Gå til innhold

Trenger mere kjøling?

Lyd

Anbefalte innlegg

Hei

Lurer på om dere kan gi meg noen tips med tanke på vifte til cpu og kabinett (og om det i det hele tatt er nødvendig).

Kjøpte PC hos komplett for ett år siden og lurer nå på å kjøpe meg en vifte eller to. Jeg ser via prog som følgte med hk at cpu temperaturen er 59C og den ligger stabilt i det området uansett bruk av cpu. Samme program sier at system temp er 41C, denne temp er også stabil. Vet at amd cpuen skal overleve inntil 90C, men synes allikevel at temp er noe varmt. Har kun cpu vifte som jeg synes bråker litt vel mye, samtidig som den tydligvis ikke kjøler veldig bra. Fikk pc'n ferdig montert av komplett.

Bør jeg kjøpe cpu og/eller kabinett vifte?

Hvis så, noen rimelige forslag på vifter som passer mine spesifikasjoner?

¨

AVANTECH Medium Tower (Skrueløst Kabinett m/300W)

GlacialTech CPU-Vifte Socket A/370/FCPGA (igloo2320)

AMD Athlon XP2000+ 1.66 GHz 266 MHz bus (palamino)

MSI KT3 ULTRA2-R Hovedkort for Socket A (kt333)

Asus V8420 GeForce4 Ti4200 128MB DDR

Lyd

Endret av Lyd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper du har en plominoprosessor, denne avgir ekstremt mye varme, men temperaturen din er helt ok.

Du kan prøve å fjerne kbinettdøra for å se om tempen synker en del, gjør den det så trenger du en kabinettvifte om du skl kjøle den mer ned. Sjekk også for støv da dette lett tetter igjen viftehull etc

Lenke til kommentar

Oki, takk for tilbakemeldinga.

(det stemmer at det er palamino)

Skal fjerne kabinettdøra.

Hvis dette gir virkning og jeg bestemmer meg for å kjøpe kabinett vifte, er det noe jeg må passe på når jeg kjøper? Er det en standard som passer alle kabinett, hvis ikke hva skal jeg se etter?

Lyd

Lenke til kommentar

Avance kabinettene til Komplett er bra de, men litt ekstra utlufting skader jo ikke.

Det mest effektive er å ha en vifte til rett under strømforsyningen (PSU), i kabinettets bakkant. Det er nok plass til en 80x80mm vifte her. Hvis du kjøper med en Zalman Fanmate eller lignende, så kan du selv justere ned viften. Kjøper du to, kan du bruke den andre til å regulere CPU viften.

I våre Komplett PCer på jobben, så er det plass til to 80mm vifter i bakkant, men en vifte burde hjelpe deg bra nok.

Lenke til kommentar

Takk for tipset.

Har tenkt til å bestille flere ting hos komplett og ser derfor etter vifte der.

Lurer på denne:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...28&GrpID=3&s=pl

Noen som vet om denne duger til mitt formål, og om jeg får med det jeg trenger til montering (Skruer/ledninger)?

Og er montering uproblematisk (kun å skru fast i kabinett på ønsket sted og feste kabel for strøm)?

Har ikke veldig peiling på dette ;)

Lenke til kommentar

Jeg har et par slike vifter selv jeg, greie nok de. De bruker 3 pins kontakt, se du har 100% sikkert en slik kontakt ledig på hovedkortet ditt.

Siden jeg sitter hjemme nå, så ser jeg ikke om Avance kabinettene har et "hus" å smekke viften rett i eller om du må skru den fast. Skruer følger nok med uansett. Selv har jeg en haug med løse skruer fra gamle prosjekter, så jeg gar aldri tom...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...