Valkyria Skrevet 3. desember 2017 Del Skrevet 3. desember 2017 Jeg er nær ved å bytte ut bilen min til en Mazda 3. Jeg har fått prøvekjørt en jeg liker og kommer trolig til å gå til innkjøp av en slik bil straks jeg finner en modell jeg finner med spesifikasjonene jeg ønsker. Jeg ser derimot på ulike nettbutikker jeg vanligvis har handlet bildeler på at det er ekstremt lite deler tilgjengelig til Mazda 3 (nyeste utgaven) F eks Biltema har ingenting. Bildeler.no har såvidt noe som helst, men selv ikke bremseklosser er til salgs her. Skruvat har også minimalt med deler, og er noelunde skeptisk til noen av delene de selger der. Når jeg googler etter Mazda deler kommer så og si alle de ulike nettbutikkene som finnes i Norge opp, inkludert de jeg nevnte, og nesten ingen av de jeg finner har noe som helst på lager til disse bilene. Så spørsmålet mitt blir jo da hvor jeg kan kjøpe servicedeler, slitedeler og reservedeler til nye Mazda 3 i Norge? Jeg ønsker ikke å ha bilen inn til forhandlerservice for å gjøre dyre jobber med dyre deler jeg enkelt klarer å gjøre selv. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 3. desember 2017 Del Skrevet 3. desember 2017 Tviler på du finner noe særlig i Norge. Nedover i Europa er tilgangen betydelig bedre. Rexbo er en av de som har nokså stort utvalg til generelt veldig hyggelige priser. Jeg har handlet en del Mazda slitedeler av de, med suksess. 1 Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 3. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2017 Tviler på du finner noe særlig i Norge. Nedover i Europa er tilgangen betydelig bedre. Rexbo er en av de som har nokså stort utvalg til generelt veldig hyggelige priser. Jeg har handlet en del Mazda slitedeler av de, med suksess. Hvordan er prisen på frakt på bildeler derfra? Mtp vekten på diverse deler så kan det vel fort bli dyrt å handle derfra? Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 3. desember 2017 Del Skrevet 3. desember 2017 Selger ikke merkeforhandleren deler til de aktuelle modellene? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 3. desember 2017 Del Skrevet 3. desember 2017 Tviler på du finner noe særlig i Norge. Nedover i Europa er tilgangen betydelig bedre. Rexbo er en av de som har nokså stort utvalg til generelt veldig hyggelige priser. Jeg har handlet en del Mazda slitedeler av de, med suksess.Hvordan er prisen på frakt på bildeler derfra? Mtp vekten på diverse deler så kan det vel fort bli dyrt å handle derfra?Nei, overraskende greie fraktpriser. Du kan velge mellom DHL standard og DHL express. Slik jeg bor er classic det raskeste og rimeligste, siden det er posten som tar seg av fortolling og utlevering. Om du kan fortelle meg nøyaktig hvilken bil du har og eksempler på deler, så kan jeg lage noen eksempler på pris ferdig levert ditt postkontor. :-) 1 Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 3. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2017 I dag har jeg en 2008 modell Golf 1.9 TDI 105hk. La oss f eks ta prisen på bremseklosser og bremseskiver både foran og bak som et eksempel Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 3. desember 2017 Del Skrevet 3. desember 2017 (endret) Nå finnes der jo en million varianter av den Golfen, men jeg tok en Golf V (1K1). Delepris 92,81 €. Frakt: 20,89 € Total:113,70 € som betales med kredittkort eller Paypal. Da har jeg valgt Febi (Ferdinand Bilstein) som delemerke. Ikke ypperste klasse, men ikke søppel heller. Helt greit for en bruksbil. Det er totalt 4 skiver med matchende klosser. Ikke monteringssett / glidebolter, selv om det bær vurderes å byttes samtidig. Skivene er coated, dvs at de har et tynt lag antirust/galvanisering på seg, som gjør at de ikke ruster liker fort og at du ikke trenger å avfette skivene før bruk. Tar med meg summen inn på toll.no og legger inn tallene, og får følgende: 1.380,- inklusive MVA. Posten (som er de som fortoller for standard/classic DHL) tar 153,- i gebyr. Totalsum ferdig levert på "ditt" postkontor blir da: 1.533,- Dvs at du betaler €113,70 når du handler hos Rexbo og MVA og tollgebyr når du henter pakken. Leveringstid på deler de har på lokalt lager (merket "Ready to be dispatched within 48h") eller mellom 1 og 2 uker til her jeg bor, som er et stykke vest for folkeskikken. Bor du sentralt så blir det en del kjappere. Da kan DHL express være endel raskere også, men de er en god del dyrere frakt, sender faktura i etterkant på MVA og tollgebyr, og de tar endel mer i gebyr sist jeg brukte de. Her jeg bor er DHL express tullete siden de kjører ut varer 1 gang i uken... Så prisene er nokså kurante, selvom kronekursen for tiden er elendig, både opp mot €, £ og $. 1 € er jo 9,7 NOK, det er veldig høyt. Edit: Sjekket bildeler.no. Bare skiver/klosse framme koster mer uten frakt enn alt ferdig levert fra Tyskland... Endret 3. desember 2017 av fikse 1 Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 3. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2017 Takk for gode svar Den siden er bookmarked for fremtidig handel. De hadde et godt utvalg av deler til Mazdaen jeg ser på også så da har jeg null frykt for at deletilgangen skal være dårlig. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 3. desember 2017 Del Skrevet 3. desember 2017 De er ikke alltid de rimeligste, men de er generelt rimelige. Alt fra 40-85% lavere pris enn i Norge for tilsvarende deler. De er ikke perfekte, f.eks er de ikke alltid like flink på å pakke. Så jeg ville ikke kjøpt skjøre deler som lyspærer eller såpeflasker sammen med bremseskiver og andre tunge deler. Kundeservice er generelt brukbar, men det varierer. Noen der er skikkelig flinke på deler, andre kan fint lite. Men jeg har vel handlet et 10-talls ganger derfra selv, og har endel bekjente som også bruker de en god del, og i sum har de mye bra varer til gode priser. Vær obs at f.eks skiver/klosser og endel annet kun kan kjøpes som sett, så prisen kan se høy ut om du sammenligner prisene med andre som selger per stykk.De har noen merker jeg ville styrt unna, men de har og god / original merkevare som Ate, Bosch, m.m. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 3. desember 2017 Del Skrevet 3. desember 2017 Selger ikke merkeforhandleren deler til de aktuelle modellene? Om du hater å ha penger på bok, så for all del. Mazda er en av mange merker som er kostbare på slitedeler. Vi snakker gjerne 5 til 10 ganger prisen for tilsvarende hos delebutikker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå