden den står stille? Nei, det vil den på ingen måte gjøre. 3 Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Er bare snakk om 1 mnd. Full tank, samt lad opp batteriet slik at det tåler litt kulde.Kjekt å ha riktig lufttrykk, da det alltid siger litt ut. Og som det beskrives over her, rydd bilen så slipper du uvedkommende i bilen samt at den er ryddig og fin når du kommer tilbake Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Vil bensinen fordufte/forsvinne i løpet av den perioden den står stille? Nei, men jo meir drivstoff du har på tanken, jo mindre luft (som innheld fuktigheit) er det plass til. Det er når lufta konsenserer seg at du kan få vatn i drivstoffet. 5 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 (endret) På bensin er det ikke så mye å bekymre seg for når det gjelder tanken. På diesel derimot burde man fylle tanken. Der kan man få store problemer med kondens, dieseldyr og sikkert gamlemor omså. Endret 7. desember 2017 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Kondens motvirkes i stor grad av etanol i bensin, det er vel det eneste positive med kravet om bio-innhold Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 9. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2017 Jeg glemte helt å få fylt på tanken.... Det er kanskje igjen litt under halve tanken igjen.. Betyr dette at jeg er ille ute? Batteri tok jeg heller ikke av.. Jeg er tidligst tilbake i i midten av januar. Lenke til kommentar
Khazaa Skrevet 9. desember 2017 Del Skrevet 9. desember 2017 Du Er ikke ille ute. blir nesten litt rørt av å se hvor nøye du er med bilen din.. 1 Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 Hadde nok vert verre hadde du hatt 2-3 liter igjen Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 Anbefaler og være helt sikker på at du har fjernet all makrell fra bilen etter endt fisketur før du drar 2 uker til syden på sommeren. Tror jeg lufta bilen i 2 måneder. 1 Lenke til kommentar
Ursidae Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 eneste jeg ville anbefale er å låse den... Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 Nå har du jo allerede kanskje kommet tilbake til bilen din, men for en måned trenger du strengt tatt ikke gjøre så mye. Jeg ville bare låst og forlatt bilen for en slik periode. Skulle jeg gjort alt man kan gjøre for å minimere sjansen for tyveri, skader, og at bilen er klar til bruk når du kommer tilbake så er det en fordel å forlate bilen.. - med full tank for å unngå kondens - ren inn- og utvendig (skitt tærer på lakk og karosseri, og lager lukt inni bilen) - tømt for verdisaker - med matte over frontruta - med vedlikeholdslader om du har tilgang på strøm. Evt. fulladet batteri før du drar - legge avispapir i dørken som kan aborbere fukt inni bilen - på et privat sted du ikke må holde oppsyn med den daglig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå