Xebeche_ Skrevet 4. desember 2017 Del Skrevet 4. desember 2017 Hei Jeg starter i en ny jobb i mitt firma. Noe som medfører en årlig kjørelengde på 35-40 000 årlig kjøring i jobb! Dette er ganske mye. Jeg har gjort en rask oversikt over 2 ting! 1. DRIVSTOFFKOSTNAD: Jeg har kommet fram til at dersom en Dieselpris er ca 14 kr i snitt så ved kjøring av 40 000 km så sparer jeg hele 25 000 kroner på å velge ELBIL! 2. KM GODGJØRELSE; Ved 40 000 kjørelengde så blir årlig km godtgjørelse ca 22 000 kroner mer på ELBIL vs FOSSIL! ( statens satser) Basert på dette samt en fast godgjørelse i jobben så vil jeg ende opp med ca 15500 kr utbetalt pr mnd i KM godtgjørelse. Da står jeg her da! uten noe særlig egenkaptial og ser jo det at å velge en ELBIL vil kanskje være en stor fordel! NB: bompenger dekkes uansett av jobb. jeg hadde lenge fraskrevet meg TESLA på meget høy pris, samt at dette har jeg sett litt på som "sossebil" Ja kanskje litt teit... Men skal jeg ha ELBIL må jeg ha rekkevidde! Da er det ikke så mange valg akkuratt nå! Jeg vet at Hyundai Kona kommer til sommeren med rekkevidde på 500 km. Men denne bilen er kanskje litt liten. jeg er nesten 190 høy og skal kjøre så langt er jeg litt skeptisk! Så begynte jeg så smått å se på TESLA brukt. HELT til å dag når jeg var innom telsa bare for å høre om eventuel pris på TESLA 3! Da fant jeg ut at TESLA hadde en kampanje gående, 0,9% rente på bil. Et innskudd på 30 000 kroner gir 0,9% rente. De forteller at nesten alle velger 10 år nedbetaling da følger de sånn ca verdifallet. en mnd kostnad var litt over 5500 pr mnd. 10 år synes jeg er litt i overkant. Men 8 år vil den kanskje bli betalt raskere en verdifallet. og etter 4 år så kan man selge uten å sitte igjen med restgjeld. Men en mnd km godtgjørelse på 15 000 og mnd nedbetaling på 7000, høres jo bra ut synes jeg. inkludert diverse kost( strøm, service, dekk osv ) så er en mnd kost på bil ca 10 000 +- Regner jeg helt feil på dette? Noen innspill? Hvordan er annenhåndsverdien på TESLA? Tanken er en Model S 75 kWt med firehjulstrekk ----- PRIS ca 660 000 Eksteriør Solid Black Paint Glasstak 19" sølv Slipstream-hjul Interiør Svart standard Innredning i mørk aske-tre Mørkt innertak Alternativer Oppgradert Autopilot Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 Regn normalt verditap, Tesla har historisk holdt seg veldig bra men dette har endret seg det siste året. Mye pga prisjusteringer. Min bil har tatt ett dramatisk fall på grunn av dette, mens min tidligere model s tapte seg 30 000 på ett år. Men følg normal pris fall så klarer du deg fint, med andre ord må du på <8 års nedbetaling. Lenke til kommentar
Xebeche_ Skrevet 5. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2017 Regn normalt verditap, Tesla har historisk holdt seg veldig bra men dette har endret seg det siste året. Mye pga prisjusteringer. Min bil har tatt ett dramatisk fall på grunn av dette, mens min tidligere model s tapte seg 30 000 på ett år. Men følg normal pris fall så klarer du deg fint, med andre ord må du på <8 års nedbetaling. Hei Det er 8 år som er planen min. Da kjører jeg bilen i 4 år. Så selger jeg den uten å sitte igjen med noe restgjeld og heller litt mer "egenkapital" Når jeg får 15000 inn pr mnd så vil lånekost på 7000 + diverse kost på 2-3000. gi rom for ytterligere nedbetaling osv. Det sitter langt inne å ha en "tesla" men uansett hvordan jeg ser på dette nå faller jeg mot en ny Tesla. Kan kanskje vente på en Hyundai Kona., Men er redd for at det ikke er plass til 3 barn osv til privatbruk. Det er det med Tesla. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 Regn normalt verditap, Tesla har historisk holdt seg veldig bra men dette har endret seg det siste året. Mye pga prisjusteringer. Min bil har tatt ett dramatisk fall på grunn av dette, mens min tidligere model s tapte seg 30 000 på ett år. Men følg normal pris fall så klarer du deg fint, med andre ord må du på <8 års nedbetaling. Hei Det er 8 år som er planen min. Da kjører jeg bilen i 4 år. Så selger jeg den uten å sitte igjen med noe restgjeld og heller litt mer "egenkapital" Når jeg får 15000 inn pr mnd så vil lånekost på 7000 + diverse kost på 2-3000. gi rom for ytterligere nedbetaling osv. Det sitter langt inne å ha en "tesla" men uansett hvordan jeg ser på dette nå faller jeg mot en ny Tesla. Kan kanskje vente på en Hyundai Kona., Men er redd for at det ikke er plass til 3 barn osv til privatbruk. Det er det med Tesla. etter 4 år er det "normalt" å regne med ca 50% tap. Så om du da har 8 års nedbetaling vill du havne ca her. Men det kan gå over og under, så klart. Det er ingen tvil om at det er gunstig for deg å kjøpe en Tesla, men sørg for at du kan lade hjemme. Husk at du må få deg godkjent lade opplegg som vill koste en del osv. Lenke til kommentar
Xebeche_ Skrevet 5. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2017 Regn normalt verditap, Tesla har historisk holdt seg veldig bra men dette har endret seg det siste året. Mye pga prisjusteringer. Min bil har tatt ett dramatisk fall på grunn av dette, mens min tidligere model s tapte seg 30 000 på ett år. Men følg normal pris fall så klarer du deg fint, med andre ord må du på <8 års nedbetaling. Hei Det er 8 år som er planen min. Da kjører jeg bilen i 4 år. Så selger jeg den uten å sitte igjen med noe restgjeld og heller litt mer "egenkapital" Når jeg får 15000 inn pr mnd så vil lånekost på 7000 + diverse kost på 2-3000. gi rom for ytterligere nedbetaling osv. Det sitter langt inne å ha en "tesla" men uansett hvordan jeg ser på dette nå faller jeg mot en ny Tesla. Kan kanskje vente på en Hyundai Kona., Men er redd for at det ikke er plass til 3 barn osv til privatbruk. Det er det med Tesla. etter 4 år er det "normalt" å regne med ca 50% tap. Så om du da har 8 års nedbetaling vill du havne ca her. Men det kan gå over og under, så klart. Det er ingen tvil om at det er gunstig for deg å kjøpe en Tesla, men sørg for at du kan lade hjemme. Husk at du må få deg godkjent lade opplegg som vill koste en del osv. Ja jeg må nok installere et godkjent ladeopplegg hjemme og det koster rundt 15 000. Men det kan også være billigere. Mye styres av lengden på kabelen til stasjonen. De koster mye pr løpemeter. Jeg kan faktisk sette opp en ladeboks rett ved sikringskap. Noe som kanskje drar litt ned. PS: Hvor lang ladeledning er det normalt på en Tesla? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 Regn normalt verditap, Tesla har historisk holdt seg veldig bra men dette har endret seg det siste året. Mye pga prisjusteringer. Min bil har tatt ett dramatisk fall på grunn av dette, mens min tidligere model s tapte seg 30 000 på ett år. Men følg normal pris fall så klarer du deg fint, med andre ord må du på <8 års nedbetaling. Hei Det er 8 år som er planen min. Da kjører jeg bilen i 4 år. Så selger jeg den uten å sitte igjen med noe restgjeld og heller litt mer "egenkapital" Når jeg får 15000 inn pr mnd så vil lånekost på 7000 + diverse kost på 2-3000. gi rom for ytterligere nedbetaling osv. Det sitter langt inne å ha en "tesla" men uansett hvordan jeg ser på dette nå faller jeg mot en ny Tesla. Kan kanskje vente på en Hyundai Kona., Men er redd for at det ikke er plass til 3 barn osv til privatbruk. Det er det med Tesla. etter 4 år er det "normalt" å regne med ca 50% tap. Så om du da har 8 års nedbetaling vill du havne ca her. Men det kan gå over og under, så klart. Det er ingen tvil om at det er gunstig for deg å kjøpe en Tesla, men sørg for at du kan lade hjemme. Husk at du må få deg godkjent lade opplegg som vill koste en del osv. Ja jeg må nok installere et godkjent ladeopplegg hjemme og det koster rundt 15 000. Men det kan også være billigere. Mye styres av lengden på kabelen til stasjonen. De koster mye pr løpemeter. Jeg kan faktisk sette opp en ladeboks rett ved sikringskap. Noe som kanskje drar litt ned. PS: Hvor lang ladeledning er det normalt på en Tesla? Pr i dag tror jeg du får type 2 og UMC med. De er vell 7 meter hver eller noe slikt. En kan dog kjøpe ladeboks med fast montert kabel, som tesla sin ladestasjon. Lenke til kommentar
Xebeche_ Skrevet 5. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2017 Takk Angående "billån" en modell som jeg snakket om koster 660 000 Nedbetaling på 8 år med kampanjerenten på 0,9% vil da etter 4 år nedbetaling gi en restlån i underkant av 340 000 kroner. På disse 4 årene har jeg da kjørt 140-160 000 KM Det som er viktig er at Restverdi på bilen ikke er vesentlig lavere enn 340 000. Noe tøffere avdrag kan jeg også ta ettersom jeg faktisk går i pluss på regnestykket. Hva vil en forsikring av en Tesla koste? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 Det som er viktig er at Restverdi på bilen ikke er vesentlig lavere enn 340 000. Det er helt umulig og garantere for noe slikt. Hva vil en forsikring av en Tesla koste? Dette er individuelt, ta kontakt med forsikringsselskap og sjekk i dag. Jeg betaler rundt 800 kroner i måneden, med kasko + eller hva det heter. Topp dekning. Hva vil en forsikring av en Tesla koste? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 Sjekk hvor lenge det er så lav rente, det er vanlig at slike kampanjer gir fordeler bare en gitt periode.. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 Godt mulig du må lese igjen, for når jeg trykker på lån så kommer det opp at en må betale 30 000 ved bestilling, MEN at en må ha 220 000 i egenkapital for å få 0,99% nominell rente Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 Med bunkeroil kort så fyller du vel diesel for 9kr/L uansett når på uken. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 Godt mulig du må lese igjen, for når jeg trykker på lån så kommer det opp at en må betale 30 000 ved bestilling, MEN at en må ha 220 000 i egenkapital for å få 0,99% nominell rente Det er bare et eksempel. Man får den med 100% finansiering også. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 Sjekk hvor lenge det er så lav rente, det er vanlig at slike kampanjer gir fordeler bare en gitt periode.. Tidligere var det enten 3 år fast eller flytende fra dag 1. Altså går styringen opp går renten opp. Den var da nede i 0.25 Lenke til kommentar
Xebeche_ Skrevet 5. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2017 Godt mulig du må lese igjen, for når jeg trykker på lån så kommer det opp at en må betale 30 000 ved bestilling, MEN at en må ha 220 000 i egenkapital for å få 0,99% nominell rente Hei! Dette har jeg så klart sjekket! Jeg har ikke sjans med 220 000 i egenkaptital! Jeg var på besøk i butikken hvor de fortalte klart og tydelig at 30 000 i førstegang innskudd var godkjent. selv om de ikke har lagt dette ut på nett! 30 000 innskudd så 630 000 i lån. 0,9 i rente! renten er flytende så ja den kan jo endre seg. men det gjør også dyrere billån. Lenke til kommentar
Xebeche_ Skrevet 5. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2017 Jeg var først og fremst innom butikken for å sjekke leveranse tid og mulig pris på TESLA 3. Da han fortalte om 0,9 i rente og 30 000 i innskudd begynte Tesla S modell å høres ok ut. Alternativet er Huyndai Kona som kommer til sommeren, men dette er en bil uten plass til 3 barn og barnevogn. Tesla s modell har høyere bruksverdi. Men som sagt er tanken å ha den i 4 år før jeg selger den. Da bør verditap og gjeld gått i takt. Etter nøye gjennomgang så går jeg i pluss pr mnd noe som bidrar med å spytte inn høyere avdrag når jeg buffrer meg litt opp. Siste alternativet er å kjøre Diesel Hyundai I40 som jeg har i dag. ( 92 0000 km) men denne vil gi meg en drivstoff kost på godt over 3 000 pr mnd samt mye høyere vedlikeholds kost. + + + Lenke til kommentar
Jarv!s Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 Verditap er ofte noe man kan spekulere i. Hva vil verditapet på en Model S være om 4 år? Det er uvisst, hvertfall hvis model 3 vil gjøre det bra! En passelig størrelse med GOD rekkevidde. Ja model 3, er ikke å se enda, men ila et år burde fler og fler være på veien. Og etterhvert vil det bli "vanlig" salg av model 3, med ikke så alt for lang ventetid. Vil dette påvirke prisen på en brukt model S? Ja det vil jeg tro, men hvor mye? Det er usikkert.. Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 Er det uaktuelt for firmaet ditt å tilby deg firmabil? Lenke til kommentar
Xebeche_ Skrevet 5. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2017 Er det uaktuelt for firmaet ditt å tilby deg firmabil? Jeg har hatt dette tidligere. Men Bil policy er at jeg ikke skal ha dette. Men Firmabil er ikke så lønnsomt som mange tror. Beskatninger er svært høy. privatbil gir mulighet til å bygge "egenkapital på egen bil" ved de rette avgjørelsene. Lenke til kommentar
Xebeche_ Skrevet 5. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2017 Verditap er ofte noe man kan spekulere i. Hva vil verditapet på en Model S være om 4 år? Det er uvisst, hvertfall hvis model 3 vil gjøre det bra! En passelig størrelse med GOD rekkevidde. Ja model 3, er ikke å se enda, men ila et år burde fler og fler være på veien. Og etterhvert vil det bli "vanlig" salg av model 3, med ikke så alt for lang ventetid. Vil dette påvirke prisen på en brukt model S? Ja det vil jeg tro, men hvor mye? Det er usikkert.. Hei det er nettopp disse tankene jeg har også. Så er det det med plassen osv. Verditapet er "vanskelig" å gjette seg til. Men 7000 i avdrag samt noe tøffere innbetaling over tid vil det sannsynlig være i takt med verditapet. 10 år som tesla foreslå er uaktuelt med min kjørelengde. ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå