Gå til innhold

Vekkerklokkehøyttaler styre 12V krets


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et lite prosjekt på gang. Jeg har lyst til å få en vekkerklokke til å styre en 12V krets. For eksempel styre en liten vannpumpe, bil-tute osv. Jeg tenkte å kanskje bruke vekselstrømmen fra høyttaleren på vekkerklokken. Er det noen som har en idé på hvordan jeg kan gjøre det ved hjelp av transistor eller relay? Har erfaring med lodding. Jeg vet bare ikke hvilke komponenter jeg kan bruke. Hvilke transistor eller relay kan jeg bruke?

Endret av mafro01
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I forbindelse med innganger på PLS'er i industrien så bruker man optocouplere på inngangene for å oppnå et "galvanisk" skille slik at ikke "dårlige signaler og spenninger" forplanter seg inn i elektronikken.

 

Optocouplere bruker lys som medium for å overføre signaler. Her kunne man jo "finne opp" et alternativt galvanisk skille der man bruker lyd som overøringsmedium for "signal", altså med andre ord en "lydstyrt bryter".

 

https://www.elfadistrelec.no/no/byggesett-lydstyrt-bryter-velleman-mk139/p/18500183

 

Med en et mekanisk eller et elektrisk vekkeur så bør det jo fungere like bra, og behøver man fjernkontroll så er det bare å klappe i hendene.

 

(Linken skal lede fram til "Byggesett lydstyrt bryter N/A, MK139, Velleman", hvis den virker.)

 

Forresten ... ved å bruke noen motstander, en kondensator eller noe slikt så kulle det også være mulig å fjerne mikrofonen og koble signalet fra vekkerklokken direkte uten å gå via lyd, hvis man ønsker det. Man må da bruke noen komponenter som tilpasser til riktig signalnivå. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...