Gå til innhold

VW-sjef roper varsku: Europa taper batterikampen mot Kina


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne artikkelen er skrevet nesten 10 år etter den første Tesla Roadster rullet ut av fabrikken.

Ingen kan beskylde VW for å være kjapp i reaksjonen.

I dag har de ikke noe valg.

VW må kunne levere mange elbiler, og roper nå på myndighetene for å få hjelp.

 

På flere måter enn én. Dieselskandalen var en stor vekker for VW, og gjorde at de fikk ekstra motivasjon for å grønnvaske sitt varemerke. De har også spesielt dårlige kår for å igjen jukse på utslippstallene sine, noe de andre fortsatt gjør i forskjellig grad.

 

Men siden de andre tyskerne motarbeider elbiler, er det ikke rart at VW føler de må ta denne debatten og forsøke å påvirke EU, de også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Denne artikkelen er skrevet nesten 10 år etter den første Tesla Roadster rullet ut av fabrikken.

Ingen kan beskylde VW for å være kjapp i reaksjonen.

I dag har de ikke noe valg.

VW må kunne levere mange elbiler, og roper nå på myndighetene for å få hjelp.

 

På flere måter enn én. Dieselskandalen var en stor vekker for VW, og gjorde at de fikk ekstra motivasjon for å grønnvaske sitt varemerke. De har også spesielt dårlige kår for å igjen jukse på utslippstallene sine, noe de andre fortsatt gjør i forskjellig grad.

 

Men siden de andre tyskerne motarbeider elbiler, er det ikke rart at VW føler de må ta denne debatten og forsøke å påvirke EU, de også.

"siden de andre tyskerne motarbeider elbiler"... VW gjør vitterlig så lite de bare kan komme unna med og snakker varmt om fremtiden til Diselmotoren når myndighetene sonderer etter muligheten for å regulere dem i retning lavutslipp.

VW og alle andre tyske bilprodusenter må bevise at de vil satse før de overbeviser meg. Til nå har det vært masse tåkeprat, ekstremt mye juks og noen halvhjertede forsøk på å lage elbiler med lavest mulig innsats.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som jeg skrev et annet sted tidligere idag:

 

https://www.tu.no/.../volkswagen-bruker-96.../412240

 

Kina er den størte driveren for elbilutvikling da de ser det som en gigantisk forretningsmulighet (og miljøgrep) som bilprodusentlobbistene i EU ikke har kontroll over. Som man ser resulterer det i store satsninger og et EU som frykter manglende konkurransekraft om man fortsetter å høre på nevnte lobbisters ønske om å stagge elbilutviklingen. Mener jeg leste tall om at billobbismen i EU lå på størrelsesorden et par hundre millioner euro? Råd til å kjøpe seg litt konservative holdninger fra politikere det. Men nå ser man produsentene selv starter å adressere Kinaproblematikken ved å satse milliardbeløp for ikke å bli forbigått av kinesisk bilindustri.

 

Litt tilleggslenker:

 

https://www.nrk.no/.../kinas-gigantprosjekt-pa-skinner-1...(den nye silkeveien inn til Europa og som gjør Kina enda sterkere stilt som eksportkraft)

 

https://www.tu.no/.../slik-vil-kina-gjore-elbiler.../408579 (samesame)

 

Pluss Kina satser tungt på fornybart- TU har jo skrevet mye om det men et ekstremt konkret eksempel er verdens nest største selskap:

 

State Gride – med en omsetning på 329,6 milliarder dollar (2666 milliarder kroner). Statlig kinesisk gigant og verdens største utstyrsprodusent. Har blant annet satset stort på produksjon av solparker, vindmøller og annen alternativ energi. State Gride har 927.839 ansatte.

 

Hvorfor finnes det egentlig ikke større tiltak for å lage en batteriproduksjon i EU/Norden? Er det ikke kapital? Lønner det seg ikke? Sverige vil jo muligens men hvorfor er det ikke flere? Vi har jo billig kraft, mangler råvarene?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Som jeg skrev et annet sted tidligere idag:

 

https://www.tu.no/.../volkswagen-bruker-96.../412240

 

Kina er den størte driveren for elbilutvikling da de ser det som en gigantisk forretningsmulighet (og miljøgrep) som bilprodusentlobbistene i EU ikke har kontroll over. Som man ser resulterer det i store satsninger og et EU som frykter manglende konkurransekraft om man fortsetter å høre på nevnte lobbisters ønske om å stagge elbilutviklingen. Mener jeg leste tall om at billobbismen i EU lå på størrelsesorden et par hundre millioner euro? Råd til å kjøpe seg litt konservative holdninger fra politikere det. Men nå ser man produsentene selv starter å adressere Kinaproblematikken ved å satse milliardbeløp for ikke å bli forbigått av kinesisk bilindustri.

 

Litt tilleggslenker:

 

https://www.nrk.no/.../kinas-gigantprosjekt-pa-skinner-1...(den nye silkeveien inn til Europa og som gjør Kina enda sterkere stilt som eksportkraft)

 

https://www.tu.no/.../slik-vil-kina-gjore-elbiler.../408579 (samesame)

 

Pluss Kina satser tungt på fornybart- TU har jo skrevet mye om det men et ekstremt konkret eksempel er verdens nest største selskap:

 

State Gride – med en omsetning på 329,6 milliarder dollar (2666 milliarder kroner). Statlig kinesisk gigant og verdens største utstyrsprodusent. Har blant annet satset stort på produksjon av solparker, vindmøller og annen alternativ energi. State Gride har 927.839 ansatte.

 

Hvorfor finnes det egentlig ikke større tiltak for å lage en batteriproduksjon i EU/Norden? Er det ikke kapital? Lønner det seg ikke? Sverige vil jo muligens men hvorfor er det ikke flere? Vi har jo billig kraft, mangler råvarene?

 

...og India da- aner ikke om de greier å mekke elbil men de er i alle fall veldig interessert:

 

India: http://e24.no/.../india-vil-hindre-doedelig.../23987931

 

I land som Kina og India er det rett og slett ikke mulig å velge fossilbiler for å dekke behovet nå som velstanden øker der, uten at det vil bli lokalforurensningskrise som det allerede er, pga. befolkningstettheten. En løsning vil tvinge seg frem av nødvendighet.

 

Jeg har større tro på at nettopp nødvendigheten vil utgjøre såpass stor forskjell i motivasjon både på politisk og produsentnivå at de vinner den produksjonskrigen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at man ikke bygger batterifabrikker i Europa er fordi det er skrikende mangel på etisk utvunne råvarer. Det står forsåvidt også i artikkelen, om enn ikke veldig tydelig. Det finnes ingen batterifabrikker som klarer seg uten kobolt fra borgerkrigsherjede Kongo. Kina og andre asiatiske land bryr seg lite om overgrep som begås i Afrika, men det kan ikke europeiske firma gjøre.

 

https://www.nrk.no/okonomi/ny_-hard-kritikk-av-oljefondet-1.8083862

 

http://e24.no/boers-og-finans/raavarer/comeback-for-raavaregigant-tror-elbilvekst-gir-etterspoerselsboom/24114900

 

 

Glencore har fått hard kritikk for å bruke barn til helseskadelig barnearbeid og finansiering av krigen i Kongo som i stor grad blir utkjempet av barnesoldater. Selskapet tjener nå store penger på elbilboomen.

 

 

 

 

http://e24.no/makro-og-politikk/elbil/spekulanter-hamstrer-sjeldent-metall-kan-presse-elbil-produsentene/23933782

 

https://www.nrk.no/livsstil/blodmineraler-i-vare-mobiler-1.6815939

 

http://www.miningmetalnews.com/20170606/138/prices-lithium-batteries-it-devices-increase-plus-15-percent

 

 

https://steigan.no/2016/01/21/smaunger-graver-fram-kobolt-til-vare-smarttelefoner/

 

 

https://www.nytid.no/kolonitiden-er-ikke-over-om-bloddiamanter-og-korrupsjon/

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/kongo/krigens-beste-vaapen-barnesoldater/a/10140058/

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Slik kan det gå når bilkartellet i Europa har vært mest interessert i å lobbe for lavest mulig utslippskrav og jukse på utslippstester (slik menigmann vil se på strekkingen av regelverket de har bedrevet).

Nå begynner det å bli lovlig sent, for blant annet Tesla kan ved behov ta en copy paste av fabrikken sin, og bygge en ny fabrikk i Europa med utprøvet teknologi som sputter ut rimelige batterier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at man ikke bygger batterifabrikker i Europa er fordi det er skrikende mangel på etisk utvunne råvarer. Det står forsåvidt også i artikkelen, om enn ikke veldig tydelig. Det finnes ingen batterifabrikker som klarer seg uten kobolt fra borgerkrigsherjede Kongo.

Så rørende. Industrien du støtter og forsvarer har drevet rovdrift på både mennesker og miljø i mange år, men først nå kommer du på banen med en pekefinger.

 

En pekefinger som uansett bommer ganske kraftig. Men løgn og bedrag er fossilindustriens varemerke.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

hvilke kjente elbiler bruker batterier med koboltkjemi, og hvilke bruker det ikke?

Siden LMO/LFP har mye dårligere energitetthet enn koboltkjemier planlegges det nok med koboltkjemier (eller noe helt nytt) for kommende massemarket-elbiler. Ikke glem at dagens elbiler er for det meste små bybiler, det er stort sett bare tesla som har andre typer elbiler. Nye 811 celler hjelper, men tilgang på kobolt er en alvorlig utfordring for å skalere opp elbilproduksjon.

 

Å rampe opp helt nye kjemier eller ny gruvevirksomhet i stor skala tar erfaringsmessig lang tid.

Lenke til kommentar

Utrolige uttalelser! Hvis det er for sent å bygge batterifabrikker er jo løpet kjørt. At bilfabrikantene ikke ønsker å ha kontroll over batteriteknologien og produsere de selv blir som som de mener det er best å sette ut fossilmotorutvikling og produksjon til Kina og heller produsere setene selv...

..og om et år eller to er vel Teslas europeiske gigafactory under bygging..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg liker 18650 batteriene.. De stappes jo inn i alt som er.. Gullgruve å resirkulere gamle datamaskinbatterier som streiker grunnet en eller annen tullete feil på kortet de har i batteripakka.. Batteriene selv funker fjell..

 

Gratis 4-8 batterier som koster fort 100 kroner stykket...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...