nizze90 Skrevet 1. desember 2017 Del Skrevet 1. desember 2017 Hei! Har gått permittert i fra jobben ca et år nå og fikk tidligere i mnd beskjed om at eg ble oppsagt i fra 1. Desember. Dette hadde eg egentlig forutsett, så takket ja til et annet jobbtilbud og skrev kontrakt med de i fra 1. Desember, Så er spørsmålet, vil eg fremdeles få den ene mnd med lønn som eg egentlig har krav på når en blir oppsagt? Har jo ikke opparbeidet med lønn i desember så gikk egentlig å håpte på dette, men set litt mørkt på det etter å ha lest rundt om.. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. desember 2017 Del Skrevet 1. desember 2017 Hei! Har gått permittert i fra jobben ca et år nå og fikk tidligere i mnd beskjed om at eg ble oppsagt i fra 1. Desember. Dette hadde eg egentlig forutsett, så takket ja til et annet jobbtilbud og skrev kontrakt med de i fra 1. Desember, Så er spørsmålet, vil eg fremdeles få den ene mnd med lønn som eg egentlig har krav på når en blir oppsagt? Har jo ikke opparbeidet med lønn i desember så gikk egentlig å håpte på dette, men set litt mørkt på det etter å ha lest rundt om.. Litt usikker på hva du mener her? vil eg fremdeles få den ene mnd med lønn som eg egentlig har krav på når en blir oppsagt Normalt sett har en 3 måneders oppsigelsestid. Disse skal en jo så klart få betalt for så lenge en jobber. Lenke til kommentar
nizze90 Skrevet 1. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2017 Formulerte meg kanskje litt dårlig. Når då firmaet mitt sier meg opp har eg jo krav på p få betalt så og så mange månedslønner avhengig av hvor lenge eg har vert ansatt. I mitt tilfelle er dette en måned. Så eg lurer på om eg har krav på dette? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. desember 2017 Del Skrevet 1. desember 2017 Formulerte meg kanskje litt dårlig. Når då firmaet mitt sier meg opp har eg jo krav på p få betalt så og så mange månedslønner avhengig av hvor lenge eg har vert ansatt. I mitt tilfelle er dette en måned. Så eg lurer på om eg har krav på dette? Om du har en avtale som sier at dere skal ha det så skal du så klart dette? Hvorfor er du usikker? Dette er en avtale mellom deg og arbeidsgiver, så det er umulig for oss å vite. Finles avtalen din. Lenke til kommentar
nizze90 Skrevet 2. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2017 (endret) Avtalen sier jo at eg skal ha. Men har lest noe om ar dersom du er ansatt i en annen bedrift i oppsigelsesperioden så har du ikke krav på disse pengene. Står litt forskjellige rundt om, derfor eg spør. Takk for svar foresten ? Endret 2. desember 2017 av nizze90 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. desember 2017 Del Skrevet 2. desember 2017 Avtalen sier jo at eg skal ha. Men har lest noe om ar dersom du er ansatt i en annen bedrift i oppsigelsesperioden så har du ikke krav på disse pengene. Står litt forskjellige rundt om, derfor eg spør. Takk for svar foresten ? Altså, disse penegene er noe dere har avtalt. Dette er ikke en fast avtale som alle har. Derfor må du ikke "lese rundt om" da det er andre avtaler. Se i din avtale du:) Lenke til kommentar
Minus Skrevet 2. desember 2017 Del Skrevet 2. desember 2017 Hei! Har gått permittert i fra jobben ca et år nå og fikk tidligere i mnd beskjed om at eg ble oppsagt i fra 1. Desember. Dette hadde eg egentlig forutsett, så takket ja til et annet jobbtilbud og skrev kontrakt med de i fra 1. Desember, Så er spørsmålet, vil eg fremdeles få den ene mnd med lønn som eg egentlig har krav på når en blir oppsagt? Har jo ikke opparbeidet med lønn i desember så gikk egentlig å håpte på dette, men set litt mørkt på det etter å ha lest rundt om.. Litt usikker på hva du mener her? vil eg fremdeles få den ene mnd med lønn som eg egentlig har krav på når en blir oppsagt Normalt sett har en 3 måneders oppsigelsestid. Disse skal en jo så klart få betalt for så lenge en jobber. Jeg trodde det var vanlig med 1mnd oppsigelsestid med mindre annet er avtalt eller man har jobbet over en viss tid (f.eks 10 år). Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. desember 2017 Del Skrevet 2. desember 2017 Ingen har ut fra loven alene krav på en måneds lønn når man blir sagt opp. Man har krav på oppsigelsestid, det vil si at man har arbeidsplikt og rett til lønn i en viss periode etter at man er sagt opp, dette følger av oppsigelsesfristene i arbeidsmiljøloven § 15-3. Hvis man har tatt imot en ny stilling og derfor ikke kan arbeide i oppsigelsestiden har man ikke krav på lønn. 5 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 2. desember 2017 Del Skrevet 2. desember 2017 TS, når mottok du oppsigelsen? Hvor lang oppsigelsestid har du? Er du permittert i oppsigelsestiden? Du mottar selvfølgelig ikke lønn etter oppsigelsestiden er endt, det er vel det som skjer I oppsigelsestiden du er interessert i antar jeg. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. desember 2017 Del Skrevet 2. desember 2017 TS, når mottok du oppsigelsen? Hvor lang oppsigelsestid har du? Er du permittert i oppsigelsestiden? Du mottar selvfølgelig ikke lønn etter oppsigelsestiden er endt, det er vel det som skjer I oppsigelsestiden du er interessert i antar jeg. Det er 'normalt' å få utbetalt en sum når en blir 'sagt opp' av arbeidsgiver etter en viss tid. Mener på jeg har det samme i min avtale. Slik jeg forstår det er ts usikker på om han får summen selv om han har skaffet ny jobb. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 2. desember 2017 Del Skrevet 2. desember 2017 TS, når mottok du oppsigelsen? Hvor lang oppsigelsestid har du? Er du permittert i oppsigelsestiden? Du mottar selvfølgelig ikke lønn etter oppsigelsestiden er endt, det er vel det som skjer I oppsigelsestiden du er interessert i antar jeg. Det er 'normalt' å få utbetalt en sum når en blir 'sagt opp' av arbeidsgiver etter en viss tid. Mener på jeg har det samme i min avtale. Slik jeg forstår det er ts usikker på om han får summen selv om han har skaffet ny jobb. Etterbetaling kan være avtalt ja, utover oppsigelsestid. Det kommer selvsagt an på hva som er avtalt, men jeg tviler at at det er en klausul om at man ikke får denne fordi man har fått seg en ny jobb etter at ansettelsesforholdet er endt. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 2. desember 2017 Del Skrevet 2. desember 2017 Avtalen sier jo at eg skal ha. Men har lest noe om ar dersom du er ansatt i en annen bedrift i oppsigelsesperioden så har du ikke krav på disse pengene. Står litt forskjellige rundt om, derfor eg spør. Takk for svar foresten ? Det er ikkje uvanleg at ein i avtalar om etterlønn har med ein bestemmelse om at etterlønna forutsetter at arbeidstakaren ikkje har fått seg ny jobb. Men her er det sjølvsagt full avtalefriheit, so du må sjå kva som står i din avtale. Lenke til kommentar
nizze90 Skrevet 2. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2017 (endret) TS, når mottok du oppsigelsen? Hvor lang oppsigelsestid har du? Er du permittert i oppsigelsestiden? Du mottar selvfølgelig ikke lønn etter oppsigelsestiden er endt, det er vel det som skjer I oppsigelsestiden du er interessert i antar jeg.Mottok oppsigelsen 7. november, men denne er kkke gjeldene før i fra 1. Desember. Er i fra 7. November ikke lengre permittert står det i mailen eg nylig fikk. Ja, er oppsigelsestiden eg interessert i, etter denne er det jo ikke noe penger å hente, TS, når mottok du oppsigelsen? Hvor lang oppsigelsestid har du? Er du permittert i oppsigelsestiden? Du mottar selvfølgelig ikke lønn etter oppsigelsestiden er endt, det er vel det som skjer I oppsigelsestiden du er interessert i antar jeg.Det er 'normalt' å få utbetalt en sum når en blir 'sagt opp' av arbeidsgiver etter en viss tid. Mener på jeg har det samme i min avtale. Slik jeg forstår det er ts usikker på om han får summen selv om han har skaffet ny jobb.Det er korrekt. Eg lurer på om eg fremdeles har krav på disse pengen selv om eg har fått meg en annen jobb. TS, når mottok du oppsigelsen? Hvor lang oppsigelsestid har du? Er du permittert i oppsigelsestiden? Du mottar selvfølgelig ikke lønn etter oppsigelsestiden er endt, det er vel det som skjer I oppsigelsestiden du er interessert i antar jeg.Det er 'normalt' å få utbetalt en sum når en blir 'sagt opp' av arbeidsgiver etter en viss tid. Mener på jeg har det samme i min avtale. Slik jeg forstår det er ts usikker på om han får summen selv om han har skaffet ny jobb. Etterbetaling kan være avtalt ja, utover oppsigelsestid. Det kommer selvsagt an på hva som er avtalt, men jeg tviler at at det er en klausul om at man ikke får denne fordi man har fått seg en ny jobb etter at ansettelsesforholdet er endt. Avtalen sier jo at eg skal ha. Men har lest noe om ar dersom du er ansatt i en annen bedrift i oppsigelsesperioden så har du ikke krav på disse pengene. Står litt forskjellige rundt om, derfor eg spør. Takk for svar foresten ? Det er ikkje uvanleg at ein i avtalar om etterlønn har med ein bestemmelse om at etterlønna forutsetter at arbeidstakaren ikkje har fått seg ny jobb. Men her er det sjølvsagt full avtalefriheit, so du må sjå kva som står i din avtale. Har ikke funnet noe konkret i avtalen som sier noe om at eg ved ny jobb ikke skal få utbetalt dette.Meen, har fått denne mailen: «Vi har fått opplyst fra posten at du mottok din oppsigelse den [xx]. November. Du vil derfor ikke lenger anses som permittert fra og med [xx]. November (datoen etter mottak av oppsigelsen) og vil få utbetalt lønn i din oppsigelsestid fra dette tidspunkt, jf. arbeidsmiljøloven § 15-4 (2) 2. setning. Dette må du informere NAV om hvis du for tiden mottaker dagpenger. Hvis NAV har stanset utbetalingen av dagpenger på et tidligere tidspunkt, må du påklage dette vedtaket og kan i den forbindelse vedlegge kopi av dette brev. NAV-kontoret kan ta kontakt med undertegnede hvis de har spørsmål om dette." Før vi kan starte utbetaling av lønn for denne perioden - må vi ha vedtaket fra NAV med avslag.» Edit: Ble litt mange sitater her. Beklager det. Endret 2. desember 2017 av nizze90 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 2. desember 2017 Del Skrevet 2. desember 2017 Her står det jo at du får utbetalt lønn for oppsigelsesmåneden som avtalt og som etter norsk lovverk.Det eneste spørsmålet er vel hvorvidt du MÅ jobbe i den gamle jobben i desember - siden du allerede var permittert og nå er sagt opp, så betyr vel det at bedriften enten nedbemanner eller blir lagt ned, så du slipper stresse med hvordan du skal klare å rekke 2 jobber samtidig....Er det ingen jobb for deg der i desember, så er det jo fullstendig uinteressant hvorvidt du har ny jobb du går til, eller om du sitter på en kafe og blomstrer.Noen ganger så er det lurt å ikke overkomplisere ting... Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 2. desember 2017 Del Skrevet 2. desember 2017 (endret) Ser for meg ut som du får normal lønn ut desember om du kun har 1mnd oppsigelsestid. Har du ikke mottat informasjon om at ditt nærvær er ønsket for normal arbeidsdag i oppsigelsestiden antar jeg at dine tjenester ikke er behøvd og at du således for bedriftens del ikke er behøvd mer. Da tenker jeg det bare er å komme seg i jobb så fort som mulig, jeg ser ikke at det er noen ekstra gavepakke her.Altså ja, jeg tror du helt fint kan ha to arbeidsforhold i en mnd her. Endret 2. desember 2017 av Leo_ Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. desember 2017 Del Skrevet 2. desember 2017 Om du ikke har særskilt avtale om noe annet, har du ikke krav på noe som helst om du er i annen jobb i oppsigelsestiden. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. desember 2017 Del Skrevet 2. desember 2017 (Og kan raskt bli skyldig i bedrageri hvis du tar imot lønn fra arbeidsgiver i oppsigelsestiden uten å informere om at du er i annet arbeid.) Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 3. desember 2017 Del Skrevet 3. desember 2017 (endret) Om du ikke har særskilt avtale om noe annet, har du ikke krav på noe som helst om du er i annen jobb i oppsigelsestiden. Interessant, kunne du utdype dette litt? Slik jeg forstår det går han fra permittert til ansatt i oppsigelsesmåneden. Om opprinnelig arbeidsgiver ikke innkaller til tjeneste, hva har det da å si om han inntrer i et annet ansettelsesforhold? Edit: Jeg har pr dags dato og flere ganger tidligere hatt flere ansettelsesforhold parallelt og alltid behandlet disse totalt adskilt uten at dette har vært noe spesielt tema. Har dette vært feil av meg? Endret 3. desember 2017 av Leo_ Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 3. desember 2017 Del Skrevet 3. desember 2017 (Og kan raskt bli skyldig i bedrageri hvis du tar imot lønn fra arbeidsgiver i oppsigelsestiden uten å informere om at du er i annet arbeid.) Bare vas, kjenner folk som har 4 jobber. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 3. desember 2017 Del Skrevet 3. desember 2017 (Og kan raskt bli skyldig i bedrageri hvis du tar imot lønn fra arbeidsgiver i oppsigelsestiden uten å informere om at du er i annet arbeid.) Det finnes 2 hinder for å ha 2 jobber eller overlappe som i dette tilfellet, det ene er at man har en kontrakt i en spesiell bransje som har div begrensninger (Formel 1 fører for Mercedes kan feks ikke stå på ski eller annen type aktivitet som kan skade sjåføren), det andre er kontrakter med karantene som gjør at man feks ikke kan starte hos konkurrerende virksomhet innen feks 6 måneder. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå