Gå til innhold

Snart farvel til plast-simkort

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Google har også tilbudt dette til sine abbenomenter gjennom Project Fi.

Kanskje Telenor hevder disse (Onecall og Google) viretuelle operatørene ikke er operatører, og dermed kan stjele tittelen verdens første operatør med esim?

Eller så har de (Onecall og Google) rett og slett ikke sertifisert løsningen sin, men tatt den i bruk selv om.

Lenke til kommentar

Det er ikke e-sim i seg selv som er nyheten her. E-sim, altså sim-kort i form av en integrert krets permanent montert i en enhet som kan kommunisere på mobilnettet har vi hatt i flere år, men de har da hatt samme begrensning som de løse plastkortene med at de er låst til en operatør. På grunn av dette har E-sim først og fremst vært brukt til maskin-til-maskin-kommunikasjon (M2M), og ikke vært tatt i bruk i håndsett. Kjøper man en enhet med e-sim fra Google eller Onecall kan man meg bekjent ikke bruke disse med noen annen operatør.

Det som er nytt er at de tilbyr en løsning for at brukeren selv skal kunne endre innholdet i e-sim-kortet, som er nødvendig for at en enhet med e-sim ikke skal være permanent låst til en operatør. Når dette blir utbredt blandt alle verdens operatører vil nok håndsettprodusentene være mer enn villige til å kvitte seg med plastkort-sim, som legger til en ikke ubetydelig kost og komplikasjon i det mekaniske designet av håndsettet.

Lenke til kommentar

Det er ikke e-sim i seg selv som er nyheten her. E-sim, altså sim-kort i form av en integrert krets permanent montert i en enhet som kan kommunisere på mobilnettet har vi hatt i flere år, men de har da hatt samme begrensning som de løse plastkortene med at de er låst til en operatør. På grunn av dette har E-sim først og fremst vært brukt til maskin-til-maskin-kommunikasjon (M2M), og ikke vært tatt i bruk i håndsett. Kjøper man en enhet med e-sim fra Google eller Onecall kan man meg bekjent ikke bruke disse med noen annen operatør.

Det som er nytt er at de tilbyr en løsning for at brukeren selv skal kunne endre innholdet i e-sim-kortet, som er nødvendig for at en enhet med e-sim ikke skal være permanent låst til en operatør. Når dette blir utbredt blandt alle verdens operatører vil nok håndsettprodusentene være mer enn villige til å kvitte seg med plastkort-sim, som legger til en ikke ubetydelig kost og komplikasjon i det mekaniske designet av håndsettet.

Takk, dette var oppklarende og kom ikke frem i artikkelen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg vil si kosten er så godt som ubetydelig, den store fordelen er at det er lettere og mer fleksibelt å bytte leverandør.

AtW

Jeg ser frem til at portering kan gjøres på fem minutter. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...