Gå til innhold

privat kjøp av laptop med feil

geir__hk

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal forsøke å forklare så kortfattet som mulig.

for 2 uker siden pakket jeg opp en brukt Acer Aspire 5737Z kjøpt på finn. Denne kjøpte jeg veldig billig (550 kroner + frakt) ettersom batteriet ikke fungerte, og dette er ok til mitt bruk.

Etter at jeg pakket opp maskinen var det en selvfølge at jeg sjekket at maskinen bootet og startet opp normalt. Maskinen startet opp normalt, og jeg logget inn på Finn og overførte pengene til selger (brukte finn sitt opplegg for trygg netthandel).

Da det hadde gått et par dager, bestemte jeg meg for å kjøre Memtest86+ på maskinen bare for å verifisere at ting fungerer. Etter 15 - 40 minutter inn i testen så kutter maskinen (dør helt, uten videre seremoni for å si det sånn).

I går installerte jeg Boinc client med World Community Grid, og lot den stå på noen timer. Dette resulterte i "sudden shutdown" eller "power cut", uten at jeg bevitnet det.

I dag hendte dette mens jeg skulle logge inn på maskinen, og etter litt søking på nettet etter problemet finner jeg ut at dette vistnok er et gjenganger-problem med flere av Acer sine laptopper.

Nettsøket antyder at komponenter på maskinens hovedkort har en tendens til å ryke, med det resultat at maskinen "kutter strømmen" i tide og utide.

Nå vet jeg jo selvfølgelig at jeg burde ha kjørt en Memtest86+ på maskinen FØR jeg overførte pengene til selger, og det burde selvfølgelig ha ringt en bjelle første gangen da jeg kjørte memtest og jeg oppdaget at maskinen hadde slått seg av under testen.

Men her kommer altså det jeg funderer over - om jeg skal gidde å ta dette noe videre, og eventuelt hva jeg kan gjøre

Det var altså ikke de store pengesummene jeg kjøpte maskinen for så det er ikke noe stort tap personlig. Men jeg spurte kjøperen spesifikt (og skriftlig) før kjøpet om det var andre feil på maskinen enn batteriet, hvorpå selger svarte nei på dette.

Spørsmålet mitt nå er - hvilke rettigheter har jeg mhp. reklamasjon overfor selger? Tatt i betraktning at:

- feilen er meget vanskalig å bevise - selger vil jo enkelt kunne hevde at jeg napper ut kontakten, noe som er svært vanskelig å motbevise (maskinen kan gå helt fint i dagesvis uten tegn på problemer)

- Det faktisk er en uke siden jeg fikk første antydning til at noe ikke var som det skulle (memtest med sudden shutdown)

- pengene allerede er innbetalt til selger.

Selv om jeg har vært her på forumet en stund og reparert noen maskiner i mellomtiden, så har jeg tilnærmet null erfaring med privatkjøp av datadeler fra Finn - målet denne gang var å prøve å få mest mulig for pengene, men det slo jo tydeligvis feil  :shrug:

Det andre er jo at jeg er usikker på om dette er noe å gå videre med. Tenker at om kjøpesummen hadde vært 2k eller mer, så hadde det vært noe helt annet. Helst ser jeg at jeg skulle få  returnert størstedelen av pengene jeg betalte og heller bare prøve å bytte ut kondensatorene på hovedkortet og se om det hjelper. Vet ikke om dette kan være en fornuftig løsning mellom kjøper og selger. Siste biten der kommer sikkert til å koste mer enn jeg betalte for  maskinen uansett, spesielt om jeg skal få tak i kjølespray for å feilsøke.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for 550kr har man lave forventninger, og det er kanskje tvilsomt at selger visste om problemet(utover gåent batteri) om den fungerer fint til dagligdagse oppgaver - da spørs det om det er noe å hente.

For å kunne reklamere må produktet være i vesentlig dårligere stand enn du hadde rimelig grunn til å forvente(ut fra pris og beskrivelse), og/eller den må ha skjulte feil/mangler som selger visste eller måtte visst om.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Acer er verst drittmerke innen Laptoper jeg har eid selv, og som gjenganger hos folk jeg kjenner.

Er kun en ting som kan være verdt å sjekke, og det gjelder forsåvidt de fleste merker, og det er om den har vifte® og om de er rengjort eller støvsuget.

Jeg har foreslått dette til flere til en viss form for latter, samtidig som jeg har sikkert dratt pels nok ut fra vifter på både stasjonære og laptoper til å kunne dekket en barbert Perser.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nja - kommer til å gå for reprasjon. Kjølespray kommer på ca 300 kroner og hva andre komponenter kommer til å koste får jeg se når jeg vet hva feilen er. Håpet er at årsaken et dårlig loddepunkt for da genererer det ikke mere direkte kostnader enn kjølespray.

Maskinen fremstår iallefall som rengjort, inkludert vifte. Dette var det aller første jeg sjekket da jeg pakket den opp fra eska.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Uansett om man betaler 500 kr eller ikke, burde selger være ærlig eller ordne opp syns jeg, hvis selger ikke viste det, eller burde vist det, burde selger heller gitt deg mulighet å returnert pcen og få tilbake pengene.

Eneste er hvis selger vet du er skylden i problemet, om du f.eks hadde dratt ut kjøleviften og slått på pcen, eller du så det var ekstremt mye støy i cpu viften.

Men jeg tror nok forbrukerrådet heller vil prioritere folk med langt større problemer.

Verstefall kan du henge ut selgeren og si styr unna den personen, særlig hvis personen gjør dette bevist, for enkelte vil helst blit kvitt søppel for å få litt penger igjen, syns lite om slike folk, de burde ta tapet selv.

Godt mulig problemet her at selger under renhold klarte selgeren å skade viften? Godt mulig. Desverre kan det ødlegge cpu\hovedkort i verstefall. Greit nok det er lov å gjøre feil, men da burde selgeren dekket tapet selv. Vet ikke om du har gitt selgen litt pepper for det på finn? For man kan gi tilbakemelding der også, selv om det er enkelere på ebay. https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/202850691-Hvordan-gi-omtaler-av-selgere-og-kj%C3%B8pere-

Men beste er nok å sjekke med selgeren først, irriterende de som aldri svarer.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Uansett om man betaler 500 kr eller ikke, burde selger være ærlig eller ordne opp syns jeg, hvis selger ikke viste det, eller burde vist det, burde selger heller gitt deg mulighet å returnert pcen og få tilbake pengene.

Eneste er hvis selger vet du er skylden i problemet, om du f.eks hadde dratt ut kjøleviften og slått på pcen, eller du så det var ekstremt mye støy i cpu viften.

Men jeg tror nok forbrukerrådet heller vil prioritere folk med langt større problemer.

Verstefall kan du henge ut selgeren og si styr unna den personen, særlig hvis personen gjør dette bevist, for enkelte vil helst blit kvitt søppel for å få litt penger igjen, syns lite om slike folk, de burde ta tapet selv.

Godt mulig problemet her at selger under renhold klarte selgeren å skade viften? Godt mulig. Desverre kan det ødlegge cpu\hovedkort i verstefall. Greit nok det er lov å gjøre feil, men da burde selgeren dekket tapet selv. Vet ikke om du har gitt selgen litt pepper for det på finn? For man kan gi tilbakemelding der også, selv om det er enkelere på ebay. https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/202850691-Hvordan-gi-omtaler-av-selgere-og-kj%C3%B8pere-

Men beste er nok å sjekke med selgeren først, irriterende de som aldri svarer.

Etisk sett er nok mye av det du skriver fornuftig, men dette er jus-delen av forumet - så vær forsiktig med å gi OP forhåpninger om du ikke har juridisk grunnlag for uttalelsen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg sporer litt av her, men får så være: For å skape litt blæst om problemet og for å prøve å se om det finnes en teknisk løsning så har jeg laget en tråd på tomsguide forumet: for de som skulle være spesielt interressert - link.

Siste reply der antyder at uorginal power adapter kan være årsaken.

Lenke til kommentar

Hei. Det er ikke bare ved stresstesting, men også ved vanlig bruk+ slik som f.ex. mange faner åpne i nettleser, visning av youtube, etc. Dette fremgår mer klart av siden jeg linker til.

Har forøvrig nå retta krav til selger hvor jeg ønsker å returnere maskinen og få refundert pengene grunnet defekt maskin. Sendte melding på finn, samme "samtale" som ved kjøp av maskinen. Hva om selger bare avstår fra å svare?

I dialogen med selger i forkant av kjøpet spør jeg spesifikt om det er andre feil enn batteriet, hvorpå selger svarer tilbake at det kun er batteriet. Selger unnlater også å nevne at maskinen leveres med uoriginal AC-adapter, noe som kan bidra til problemet. Men det er selfsagt uaktuelt å måtte kjøpe ny AC-adapter, spesielt mhp at det slettes ikke garanterer løsning på feilen + spørs om det er mulig å få tak i og til hvilken pris.

Lenke til kommentar

Maskinen fremstår iallefall som rengjort, inkludert vifte. Dette var det aller første jeg sjekket da jeg pakket den opp fra eska.

Hva er kjølespray?

Du kan ikke se om viften er rengjort, du må plukke fra hverandre maskina og ta hele vifta ut av maskina for å ta ut dotten som ligger mellom vifta og ribbene.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått kontakt med selger. Sier han er i Spania frem til like etter nyåret. Mon tro om jeg risikerer noe mer lureri her?

Har god luftstrømning på baksiden av maskinen så jeg kan ikke se for meg at vifta skulle være årsaken. Har bestemt meg for å reklamere overfor selger, for det vil bli uakseptabelt dyrt for meg både i tidsbruk og penger å skulle gå til innkjøp av både batteri og original strømforsyning, for så bare å kanskje oppdage at ingen av delene løser problemet.

Det har sikkert ingen betydning, men ser at samme selger har lagt ut et relativt stort antall brukte gamle PC'er til lav pris.

Lenke til kommentar

Bare i posting på forumet her har du brukt langt mer tid enn jeg hadde giddet for en bit skrap kjøpt for 550 kroner.

Skal du vinne fram her må du vel sannsynliggjøre at denne fyren enten visste eller burde ha visst at feilen var der, og at du kan forvente at en 8+ år gammel laptop med kaputt batteri kan forventes å fungere knirkefritt. Det tror jeg blir en kamp i oppoverbakke.

Av og til kan det bli svindyrt å spare på vekslepengene.

• Liker 4
Lenke til kommentar

I dag hendte dette mens jeg skulle logge inn på maskinen, og etter litt søking på nettet etter problemet finner jeg ut at dette vistnok er et gjenganger-problem med flere av Acer sine laptopper.

Nettsøket antyder at komponenter på maskinens hovedkort har en tendens til å ryke, med det resultat at maskinen "kutter strømmen" i tide og utide.

Disse maskinene er ekstremt notoriske for å være dødfødte produkter, la oss håpe du får medhold og selger bare videresender tingen til Infocare(hvis det fortsatt er innenfor reklamasjonstiden). La det være en hardlært lekse til neste gang du kjøper privat i kombinasjon med elendig maskinvare.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Acer er verst drittmerke innen Laptoper jeg har eid selv, og som gjenganger hos folk jeg kjenner.

Ikke noe spesielt mer feil på Acer enn feks Lenovo, HP, Mac osv :p

Er "mye" feil på så si all elektronikk.

... om de er rengjort eller støvsuget.

Jeg har foreslått dette til flere til en viss form for latter..

Forstår jeg godt.

Støvsuger man en PC, eller annen form for elektronikk, så skal det ekstremt lite til før tar knekken på elektronikken pga statisk elektrisitet.

Lenke til kommentar

Ikke noe spesielt mer feil på Acer enn feks Lenovo, HP, Mac osv :p

Er "mye" feil på så si all elektronikk.

... om de er rengjort eller støvsuget.

Jeg har foreslått dette til flere til en viss form for latter..

Forstår jeg godt.

Støvsuger man en PC, eller annen form for elektronikk, så skal det ekstremt lite til før tar knekken på elektronikken pga statisk elektrisitet.

Hvis man ikke vet hva man driver med så går det mest galt, antistatisk er også en fin ting.

Lenke til kommentar

Jeg har eid en del datamaskiner (og laptop'er) de 30 årene jeg har hatt mine egne datamaskiner, samt hatt noen gjennom jobben. Acer er det merket som har fungert mest stabilt, og som oppleves mest solid.

På grunn av min gode erfaring med Acer, så har jeg anbefalt det til venner og familie når de skal ha en ny maskin, og på tross av at noen av de "alltid" har store problemer med alt de kjøper av elektronikk, så har deres Acer-maskiner fungert perfekt. Jeg vil imidlertid ikke påstå at Acer er best, fordi...

...det jo slik at jeg ikke kjøper de rimeligste laptop'ene, og det kan være at Acer sine rimeligste laptop'er ikke er av de beste. I likhet med mange andre produsenter, så kan det være at de rimeligste produseres på en mye mindre avansert produksjonslinje enn de dyrere. Og nettopp derfor blir det farlig både for meg, deg, og alle andre å rangere et merke opp mot andre, rett og slett fordi man kan ha brukt den billiste Acer-maskinen, og sammenlignet med en rådyr HP, en middels dyr Dell, og en ganske rimelig Asus. Det sier seg selv at blir feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...