Monkeyman123 Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 Hei. Jobber for et vekterselskap som deltidsansatt. Noen av vaktene de setter oss opp på er «Ringevakt» fra 14:00-20:00 der du må si ja hvis de trenger ekstrahjelp. Hvis de ikke ringer får man ikke noe betalt for dagen. For meg høres det rart ut å måtte sitte hjemme å vente på en telefon som KANSKJE kommer helt til 20:00. Og hvis de ikke har ringt innen 20:00 så har du sittet hjemme hele dagen uten betalt og uten å ha gjort noe produktivt. Er dette lov? Kjipt å holde av en hel dag bare for å kanskje få betalt.. Har blitt satt opp i helgen av alle ting og.. (Står ingenting i avtalen om denne type vakter. Kan legge til mer info hvis dere trenger). På forhånd takk! 1 Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 (endret) Hva skjer hvis du sier nei hvis de ringer? Høres ut som om dette er noe du skal ha betalt for... Endret 5. desember 2017 av NoTrace Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 Hei. Jobber for et vekterselskap som deltidsansatt. Noen av vaktene de setter oss opp på er «Ringevakt» fra 14:00-20:00 der du må si ja hvis de trenger ekstrahjelp. Hvis de ikke ringer får man ikke noe betalt for dagen. For meg høres det rart ut å måtte sitte hjemme å vente på en telefon som KANSKJE kommer helt til 20:00. Og hvis de ikke har ringt innen 20:00 så har du sittet hjemme hele dagen uten betalt og uten å ha gjort noe produktivt. Er dette lov? Kjipt å holde av en hel dag bare for å kanskje få betalt.. Har blitt satt opp i helgen av alle ting og.. (Står ingenting i avtalen om denne type vakter. Kan legge til mer info hvis dere trenger). På forhånd takk! De kan såklart ikke forvente å "få" din tid gratis, om de ikke skal betale deg skal du heller ikke forholde deg til "regler" innenfor denne vakten. 1 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 Du skal selvfølgelig ha lønn for å være disponibel for arbeidsgiver. 1 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 Det burde i hvert fall vært ulovlig, men jeg tviler. Regjeringen vår liker ikke arbeidstagere, kun arbeidsgivere. Sier du "nei" mange nok ganger, så "har vi ikke bruk for deg lenger". Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 For meg høres det rart ut å måtte sitte hjemme å vente på en telefon som KANSKJE kommer helt til 20:00. Og hvis de ikke har ringt innen 20:00 så har du sittet hjemme hele dagen uten betalt og uten å ha gjort noe produktivt. Du trenger vel ikke sitte og stirre på telefonen i 6 timer? Du kan fint male leiligheten, vaske dassen, spille gitar eller gjøre hva du vil - så lenge du får med deg at telefonen ringer hvis den gjør det. Kjøper du deg en mobiltelefon trenger du ikke en gang være hjemme. (Det er helt sant!) Litt mer seriøst: Hvis disse ringevaktene sjelden eller aldri medfører "utrykning", så er jeg enig i at det burde kompenseres på en eller annen måte. Ellers kan det muligens "bakes inn" i grunnlønnen. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 For meg høres det rart ut å måtte sitte hjemme å vente på en telefon som KANSKJE kommer helt til 20:00. Og hvis de ikke har ringt innen 20:00 så har du sittet hjemme hele dagen uten betalt og uten å ha gjort noe produktivt. Du trenger vel ikke sitte og stirre på telefonen i 6 timer? Du kan fint male leiligheten, vaske dassen, spille gitar eller gjøre hva du vil - så lenge du får med deg at telefonen ringer hvis den gjør det. Kjøper du deg en mobiltelefon trenger du ikke en gang være hjemme. (Det er helt sant!) Litt mer seriøst: Hvis disse ringevaktene sjelden eller aldri medfører "utrykning", så er jeg enig i at det burde kompenseres på en eller annen måte. Ellers kan det muligens "bakes inn" i grunnlønnen. Personen må uansett ofre sin fritid på dette, det er poenget. Han kan sannsynligvis ikke dra til "pokker i voll" pga han må være nære om noe skulle skje osv. Dette er noe som skal kompenseres. 1 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 (endret) Vakt skal vel være lønnet. En kompis av meg som jobber på IT i NAV får fast tillegg mens han er på vakt, og kan ikke drikke alkohol. Selv om han strengt tatt sitter hjemme og har "fri" er han jo fortsatt disponibel for arbeidsgiver og må rykke ut umiddelbart hvis noe feil skjer med systemene. Man må holde seg i nærheten av jobb i tilfelle de ringer, og ikke fly rundt på byen og drekke, så da skal man betales for det også. Man sitter jo ikke hjemme og nistirrer på telefonen og gjør ingenting annet, men har egentlig ikke fri heller. Jeg har opplevd å være på restaurant med han når han plutselig bare måtte stikke på jobb fordi det skjedde noe galt med en server. De har vel en times responstid som de helst bør klare å overholde. Slik er det med bakvakten på teknisk avdeling i min jobb også. De har 1 time responstid men må regne med å rykke ut hit sent på kvelden, og tidligere midt på natta hvis det var nødvendig under nattskift. Endret 5. desember 2017 av Bytex 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 Det burde bli kompensert, ja. Det kan imidlertid allerede være "innbakt" i grunnlønn. Jeg kjenner til et selskap hvor de som er med i vaktordningen får mer lønn enn de uten, men de ser ikke ekstra-beløpet spesifisert noe sted. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 De store vaktselskapene har felles tariff. I slike tilfeller er det definitivt ingenting å diskutere. Det finnes sikkert mindre selskaper som ikke følger vanlig tariff, som gjerne prøver seg på andre ting. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 (endret) Høres ulovlig ut. Hvis du må si ja, er du disponibel for arbeidsgiver og skal ha betalt. Endret 5. desember 2017 av Emancipate Lenke til kommentar
Vekteren Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 Dette må være et lite eller useriøst selskap? Aldri hørt eller sett om noe lignende i de store selskapene etter mange år i bransjen. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 Jeg har telefonvakt i jobben min, men ikke gratis. Blir kompensert med ca 20 timer for å ha vakt én uke. Hadde ikke giddet ha vakt hvis det ikke var betalt. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 (endret) "(3) For beredskapsvakt utenfor arbeidsstedet skal som hovedregel minst 1/7 av vakten regnes med i den alminnelige arbeidstid, avhengig av hvor belastende vaktordningen er. Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale, kan ved skriftlig avtale fravike bestemmelsen i første punktum. Arbeidstilsynet kan etter krav fra arbeidsgiver eller arbeidstakernes tillitsvalgte fastsette en annen beregningsmåte dersom beregningen av arbeidstiden etter første punktum vil virke urimelig."https://lovdata.no/NL/lov/2005-06-17-62/§10-4 Obs: Dette er ikke direkte svar på spørsmålet, da dette svarer på "hva er alminnelig arbeidstid?". Endret 5. desember 2017 av cuadro 1 Lenke til kommentar
Dobbel 0 Bobby Skrevet 10. desember 2017 Del Skrevet 10. desember 2017 Jeg har vært borti to typer vaktordninger: 1• ringevakt - jeg fikk 10 000 ekstra i året for å være tilgjengelig på tlf. Det var ingen forpliktelser og jeg trengte ikke ta tlf dersom jeg var opptatt. Tok jeg tlf og løste problemet over tlf fikk jeg to timer overtid. Samme om jeg rykket ut (fikk alltid minimum to timer) 2• hjemmevakt- 8 uker i året hadde jeg hjemmevakt med en time utrykningstid. Kunne ikke drikke/være utilgjengelig å måtte møte på jobb dersom jeg ikke kunne løse problemet over tlf. For dette fikk jeg 80 000 i året samt overtid medgått tid dersom jeg måtte rykke ut. Her tror jeg egentlig jeg kunne fått dette som avspasering, men pengene fristet mer;) Arbeidsgiver betalte selvfølgelig telfonregninga mi i begge tilfellene. De der greiene du snakker om høres helt horribelt ut, og jeg håper for arbeidsgiveren din sin del at det er du som har misforstått og at ordningen egentlig er frivilling:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå