Lothen90 Skrevet 3. desember 2017 Del Skrevet 3. desember 2017 Heisann, ene sønnen til en kollega skal kjøpe seg sin første gamingmaskin til rundt 10 000, jeg mener han bør gå for intel i5 processor men han har funnet en med ryzen(ikke peiling på amd) https://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/ACDGE0DEQ032/acer-aspire-gx-281-stasjonar-gaming-pc Er denne ett greit kjøp til og kjøre nyeste spill idag? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 3. desember 2017 Del Skrevet 3. desember 2017 (endret) nei, gå heller for intel, den burde vært overklokket til 4 Ghz minst hvis den skal kunne konkurere mot i5-7600k. Tviler på PSU og hovedkortet der er så bra å overklokke med. Bare så det er sagt: Ikke beste kjøleløsning og er nok vanskelig å oppgradere denne senere også. Endret 3. desember 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 3. desember 2017 Del Skrevet 3. desember 2017 (endret) Her er en med intel i5-7400 til samme pris https://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/LE90H2000QMW/lenovo-ideacentre-y720-cube-stasjonar-gaming-pc?scid=Pricecomparison2989 AMD Ryzen 5 1400 og i5-7400 er ganske like. Og AMD prosessoren har fordelen av å ha hyper-threading, og siden den også har SSD lagring så er den et bedre kjøp. Her er en med raskere prosessor men svakere skjermkort til kr 9999, som er den jeg ville valgt: https://www.komplett.no/product/11364/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-premium/komplett-gamer-premium-a120?offerId=KOMPLETT-310-11364# Endret 4. desember 2017 av Svein M Lenke til kommentar
Tobeass Skrevet 3. desember 2017 Del Skrevet 3. desember 2017 Jeg ville heller ha gått for Ryzen 5 1400 over i5 7400. Ut ifra hva jeg kan se yter de veldig likt på stock hastighet +/- noen FPS i spill avhengig av hvilket spill uten en klar vinner. Men R5 1400 er ulåst og kan overklokkes, noe som burde gi den en liten fordel. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. desember 2017 Del Skrevet 4. desember 2017 (endret) Jeg ville heller ha gått for Ryzen 5 1400 over i5 7400. Ut ifra hva jeg kan se yter de veldig likt på stock hastighet +/- noen FPS i spill avhengig av hvilket spill uten en klar vinner. Men R5 1400 er ulåst og kan overklokkes, noe som burde gi den en liten fordel. Leste du min kommentar? Siden problemet er som du sikkert vet, de ferdig bygde pcene har ofte begrenset overklokking mulighet da hvis de hadde gjort det kunne nybegynne satt 2 volt på cpu og ødlagt cpuen når 1.4 volt er mere riktig. Så da risiker produsenten å få RMA sak på grunn av dette. Nå har jeg ikke vært borti så mye nye pcer, men vet det lenge har vært problem, kjøper du hovedkort av litt dyrere sort bør den være egnet til overklokking X 370 chipset for amd eller X300. Men ganske sikker på dette er snakk om B350, A320. Er ikke direkte overrasket selv. Navnet: Hovedkort Modell (hovedkort) Flavia SR WB350MK Kompatibel minnehastighet (MHz) DDR4 2400 PCI Express støtte (PCIe) 1x PCIe x16 Burde si det er B350 chipset? Så ergo jeg har rett? Så ikke rop ulv, før ulven har kommet. For trådstarter risker å måtte bytte hovedkort + PSU for å kunne overklokke, ganske sikker på det. Ta heller den argumentasjonen mot elkjøp. Og si du vil ha et annet hovedkort\PSU\kjøler, f.eks Noctua NH-D14, X370 chipset hovedkort, EVGA SuperNOVA 650 G3 PSU eller bedre tilsvarende. Der er jeg ganske sikker på elkjøp kommer til kort. De vil ikke bytte deler kostnadfritt. Men kan tilbyr deg det for 15 000 kr inkludert 12 månder support avtale. Så useriøse er elkjøp\ekspert og lefdal. Men tar man den kritikken mot dem, ber de deg heller kjøpe ferdig pc på multicom\komplett, vi har gitt deg gode råd her. Skaff deg ATX\Micro ATX eller ITX kabinett, produsenter som Acer, dell, Hp følger ikke standarden, eller gjør det ekstremt vanskelig å bytte deler, kun fujitsu simens hadde kabinett som fulgte standarden, lenge siden jeg hadde Fujitsu-Siemens PC "T-Bird" kabinet, men det er kastet for lengst fordi den har for lite fansy utsendet. Endret 4. desember 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 4. desember 2017 Del Skrevet 4. desember 2017 http://www.amd.com/en-us/products/chipsets/am4# Lenke til kommentar
Tobeass Skrevet 4. desember 2017 Del Skrevet 4. desember 2017 (endret) Det er B350 ja, som er overklokkingsvennlig. Strømforsyningen burde også være mer enn bra nok for en moderat overklokk. 3,7-3,8Ghz burde være innenfor med stock kjøler. Edit: Om overklokking er uaktuelt så spiller det liten rolle om det er R5 1400 eller i5 7400. Endret 4. desember 2017 av Tobeass 4 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. desember 2017 Del Skrevet 4. desember 2017 (endret) Det er B350 ja, som er overklokkingsvennlig. Strømforsyningen burde også være mer enn bra nok for en moderat overklokk. 3,7-3,8Ghz burde være innenfor med stock kjøler. Vel der er det vel ikke slik hos meg, klarer ikke å nå høyere en 3.90 Ghz på Ryzen 7 1700. Da har jeg noctua ND 14 med 2x Cooltek vifte, Silent Fan 120 PWM 700-1500 o/min som ofte står på 700 RPM. Men ganske sikker på trådstarter får mye høyere viftestøy vertfall. Om vinteren er tempratur aldri problem mellom 20-30 grader på cpu. Men om sommeren når innetempraturen er mot 25 grader, merker jeg skjermkortet er med på varme cpuen til 60 grader eller mere. Selv man må ha kabinettdøren åpen for kabinettet ikke skal bli for tett, ATX størrelse, det på bilde må nesten være micro ATX eller micro-atx i brede, med kun 1 PCI-E slot ser det ut som på hovedkort. Kanskje jeg så feil på B350 chipset og tenkte mere intel, men er overrasket man kan overklokke så mye på så dårlig pc komponenter uten degraderinger med det første? For i så fall er tydligvis billig og dyrt ikke så stor forskjell. Få som har klart å få Ryzen over 4 Ghz så langt vertfall. Må være med nitrogen eller vannkjøling i så fall. Tydligvis er jeg ikke så oppdatert, men vet hvordan det var før. Ganske sikker på X370 har bedre levetid en B350 på overklokking? eller tar jeg feil også der? Har aldri prøvd men er jo idiotisk betaler man 2000-3000 kr for et hovedkort er det samme kvalitet som et til 1000-1500 kr da har produsentene gjort noe feil. Eller er det kun tilkobling og annet som øker prisen. Men vet enkelte hovedkort har produsentene tabbet seg litt ut med. Uansett sliter nok alle ryzen hovedkort uavhening brikkesett med de er litt kravstore på ram, og enkelte støtter ikke manuel\overklokkbar hastighet på ram uten å henge maskinen eller gjøre den tregere i bruk. Tror det er samme på alle brikkesett. Selv har jeg ASUS Prime X370-Pro, Socket-AM4 Men er ganske sikker på det er bedre en trådstarter sitt forslag. Men usikker selv om ASUS ROG Crosshair VI Hero, Socket-AM4 er mye bedre en det jeg har på overklokking og ram eller om det er kun tilkoblingsmuligheter? ASUS ROG STRIX B350-I GAMING, AM4 er nok dårligere en det jeg har, eneste den har trådløs men på overklokking tror jeg den kommer dårligere ut. Men inrømmer jeg ikke gidder å bruke tid på det nå, venter til hovedkortet ryker, så får jeg bytte da. Er ikke vits å kjøpe nytt hovedkort for å ungå ramproblemer eller få cpuen på 4.5 ghz stabilt. Men slik hadde vært fint å få inn i tråden, så vi vet litt mere. Så får heller moderator flytte innlegget til annen tråd hvis overklokking ikke er interisse, skal trådstarter selge pcen tror jeg overklokkbar pc at folk betaler mere for X370 chipset og selvbygd pc, eneste hvis cpuen er degradert eller maskinen er ustabil faller verdien ganske mye. At maskinen er overklokket gjør vel også verdien faller særlig hvis tempraturen er høy og maskinen har stått på 24\07. Endret 4. desember 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå