Gjest Marius B. Jørgenrud Skrevet 4. desember 2017 Del Skrevet 4. desember 2017 Så langt har de kommet med framtidens saksbehandling.Din klage på parkeringsgebyr kan bli avgjort av et dataprogram og maskinlæring (Ekstra) Lenke til kommentar
morten7 Skrevet 4. desember 2017 Del Skrevet 4. desember 2017 Mer spennende om de har noen tanker rundt hvordan de tenker dette løst opp i mot GDPR? -Retten til å bli glemt (slett AI trening basert på mine data) -Beslutningsstøtte holder ikke, når man har krav på forklaring bak alle valgene som har ledet opp til den endelige beslutningen. https://www.entrepreneur.com/article/298394 2 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 4. desember 2017 Del Skrevet 4. desember 2017 Akkurat det med å forklare faktorene som er berørt vil jeg heller si at et program vil gjøre bedre med forhåndsdefinerte utvalg av standardtekster, enn et menneske. Derimot tror jeg skjønn i forbindelse med unntak og rett til slike, kan være verre. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 4. desember 2017 Del Skrevet 4. desember 2017 (endret) Akkurat det med å forklare faktorene som er berørt vil jeg heller si at et program vil gjøre bedre med forhåndsdefinerte utvalg av standardtekster, enn et menneske. Derimot tror jeg skjønn i forbindelse med unntak og rett til slike, kan være verre. Viktig å få med seg at med neurale nett (forutsatt det er det de vil ta i bruk) er at det er umulig å si eksakt hva som påvirker resultatet i hvilken grad. Det er veldig forskjellig ifht regelbaserte systemer (ekspertsystemer). Endret 4. desember 2017 av tigerdyr 2 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 Mer spennende om de har noen tanker rundt hvordan de tenker dette løst opp i mot GDPR? -Retten til å bli glemt (slett AI trening basert på mine data) -Beslutningsstøtte holder ikke, når man har krav på forklaring bak alle valgene som har ledet opp til den endelige beslutningen. https://www.entrepreneur.com/article/298394 Dataene oppbevares ikke når AI-treningen er ferdig; det er ingenting der å slette. Videre er vel artikkelen klar på at dette er nettopp kun beslutningsstøtte og at mennesker fortsatt må være involvert nettopp på grunn av kravet til forklaring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå