Gå til innhold

For første gang på 11 år: Microsoft med nettleser til noe annet enn Windows

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gnek. Kan overhovedet ikke forestille meg at noen med android eller ios, eller linux eller osx, eller Windows, gidder å bruke Edge.

Neivel, kanskje sjekke før du uttaler deg https://www.netmarketshare.com/browser-market-share.aspx?options=%7B%22filter%22%3A%7B%22%24and%22%3A%5B%7B%22deviceType%22%3A%7B%22%24in%22%3A%5B%22Desktop%2Flaptop%22%5D%7D%7D%5D%7D%2C%22dateLabel%22%3A%22Trend%22%2C%22attributes%22%3A%22share%22%2C%22group%22%3A%22browser%22%2C%22sort%22%3A%7B%22share%22%3A-1%7D%2C%22id%22%3A%22browsersDesktop%22%2C%22dateInterval%22%3A%22Monthly%22%2C%22dateStart%22%3A%222016-12%22%2C%22dateEnd%22%3A%222017-11%22%2C%22segments%22%3A%22-1000%22%7D

Ikke det at det er voldsomt mange folk som bruker det, men historisk sett så skal det ikke altfor mye til før folk bytter. Litt spionering og sikkerhetshull så rømmer folk fra FF og Chrome :wee:

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke? Er mange nettsider som kan ha trøbbel med innlasting på mobil etter min erfaring. Så er ikke dumt å ha en ekstra nettleser til reserverbruk.

Den kjører samme tegnemotor som Chrome (Blink), så hvis Chrome ikke klarer å vise siden riktig er det ingen grunn til å forvente at Edge vil gjøre det heller.

Da er det bedre å laste ned noe sånt som Firefox Focus.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke? Er mange nettsider som kan ha trøbbel med innlasting på mobil etter min erfaring. Så er ikke dumt å ha en ekstra nettleser til reserverbruk.

Den kjører samme tegnemotor som Chrome (Blink), så hvis Chrome ikke klarer å vise siden riktig er det ingen grunn til å forvente at Edge vil gjøre det heller.

Da er det bedre å laste ned noe sånt som Firefox Focus.

Takk. Er enig i å ha en reservebrowser på hånda er kjekt. -Men Edge? Om andre velger å bruke det, værsågod. Jeg nekter ikke andre å bruke Edge. Jeg nekter heller ikke folk i å installere Macaffee antivirus heller. Sjøl om jeg forsøker å være høflig og advare dem. Noen gidder ikke å lytte til fornuft, så kan dem seile sin egen sjø, eller betale for å få hjelp når maskineriet står av. -Ja, kommentaren om antivirus var en digresjon, og jeg blir vel nødt til å skjære det ut i papp, ellers kommer det en ny hjernedød kommentar med link som beviselig sier jeg tar feil i min subjektive, retroriske tanke hvor jeg ikke kan forstå noen vil velge Edge over andre browsere.

Jeg behøver ikke bevis på at noen velger å bruke Edge. -Det ville være mer konstruktivt å fortelle hvorfor Edge er et bedre valg enn andre browsere.

Lenke til kommentar

Testet Firefox Focus på mobilen i går. Det var en fordel med den. Hvor smooth du kunne scrolle på siden ved å dra fingeren. Alt bare fulgte med etter fingerbevegelsen din, og jeg har en litt halvtreig mobil med Android 6.0 på.

Har for lengst avinnstallert Opera Mini. Syntes ikke det var helt greit å ha kinesisk eid browser jeg.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Testet Firefox Focus på mobilen i går. Det var en fordel med den. Hvor smooth du kunne scrolle på siden ved å dra fingeren. Alt bare fulgte med etter fingerbevegelsen din, og jeg har en litt halvtreig mobil med Android 6.0 på.

Har for lengst avinnstallert Opera Mini. Syntes ikke det var helt greit å ha kinesisk eid browser jeg.

Nå er det vel privacy som er det største poenget med Focus? Den fremstår som veldig rasjonell på min gamle hoj. Skjønt privacy og privacy. Det er nok en illusjon på smartplatformer ;o)

Lenke til kommentar

I dag vill jeg anbefale alle som ikke kan klare seg med Linux heller til å kjøpe seg en mac enn en spyware windows pc.

I vilkårene til windows står det at det overleverer dataene dine til 3.part noe apple ikke gjør i henhold til sine egne vilkår.

Hvem 3.part er spesifiser de ikke, og siden de registrer alt du gjør inkludert key logger er alt du gjør i windows tilgjengelig for firma som vil tjene penger på dine data. På den ene maskinen jeg har windows får de mest 99% wasd.

Lenke til kommentar

I dag vill jeg anbefale alle som ikke kan klare seg med Linux heller til å kjøpe seg en mac enn en spyware windows pc.

I vilkårene til windows står det at det overleverer dataene dine til 3.part noe apple ikke gjør i henhold til sine egne vilkår.

Hvem 3.part er spesifiser de ikke, og siden de registrer alt du gjør inkludert key logger er alt du gjør i windows tilgjengelig for firma som vil tjene penger på dine data. På den ene maskinen jeg har windows får de mest 99% wasd.

-Samme med min Windowsmaskin. Men keyloggere er definitivt noe drid. Om man tenker over det, det meste man skriver på en PC er diverse logins med tilhørende passord. -Enten det er emailklienter, diverse spill-kontoer, eller whatever. Kanskje en liten snubb tekstbeskjed i et forum (man har logget inn i) osv. Filtrerer man vekk en million W A S D, er det enkelt å sortere de spicy rådata.

Lenke til kommentar

-Samme med min Windowsmaskin. Men keyloggere er definitivt noe drid. Om man tenker over det, det meste man skriver på en PC er diverse logins med tilhørende passord. -Enten det er emailklienter, diverse spill-kontoer, eller whatever. Kanskje en liten snubb tekstbeskjed i et forum (man har logget inn i) osv. Filtrerer man vekk en million W A S D, er det enkelt å sortere de spicy rådata.

Lenke til kommentar

Skjønner at Microsoft har behov for at Edge må inn på mobilen for de brukerne som vil ha samme nettleser på skrivebord og mobil. Men har Edge på mobil noen unique selling points?

Jepp - større markedsandel ;o)

Jeg kan komme på et par-tre andre nettlesere som har større markedsandel enn Edge, så det er mulig du mente det litt annerledes enn jeg forsto det. 

Lenke til kommentar

Skjønner at Microsoft har behov for at Edge må inn på mobilen for de brukerne som vil ha samme nettleser på skrivebord og mobil. Men har Edge på mobil noen unique selling points?

Jepp - større markedsandel ;o)

Jeg kan komme på et par-tre andre nettlesere som har større markedsandel enn Edge, så det er mulig du mente det litt annerledes enn jeg forsto det. 

Er LITT usikker, men det kan tenkes du har rett i at det finns noen få med høyere markedsandel. Men det er jo bra gjort å sånn circa tangere Win10mobils markedsandel på det høyeste.

Lenke til kommentar

Ja, om jeg får et produkt med markedsandelen til Edge på W10m, blir jeg nok fornøyd. Avhengig av størrelsen på markedet, naturligvis.

Sellers point rather than salespoint ja. Etter å ha lest utallige argumenter for hvilken stor suksess Microsofts mobilplatform var - med usedvanlig kreativ bruk av statistikk osv - så er det vel bare å stålsette seg for en ny runde med suksesshistorier om Edge...

Har sagt det før og sier det igjen: Microsoft mobil / Nokias største problem var ikke mobilen eller programvaren der. Det største problemet var at en svært stor andel av desktopbrukerne så tiles mm ikke fungerte godt der -. og det var jo ingen fornuft i å kjøpe en mobil med noe som de allerede var misfornøyd med.

Det kan godt hende at Edge etterhvert blir bra, men i hodene til folk er Edge bare Explorer med ny drakt. Så det skal litt til for de å plukke opp markedsandeler.

For egen del har FF Focus vært et hyggelig bekjentskap (bruker ikke Chrome), og det er nok ikke Edge som står øverst på lista ved evt bytte.

Lenke til kommentar

Avhengig av perspektiv kan man også mene at Nokia ikke gjorde ting optimalt i overgangen til Windows Phone. Å avlive eget OS og stikke kniven i ryggen til ikke bare brukerne og utviklerne på plattformen, men også i ryggen til det store forhandlernettet de hadde var én ting, men å gjøre det et halvt år+ før de hadde en eneste prototype å vise fram var rett og slett i overkant spontant. De som solgte Symbian-telefoner gikk nok på en lagerbeholdningssmell der, ja. 

Det er forskjellige måter å bytte plattform på. Noen mer preget av lederstil enn strategi. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...