Gå til innhold

Antall interesserte oljeselskap har mer enn halvert seg. Nå er oljelobbyen bekymret for utviklingen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

La oss håpe oljen blir der den hører hjemme, langt under bakken.

 

Hva skal Norge leve av det? Oljenæringen sysselsatter mange og er største bidragsyter til statskassa.

Det er nettopp det som er problemet. Altfor mange egg i samme kurv. Hvis pengene som blir brukt på nye felter i stedet blir brukt på andre næringer får Norge en mye tryggere økonomi og arbeidsmarked. Merk også at selv oljeselskapene mener det er altfor stor usikkerhet om lønnsomheten i disse områdene.

Og det er altså helt uten å ens nevne den enorme risikoen det ville være for fiskenæring, miljø, fugler og klima.

Hvis vi skal beholde oljenæringen er det mest fornuftige å bare bruke nåværende felter, mest mulig unngå Barentshavet og ikke åpne noe nye felter i det hele tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

La oss håpe oljen blir der den hører hjemme, langt under bakken.

 

Og selvsagt også den implisitte konsekvens; at flyene blir stående der de hører hjemme, på bakken, mens bilene blir i garasjen. Eller, tenkte du kanskje å fortsette som før, men kjøpe bensin fra noen andre?

Lenke til kommentar

 

La oss håpe oljen blir der den hører hjemme, langt under bakken.

Og selvsagt også den implisitte konsekvens; at flyene blir stående der de hører hjemme, på bakken, mens bilene blir i garasjen. Eller, tenkte du kanskje å fortsette som før, men kjøpe bensin fra noen andre?

 

 

 

Et par tanker om det:

1. Ingen seriøse snakker om å stanse all norsk olje over en natt. Selv MDG snakker om å avvikle oljen gradvis ved å først stanse oppstart av nye felter mens man fortsetter å ha utvinning i felter vi allerede har.

2. Olje fra mange andre steder er mye mer miljøvennlig og betydelig tryggere enn olje fra nye felter i barentshavet.

3. En stor del av transportsektorn er allerede i ferd med å stille om fra fossile brensler. Flyen vil selvfølgelig ta lengst tid siden det er vanskelig å få nok energitetthet (kJ/kg). Men hvis flyet hadde fått betale sine miljøkostnader (og ikke fått store skattelettelser på brensle for utenriksfly) hadde det vært mye enklere å stille om til biojet mens vi venter på elflyrevolusjonen. Fly er eneste markeden hvor jeg er positiv til biobrensler, siden det i praksis ofte konkurrerer med matproduksjon, så det er viktig å velge riktige planter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

La oss håpe oljen blir der den hører hjemme, langt under bakken.

 

Og selvsagt også den implisitte konsekvens; at flyene blir stående der de hører hjemme, på bakken, mens bilene blir i garasjen. Eller, tenkte du kanskje å fortsette som før, men kjøpe bensin fra noen andre?

Dersom etterspørselen daler bare litt, så tror jeg de fleste, inklusive nordmenn, heller kjøper olje fra Saudi-Arabia som koster 15 dollar fatet å utvinne og selges med fortjeneste enn olje fra Barentshavet som koster 60 dollar fatet å utvinne og selges med tap.

 

Det er mer enn nok olje i verden for lang tid fremover, men usikkert om prisen holder seg høy nok til at Barentshavet er lønnsomt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...