Gurleifur Skrevet 4. desember 2017 Del Skrevet 4. desember 2017 Har ca 700 000 som jeg ønsker å plassere på høyrentekonto, det er ikke aktuelt å kjøpe aksjer eller spare i fond da disse pengene (eller deler av dem) skal brukes i løpet av ett eller noen få år. Har undersøkt litt, og ser at Avida Finans og Svea Direkte har høyest rente. Noen som har erfaring med dem, eller vet noe som jeg burde vite? Lenke til kommentar
Neonex Skrevet 4. desember 2017 Del Skrevet 4. desember 2017 (endret) Sveadirekte har jeg egentlig selv, men bruker ikke så mye. Satte 150k der for noen år tilbake og har vel egentlig bare blitt stående. De hadde ikke nettbank da, men har fått det nå. Har ikke vært inne og sett på den enda. Nordax har lavere rente (0.20% mindre og 6 gratisuttak i året) men jeg liker designet og brukervennligheten på nettbanken deres veldig, selv om jeg vurderer å tømme den og sette den inn i Svea. Kan prøve å logge inn nå og gi deg en oppdatering. EDIT: Ser helt ok ut. Veldig plain, men helt ok og oversiktlig. Endret 4. desember 2017 av Neonex Lenke til kommentar
Gurleifur Skrevet 4. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2017 Avida har dårlig nettbankløsning, så dem ville jeg unngått (hadde dem før de skiftet. De heter BB Bank nå, tidligere TF Bank. Knotete og dårlig system. Sveadirekte har jeg egentlig selv, men bruker ikke så mye. Satte 150k der for noen år tilbake og har vel egentlig bare blitt stående. De hadde ikke nettbank da, men har fått det nå. Har ikke vært inne og sett på den enda. Nordax har lavere rente (0.20% mindre og 6 gratisuttak i året) men jeg liker designet og brukervennligheten på nettbanken deres veldig, selv om jeg vurderer å tømme den og sette den inn i Svea. Kan prøve å logge inn nå og gi deg en oppdatering. EDIT: Ser helt ok ut. Veldig plain, men helt ok og oversiktlig. Ville gått for Svea av de to du skisserer. Takk! Akkurat sånn type info jeg er ute etter Lenke til kommentar
Neonex Skrevet 4. desember 2017 Del Skrevet 4. desember 2017 (endret) Ser nå at jeg tok litt feil av avida og blandet dem sammen med BB bank (vært vant til at BB/tf+svea var på toppen av høyest rente på høyrentekontoer, så antok nok litt fort der). Men Svea er fremdeles ganske bra, har ingen erfaring med avida. EDIT: Sykt random, men fikk AKKURAT mail fra SVEa om at de setter ned renten for meg fra 1. feb 2018 til 1.70%, så da vil jeg ikke anbefale dem likevel. For nye kunder ble visst renten satt ned 1. des. Da ville jeg gått for avida og håpe at de ikke har gjort tilsvarende enda, slik at du får 2-3 måneder med litt høyere rente hvis de evt føler for å følge etter. Endret 4. desember 2017 av Neonex Lenke til kommentar
Gurleifur Skrevet 4. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2017 Ser nå at jeg tok litt feil av avida og blandet dem sammen med BB bank (vært vant til at BB/tf+svea var på toppen av høyest rente på høyrentekontoer, så antok nok litt fort der). Men Svea er fremdeles ganske bra, har ingen erfaring med avida. Skjønner, oppdaget akkurat nå at det var noe litt pussig der Hadde akkurat nå en samtale med Svea Direkte....de satte ned renten til 1,7 for noen dager siden... da er det andre som har høyere rente, Avida har 2,2. Har sett en oversikt på Smarte Penger, men den er 7 dager gammel...når Svea Direkte er feil er kanskje andre også feil. Må sjekke litt mer her. Lenke til kommentar
Gurleifur Skrevet 4. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2017 Ser nå at jeg tok litt feil av avida og blandet dem sammen med BB bank (vært vant til at BB/tf+svea var på toppen av høyest rente på høyrentekontoer, så antok nok litt fort der). Men Svea er fremdeles ganske bra, har ingen erfaring med avida. Skjønner, oppdaget akkurat nå at det var noe litt pussig der Hadde akkurat nå en samtale med Svea Direkte....de satte ned renten til 1,7 for noen dager siden... da er det andre som har høyere rente, Avida har 2,2. Har sett en oversikt på Smarte Penger, men den er 7 dager gammel...når Svea Direkte er feil er kanskje andre også feil. Må sjekke litt mer her. Nå ser jeg at du har oppdatert svaret ditt ja, tror jeg gjør det du foreslår. Virker som det beste for øyeblikket. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 4. desember 2017 Del Skrevet 4. desember 2017 Hvis du ikke har gjort det enda, sjekk gjeldende renter her: https://www.finansportalen.no/bank/bankinnskudd/ Under kontotype kan du krysse av for Innskuddskonto uten bruksbegrensninger og Innskuddskonto med bruksbegrensninger for å slippe å se kontoer med fastrente og bindingstid. Lenke til kommentar
Gurleifur Skrevet 4. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2017 (endret) Hvis du ikke har gjort det enda, sjekk gjeldende renter her: https://www.finansportalen.no/bank/bankinnskudd/ Under kontotype kan du krysse av for Innskuddskonto uten bruksbegrensninger og Innskuddskonto med bruksbegrensninger for å slippe å se kontoer med fastrente og bindingstid. Takk har sjekket linken nå, går nok for avida, beste betingelser for mitt behov. Endret 4. desember 2017 av Gurleifur Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 6. desember 2017 Del Skrevet 6. desember 2017 Jeg har også en del penger jeg vil flytte fra DNB superspar til en ny høyrentekonto med bedre betingelser. Er det anbefalinger til bank med høyere grense enn 850k? Når jeg avslutter kontoen hos DNB og oppretter ny, hvordan vil det gjenspeile seg i selvangivelsen for 2018? Vil det plutselig stå 0 verdi/formue hos DNB selv om jeg har hatt penger der nesten hele 2017? Lenke til kommentar
Nåla-i-veggen Skrevet 6. desember 2017 Del Skrevet 6. desember 2017 Jeg har også en del penger jeg vil flytte fra DNB superspar til en ny høyrentekonto med bedre betingelser. Er det anbefalinger til bank med høyere grense enn 850k? Når jeg avslutter kontoen hos DNB og oppretter ny, hvordan vil det gjenspeile seg i selvangivelsen for 2018? Vil det plutselig stå 0 verdi/formue hos DNB selv om jeg har hatt penger der nesten hele 2017? Ja, det vil stå 0 i DnB. Det er saldo per 31. desember som oppgis. Lenke til kommentar
Neonex Skrevet 6. desember 2017 Del Skrevet 6. desember 2017 Jeg har også en del penger jeg vil flytte fra DNB superspar til en ny høyrentekonto med bedre betingelser. Er det anbefalinger til bank med høyere grense enn 850k? Når jeg avslutter kontoen hos DNB og oppretter ny, hvordan vil det gjenspeile seg i selvangivelsen for 2018? Vil det plutselig stå 0 verdi/formue hos DNB selv om jeg har hatt penger der nesten hele 2017? Regner med du sparer i BSU og BSU Start hos DnB allerede, hvis du er under 34? Hater DnB noe intenst, men ingen som slår BSUen deres imo. Lav rente, men siden du kan gange den med 2 pga 2 kontoer, så blir den jo effektivt sett 6.40% mener jeg. Du må nok splitte innkuddet ditt, hvis du skal spare over 850k. Er ikke verre enn at du oppretter en konto hos avida, og en hos nummer 2 på listen. Ser det nå bare er avida som har 2.20% igjen, mens de andre har 2.05%. Jeg ville da gått for Nordax ("bare" 2.00, men veldig fin nettbankløsning trekker veldig opp. IKKE gå for BB - skal avslutte kontoen min der nå, og de ber meg sende uttaksblankett for 10 kr og 17 øre). Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 6. desember 2017 Del Skrevet 6. desember 2017 Jeg har også en del penger jeg vil flytte fra DNB superspar til en ny høyrentekonto med bedre betingelser. Er det anbefalinger til bank med høyere grense enn 850k? Bruker selv Santander og KomplettBank. Santander's nettbank funker helt fint, mens jeg hadde en del problemer med KomplettBank. Begge har forsikringsgrense på 2M og med 1,95% i rente er de marginalt dårligere enn de øverste på listen, men uten al det tull man kan forvente fra f.eks. BB Bank. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 6. desember 2017 Del Skrevet 6. desember 2017 Jeg har også en del penger jeg vil flytte fra DNB superspar til en ny høyrentekonto med bedre betingelser. Er det anbefalinger til bank med høyere grense enn 850k? Når jeg avslutter kontoen hos DNB og oppretter ny, hvordan vil det gjenspeile seg i selvangivelsen for 2018? Vil det plutselig stå 0 verdi/formue hos DNB selv om jeg har hatt penger der nesten hele 2017? Regner med du sparer i BSU og BSU Start hos DnB allerede, hvis du er under 34? Hater DnB noe intenst, men ingen som slår BSUen deres imo. Lav rente, men siden du kan gange den med 2 pga 2 kontoer, så blir den jo effektivt sett 6.40% mener jeg. Du må nok splitte innkuddet ditt, hvis du skal spare over 850k. Er ikke verre enn at du oppretter en konto hos avida, og en hos nummer 2 på listen. Ser det nå bare er avida som har 2.20% igjen, mens de andre har 2.05%. Jeg ville da gått for Nordax ("bare" 2.00, men veldig fin nettbankløsning trekker veldig opp. IKKE gå for BB - skal avslutte kontoen min der nå, og de ber meg sende uttaksblankett for 10 kr og 17 øre). Jeg sparer nå kun på DNBs superspar, hvor renten er på ~1,3%? (husker ikke) Hvorfor splitte innskuddet til to banker? Bluestep har vel innskudd opp mot 2 mill. Jeg mener DNB er god på brukskonto, men har også en konto hos Skandiabanken. Cons/pros på kostnader her? Bør jeg fortsette med DNB? Takk for tips. Skal sjekke ut santander, komplettbank og avida. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 (endret) Regner med du sparer i BSU og BSU Start hos DnB allerede, hvis du er under 34? Hater DnB noe intenst, men ingen som slår BSUen deres imo. Lav rente, men siden du kan gange den med 2 pga 2 kontoer, så blir den jo effektivt sett 6.40% mener jeg. Hvordan kan du gange renten med to? Du får da vel ikke rente på de samme pengene to ganger? Altså, det er da ikke de samme pengene som står på begge kontoene? Det er jo ett beløp på den ene og ett på den andre. Endret 7. desember 2017 av Llandari Lenke til kommentar
Neonex Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Regner med du sparer i BSU og BSU Start hos DnB allerede, hvis du er under 34? Hater DnB noe intenst, men ingen som slår BSUen deres imo. Lav rente, men siden du kan gange den med 2 pga 2 kontoer, så blir den jo effektivt sett 6.40% mener jeg. Hvordan kan du gange renten med to? Du får da vel ikke rente på de samme pengene to ganger? Altså, det er da ikke de samme pengene som står på begge kontoene? Det er jo ett beløp på den ene og ett på den andre. joda, fair enough, men 3.20 x 2, så god løsning er det nå uansett. jeg har faktisk nesten likt beløp på begge; ligger litt bak på den ene pga nådde maksbeløpet før de endret til bsu start. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Jeg har også en del penger jeg vil flytte fra DNB superspar til en ny høyrentekonto med bedre betingelser. Er det anbefalinger til bank med høyere grense enn 850k? Når jeg avslutter kontoen hos DNB og oppretter ny, hvordan vil det gjenspeile seg i selvangivelsen for 2018? Vil det plutselig stå 0 verdi/formue hos DNB selv om jeg har hatt penger der nesten hele 2017? Ja, det vil stå 0 i DnB. Det er saldo per 31. desember som oppgis. Når jeg bytter bank fra DNB til en ny med høyrere sparerente tenker jeg å undersøke: Renter, gebyrer, antall frie uttak. Er det andre viktige ting jeg må tenke på ved å bytte konto. Jeg har nemlig planer om å flytte alt på DNB sparekonto (som er ganske mye), og vil bare sørge for at det ikke er noen spesielle ulemper forbundet med dette. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Jeg har også en del penger jeg vil flytte fra DNB superspar til en ny høyrentekonto med bedre betingelser. Er det anbefalinger til bank med høyere grense enn 850k? Når jeg avslutter kontoen hos DNB og oppretter ny, hvordan vil det gjenspeile seg i selvangivelsen for 2018? Vil det plutselig stå 0 verdi/formue hos DNB selv om jeg har hatt penger der nesten hele 2017? Ja, det vil stå 0 i DnB. Det er saldo per 31. desember som oppgis. Når jeg bytter bank fra DNB til en ny med høyrere sparerente tenker jeg å undersøke: Renter, gebyrer, antall frie uttak. Er det andre viktige ting jeg må tenke på ved å bytte konto. Jeg har nemlig planer om å flytte alt på DNB sparekonto (som er ganske mye), og vil bare sørge for at det ikke er noen spesielle ulemper forbundet med dette. Det står faktisk alt sammen på finansportalen.no - bare klikk på detaljer for hvert forslag og der står alt om antall frie uttak osv. Lenke til kommentar
rabs Skrevet 31. januar 2018 Del Skrevet 31. januar 2018 Regner med du sparer i BSU og BSU Start hos DnB allerede, hvis du er under 34? Hater DnB noe intenst, men ingen som slår BSUen deres imo. Lav rente, men siden du kan gange den med 2 pga 2 kontoer, så blir den jo effektivt sett 6.40% mener jeg. Eh... ? Lenke til kommentar
Neonex Skrevet 31. januar 2018 Del Skrevet 31. januar 2018 Regner med du sparer i BSU og BSU Start hos DnB allerede, hvis du er under 34? Hater DnB noe intenst, men ingen som slår BSUen deres imo. Lav rente, men siden du kan gange den med 2 pga 2 kontoer, så blir den jo effektivt sett 6.40% mener jeg. Eh... ? Før de lempet på kravene til BSU Spar (da det het 2.0) var det en forutsetning for å ha 2.0 at du hadde vanlig BSU der lenger. Men hadde ikke lest det da jeg skrev dette (Jeg har ca det samme på begge kontoer, derfor gangingen med 2). Det beste er nok nå Bien Sparebank, som har 4.35% og en pluss konto. Man må dog ha brukskonto der ifølge nettsiden. Lenke til kommentar
MKap Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 Det beste er nok nå Bien Sparebank, som har 4.35% og en pluss konto. Man må dog ha brukskonto der ifølge nettsiden. Og adresse i Oslo (evt annan tilknytning til området). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå