Gå til innhold

25 år siden verdens første SMS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tekstmeldinger, altså meldinger med tekst, er jo nesten enerådende fordelt over plattformene, med en god del bilder i tillegg de siste årene. Gratulerer til bestefar SMS, men jeg vet ikke om jeg skal takke for hva du skapte eller felle en liten tåre, antagelig best å gjøre begge deler :)

Lenke til kommentar

Det artige med det er at jenter ofte ble like gode eller bedre enn guttaboys til å skrive disse meldingen på relativt kort tid. Jenter er ivrige på Facebook også. Må være det sosiale aspektet som gir denne effekten, det er jeg rimelig sikker på  :)

Det var vel også noen jenter som utfordret mobiltelebransjen, når det ble fri SMS pr. månedsabonnement her til lands. Jenteparet fant ut hvor grensen lå, til fortvilelse muligens hos telebransjen?

https://www.vg.no/forbruker/teknologi/mobil-og-tele/sendte-40-000-sms-paa-under-tre-uker/a/10127585/

1974783.jpg

- Er dere slitne i SMS-tomlene?

- Det går bra - de er vant til det, flirer Elisabeth.

Hun erkjenner at det på en måned fort kan bli 1000 SMS. Men venninnene bruker også Facebook mye til å sende meldinger i det daglige.

Endret av G
Lenke til kommentar

SMS er fantastisk, og er et unikum mht interoperabilitet. For mange er det selvfølgelig at en SMS-melding sendes og mottas likt, uavhengig av hvilken mobiltelefon du har og hvilken leverandør du bruker. Selvfølgelig trenger du bare å vite mobiltelefonnumret så smekk er meldingen sent og mottatt umiddelbart. For mange av dem igjen er det like selvfølgelig at Facebook-meldinger kan bare sendes og mottas av andre Facebook-brukere.

SMS fungerer fantastisk og har gjort det lenge. MMS var en fadese dog og fungerer fortsatt ikke smertefritt over mobiler og har det svare strev med å utvikle seg. Har du fått beskjed at MMS-oppsettet ikke er korrekt eller noensinne prøvd å sende video eller kontakter over MMS?

SMS bare funker, og det har vært en suksesshistorie innen standardisering og interoperabilitet. Facebook og Whatsapp vil aldri kunne erstatte SMS, så lenge de ikke alle aksepterer felles-standarder for interoperable meldinger. Det er dog ingen av dem interreserte i, de vil helst at du skal bli tvunget inn i deres univers, ferdig ferdig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

SMS er fantastisk, og er et unikum mht interoperabilitet.

Nja, unikum er vel å overdrive. Mange åpne standarder som funker (TCP/IP, MIME (epost), HTTP etc) på tvers av enheter. Disse kommer imidlertid fra universitetsmiljøene, slik at kapitalistene ikke får rota det til.

Tilfeldighetenne ville det slik også med SMS, siden ingen hadde trua på at det skulle bli til noe. Eierskap i form av patenter og lisensiering blei droppa. Uansett har tele-folket klart å tjene latterlig med penger på greia, siden det er bortimot omkostningsfritt å drive. Dersom du noengang har betalt for SMS har du blitt lurt.

Lenke til kommentar

Folk bruker nå mange minutter på å sende et utall SMS'er fram og tilbake, istedenfor å ringe og få en oppklaring i løpet av fem sekunder.

Målet er tydeligvis å ikke snakke sammen. Det er visst flaut.

Jeg kjenner temperaturen stige når jeg etter å ha svart ja, får tilbake en fullstendig intetsigende og komplett unødvendig OK.

Jeg merker at jeg legger SMS og alle andre meldingstjenester mer og mer for hat.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Er det noen som vet når SMS ble offisielt innført i Norge? Jeg har en vag antakelse  om at det skjedde i februar 1996, og at det kostet 1,50 per melding.

Lenke til kommentar

Akkurat dato husker jeg ikke, men jeg husker at bare et fåtall telefoner (de dyreste) kunne sende, mens de fleste kunne motta.

Det var en skjult "tjeneste" i et års tid, fordi den lå i standarden og i telefon-menyene, men det var ikke noe teleselskapene pushet (det virket nærmest som om de ikke visste den var der en gang...)

Husker jeg og en kompis fant ut av det med våre nye fine GSM telefoner i 1995, og jeg sendte en test melding til ham, og det peip i telefonen, og vi var mektig imponert når teksten kunne leses på hans telefon! Det var som magi: tekst som på sekunder flyttet seg over! (Dette var lenge før internett nådde vanlige folk)

Da var det gratis, men ikke lenge etter begynte teleselskapene å forstå potensialet som lå i dette...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...