Gå til innhold

Opptak fra cockpit: Flygerne merket ikke noe feil med helikopteret


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er dette første gang det har skjedd en "controlled flight into terrain" i havet? Første gang jeg har hørt om noe sånt.

 

Vet ikke med helikopter, men her er en med passasjerfly alle fall: https://www.skybrary.aero/index.php/A320,_vicinity_Bahrain_Airport,_Kingdom_of_Bahrain,_2000

 

Sikkert flere av typen natt / IMC og desorientering. Av småfly og militære som tøffer seg i lav høyde er det sikkert tusenvis.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for svar og link!

 

Vet ikke med helikopter, men her er en med passasjerfly alle fall: https://www.skybrary.aero/index.php/A320,_vicinity_Bahrain_Airport,_Kingdom_of_Bahrain,_2000


Sikkert flere av typen natt / IMC og desorientering. Av småfly og militære som tøffer seg i lav høyde er det sikkert tusenvis.

 

Når det gjelder de som tøffer seg, så regnes vel ikke det som "controlled" om de har mista kontrollen når de treffer vannet?

 

Edit: Glem det siste der forresten. Jeg ser nå at jeg kanskje har misforstått litt hva CFIT innebærer.

 

Faller ulykker som dette under samme kategori?

 

Endret av frohmage
Lenke til kommentar

Så de kunne muligens hatt en sjans med overlevingsdrakt og redningsflåter? Bør være krav om slikt i store helikopter. Trist.

 

Helikopteret er underlagt russiske regler og lover, så Norge kan ikke vedta lov om dette for dem. Allikevel er jeg enig med deg: under flyving i arktiske farvann (og som her: sannsynligvis inn Isfjorden og inn Billefjorden hvis de ikke fløy over land) burde de hatt redningsdrakter - vannetet er for kaldt og det er mørkt der oppe nå. Common sense, spør du meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er dette første gang det har skjedd en "controlled flight into terrain" i havet? Første gang jeg har hørt om noe sånt.

 

18 February 2009. G-REDU, an EC225 LP. During a night visual approach to the Eastern Trough Area Project platform, the helicopter descended and impacted the surface of the sea. The crew’s perception of the position and orientation of the helicopter relative to the platform during the final approach was erroneous. All 18 people on board survived the controlled flight into terrain (water).[4]

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Babcock_Mission_Critical_Services_Offshore

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er dette første gang det har skjedd en "controlled flight into terrain" i havet? Første gang jeg har hørt om noe sånt.

 

Havariet med et AS332L2 Super Puma utenfor Sumburgh på Shetland for fire år siden, der fire omkom, er et ferskt eksempel på det du etterlyser.

 

Skriver mer om den ulykka her:

https://www.tu.no/artikler/hva-avgjor-hvem-som-dor-og-overlever-i-en-flyulykke/345670

Den der er stengt tatt ikke cfit da helikopteret går inn i en variant av stall.

Lenke til kommentar

 

 

Er dette første gang det har skjedd en "controlled flight into terrain" i havet? Første gang jeg har hørt om noe sånt.

 

Havariet med et AS332L2 Super Puma utenfor Sumburgh på Shetland for fire år siden, der fire omkom, er et ferskt eksempel på det du etterlyser.

 

Skriver mer om den ulykka her:

https://www.tu.no/artikler/hva-avgjor-hvem-som-dor-og-overlever-i-en-flyulykke/345670

Den der er stengt tatt ikke cfit da helikopteret går inn i en variant av stall.

Ja, det har du nok rett i. Jeg var litt for kjapp på labben og tok dette fra hukommelsen (som åpenbart ikke er god nok), og mente at rapporten pekte på manglende monitorering av flyhøyde. Men det var flyhastighet og, som du nevner, havnet de i «vortex ring state» som de ikke hadde nok høyde igjen å komme ut av før det var for sent. Så dette er muligens en uncontrolled flight into terrain.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Edit: Glem det siste der forresten. Jeg ser nå at jeg kanskje har misforstått litt hva CFIT innebærer.

 

Faller ulykker som dette under samme kategori?

 

Litt sent svar, men nei, det der er tap av kontroll. Men de kan jo være veldig nært beslektet, en desorientert pilot kan jo treffe bakken med horisontale vinger og akkurat over stall speed, da er det CFIT. Eller akkurat under, da er det tap av kontroll. Det er ingen strenge definisjoner som bestemmer eventuelle konsekvenser som straff, nye regler e.l., det er det den totale vurderingen som avgjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...