Gå til innhold

Tråden om norsk kosthold

18 stemmer

1. 1. Er du bekymret for nordmenns kosthold?

• Ja
      7
    • Nei
      11

Anbefalte innlegg

Kom på ideen til denne tråden etter å ha lest denne artikkelen:

Ny rapport om nordmenns kosthold: Bekymret for vårt høye kjøttforbruk

Nordmenn kutter ned på sukkerinntaket og spiser mer grønnsaker enn noensinne, men fortsatt spiser vi for lite fisk og for mye kjøtt, ifølge ny rapport.

I rapporten er den mest gledelige nyheten at nordmenns forbruk av grønnsaker øker enda mer enn før. I 2015 viste rapporten at forbruket av grønnsaker aldri hadde vært høyere – men nå er det altså nettopp det:

Årets rapport konkluderer med at det til tross for flere positive utviklingstrekk i matvareforbruket de siste årene har kostholdet i Norge fortsatt klare ernæringsmessige svakheter som øker risikoen for utvikling av ikke-smittsomme sykdommer, som kreft, hjerte- og karsykdommer og type 2-diabetes.

Selv om nordmenns inntak av sukker er på vei nedover, får vi fortsatt i oss for mye godteri og søte drikker. Ifølge rapporten fikk hver innbygger i Norge i seg hele 43 kilo sukker årlig i år 2000.

– Vi er bekymret for kjøttforbruket. Den bekymringen får feste når vi ser årets tall. Vi vet at en tredel av kvinner og mer enn halvparten av menn spiser mer enn 500 gram rødt og bearbeidet kjøtt i uken, sier Granlund.

https://www.vg.no/forbruker/mat-og-drikke/kosthold/ny-rapport-om-nordmenns-kosthold-bekymret-for-vaart-hoeye-kjoettforbruk/a/24204256/

post-131018-0-69535500-1512584670_thumb.jpg

Hva mener du: Er det grunn til å bekymre seg for det norske kostholdet og folkehelsen? Hvorfor/hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rødt kjøtt blir jeg rar i magen av og fiser så stinkende at jeg ikke klarer å være i samme rom som meg selv så den er jo grei :wee:

Takk for bidraget

Jeg pleier ikke å bekymre meg over tall som peker i riktig retning. Vi må bare sørge for at det fortsetter slik.

Men ifølge artikkelen peker jo ikke alt i riktig retning.

Jeg kan godt anse kjøttinntak som problematisk, men vil nå fortsatt si at våre kostholdsvaner peker generelt sett i riktig retning. Disse prosentvis endringene er dessuten så små at jeg skulle likt å fått historisk data for å se hvor store variasjoner det er snakk om.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan godt anse kjøttinntak som problematisk, men vil nå fortsatt si at våre kostholdsvaner peker generelt sett i riktig retning. Disse prosentvis endringene er dessuten så små at jeg skulle likt å fått historisk data for å se hvor store variasjoner det er snakk om.

For å vær ærlig skremmer ikke dette meg. Jeg mener folk selv har rett til å spise og drikke det de vil!

Og en annen ting: Jeg vil heller leve til jeg blir 60 år og kunne unne meg noe god mat og drikke for å hygge meg enn å bli 90 år og hele tiden være totalt helsebevisst og aldri kunne hygge meg med god mat og drikke selv om jeg vet at det ikke er sunt.

Hva med deg?

Lenke til kommentar

Sunn mat og god mat er ikke et kompromiss for min del. Den verste innflytelsen på kostholdet mitt er nok tid, noe jeg tror gjelder for mange.

Jeg prøver å tenke litt på kosthold når jeg kjøper meg middag, men jeg mener også at folk skal få trykke i seg det de selv vil, på egne konsekvenser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er all reklamen vi får trykka inn i hodet hver dag. Gjennomsnittlig utsettes vi for mellom 3-4000 reklamer -hver dag-. Finner ikke artkkelen der jeg leste det, men finner mange andre som sier omtrent det samme.

https://medieavisa2009.wikispaces.com/Reklamen+omringer+oss

Dessuten spiller økonomi en rolle. Hadde alle vært økonomisk uavhengige, for eksempel noe sånt som borgerlønn, så hadde alle hatt bedre tid til å håndtére stress og bry seg om seg selv, spise sunnere. Men vi skal holdes på "tå hev", det er ikke den generelle befolkningens "rolle" å tenke selv. Dét skal staten gjør for oss.

Det er mange faktorer som påvirker hvorfor vi overspiser eller spiser usunt.

Og når jeg leser "Norsk" kosthold, så er det jo nesten blitt sånn nå at mat fra all verdens land selges her .. Hvis vi skulle spist -tradisjonell- Norsk mat, så hadde vi vel spist komle, smalahove, lefse og abbor hver dag ^^

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Er det mye reklame for kjøttprodukter?

Spørs hva du legger i mye. Men det finnes. Også utenfor Burger King/McD-sfæren. MatPrat får greit med støtte for å opplyse om oppskrifter.

Vegetar-oppskrifter får ikke like mye pes for å pushe en agenda, siden grønnsakslobbyen ikke er særlig stor i Norge. Finnes en god del konspiratører i alle kommentarfelt som vil ha det til at alt grønt er unødvendig og løgn. Har forøvrig ikke helt fått med meg hvem de store spillerne i Norge skal være som tjener på et mer bærekraftig landbruk og mindre utslipp.

Folk kjører sitt eget løp uansett, så lenge naboen gjør det.

Lenke til kommentar

– Vi er bekymret for kjøttforbruket. Den bekymringen får feste når vi ser årets tall. Vi vet at en tredel av kvinner og mer enn halvparten av menn spiser mer enn 500 gram rødt og bearbeidet kjøtt i uken, sier Granlund.

500 gr i uken?  Det må da neste være skrivefeil.  Det vanlige er vel 200-250 gr dagen.  

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har sluttet å spise kjøtt. Har ikke spist det på 8 uker og trives med det. Har i grunn fått helt avsmak på kjøtt. Det frister ikke.

Spiser fisk da. Så ikke 100% vegetarisk, men det er slik jeg vil spise. Har ikke følt meg noe slappere eller merket noe som helst negativt ved å slutte med kjøtt.

De som sier de aldri hadde klart å slutte med kjøtt har enten ikke prøvd, eller laget utrolig kjedelig mat når de skal lage uten kjøtt. Jeg spiste kjøtt nesten daglig før. Så hvis jeg klarer det så tenker jeg at alle som vil får det til.

Så spørs det jo da i hvilken grad folk bryr seg om den lille helseeffekten det har å kutte ut kjøtt. For min del har det å ikke støtte kjøttindustrien en mye større mening. Hadde vært noe annet hvis alle dyrene levde ute i det fri og ble drept helt "ut av det blå" slik naturen egentlig skal fungere. Slik dyrene lever før de sendes i slaktebilen hvor de blir livredde før de slaktes det synes jeg ikke noe om å støtte. Det har alltid plaget meg, så jeg føler meg mye bedre nå når jeg ikke bidrar til å opprettholde slik dyremishandling.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

For å vær ærlig skremmer ikke dette meg. Jeg mener folk selv har rett til å spise og drikke det de vil!

Og en annen ting: Jeg vil heller leve til jeg blir 60 år og kunne unne meg noe god mat og drikke for å hygge meg enn å bli 90 år og hele tiden være totalt helsebevisst og aldri kunne hygge meg med god mat og drikke selv om jeg vet at det ikke er sunt.

Hva med deg?

Fellesskapet må ta regninga når enkeltindivider gjør livstilsvalg som skader helsa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...