Langb1 Skrevet 2. desember 2017 Del Skrevet 2. desember 2017 Skal bygge ny pc til gaming og generellt bruk. Har en i7 8700k på vei i posten, men trenger hjelp til det andre. Er en stund siden sist gang jeg satte sammen en pc. -Cpu: i7 8700k -Hovedkort: Hva er bra? -Ram: Type og mengde? -Ssd: Type, merke, størrelse? -Skjermkort: Gtx 1080 Ti, hvilken utgave? -Kabinett: Svart, god plass, praktisk og minst mulig dilldall (lys og glass)? -Tastatur og mus: Noe som er bra? -Eventuellt: ? (Kjøper ikke ny skjerm i første omgang, men fint med et tips på en god en) Har kikket og lest litt (mye), men er som sagt lenge siden jeg bygget sist (2011..) Håper noen kan komme med forslag, setter pris på litt hjelp. Mvh Morten Lenke til kommentar
Langb1 Skrevet 2. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2017 Cpu kjøler og strømforsyning er jeg også usikker på, mulig jeg prøver meg på litt lett klokking. Viktigste er likevel kjølig og stille pc. Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 2. desember 2017 Del Skrevet 2. desember 2017 (endret) SSD: Samsung er bra, meget populær blant mange. De fleste hovedkort idag har minst 1 stk. SSD M.2 spor noe jeg anbefaler til f.eks Operativsystem. Deretter bruke SSD til spill / Programmer. Det finnes 2 versjoner av Samsung SSD: PRO og EVO. Siden budsjettet ditt er såpss grei ville jeg valgt PRO. Et eksempel: Samsung 850 PRO 512GB Av NVme SSD M.2, så finnes det både PRO og EVO her. Et eksempel: Samsung 960 PRO 512GB M.2 Note: Du trenger egentlig ikke så stor ettersom om du ønsker det til kun operativsystem. Skjermkort: MSI Geforce GTX 1080 Ti gaming X skal være bra. Edit: RAM: G.Skill skal være ganske bra, 16GB holder i massevis. Et eksempel: G.Skill TridentZ DDR4-3600 C15 16GB Mus/tastatur er kanskje noe av det vanskeligste, da mange har egne menigheter / favoritter. Personlig bruker jeg Mionix Naos datamus. Kabinett: Fractal-Design kanskje? Verd en titt... de har forskjellige modeller osv osv. Endret 3. desember 2017 av funkweb Lenke til kommentar
Langb1 Skrevet 3. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2017 Etter tips, mer lesing og litt gjetting er dette foreløbig bestillt: Cpu: i7 8700k Cpu kjøler: NZXT Kraken X62 RGB v2 CPU Kjøler - Vannkjøling - Max 38 dBA Hk: ASUS ROG MAXIMUS X HERO (WI-FI AC) - Intel Z370 - Intel LGA1151 Ram: G.Skill TridentZ DDR4-3600 C15 DC SR - 16GB Skjermkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti Strix OC - 11GB Kabinett: Phanteks Enthoo EVOLV ATX - Black - Kabinett - Miditower - Svart Ser det greit ut så langt? Så da mangler jeg tastatur og mus, ssd(er) og strømforsyning (+ endel småting sikkert). Noen som kan anbefale en god strømforsyning til dette oppsettet som ikke bråker mer enn nødvendig? Mvh Morten Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 3. desember 2017 Del Skrevet 3. desember 2017 Jada oppsettet ser bra ut, selv har jeg samme skjermkort som deg. En god strømforsyning er ikke noe du bør være kjip på, seasonic, corsair eller EVGA er bra merker. Selv har jeg seasonic prime 850W, en smule overkill men meget bra PSU. Alternativer: EVGA Supernova 750W G3 Seasonic Prime Titianium 750W Corsair AX 760W Johnnyguru har tester over 400+ stk. powersupply, kanskje du finner en du liker.. du bør ikke gå under 600W med det oppsettet du har. Lenke til kommentar
Chris1989. Skrevet 4. desember 2017 Del Skrevet 4. desember 2017 (endret) Tastatur: Hyperx alloy FPS gaming tastatur 1245.- komplett.no Mus: Logitech G403 Prodigy Gaming mus 729.- komplett.no eller BenQ Zowie EC2-A eller EC1-A 649.- komplett.no Endret 4. desember 2017 av Chris1989. Lenke til kommentar
MrMidget Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 Selv sverger jeg til Logitech når det kommer til Mus og tastatur. Logitech g910 tastatur - https://goo.gl/BH9sX5Logitech g502 mus - https://goo.gl/2ik4Ke Til strømforsying anbefaler også jeg EVGA SuperNova 750W eller større tilsvarende fra EVGAHar du headsett? Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 En god skjerm er et must dersom en skal bruke så mye penger på en PC. Dersom skjermen har 60hz og 1080p holder det fint med GTX 1060. Jeg oppgraderte selv til Asus ROG Swift PG279Q under black friday, og selv med GTX 1070 ble det en ny verden. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 Ser det greit ut så langt? Så da mangler jeg tastatur og mus, ssd(er) og strømforsyning (+ endel småting sikkert). Noen som kan anbefale en god strømforsyning til dette oppsettet som ikke bråker mer enn nødvendig? Mvh Morten Ja ser bra ut. Skal du har en billig, men bra strømforsyning velger du EVGA SuperNOVA G3 750W. Skal du ha best kvalitet velger du en Seasonic Prime Titanium 750W. Når det gjelder SSD, så er Samsung sine bra. Fra 850 EVO og oppover. Til spill trenger man egentlig ikke noe sånt som 960 PRO. En 500GB eller 1TB Samsung 850 EVO holder. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 Husk å flashe BIOS før du installerer Windows, og husk å sette "XMP profile" for RAM brikkene dine Lenke til kommentar
Mickey_OT Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 Phanteks pleier i hvertfall ikke være så nøytrale... kanskje Corsair 750D? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 Ser det greit ut så langt? Så da mangler jeg tastatur og mus, ssd(er) og strømforsyning (+ endel småting sikkert). Noen som kan anbefale en god strømforsyning til dette oppsettet som ikke bråker mer enn nødvendig? Mvh Morten Ja ser bra ut. Skal du har en billig, men bra strømforsyning velger du EVGA SuperNOVA G3 750W. Skal du ha best kvalitet velger du en Seasonic Prime Titanium 750W. Når det gjelder SSD, så er Samsung sine bra. Fra 850 EVO og oppover. Til spill trenger man egentlig ikke noe sånt som 960 PRO. En 500GB eller 1TB Samsung 850 EVO holder. Vil heller si kjøp heller: EVGA SuperNOVA 1000 G3 en Titanium. Nå er det ikke vits å kjøpe 1000 watt med mindre man vil ha i9-7900X overklokket og 3 ways SLI. Men tror på slikt vil en 1000 watt være bedre en den du foreslår. Nå koster SSD disk ikke så mye, vertfall intel sine Intel 600P 512GB (SSDPEKKW512G7X1) men de blir vel varme, og kan gi dårligere ytelse over tid, samt at Samsung 950 Pro vil yte bedre og trekke mindre strøm. Men vil si sata disker burde være dødt, synd de fleste hovedkort ofte har kun 2 stk m.2 slot. For det sparer mye plass. selv laptop er vel bedre å ha m.2 på grunn av plass. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 (endret) Vil heller si kjøp heller: EVGA SuperNOVA 1000 G3 1000W modellen skal visst ikke være så stillegående som modellene under. PSU anbefalinger fra Tomshardware her : http://www.tomshardware.com/reviews/best-psus,4229.html Endret 5. desember 2017 av Betroz Lenke til kommentar
Langb1 Skrevet 5. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2017 Takker for alle tips! Delene jeg har bestillt kommer ikke enda da ikke alt er på lager. Så jeg har litt tid på meg til å finne resten. Jeg skal ha ny skjerm, men venter med det til rett over nyttår (koster vel noen kroner med en god skjerm også). Jeg har hodetelefoner med mic. som bør fungere. Time will show :-) Mvh Morten Lenke til kommentar
MrMidget Skrevet 6. desember 2017 Del Skrevet 6. desember 2017 Har satt opp et eget ønske for maskin til ca samme pris som du sikter til:https://www.komplett.no/wishlist/shared/fdf13922-12cf-4c01-b827-cda3b5c35705 Jeg ville derimot kjøpt en god skjerm allerede nå da det er natt og dag å spille på en god skjerm kontra en gammel eldre skjerm. Det blir som å kjøpe xbox one x og fortsatt spille på en 50" plasma skjerm med 1080p oppløsning.. Det vil se bra ut, men du får så mye mer igjen å legge igjen penger i en god skjerm.. Det er tross alt skjermen du ser på Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 6. desember 2017 Del Skrevet 6. desember 2017 Har satt opp et eget ønske for maskin til ca samme pris som du sikter til: https://www.komplett.no/wishlist/shared/fdf13922-12cf-4c01-b827-cda3b5c35705 Jeg ville derimot kjøpt en god skjerm allerede nå da det er natt og dag å spille på en god skjerm kontra en gammel eldre skjerm. Det blir som å kjøpe xbox one x og fortsatt spille på en 50" plasma skjerm med 1080p oppløsning.. Det vil se bra ut, men du får så mye mer igjen å legge igjen penger i en god skjerm.. Det er tross alt skjermen du ser på Ville bytta ut SSD'n med denne. Viktigere med større SSD enn raskere siden spill ikke laster noe merkbart raskere på den du satt opp allikevel. Lenke til kommentar
MrMidget Skrevet 6. desember 2017 Del Skrevet 6. desember 2017 Trodde forskjellen mellom SSD og m.2 var natt og dag jeg? Har faktisk aldri prøvd m.2 disk selv så er usikker her. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 6. desember 2017 Del Skrevet 6. desember 2017 (endret) Trodde forskjellen mellom SSD og m.2 var natt og dag jeg? Har faktisk aldri prøvd m.2 disk selv så er usikker her. Altså du merker strørre forskjell fra en gammel snurredisk til en SATA SSD, enn du gjør fra en SATA SSD til en M.2 SSD. Teit å kjøpe en 250GB M.2 SSD når man kan få en 500GB SATA SSD til noen få lapper mer. 250GB er ikke mye plass om man har en del spill. Endret 6. desember 2017 av Betroz Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 6. desember 2017 Del Skrevet 6. desember 2017 Det er sant, men om man bruke 256GB M.2 til kun operativsystem så skulle det vel gå greit. Deretter bruke 500GB SSD til spill / programmer og eventuelt et snurredisk på flere TB til hva søren du vil ha der. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 6. desember 2017 Del Skrevet 6. desember 2017 Det er sant, men om man bruke 256GB M.2 til kun operativsystem så skulle det vel gå greit. Deretter bruke 500GB SSD til spill / programmer og eventuelt et snurredisk på flere TB til hva søren du vil ha der. Så klart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå