Gå til innhold

Skjermkort til ca. 4500 på Power med 20% DNB rabatt.


OddZen

Anbefalte innlegg

Hei. Vurderer nytt skjermkort siden jeg har 34" 1440p skjerm på vei.

Idag har jeg:

MSI Z97 GAMING 3, Socket-1150 Hovedkort.

ASUS GeForce STRIX GTX 970 4GB.

Intel Core i5-4670K.

16 gb DDR3 1600MHz ram

Og SSD.

 

Ønsker å bruke rundt 4500 kr på nytt skjermkort, siden dette nok er flaskehalsen når jeg skal kjøre spill på den nye skjermen. Eller tar jeg feil og bør prioritere annerledes?

 

Det er fra torsdag 20% rabatt ved bruk av DNB mastercard på Power og jeg ønsker å benytte meg av det tilbudet. Så hvis noen her kunne kommet med stalltips på hvilket kort pp Power jeg bør gå for til rundt 4500 iregnet fratrekket på 20%, så hadde jeg vært veldig takknemlig!

 

Til info så er det verken g eller freesynk på den nye skjermen, hvis noen lurte på det.

 

Tusen takk for hjelpen ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten og tråkke for langt ut på tynn is her nå, så har vel cpu mindre og si på høyere oppløsning? Så en 1070ti eller 1080 vil være innenfor ditt prisbudsjett trur jeg. Du kan jo også skru opp cpu litt om det ikke allerede er gjort? ☺

I noen spill som Farcry # og Battlefield 1 multiplayer, så er cpu flaskehals i 1440p :) 

 

Med 20%, så er 1080ti det beste kjøpet :)  Man kan jo selge det brukt om en god stund med bare ~10% tap :)

Lenke til kommentar

 

Uten og tråkke for langt ut på tynn is her nå, så har vel cpu mindre og si på høyere oppløsning? Så en 1070ti eller 1080 vil være innenfor ditt prisbudsjett trur jeg. Du kan jo også skru opp cpu litt om det ikke allerede er gjort? ☺

I noen spill som Farcry # og Battlefield 1 multiplayer, så er cpu flaskehals i 1440p :) 

 

Med 20%, så er 1080ti det beste kjøpet :)  Man kan jo selge det brukt om en god stund med bare ~10% tap :)

 

Om han er på jakt etter et kort til 4500 er jo ikke GTX 1080 Ti det beste kjøpet da det rimeligste koster 6000 etter rabatt. Og alle kortene kan jo selges igjen til en god pris når man har fått 20% rabatt da de aller fleste holder seg godt i pris ihvertfall i denne prisklassen.

 

GTX 1080 - 99,67 fps gjennomsnitt i 1440p billigste på Power etter rabatt - 4392

GTX 1070 - 84,00 fps gjennomsnitt i 1440p billigste på Power etter rabatt - 3519

 

1080 gir mest fps og 1070 gir mest fps pr. kr. Tok ikke med 1070 Ti da det er så lite prisforskjell mellom 1080 at det ikke er verdt den lille summen du sparer.

 

Kilde Linus Tech Tips

 

Personlig hadde jeg nok gått for dette 1080 kortet 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Uten og tråkke for langt ut på tynn is her nå, så har vel cpu mindre og si på høyere oppløsning? Så en 1070ti eller 1080 vil være innenfor ditt prisbudsjett trur jeg. Du kan jo også skru opp cpu litt om det ikke allerede er gjort? ☺

I noen spill som Farcry # og Battlefield 1 multiplayer, så er cpu flaskehals i 1440p :)

 

Med 20%, så er 1080ti det beste kjøpet :)  Man kan jo selge det brukt om en god stund med bare ~10% tap :)

 

Hehe, ja, men den billigste 1080TI ligger jo på 1500 kr dyrere enn mitt budsjett, da er rabatt tatt med =)

Kanskje det er liksågodt å vente til neste generasjon, eller er det ikke så heftig forbedring?

Skal neste generasjon være spesielt mye bedre på 1440?

Lenke til kommentar

For 1440 ville jeg ikke ventet på neste generasjon. 20% er så bra rabatt at du mest sannsynlig klarer å få tilbake alle pengene når ny generasjon kommer uansett. Jeg ville nok gått for 1080 kortet til 4.400,- som han over linket til :)

 

Edit; Ville ikke ventet fordi 970 ikke er helt innafor på 1440 (duh?).

Endret av Soseks
Lenke til kommentar

20% er så bra rabatt at du mest sannsynlig klarer å få tilbake alle pengene når ny generasjon kommer uansett.

GTX 1070 var like bra som 980 Ti

GTX 970 var like bra som 780 Ti

GTX 770 var bedre enn 680

GTX 670 var bedre enn 580

 

Med andre ord kan vi forvente at neste XX70-modell vil være like bra som 1080 Ti, til rundt 5000 kr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

20% er så bra rabatt at du mest sannsynlig klarer å få tilbake alle pengene når ny generasjon kommer uansett.

GTX 1070 var like bra som 980 Ti

GTX 970 var like bra som 780 Ti

GTX 770 var bedre enn 680

GTX 670 var bedre enn 580

 

Med andre ord kan vi forvente at neste XX70-modell vil være like bra som 1080 Ti, til rundt 5000 kr.

 

Takk for svar alle sammen.

 

Frister med det GTX Windforce kortet, er jo nå jeg får skjermen også, er ikke gamerskjerm da jeg kjøper Samsung se790c brukt, den er kjøpt ny i mars, og jeg kjøper for 4000 kr. Men jeg tror den dekker mine behov, kommer fra 1 stk Benq 24" LCD G2420HDB

så jeg er ikke bortskjemt.

 

Ser at brukte 1080 selges for mere enn jeg får kortet på tilbud, ikke verst.

 

Men når KOMMER neste generasjon ut? Og vil prisen på neste generasjon bli lik den som er idag på denne generasjonen? Eller blir de å skru opp prisene så istedenfor å betale 4400 som et 1070 kort koster idag, vil det koste 6000 for et xx70 kort? Hva tror dere som har lest og har vært med i gamet i flere år! =)

 

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

 

 

20% er så bra rabatt at du mest sannsynlig klarer å få tilbake alle pengene når ny generasjon kommer uansett.

GTX 1070 var like bra som 980 Ti

GTX 970 var like bra som 780 Ti

GTX 770 var bedre enn 680

GTX 670 var bedre enn 580

 

Med andre ord kan vi forvente at neste XX70-modell vil være like bra som 1080 Ti, til rundt 5000 kr.

 

Takk for svar alle sammen.

 

Frister med det GTX Windforce kortet, er jo nå jeg får skjermen også, er ikke gamerskjerm da jeg kjøper Samsung se790c brukt, den er kjøpt ny i mars, og jeg kjøper for 4000 kr. Men jeg tror den dekker mine behov, kommer fra 1 stk Benq 24" LCD G2420HDB

så jeg er ikke bortskjemt.

 

Ser at brukte 1080 selges for mere enn jeg får kortet på tilbud, ikke verst.

 

Men når KOMMER neste generasjon ut? Og vil prisen på neste generasjon bli lik den som er idag på denne generasjonen? Eller blir de å skru opp prisene så istedenfor å betale 4400 som et 1070 kort koster idag, vil det koste 6000 for et xx70 kort? Hva tror dere som har lest og har vært med i gamet i flere år! =)

 

 

Har flere spørsmål i tillegg til det jeg skrev ovenfor.

Hvor mye pleier forrige generasjon kort å droppe i pris ved lansering av ny generasjon?

 

Ser jo at Power har enda bedre åpent kjøp garanti nå i desember, så kanskje like så greit å kjøpe seg et kort nå istedenfor å vente til neste generasjon, så kan jeg heller levere inn kortet i slutten av Januar hvis jeg bestemmer meg for å gå for neste generasjon. For det er vell åpent kjøp på skjermkort selv om det er brukt?

 

 

Åpent kjøp ut januar!

Trygt julegavekjøp hos POWER. I desember har vi åpent kjøp ut januar. Det vil si at du kan returnere produkter kjøpt i butikk eller på nett, helt uten kostnad og uansett grunn.

 

NB! Åpent kjøp gjelder ikke kjøkken, varer med abonnement, spill, programvare og hygieneprodukter med brutt forsegling. Som hygieneprodukter regnes blant annet tannpleieprodukter, hud- og kroppspleie-produkter, ørepropper / in-ear hodetelefoner og liknende. Vi tar forbehold om at returretten kan frafalle ved gjentakende misbruk.

Lenke til kommentar

Pascal faller nok langt mer i pris enn 20% når Ampere kommer. Vil vel gjette at bruktverdi blir 3-4000 på 1080 ti når neste generasjon slippes.

 

Mener 980 ti sank rundt 3-4000 i verdi over natta når GTX 1070 ble sluppet, så tapet er nok stort uansett når nye og bedre skjermkort kommer, dersom neste xx07 blir tilsvarende 1080 ti og priset likt med dagens GTX 1070. Basert på 980 ti og 1070 så Ville jeg gjettet på at verdien synker med 35-40% på bruktmarkedet for Pascal kort.

 

Spørsmålet er når neste generasjon kommer. Rykter sier at de blir vist frem i starten av 2018, men hvor lenge det tar før nVidia slipper dem vet vi ikke, nVidia har ikke kommet med noen offisiell kunngjøring så vidt jeg vet? Kan være neste sommer for alt vi vet. Jeg mener det er sjansespill å kjøpe Pascal så sent, men det kommer an på behovet man har. Siden vi ikke vet noe håndfast så må man kjøpe når man trenger, etter behov. Kommer alltid noe bedre, så sånn sett er det ikke vits å vente.

 

Har ingen fasit, deler bare noen av de tankene jeg har om dette.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Pascal faller nok langt mer i pris enn 20% når Ampere kommer. Vil vel gjette at bruktverdi blir 3-4000 på 1080 ti når neste generasjon slippes.

 

Mener 980 ti sank rundt 3-4000 i verdi over natta når GTX 1070 ble sluppet, så tapet er nok stort uansett når nye og bedre skjermkort kommer, dersom neste xx07 blir tilsvarende 1080 ti og priset likt med dagens GTX 1070. Basert på 980 ti og 1070 så Ville jeg gjettet på at verdien synker med 35-40% på bruktmarkedet for Pascal kort.

 

Spørsmålet er når neste generasjon kommer. Rykter sier at de blir vist frem i starten av 2018, men hvor lenge det tar før nVidia slipper dem vet vi ikke, nVidia har ikke kommet med noen offisiell kunngjøring så vidt jeg vet? Kan være neste sommer for alt vi vet. Jeg mener det er sjansespill å kjøpe Pascal så sent, men det kommer an på behovet man har. Siden vi ikke vet noe håndfast så må man kjøpe når man trenger, etter behov. Kommer alltid noe bedre, så sånn sett er det ikke vits å vente.

 

Har ingen fasit, deler bare noen av de tankene jeg har om dette.

Tusen takk for fyldig svar!

 

Jeg tror jeg blir å prøve meg på en GTX 1080TI, for så å se om det er noe, har jo åpent kjøp ut Januar så da får jeg testet en stund, hvis jeg mener det er verdt det beholder jeg det, hvis ikke returnerer jeg. Har ingenting å tape på det.

 

Ser at det er endel GTX 1080TI på Power, ikke alt er inne på nettlager. Hvilke av de kortene de har inne på nettlager bør jeg gå for? Kan hende det tar litt tid før de andre kommer inn på nettlager.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen, alle som har bidratt!

 

Da var GIGABYTE GEFORCE GTX 1080TI AORUS 11G bestilt fra Powe, og jeg er fornøyd med prisen på 6400 for et så bra kort. Tror det skulle være det beste av de modellene som de hadde på nettlager. Så en test mot Asus strix som mange ofte nevner, og forskjellene er minimale så jeg håper det er et godt kort.

Så også MSI afterburner også skulle være å anbefale forran Aorus egen for overklokking.

 

Et spørsmål: dette skal være ferdig overklokket, er det vits og er det bra for kortet å prøve å presse ut enda mere?

 

Og er det slik at kortet alltid vil være overklokket og man må bruke software for å gjøre noe med klokkinga, og hvis programmet blir avinstallert vil det man har justert fra den opprinnelige frekvensen bli nullstilt til frekvensen kortet ble kjøpt med?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ferdig overklokket = reklamasjon for de frekvensene den kjører på.

 

Ferdig overklokket er ALDRI maks. De klokker konservativt til et nivå de vet fungerer på alle kort, fordi alle kort er ulike. Og ofte så klokker de enda lavere enn hva selv det dårligste kortet vil klare. Så jeg tror så godt som alltid så får du mer ytelse hvis du overklokker selv.

 

Husk og at kort nå er dynamiske, så de vil klokke litt opp og ned og overklokke seg selv mer i forhold til temperatur. Men overklokking tvinger den til å holde seg på et høyt nivå.

 

Så er det vits? Vanskelig å si det. Noen spill vil være CPU bound så ikke vits. Og finn tester som forteller deg hvor mange ekstra fps du vil få ut av det. Kort som overklokkes vil slites raskere, men det spørs og hvordan en overklokker det. Spesielt er det  øke volt noe som har en høyere effekt der. Da det er spenningen som ligger over transistorene i kortet. Større kraft over transistorene = mer slitasje. Men det finnes ingen fasitguide på hvor mye, hvor stort problem osv. Men husk at du bryter reklamasjon ved å overklokke. Kanskje kan de ikke finne ut at det, men det er og en risiko.

Lenke til kommentar

Nei, du bryter verken garanti eller reklamasjon ved å overklokke et grafikkort. Ikke nok med at dagens grafikkort overklokker seg selv, men samtlige prodsenter reklamerer med "overclocking features" og samtlige lever også overklokkingsverktøy som du laster ned direkte fra support siden til produktet.

 

Det som derimot kan bryte garanti og reklamasjon er hvis du gjør fysiske modifikasjoner på kortet. Shunt mod etc.  Eller hvis du flasher modifiserte bioser eller bioser som ikke er ment for det aktuelle kortet.

 

Så for å svare Oddzen:

 

GTX 1080 Ti (og andre Pascal baserte grafikkort) har en funksjon som heter GPU Boost 3.0. Denne går ut på at kortet selv analyserer last, volt, strømforbruk og temperatur og dynamisk endrer GPU frekvens etter dette, dog noe konservativt.

Eksempelvis har jeg et Asus Rog Strix GTX 1080 Ti som selv klokker seg til 1975 MHz uten at jeg endrer på noe, men kortet er spesifisert med stock frekvens på 1569 MHz og en boost frekvens på 1683 MHz. Etter å ha fiklet litt med det ligger kortet som regel på 2113 MHz.

 

 

Om du liker å fikle med det, så er det bare å klokke i vei! Men om det er vits får være opp til hver enkelt.

 

Hvis du avinstallerer programvaren du bruker til å overklokke, så vil kortet kjøre på frekvensene som biosen til kortet forteller det at det skal. Pluss GPU Boost 3.0 på toppen av dette selvfølgelig. Afterburner har jo også en innstilling som gjør at du kan laste inn overklokken din når Windows starter, eller ikke laste den inn. Trykker du på reset knappen fjerner du også all form for overklokking eller underklokking av kortet, og kan starte på nytt eller bare bruke programmet til andre ting som feks å overvåke framerate, frametime, temperatur etc. Ergo må du ikke nødvendigvis avinstallere programmet for å sette ting tilbake til standard.

Lenke til kommentar

Hvis du skal spille på 1440p så hadde jeg ikke overklokket. Du kommer til å dra alle spill på maks innstilling og maks fps uten å gjøre noe med kortet. Det eneste du oppnår er et varmere kort som vil bråke mer.

 

Når det gjelder det spørsmålet om du burde ha ventet så ville jeg svart, nei! Ikke vent. Behovet ditt er jo nå her i dag, og kjøper du det beste kortet er det jo ikke sånn at det slutter å virke når neste generasjon kommer. Kortet ditt kommer til å fungere helt fint på spill i maange år fremover.

Lenke til kommentar

Nei, du bryter verken garanti eller reklamasjon ved å overklokke et grafikkort. Ikke nok med at dagens grafikkort overklokker seg selv, men samtlige prodsenter reklamerer med "overclocking features" og samtlige lever også overklokkingsverktøy som du laster ned direkte fra support siden til produktet.

 

Det som derimot kan bryte garanti og reklamasjon er hvis du gjør fysiske modifikasjoner på kortet. Shunt mod etc.  Eller hvis du flasher modifiserte bioser eller bioser som ikke er ment for det aktuelle kortet.

 

Så for å svare Oddzen:

 

GTX 1080 Ti (og andre Pascal baserte grafikkort) har en funksjon som heter GPU Boost 3.0. Denne går ut på at kortet selv analyserer last, volt, strømforbruk og temperatur og dynamisk endrer GPU frekvens etter dette, dog noe konservativt.

Eksempelvis har jeg et Asus Rog Strix GTX 1080 Ti som selv klokker seg til 1975 MHz uten at jeg endrer på noe, men kortet er spesifisert med stock frekvens på 1569 MHz og en boost frekvens på 1683 MHz. Etter å ha fiklet litt med det ligger kortet som regel på 2113 MHz.

 

 

Om du liker å fikle med det, så er det bare å klokke i vei! Men om det er vits får være opp til hver enkelt.

 

Hvis du avinstallerer programvaren du bruker til å overklokke, så vil kortet kjøre på frekvensene som biosen til kortet forteller det at det skal. Pluss GPU Boost 3.0 på toppen av dette selvfølgelig. Afterburner har jo også en innstilling som gjør at du kan laste inn overklokken din når Windows starter, eller ikke laste den inn. Trykker du på reset knappen fjerner du også all form for overklokking eller underklokking av kortet, og kan starte på nytt eller bare bruke programmet til andre ting som feks å overvåke framerate, frametime, temperatur etc. Ergo må du ikke nødvendigvis avinstallere programmet for å sette ting tilbake til standard.

Takk til dere 3 for inspill.

Mye god informasjon!

Så det jeg forstår med GPU Boost 3.0 er at den overvåker og kan presse opp spenningen, temperatur etc. litt opp om behovet er der. Dette ligger innebygd i selve kortet da.

Så hvis jeg overklokker med f.eks. afterburner, kjører opp endel verdier, så vil GPU boosten få større handlingsrom?

 

Lenke til kommentar

Nei. GPU Boost 3.0 er bedre enn den forrige versjonen på å hente ut mer av chippen, men den er fortsatt konservativ. Ved å legge til litt manuel overklokk, så overklokker du over GPU Boost.

 

Pascal er en litt finurlig chip. Kan referere til to forskjellige GTX 1080 kort jeg har hatt. Begge var identiske i forhold til kjøler, system de stod i og hvor mye strøm de kunne dra. Det ene kortet ville ikke over 2088Mhz i benchmarks som Fire Strike. Men, det gikk på max volt (1.09V) og nådde ikke power limiten til kortet. Det andre kortet klokket vesentlig høyere, da dette nådde rundt 2113MHz og opp, men nådde power limit allerede ved 1.03-1.04V.

 

Med mindre du har en lidenskap for å sitte og fikle i det vide og det brede, og eller driver med benchmarks, så er mitt forslag å installere afterburner, sett core voltage til 100%, power limit og temp limit til max og kos deg!

Lenke til kommentar

Nei. GPU Boost 3.0 er bedre enn den forrige versjonen på å hente ut mer av chippen, men den er fortsatt konservativ. Ved å legge til litt manuel overklokk, så overklokker du over GPU Boost.

 

Pascal er en litt finurlig chip. Kan referere til to forskjellige GTX 1080 kort jeg har hatt. Begge var identiske i forhold til kjøler, system de stod i og hvor mye strøm de kunne dra. Det ene kortet ville ikke over 2088Mhz i benchmarks som Fire Strike. Men, det gikk på max volt (1.09V) og nådde ikke power limiten til kortet. Det andre kortet klokket vesentlig høyere, da dette nådde rundt 2113MHz og opp, men nådde power limit allerede ved 1.03-1.04V.

 

Med mindre du har en lidenskap for å sitte og fikle i det vide og det brede, og eller driver med benchmarks, så er mitt forslag å installere afterburner, sett core voltage til 100%, power limit og temp limit til max og kos deg!

Ved å sette disse til 100 vil ikke kortet bli for varmt og ikke få forkortet levetid? Eller er det en konservativ overklokking som ikke er særlig betydningsfull negativt? Boosten vil vell fortsatt jobbe selv om jeg setter dette til 100%? Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Ved å sette disse til max gir du GPU Boost 3.0 mer å jobbe med. Ingenting går utenfor hva kortet er konstruert for og så lenge ikke noe er galt med kortet som feks en dårlig lodding, en dårlig kondensator eller noe slikt som uansett går på garanti eller reklamasjon, så vil kortet leve mye lengre enn du antageligvis kommer til å bruke det.

Lenke til kommentar

Ved å sette disse til max gir du GPU Boost 3.0 mer å jobbe med. Ingenting går utenfor hva kortet er konstruert for og så lenge ikke noe er galt med kortet som feks en dårlig lodding, en dårlig kondensator eller noe slikt som uansett går på garanti eller reklamasjon, så vil kortet leve mye lengre enn du antageligvis kommer til å bruke det.

Tusen takk, da skal jeg følge rådene dine når jeg får kortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...