Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sjekk av prostata

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei,

Sliter litt med div symtomer på forstørret prostata. (Små drypp, og sliter med å føle at jeg får tømt meg skikkelig) Min far har prostatakreft og jeg vet jeg bør sjekke meg. Har tatt PSA prøve som ikke viste noen forhøyede verdier. 

Det er likevel noe inni meg som ikke får meg til å dra til legen da jeg ikke klarer tanken på å få en finger opp i rompa. Vet det er en idiotisk tankegang men nå er det nå dessverre sånn. Finnes det noen måter å få sjekket dette uten overnevnte måte? Eventuelt om det går ann å være i narkose under selve sjekken? 

Takk for svar, G22.

Anonymous poster hash: 16c5a...270
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, det finnes et alternativ mener jeg å huske, men leger vil helst bruke fingeren fordi det er en mer nøyaktig metode. Det er raskt unnagjort.

Jeg har hatt både fingre og andre ting oppe i der, så jeg føler med deg.

Bare å manne seg opp, legen er proff, det er over på et øyeblikk. Det er ikke lett, men prøv å slapp av når du ligger på benken :)

Det er lov å føle seg litt #metoo etterpå :p

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nja, det finnes et alternativ mener jeg å huske, men leger vil helst bruke fingeren fordi det er en mer nøyaktig metode. Det er raskt unnagjort.

Jeg har hatt både fingre og andre ting oppe i der, så jeg føler med deg.

Bare å manne seg opp, legen er proff, det er over på et øyeblikk. Det er ikke lett, men prøv å slapp av når du ligger på benken :)

Det er lov å føle seg litt #metoo etterpå :p

Det er godt å høre at alle som sier de har vært igjennom denne undersøkelsen hatet det :-P 

Ikke helt svaret jeg var ute etter men :(

Anonymous poster hash: 16c5a...270

Lenke til kommentar

Helt seriøst, det er ikke gøy, man føler seg ikke akkurat mandig, men det er nødvendig. Leger ser rasshøl dagen lang, din vil forsvinne i mengden. Ingenting å bekymre seg for.

Hvis det er en trøst, det kan alltid være verre. Jeg har f.eks måtte ligge i en slik greie som sprer beina, sånn som kvinner hos gynekologen bruker. Mandigheten min led da  :lol:

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blør jevnlig fra prostata så måtte sjekke det for noen måneder siden. må man så må man tenkte bare at det er viktig å få ordnet dette, gikk rimlig fort hele prosessen, var kleint men gikk over fort, prøv å ikke tenk noe på det, det var ikke så ille..har ikke noe problemer med å gjøre det igjen. Må operere der nede så blir jo en del flere som skal inn der   :ph34r:

Anonymous poster hash: 62dd3...66c
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor det skal være så ille å få litt oppi rumpa. Du blir ikke homofil av det. Det er også relativt smertefritt. Du får håpe legen har sånne skikkelig store arbeidsnever  :D

Jeg ville heller ha hatt små hender og fingre opp i endetarmen, framfor å måtte svelge all slags utstyr eller undersøkelser opp urinveiene. Jeg går heller ikke å gleder meg til at en kirurg kanskje i alderdommen må inn i øyet å operere eller inn i mageregionen å ordne opp i noe kreft og dritt som eksempler  :hm:

Hadde jeg vært sikker på at jeg slipper alt det nevnte, så hadde jeg gladelig stillet opp til rektalundersøkelse en gang i uken. Så lite påtrengende synes jeg det er. Jeg blitt undersøkt et par ganger i endetarmen før så  :yes:

Mann deg opp, det går veldig bra.

Anonymous poster hash: 6f58e...3b1
Lenke til kommentar

Har hatt endoskopi opp endetarmen. Husker ikke hva det het det måtte drikke for å tømme tarmene. Men det var salt som faen. Jeg under ingen den jævlige smaken. Men undersøkelse med hender, fingre og endoskop gikk helt fint.

Om jeg må innta sånn salt jævelskap igjen, så tror jeg at jeg heller tar onsdagspilsen. Men om jeg må så må jeg. Hånd og fingre opp i bakenden krever ikke inntak av sånn. Regner med at det er det trådstarter har i tankene så  :)

Lenke til kommentar

Bare å ta det med ro. Det verste som kan skje er at du får ereksjon, og det vil ikke være første gangen legen kommer ut for det heller.

Du kan jo finne deg en kvinnelig lege om det gjør det bedre...

Anonymous poster hash: 1c12e...b1c

TS, ikke hør på han. Dette trenger du ikke bekymre deg for, det er ikke mye som er mindre sexy enn en sjekk av prostata, selv om den utføres av en sexy lege. Du må være skikkelig skrudd i hue for at det skal skje, jeg har aldri hørt om at noen har fått en ereksjon av en prostata sjekk på et legekontor. Det er heller snakk om det motsatte problemet, hvis du skjønner hva jeg mener.

Eneste fordelen med en kvinnelig lege må være mindre fingre  ;)

Lenke til kommentar

Dersom du har problemer med prostata, eller har en fornemmelse av at det kommer herifra, så kommer legen til å ta en urinprøve, ev. blodprøve (deriblant PSA). 

Utover dette kan det gjøres mange undersøkelser, men de må gjøres i riktig rekkefølge, eksempelhvis:

1. Samtale med lege og avdekke symptomer og plager

2. Rektaleksplorasjon (finger opp i rompa for å kjenne om prostata er forstørret, øm, konsistens) og prøver (urin, blod)

3. Ultralyd av prostata (man fører en sonde opp i endetarmen, og undersøkelsen ligner veldig en rektaleksplorasjon)

4. CT/MR av prostata (bildediagnostikk - bilde av prostata for å se etter forandringer).

Man gjør ikke alle disse stegene, men dette er rekkefølgen man velger å undersøke i. Dersom legen finner det nødvendig, kan man gå videre fra sted 1 til 2, fra 2 til 3 osv. Men man vil ikke hoppe rett på en CT/MR hvis det ikke er grunn for det, da ville køene for bildediagnostikk blitt evig lange.

Samtidig kan jeg si at siden rektaleksplorasjon (finger i rompa) er den første fysiske undersøkelsen man gjør, kan jeg fortelle deg at legene gjør dette VELDIG ofte, dette er en helt almindelig undersøkelse som gjøres hver dag. Ikke gru deg for dette, dette er faktisk en god undersøkelse som kan være svært helsefremmende for deg. 

Lenke til kommentar

TS, ikke hør på han. Dette trenger du ikke bekymre deg for, det er ikke mye som er mindre sexy enn en sjekk av prostata, selv om den utføres av en sexy lege. Du må være skikkelig skrudd i hue for at det skal skje, jeg har aldri hørt om at noen har fått en ereksjon av en prostata sjekk på et legekontor. Det er heller snakk om det motsatte problemet, hvis du skjønner hva jeg mener.

Eneste fordelen med en kvinnelig lege må være mindre fingre  ;)

Ereksjoner kan være like refleksbaserte som det at du sparker med beinet når legen kakker deg under kneskåla. Å få ereksjon ved prostatatukling er overhodet ikke unormalt; det er jo mannens g-punkt tross alt. Kommentarer som "du må være skrudd i huet" tjener bare til å gjøre en helt normal, uproblematisk greie ubehagelig for den det måtte skje med.

Det er dog ingen fare. Som sagt: det et helt normalt, legen har sett det en million ganger før og det betyr ikke at man er homo.

Anonymous poster hash: ccce5...e7e

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg spurte fastlegen min om når de starter med slike rektalundersøkelser normalt sett. Fikk svar i 50-årsalderen. Jeg syntes det var litt lenge å vente, men er det det normale? Trodde halvveis inn i 40 årsalder ikke var en uting i så måte?

Da må jeg vente noen år da, ihvertfall hos denne fastlegen, om jeg fortsetter å være symptomfri en god stund. Hadde nesten ikke gjort meg noenting med en slik sjekk. Det kleineste med det er vel egentlig i det man tar av seg klærne og legger seg, setter seg på benken. Også er det grei skuring, for da er man allerede naken og klar for det.

Jeg trodde det var litt inn, å få undersøkt flest mulig i ikke alt for voksen alder?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...