OddZen Skrevet 6. desember 2017 Del Skrevet 6. desember 2017 (endret) Hei! Har en Samsung UE65KS7005 koblet til PC via 5 meter HDMI-kabel. Oppløsning er på 3840x2160. Opplever at bildet hakker endel, spesielt ved panorering, da også i 720p filmer og verre ved høyere oppløsning. Bruker VLC men hakker også i youtube. Når jeg ser youtube via app på tv er bildet perfekt uansett oppløsning. Når jeg ser på dataskjermen er det ikke så mye hakking, men det flyter ikke så bra som når jeg ser på Youtube på TVen. Eksempel på klipp det hakker i er: Har et GTX 970 skjermkort. Pc skjerm er 24" 1920x1080, får 34" 3440x1440 om noen dager. Er det skjermkortet som ikke takler oppløsningen eller? Har prøvd noen andre moduser på TVen men disse er ikke noe særlig å bruke til vanlig, og hjelper litt på problemet men ikke fullt ut. Noen tips til hva det kan være? Endret 6. desember 2017 av OddZen Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 6. desember 2017 Del Skrevet 6. desember 2017 Når du snakker om hakking, er det store hakk, eller bare dårlig flyt? Er det hele tiden eller kommer det innimellom? Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 6. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2017 Når du snakker om hakking, er det store hakk, eller bare dårlig flyt? Er det hele tiden eller kommer det innimellom? Stuttering, dårlig flyt er vell bedre ord kanskje. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 6. desember 2017 Del Skrevet 6. desember 2017 Har du prøvd å sette oppløsning ut til en 1080p og la TVen skalere det opp? Rart du har dårlig flyt selv på PC, kanskje den bare er for treig? Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 6. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2017 Har du prøvd å sette oppløsning ut til en 1080p og la TVen skalere det opp? Rart du har dårlig flyt selv på PC, kanskje den bare er for treig? Flyten er bedre og ikke plagsom på PC men ikke så smooth som på TV. Kjørte ned oppløsningen på tven og det er bedre, men ikke helt der enda. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 6. desember 2017 Del Skrevet 6. desember 2017 (endret) Den panoreringa helt i starten er ikke smooth her heller, selv på 480p. Det må være selve videoen det er noe i veien med. Edit: Gjelder hele videoen. Endret 6. desember 2017 av Emancipate Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 6. desember 2017 Del Skrevet 6. desember 2017 Ja må si meg enig med Emancipate, på PC'n min er ikke det helt flyt.. det er selve filmen det er noe galt med. Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 6. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2017 (endret) Ja må si meg enig med Emancipate, på PC'n min er ikke det helt flyt.. det er selve filmen det er noe galt med. Ok, kanskje ikke beste filmen, men den er betydelig mye bedre direkte fra Youtube appen på TVen. Men når jeg ser filmer i VLC 1080, eller 720 så er det hakking, ikke god flyt på bildet når jeg sender det over til TVen. Endret 6. desember 2017 av OddZen Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 6. desember 2017 Del Skrevet 6. desember 2017 TVen har kanskje noe bildeprosessering som gjør filmen bedre. Hvordan er cpu-bruk når dette skjer? 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. desember 2017 Del Skrevet 6. desember 2017 Oppfriskningshastighet på skjerm ift. videokilde kan også ha betydning. Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 6. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2017 (endret) Så dere tror ikke at et nytt skjermkort kan gjøre ting bedre?Kan det være at det er en eldre HDMI standard? Kjøpte kabelen for kanskje halvannet år siden maks. Endret 6. desember 2017 av OddZen Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 6. desember 2017 Del Skrevet 6. desember 2017 Så dere tror ikke at et nytt skjermkort kan gjøre ting bedre?Jo, men prøv også andre programmer enn VLC. Sjekk cpu-bruk og gpu-bruk når dette skjer. Kan det være at det er en eldre HDMI standard? Kjøpte kabelen for kanskje halvannet år siden maks.Det er neppe problemet så lenge du ikke har god flyt på PCen heller. Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 6. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2017 (endret) Bestiller nytt skjermkort nå, 1080 TI og skal teste. Har prøvd med andre avspillere med kodec som skal kreve lite, men syntes det ikke hjalp. Satser på problemet blir løst ved ny GPU. Skal teste ut litt greier dere har skrevet, men nå er strømmen ute så da blir det ikke i kveld. Endret 6. desember 2017 av OddZen Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 6. desember 2017 Del Skrevet 6. desember 2017 (endret) Oppfriskningshastighet på skjerm ift. videokilde kan også ha betydning.For å si det mer presist, så er det typisk at skjerm er 60 hz (2x30) og video er 25 fps, og det går ikke opp. Endret 6. desember 2017 av Emancipate Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 (endret) Korrekt, ett av flere konkrete eksempler på dette Film materiale spesielt varierer på alt fra 24-48fps. Derfor vil man kunne se mye opptak som er satt til "29.99997" da det går opp for skjermer med 60Hz som er mest vanlig. Når man kobler PC til TV så må man også sjekke om den settes til 50 eller 60Hz. Endret 7. desember 2017 av Theo343 Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 7. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2017 Korrekt, ett av flere konkrete eksempler på dette Film materiale spesielt varierer på alt fra 24-48fps. Derfor vil man kunne se mye opptak som er satt til "29.99997" da det går opp for skjermer med 60Hz som er mest vanlig. Når man kobler PC til TV så må man også sjekke om den settes til 50 eller 60Hz. Men TVen skal kunne kjøre på 100 hz, må jeg aktivt gå inn å sette opp dette noen plass i windows? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 (endret) Raskere er ikke nødvendigs bedre i så måte, du må matche en faktor av kilden for å få best mulig avspilling. Dette er ikke nødvendigvis alltid tilfelle tror jeg da noen avspillere etc. har innebygget funksjonalitet som kan fylle inn frames. Men som en tommelfingerregel kan man ta utgangspunkt i at en 29.99997fps kilde avspilles "best" på en 30Hz, 60Hz, 120Hz etc. refreshrate. 25fps kilde avspilles "best" på 25Hz, 50Hz, 75Hz, 100Hz. Men til spørsmålet. Ja der du setter opp skjermene i windows kan du sette ønsket refreshrate for å matche innholdet best mulig. Det finnes også mye annen teknologi rundt dette men jeg vet ikke om TVer støtter feks. adaptiv sync og slik. Jeg forholder meg til det grunnleggende. Endret 7. desember 2017 av Theo343 1 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 (endret) Korrekt, ett av flere konkrete eksempler på dette Film materiale spesielt varierer på alt fra 24-48fps. Derfor vil man kunne se mye opptak som er satt til "29.99997" da det går opp for skjermer med 60Hz som er mest vanlig. Når man kobler PC til TV så må man også sjekke om den settes til 50 eller 60Hz. Men TVen skal kunne kjøre på 100 hz, må jeg aktivt gå inn å sette opp dette noen plass i windows? Film er vanligvis filmet i 24 bilder per sekund. Mange fimentusiaster nekter å se filmer i høyere bilderate, da de mener dette ødelegger "filmfølelsen". Ulempen med 24 biler per sekund, er at da får man hakking ved panorering. TV og film produseres og sendes vanligvis i 24 eller 25 bilder per sekund. Nå i senere tid produseres nok det meste til TV på høyere frekvens, mens film fortsatt ofte er 24 bps (fps på engelsk). Det en del TV'er (og sikkert også PC-spillere) gjør, er å "interpolere" mellombilder, dvs regne ut hvordan bildet eller bildene i mellom burde vært hvis filmen hadde f.eks. 60 bilder per sekund. Dette blir selvsagt ikke perfekt, men stort sett veldig bra. Da vil man fjerne mye av hakkingen man opplever ved panoering (men kan noen ganger få små bildefeil rundt objekter etc. fordi utregningen aldri blir perfekt) Se f.eks. her om diskusjon på hva NRK sender på: http://avforum.no/forum/digitalt-bakkenett-og-kabel-tv/133426-hva-er-nrk-nett-tv-framerate-fps.html De TV'ene som har 100Hz, eller for den saks skyld 1000Hz, regner da ut mellombildene for å glatte ut bildestrømmen. Når man ser på sport e.l. kan dette være en fordel, men som sagt er det mange filmentusiaster som hater dette som pesten, og mener det ødelegger det kunstneriske uttrykket etc.... En artikkel om dette her, som f.eks. nevner at Hobbiten ble filmet i 48 bps, ellers blir fortsatt det meste annet filmet i 24 bps: https://www.redsharknews.com/technology/item/3881-why-24-frames-per-second-is-still-the-gold-standard-for-film Endret 7. desember 2017 av KalleKanin Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 7. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2017 Jeg får prøve litt mere senere idag hvis jeg får anledning. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 (endret) Bruker en laptop på min likense tv, og den støtter bare 4k 30Hz. Video blir litt hakkete da selv om det er under 30fps. Pass på å ha påslådd UHD colour og at tven står i Game Mode på hdmi inngangen du bruker. Pass på alt du kjører 4k 60Hz, eller bare bruk selve TVen sin egen avspiller for video. Den tygger i seg 4K HDR video med høy bitrate fra nettverk uten å nøle. Endret 7. desember 2017 av Complexity Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå