Hopperesque Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 kodak? Selskapet som var det første til å lage digitale speilreflekskameraer? Hva med det Godt spørsmål. Kodak-myten lever fortsatt. Og hvem kjøper digitale kompaktkameraer i 2017? https://hbr.org/2016/07/kodaks-downfall-wasnt-about-technology https://salvadorbaille.com/2017/01/19/the-fabricated-myths-about-kodak-that-every-innovator-and-ceo-should-know/ Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 (endret) Som jeg skrev et annet sted tidligere idag: https://www.tu.no/.../volkswagen-bruker-96.../412240 Kina er den størte driveren for elbilutvikling da de ser det som en gigantisk forretningsmulighet (og miljøgrep) som bilprodusentlobbistene i EU ikke har kontroll over. Som man ser resulterer det i store satsninger og et EU som frykter manglende konkurransekraft om man fortsetter å høre på nevnte lobbisters ønske om å stagge elbilutviklingen. Mener jeg leste tall om at billobbismen i EU lå på størrelsesorden et par hundre millioner euro? Råd til å kjøpe seg litt konservative holdninger fra politikere det. Men nå ser man produsentene selv starter å adressere Kinaproblematikken ved å satse milliardbeløp for ikke å bli forbigått av kinesisk bilindustri. Litt tilleggslenker: https://www.nrk.no/.../kinas-gigantprosjekt-pa-skinner-1...(den nye silkeveien inn til Europa og som gjør Kina enda sterkere stilt som eksportkraft) https://www.tu.no/.../slik-vil-kina-gjore-elbiler.../408579 (samesame) Pluss Kina satser tungt på fornybart- TU har jo skrevet mye om det men et ekstremt konkret eksempel er verdens nest største selskap: State Gride – med en omsetning på 329,6 milliarder dollar (2666 milliarder kroner). Statlig kinesisk gigant og verdens største utstyrsprodusent. Har blant annet satset stort på produksjon av solparker, vindmøller og annen alternativ energi. State Gride har 927.839 ansatte. Hvorfor finnes det egentlig ikke større tiltak for å lage en batteriproduksjon i EU/Norden? Er det ikke kapital? Lønner det seg ikke? Sverige vil jo muligens men hvorfor er det ikke flere? Vi har jo billig kraft, mangler råvarene? Som jeg skrev et annet sted tidligere idag: https://www.tu.no/.../volkswagen-bruker-96.../412240 Kina er den størte driveren for elbilutvikling da de ser det som en gigantisk forretningsmulighet (og miljøgrep) som bilprodusentlobbistene i EU ikke har kontroll over. Som man ser resulterer det i store satsninger og et EU som frykter manglende konkurransekraft om man fortsetter å høre på nevnte lobbisters ønske om å stagge elbilutviklingen. Mener jeg leste tall om at billobbismen i EU lå på størrelsesorden et par hundre millioner euro? Råd til å kjøpe seg litt konservative holdninger fra politikere det. Men nå ser man produsentene selv starter å adressere Kinaproblematikken ved å satse milliardbeløp for ikke å bli forbigått av kinesisk bilindustri. Litt tilleggslenker: https://www.nrk.no/.../kinas-gigantprosjekt-pa-skinner-1...(den nye silkeveien inn til Europa og som gjør Kina enda sterkere stilt som eksportkraft) https://www.tu.no/.../slik-vil-kina-gjore-elbiler.../408579 (samesame) Pluss Kina satser tungt på fornybart- TU har jo skrevet mye om det men et ekstremt konkret eksempel er verdens nest største selskap: State Gride – med en omsetning på 329,6 milliarder dollar (2666 milliarder kroner). Statlig kinesisk gigant og verdens største utstyrsprodusent. Har blant annet satset stort på produksjon av solparker, vindmøller og annen alternativ energi. State Gride har 927.839 ansatte. Hvorfor finnes det egentlig ikke større tiltak for å lage en batteriproduksjon i EU/Norden? Er det ikke kapital? Lønner det seg ikke? Sverige vil jo muligens men hvorfor er det ikke flere? Vi har jo billig kraft, mangler råvarene? ...og India da- aner ikke om de greier å mekke elbil men de er i alle fall veldig interessert: India: http://e24.no/.../india-vil-hindre-doedelig.../23987931 I land som Kina og India er det rett og slett ikke mulig å velge fossilbiler for å dekke behovet nå som velstanden øker der, uten at det vil bli lokalforurensningskrise som det allerede er, pga. befolkningstettheten. En løsning vil tvinge seg frem av nødvendighet. Jeg har større tro på at nettopp nødvendigheten vil utgjøre såpass stor forskjell i motivasjon både på politisk og produsentnivå at de vinner den produksjonskrigen? Dessverre så viser ikke linkene deres lengre, får 403-feil på dem. edit: skriveleif Endret 5. desember 2017 av Snowleopard Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 Sett opp en gigantisk fabrikk i sydspissen av Norge Eller Island. ISLAND??? Hvor mye tungolje skal det kastes bort for å frakte resurser frem og tilbake dit? 1 Lenke til kommentar
Emil Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 Åja, beklager dårlig lenking: Hvorfor Kina er elbildriver nr. 1 og EU + produsent viser noe frykt bevis 1: https://www.tu.no/artikler/volkswagen-bruker-96-milliarder-pa-a-bygge-elbiler/412240 Hvorfor Kina blir en stadig viktigere eksportmakt å hanskes med: https://www.nrk.no/urix/kinas-gigantprosjekt-pa-skinner-1.13494987 https://www.tu.no/artikler/slik-vil-kina-gjore-elbiler-og-batteriteknologi-billigere-for-europa/408579 Hvorfor India og Kina har en helt annen motivasjon for å gå vekk fra fossilt drivstoff (og nå fått seg en enorm kapital- og kompetansekraft til å få ting gjort om de ønsker det sterkt nok): http://e24.no/bil/elbil/india-vil-hindre-doedelig-luftforurensing-skal-bare-selge-elbiler-innen-2030/23987931 Hvorfor det lar seg gjøre pga. fornybar kraftpris vs fossil - og Kina tydelig satser på dette gjennom f.eks. eksemplet med verdens nest største selskap State Gride som jeg nevnte og: https://about.bnef.com/new-energy-outlook/ (hvis du ser på nr. 2 der, mye annet interessant også, synd man ikke har hele rapporten) Angående kobolt får vi bare håpe prisoppgangen medfører oppstart av mer etiske felt: https://www.cnbc.com/2017/04/05/this-miner-is-banking-on-a-cobalt-boom.html ...og som tidligere sagt angående den diskusjonen har vel fossilbilprodusentene større svin på skogen. Lenke til kommentar
tow Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 Sett opp en gigantisk fabrikk i sydspissen av Norge Eller Island. ISLAND??? Hvor mye tungolje skal det kastes bort for å frakte resurser frem og tilbake dit? Du er kanskje ikke klar over at Island har et overskudd av fornybar energi? Ressursene som fraktes fra Island er i praksis fornybar energi som ellers ville gått tapt, du kan bruke mye tungolje på transporten og allikevel få et lysegrønt regnskap. 3 Lenke til kommentar
0SFSVH4Q Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 India har valget mellom å oppfylle de våte drømmene til grådige oljeselskap eller å overleve som mennesker. Å kunne ha luft å puste inn er tross alt en menneskerett. Kina er i dag der man trodde man skulle være i 2030 i 2015.. ops.. 1 Lenke til kommentar
JKUKL85W Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 Denne artikkelen er skrevet nesten 10 år etter den første Tesla Roadster rullet ut av fabrikken. Ingen kan beskylde VW for å være kjapp i reaksjonen. I dag har de ikke noe valg. VW må kunne levere mange elbiler, og roper nå på myndighetene for å få hjelp. På flere måter enn én. Dieselskandalen var en stor vekker for VW, og gjorde at de fikk ekstra motivasjon for å grønnvaske sitt varemerke. De har også spesielt dårlige kår for å igjen jukse på utslippstallene sine, noe de andre fortsatt gjør i forskjellig grad. Men siden de andre tyskerne motarbeider elbiler, er det ikke rart at VW føler de må ta denne debatten og forsøke å påvirke EU, de også. Disse kommentarene er en litt typisk europeisk måte å møte dette oppropet fra VW på. Man peker tilbake på VWs feilgrep i prosessen, og ber de rydde i eget reir først. Kineserne tenker ikke sånn. De promoterer seg og sitt og vet at vi er inne i en industriell krig. Derav hadde de også nærmest unisont stilt seg bak et slik opprop. Inntil vi europeere begynner å tenke litt etnosentrisk igjen, vil kineserne og deres allierte i Asia feie oss av banen. Kommentarene til denne artikkelen forteller klart hvorfor. 1 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 Nok en gang er Wv på hæla.. WV må begynne å gjøre jobben selv! (Hadde det vært opp til meg, burde de blitt slått konkurs som en følge av Diesel-gate, til skrekk og advarsel. F.eks. MDG bruker jo dette for alt det er verdt, og påstår at "alle" jukser, noe som selvsagt er en grov forenkling) F.eks skal Daimler ha en fabrikk 50 km fra Dresden klar til neste år. Daimler er også en av de med best track-record ift å lage lite forurensende biler. https://www.daimler.com/innovation/efficiency/kamenz2017.html Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 Ingen kan beskylde VW for å være kjapp i reaksjonen. I dag har de ikke noe valg. (...) På flere måter enn én. Dieselskandalen var en stor vekker for VW, og gjorde at de fikk ekstra motivasjon for å grønnvaske sitt varemerke. De har også spesielt dårlige kår for å igjen jukse på utslippstallene sine, noe de andre fortsatt gjør i forskjellig grad. Men siden de andre tyskerne motarbeider elbiler, er det ikke rart at VW føler de må ta denne debatten og forsøke å påvirke EU, de også. Disse kommentarene er en litt typisk europeisk måte å møte dette oppropet fra VW på. Man peker tilbake på VWs feilgrep i prosessen, og ber de rydde i eget reir først. Kineserne tenker ikke sånn. De promoterer seg og sitt og vet at vi er inne i en industriell krig. Derav hadde de også nærmest unisont stilt seg bak et slik opprop. Inntil vi europeere begynner å tenke litt etnosentrisk igjen, vil kineserne og deres allierte i Asia feie oss av banen. Kommentarene til denne artikkelen forteller klart hvorfor. Jeg ber dem ikke rydde opp i eget reir først, jeg påpeker at de har mer motivasjon for et "grønt skifte" enn andre tyske aktører. I storbyene i Kina trenger man bare åpne vinduet for å innse at overgang til elektrisk drift er nødvendig der. Slik er det ikke i Europa, og når de ikke ser forurensningen som et avgjørende problem, ser de heller ikke hvordan de kodakifiserer seg selv. Lobbyismens utslag i forrige måned viser hvordan de andre har systematisk arbeidet og lykkes med å forsinke strengere miljøkrav. Det gir dem selv bedre tid til å ta tak i problemstillinga. Mens andre aktører rusher på for å få forsprang, inklusive VW og noen av de kinesiske aktørene. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 (endret) Hva er et faststoffbatteri?Et batteri med fast elektrolytt fremfor flytende. Litium faststoffbatterier er pr. nå på fem-år-unna stadiet. Endret 5. desember 2017 av sverreb 5 Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 Bare tull at Europa ikke kan bygge svære batterifabrikker. Det vil nok tvinge seg frem. Men klart dette med elbiler er ett voldsomt prestisjenederlag for oljelobbyen. 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 Bare tull at Europa ikke kan bygge svære batterifabrikker. Det vil nok tvinge seg frem. Men klart dette med elbiler er ett voldsomt prestisjenederlag for oljelobbyen. Tror ikke noen tviler på at man klarer det, men tvilen er mer på om man klarer å gjennomføre som en samlet gruppe. Kineserne og amerikanere (USA) er jo to enkeltnasjoner, mens Europa består av masse smånasjoner som samtidig har sine nasjonale stoltheter, så om de klarer å enes om å satse sammen og en lokalisering, så er dette langt på vei løst. Dog er dette mange skritt frem. Så må det også sies at man har etterspurt en satsing, men virker veldig som det først nå går opp for enkelte produsenter at det er vanskelig å komme halsende etter så seint. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 Tror ikke noen tviler på at man klarer det, men tvilen er mer på om man klarer å gjennomføre som en samlet gruppe. Kineserne og amerikanere (USA) er jo to enkeltnasjoner, mens Europa består av masse smånasjoner som samtidig har sine nasjonale stoltheter, så om de klarer å enes om å satse sammen og en lokalisering, så er dette langt på vei løst. Dog er dette mange skritt frem.Hvorfor er det viktig å 'enes om å satse sammen og en lokalisering'. Det er generelt sett ikke nasjonalstater som driver næringsvirksomhet, det er bedriftene som gjør det. Hvis en trengegr et nytt Airbus for batterier er det mer et sykdomstegn for bransjen enn å ha en underskog av leverandører. 1 Lenke til kommentar
QYDPF4Z4 Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 Ligger inte Sunderland i Europa?? AESC/Nissan har producerat Li-ion batterier där i över 10 år för Europeiska markanden av Leaf och alla SAPs elbilar. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 Tror ikke noen tviler på at man klarer det, men tvilen er mer på om man klarer å gjennomføre som en samlet gruppe. Kineserne og amerikanere (USA) er jo to enkeltnasjoner, mens Europa består av masse smånasjoner som samtidig har sine nasjonale stoltheter, så om de klarer å enes om å satse sammen og en lokalisering, så er dette langt på vei løst. Dog er dette mange skritt frem.Hvorfor er det viktig å 'enes om å satse sammen og en lokalisering'. Det er generelt sett ikke nasjonalstater som driver næringsvirksomhet, det er bedriftene som gjør det. Hvis en trengegr et nytt Airbus for batterier er det mer et sykdomstegn for bransjen enn å ha en underskog av leverandører. Er ikke nødvendigvis så viktig, men større sjanse for at det blir bygget noe som er stort nok til at det virkelig monner, og blir lønnsomt. Om hver produsent skal sitte å lage batterifabrikker for seg selv, så mistenker jeg at dette fører til for høye kostnader og for lite lønnsomhet. Intet ville vært bedre enn at jeg tar feil i så måte. ;-) Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 Bare tull at Europa ikke kan bygge svære batterifabrikker. Det vil nok tvinge seg frem. Men klart dette med elbiler er ett voldsomt prestisjenederlag for oljelobbyen. Tvang? Det er jo allerede planlangt flere fabrikker i Europa, eks. Daimlers i Tyskland, SK Innovations i Ungarn, ABBs i Sverige og LGs i Polen. 1 Lenke til kommentar
Jørgen Bø Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 (endret) India utdanner årlig 2.600.000 ingeniører. Kina utdanner årlig 4.700.000 ingeniører. EU-landene utdanner årlig kun 500.000 ingeniører, kun litt flere enn lille Iran. Kilde: World Economics oversikt over land med flest STEM Graduates (Uteksaminerte i ingeniørfag, realfag, datafag, teknologifag på universitetsnivå): https://www.forbes.com/sites/niallmccarthy/2017/02/02/the-countries-with-the-most-stem-graduates-infographic/#7fa0556d268a Selv teknologinerdene i Japan har nå fått panikk over nabolandenes enorme framskritt, og statsminister Abe har beordret alle japanske universiteter til å nedlegge all fag innen humaniora og samfunnsfag, inkludert jus, for kun å satse på realfagsutdanning. På den annen side mottok Kina 45 asylsøkere i 2016, India mottok 2.800 asylsøkere, EU-landene mottok 1.200.000 asylsøkere, hovedsaklig krigstraumatiserte analfabeter fra det befolkningseksploderende Afrika og Midtøsten. Så det er utdanning av multikulturelle sosiologer, sosialantropologer, kjønnsforskere, bistandsarbeidere, flyktningekonsulenter og integrering av asylsøkere Europa skal leve av de neste 100 årene. Europa har ikke en sjanse til å følge Asia i den høyteknologiske konkurransen, så bare glem den batterikampen mot Kina! Endret 5. desember 2017 av Jørgen Bø Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 India utdanner årlig 2.600.000 ingeniører. Kina utdanner årlig 4.700.000 ingeniører. EU-landene utdanner årlig kun 500.000 ingeniører, kun litt flere enn lille Iran. Kilde: World Economics oversikt over land med flest STEM Graduates (Uteksaminerte i ingeniørfag, realfag, datafag, teknologifag på universitetsnivå): https://www.forbes.com/sites/niallmccarthy/2017/02/02/the-countries-with-the-most-stem-graduates-infographic/#7fa0556d268a Selv teknologinerdene i Japan har nå fått panikk over nabolandenes enorme framskritt, og statsminister Abe har beordret alle japanske universiteter til å nedlegge all fag innen humaniora og samfunnsfag, inkludert jus, for kun å satse på realfagsutdanning. På den annen side mottok Kina 45 asylsøkere i 2016, India mottok 2.800 asylsøkere, EU-landene mottok 1.200.000 asylsøkere, hovedsaklig krigstraumatiserte analfabeter fra det befolkningseksploderende Afrika og Midtøsten. Så det er utdanning av multikulturelle sosiologer, sosialantropologer, kjønnsforskere, bistandsarbeidere, flyktningekonsulenter og integrering av asylsøkere Europa skal leve av de neste 100 årene. Europa har ikke en sjanse til å følge Asia i den høyteknologiske konkurransen, så bare glem den batterikampen mot Kina! Tviler på at Abe har beordret dette, gitt. Han ønsker å øke støtten til utdanning. Det er ingen vestlige land som legger ned juridiske fag. Dette er trolleri fra ende til annen. 1 Lenke til kommentar
Jørgen Bø Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 India utdanner årlig 2.600.000 ingeniører. Kina utdanner årlig 4.700.000 ingeniører. EU-landene utdanner årlig kun 500.000 ingeniører, kun litt flere enn lille Iran. Kilde: World Economics oversikt over land med flest STEM Graduates (Uteksaminerte i ingeniørfag, realfag, datafag, teknologifag på universitetsnivå): https://www.forbes.com/sites/niallmccarthy/2017/02/02/the-countries-with-the-most-stem-graduates-infographic/#7fa0556d268a Selv teknologinerdene i Japan har nå fått panikk over nabolandenes enorme framskritt, og statsminister Abe har beordret alle japanske universiteter til å nedlegge all fag innen humaniora og samfunnsfag, inkludert jus, for kun å satse på realfagsutdanning. På den annen side mottok Kina 45 asylsøkere i 2016, India mottok 2.800 asylsøkere, EU-landene mottok 1.200.000 asylsøkere, hovedsaklig krigstraumatiserte analfabeter fra det befolkningseksploderende Afrika og Midtøsten. Så det er utdanning av multikulturelle sosiologer, sosialantropologer, kjønnsforskere, bistandsarbeidere, flyktningekonsulenter og integrering av asylsøkere Europa skal leve av de neste 100 årene. Europa har ikke en sjanse til å følge Asia i den høyteknologiske konkurransen, så bare glem den batterikampen mot Kina! Tviler på at Abe har beordret dette, gitt. Han ønsker å øke støtten til utdanning. Det er ingen vestlige land som legger ned juridiske fag. Dette er trolleri fra ende til annen. The Guardian: Japan's humanities chop sends shivers down academic spines More then 50 Japanese universities are to close or downsize their humanities and social science departments after education minister Hakuban Shimomura urged the country’s higher education institutions to offer a “more practical, vocational education that better anticipates the needs of society”. The move has caught the attention of academics across the world, prompting many to speak out in opposition. “It’s shocking,” says Sophie Coloumbeau, an English lecturer at Cardiff University. “The decision implies an extremely narrow, shortsighted and, I would say, mistaken view of what society’s needs are.” Fiona Beveridge, head of the University of Liverpool’s School of Law and Social Justice, agrees: “I don’t think the future needs of society can be met only with Stem graduates. Cultural and creative industries will require students with humanities backgrounds.” British humanities departments, already thought by many to be underfunded, are also facing problems of government perception. Education secretary Nicky Morgan raised tensions last year with her assertion that “the subjects that keep young people’s options open and unlock the door to all sorts of careers are the Stem subjects”. Hele artikkelen: https://www.theguardian.com/higher-education-network/2015/sep/25/japans-humanities-chop-sends-shivers-down-academic-spines Times Higher Education: Many social sciences and humanities faculties in Japan are to close after universities were ordered to “serve areas that better meet society’s needs”, it has been reported. Of the 60 national universities that offer courses in these disciplines, 26 have confirmed that they will either close or scale back their relevant faculties at the behest of Japan’s government, according to a survey of university presidents by the Yomiuri Shimbun. Hele artikkelen her: https://www.timeshighereducation.com/news/social-sciences-and-humanities-faculties-close-japan-after-ministerial-intervention Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 Er jo umulig å produsere batteri i norge, om det skal være lønnsomt vil batteriene koste 1000,- kroner stykket.. Iallefall for 18650 batteriene.. Det er trossalt en viss lønnsforskjell på Asia og Norge... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå