Gå til innhold

VW-sjef roper varsku: Europa taper batterikampen mot Kina


Anbefalte innlegg

Er jo umulig å produsere batteri i norge, om det skal være lønnsomt vil batteriene koste 1000,- kroner stykket.. Iallefall for 18650 batteriene.. Det er trossalt en viss lønnsforskjell på Asia og Norge...

Hvis lønnskostnadene dominerer produksjonskostnadene dine når du gjør storskala masseproduksjon, da gjør du det feil.

 

Det finnes gode grunner til å legge en batterifabrikk andre steder enn norge, men lønnskostnader er neppe spesiellt viktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Er jo umulig å produsere batteri i norge, om det skal være lønnsomt vil batteriene koste 1000,- kroner stykket.. Iallefall for 18650 batteriene.. Det er trossalt en viss lønnsforskjell på Asia og Norge...

Hvis lønnskostnadene dominerer produksjonskostnadene dine når du gjør storskala masseproduksjon, da gjør du det feil.

 

Det finnes gode grunner til å legge en batterifabrikk andre steder enn norge, men lønnskostnader er neppe spesiellt viktig.

 

Så man kan helt ignorere at man som arbeidsgiver kan betale 10kroner timen maksimalt fremfor 3-400 kroner timen for arbeidere her i norge?

Lenke til kommentar

Så man kan helt ignorere at man som arbeidsgiver kan betale 10kroner timen maksimalt fremfor 3-400 kroner timen for arbeidere her i norge?

Man må naturligvis få noe igjen, men for 10kr/time får man ikke utdannet arbeidskraft noe sted, og det er det du trenger. Du trenger vedlikehold av maskiner, kybernetikere, industrielektrikere etc. M.a.o arbeidskraften for å sette opp og holde ved like en automatisert produksjonslinje. Det koster uansett hvor i verden du er. (Nei ikke like mye, men det er ikke størrelsesordner i forskjell heller)

 

På den andre siden er det verdi i å ha anlegg og fagfolk i nærheten av business-siden av virksomheten også. Bare spør de som jobber med outsourcing.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne artikkelen er skrevet nesten 10 år etter den første Tesla Roadster rullet ut av fabrikken.

Ingen kan beskylde VW for å være kjapp i reaksjonen.

I dag har de ikke noe valg.

VW må kunne levere mange elbiler, og roper nå på myndighetene for å få hjelp.

 

EU har fokusert på produksjon av fossilbiler, og oppdager plutselig at Asia har satset på batterier i lengre tid.

 

Og Tesla som allerede har holdt på i 10 år, kjøper også batteriene sine fra Asia? De har ikke kommer så mye lengre de heller.....

Lenke til kommentar

Er jo umulig å produsere batteri i norge, om det skal være lønnsomt vil batteriene koste 1000,- kroner stykket.. Iallefall for 18650 batteriene.. Det er trossalt en viss lønnsforskjell på Asia og Norge...

 

Så lenge prosessen er automatisert så har lønnsnivået mye mindre å si for prisen på produktet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

kodak?

Eller Sveisisk klokkeproduksjon... Paradigmeskifter rammer hardt og brutalt! Neste ut er fosilindustrien og trådløsindustrien!

 

 

Hva er "fossilindustrien" egentlig? Og hva legger du i "trådløsindustrien"? Jeg synes det virker som trådløs er ganske i vinden, jeg har absolutt ikke oppfattet at folk vil tilbake til trådbundet igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...