Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sover plutselig mye mer - vinter?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

Det har vært helt forferdelig vanskelig å stå opp den siste tiden. Jeg skjønner at dette har med mørket å gjøre, men jeg føler meg som en eller annen slags bjørn. Hver dag har jeg planer om å sprette opp tidlig og starte dagen bra. Slumrer og slumrer. Kan feks legge telefonen på andre siden av huset, men går bare rett tilbake og legger meg. Må jeg bare gjøre noe med viljestyrken? Noen andre som har det slik? Har alltid klart meg på lite søvn (4-6), men nå sover jeg plutselig 8-9 timer. Glad jeg ikke har noe jeg MÅ rekke om morgenen (sikkert en faktor det også..). Slet også mye med dette forrige vinter, da gikk jeg på vgs, så det var jo såklart en del verre, da jeg måtte rekke skolen.. Hendte gjerne at jeg sovnet i timer på morgenen eller bare var uutholdelig trøtt. Vanligvis har jeg en rutine med 22-6, men blir noe senere nå da jeg ikke er trøtt pga. jeg sover så lenge (7-8).

Noe jeg kan gjøre? Har noen prøvd slik vekkerklokke med lys, har det noe for seg?

Anonymous poster hash: 3088e...a9e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har alltid klart meg på lite søvn (4-6), men nå sover jeg plutselig 8-9 timer.

8-9 timer er normalt. Tilpass livet ditt etter det. Tenk på at dette faktisk er bedre for deg enn 4 timer, selv om du følte at du fungerte på 4.

Hvis du fortsatt er trøtt etter 8-9 timer, så kan man snakke om et problem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

- Det viktigste du kan gjøre er nok å vende kroppen til å stå opp og legge seg til en fast tid, uten slumring. Helst bør du også holde denne rytmen i helger og ferier, men jeg skjønner at det vil være nødvendig i forbindelse med festligheter/selskaper/hva det måtte være å snu døgnet litt. Prøv å snu det tilbake fortest mulig.

- Akkurat hvor mange timer du trenger, kan være vanskelig å si. Prøv å eksperimentere litt. Sannsynligvis trenger du rundt 7-8 timer. En del hevder at det er mulig å bli trøtt av å sove for mye også, så unngå det.

- Trening på dagtid kan gjøre det lettere å slappe av på kveldstid.

- Å eksponere seg for sollys tidlig på dagen hjelper også til å stille rytmen. Døgnrytmen er nærmere 25 timer uten lyspåvirkning, mens ved å få tilstrekkelig dagslys blir den kortere.

-På kvelden kan det være lurt å bruke blålysfilter på det du har elektroniske duppeditter skjermer. Lys gjør at kroppen skiller ut melatonin, noe som bidrar til å holde deg våken.

Det er ganske ironisk at jeg skal komme med gode råd, jeg som selv er oppe klokka 3 på natta. Det jeg kan si er at når jeg følger rådene mine selv, så sover jeg mye bedre og føler meg mer uthvilt og opplagt enn jeg gjør nå. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er søvnbehov noe som varierer veldig mellom hvert enkelt menneske, men 4-6 timer er lite sett i forhold til snittet. Det er kun 1-5% prosent av befolkningen som reelt har et søvnbehov på under 6 timer, altså som kan sove så lite uten at det går utover den daglige fungeringen. De fleste ligger på 7-8 timer. Nå skriver du ikke alderen din, men jeg tipper på sent i tenårene ut fra resten av innlegget, og i den alderen har man i tillegg noe økt søvnbehov knyttet til den biologiske utviklingen. Snittet for barn, inkl. tenåringer, er 9-11 timer. Så kan man altså fungere greit med vesentlig mindre, også over tid, men da går det utover hvordan man fungerer i hverdagen.

For meg høres altså dette ut som at du i utgangspunktet har sovet for lite, i kombinasjon med at du nå tydeligvis mangler noe å stå opp til, samtidig som du også peker på vitaminmangel og at det er mørkt ute. Rådene til Dr. Chaos søttes: Rutiner, trening og god søvnhygiene er det som funker. Stå opp og legg deg ca samme tid hver dag. Spis sunt og tren på dagtid. Sørg for å komme deg ut i dagslys. Ikke bruk skjermer uten filter siste timen før leggetid (og i hvert fall ikke spill ettersom det også stimulerer produksjonen av hormoner som holder deg våken). Sørg for å ha det mørkt og kjølig på soverommet....osv.

(Eneste som Dr. Chaos tar feil i, er at melatonin er et hormon kroppen skiller ut når den ikke får lys ;)) Hilsen en som la seg to timer for sent i natt takket være gaming... #skalbaretaenrundetil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...