Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lov å publisere annonser av objekter fra gjenbrukforetninger?

Mads2

Anbefalte innlegg

Muligens en litt absurd historie, men er 20 år, og kollegaen min på 59 år drar meg med daglig på gjenbrukforetninger for forhåpentligvis prøve å finne noe gammelt og verdifullt. Jeg kjedet meg etterhvert, så kom jeg på en Idé; Jeg tok diskré bilder av objekter på gjenbrukforetningene vi var og besøkte (passet på at ingen så meg), publiserte objektene på Finn med dobbelt så dyr prislapp. Uten å kjøpe noe av dette.

Etter noen måneder når kollegaen min var på besøk i en av disse forretningene (jeg var ikke med, men han hadde med en annen gutt), fikk jeg høre at den eldre damen bak kassen hadde skjelt dem ut og spurt om en av dem var Mads (mitt navn) og truet med å anmelde meg hvis ikke jeg fjernet dem straks. Jeg gjorde det med en gang. Følte meg litt dum da. Men hadde hun egentlig rett til å politianmelde meg, for har jeg egentlig gjort noe galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var en svært dårlig ide. Du burde i det minste kjøpe tingene før du selger dem andre steder. Ikke selg skinnet før bjørnen er skutt, det finnes vel ingen bedre plass for det ordtaket enn akkurat her.

Og ja, såklart er dama dritforbanna på at du prøver å overselge tingene hun har i butikken før du har kjøpt de selv.

Man får ikke lov til å gå fritt rundt på Rema 1000 og fotografere priser heller. 

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at dette er ulovlig. Men hvis du skal drive slikt videresalg over litt tid, så tror jeg fort du taper på det.

Når noen sier de vil kjp5e tingen, så må du gå i butikken og kjøpe. Det du vil oppdage er at det er mange som er superivrige på finn, men som aldri dukker opp. Eller de vil ha den, men til en lavere pris.

Tror du hadde endt opp med en rekke gjenstander som du ble sittende igjen med selv, og at profitten hadde blitt veldig lav sett opp mot arbeidet du måtte legge ned.

Skjønner ikke hvorfor selger skulle bli så sinna for dette, det jo kunne øke salget hennes uten mere arbeid for henne. Hun kan vel avertere på finn selv, men det koster penger for firmaer og ikke minst ville det medført mer arbeid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil tro at dette er i strid med markedsføringsloven §§ 2 og 25 ut fra hvordan du selv beskriver situasjonen.

Du markedsfører varer som rettslig og faktisk sett hverken tilhører deg (de er ikke lagerført) ei heller har du på annen måte rettigheter til dem (du har heller ingen dropshippingavtale eller lignende). Dette er misvisende overfor dine kunder, og det er i strid med god forretningsskikk overfor gjenbrukshandelen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan også tenke litt over hvorvidt dette er lønnsomt for deg. Hvor mye tid har du brukt på rundene i butikken, fotograferingen, annonsene, svare på annonsene, kjøp av gjenstander, innpakking, sending, etc. Hvor mye har du tjent (differanse mellom innkjøpspris og utsalgspris, minus kostnader med å dra til butikken, emballasje etc). Hva blir da timelønna du sitter igjen med?

Jeg vil gjette på at det fort kan bli mer lønnsomt å plukke panteflasker i søppelbokser eller sitte med en kopp på et gatehjørne eller spille fiolin på t-banestasjoner.

Lenke til kommentar

Såvidt meg bekjent så kan du risikere at du tilbyr et salg av feks en iPhone du så i butikken. En kar avtaler å kjøpe den av deg på finn - dere har nå strengt tatt en kontrakt.

Du drar til bruktsjappa men de har solgt varen (dere hadde ikke kontrakt).

Nå er du pålagt å skaffe en ny iphone til han fra finn innen rimelig tid, selv om det kan bety at du må videreselge en ny til prisen av en brukt om du ikke finner en tilsvarende.

Stemmer ikke dette?

Lenke til kommentar

Er elektrikerlærling, men han jeg er med er svært effektiv når han arbeider, så kan bli ekstra tid til sånn.

Men hvis for eksempel noen sa de var interessert i en vare, sørget jeg for å se om varen var i bruktbutikken de neste 1-2 dagene, hvis den ikke var der sa jeg bare at den var solgt. Ja litt sleipt.

Lenke til kommentar

Nei. Jeg tok bilde av en kartong med "Rein biff" inne på Meny, litt etter kommer en stor fyr med kokkeuniform bort og sier "unnskyld, kan jeg snakke med deg". Jeg går bort til han. Han spør rett ut "hva tok du bilde av. kan jeg se bildet?" Jeg viste han bildet, og sa det var bare et tullebilde jeg skulle sende til en kompis pga navnet på boksen. Hadde vært litt kjipt om biffen var urein, liksom.

Han sa at joda, han ser den, men det er ikke lov å gå rundt i butikken og ta bilder av priser, fordi de har "et problem" med at folk fra konkurrerende butikker tar bilde av priser ellernoe sånt. Jeg skjønte ikke helt poenget, men sånn var det. Jeg hadde ingen hensikt å lage noe scene i butikken så jeg rusla bare videre.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

det er ikke lov å gå rundt i butikken og ta bilder av priser, fordi de har "et problem" med at folk fra konkurrerende butikker tar bilde av priser ellernoe sånt.

Det er nettopp slik dagligvarekjedene holder oversikt over konkurrentene sine priser. De bruker antakelig strekkodescanner i stedet for kamera, men de får lov til det. Men det er mulig de har en avtale om dette (og omfanget av det) seg i mellom...

Lenke til kommentar

Nei. Jeg tok bilde av en kartong med "Rein biff" inne på Meny, litt etter kommer en stor fyr med kokkeuniform bort og sier "unnskyld, kan jeg snakke med deg". Jeg går bort til han. Han spør rett ut "hva tok du bilde av. kan jeg se bildet?" Jeg viste han bildet, og sa det var bare et tullebilde jeg skulle sende til en kompis pga navnet på boksen. Hadde vært litt kjipt om biffen var urein, liksom.

Han sa at joda, han ser den, men det er ikke lov å gå rundt i butikken og ta bilder av priser, fordi de har "et problem" med at folk fra konkurrerende butikker tar bilde av priser ellernoe sånt. Jeg skjønte ikke helt poenget, men sånn var det. Jeg hadde ingen hensikt å lage noe scene i butikken så jeg rusla bare videre.

Uten å gi min egen oppfatning er det hvertfall helt klart at noe ikke blir lovfestet fordi en butikkslakter har sagt det - han var antagelig ikke jurist.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man er generelt ganske fri til å fotografere i det offentlige rom. Publisering av bildet er det mye strengere med, inkludert publisering i lukkede grupper på nettfora. Inne i en butikk er ikke det offentlige rom, men kjømannens private område. Kjøpmannen har lov til å sette strengere regler på sitt område enn det loven setter. F.eks kan han lovlig innføre dresskode, fotoforbud eller adgang kun for betalende medlemmer. Det er også slik konsertarrangører lovlig kan regulere adgangen til fotografering på sitt lukkede område. Det er helt vanlig med fotoforbud i butikker, men det er ofte alt for dårlig annonsert. Fotoforbudet bør være tydelig merket eller via avtale (regler man godkjenner ved billettkjøp på konserter etc). Uten merking eller avtale kan jeg ikke se for meg at de lovlig kan komme i ettertid å referere til regler som kundene ikke har noen grunn til at de skal vite om.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...