Gå til innhold

Hvorfor "Me too" nå?

lada1

Anbefalte innlegg

Jeg ser på dette forumet som et sted å teste ut ideer. Mye for underholdning. 

Så da lurer jeg på om denne "mee to" kampanjen kan sees på som et forsøk på å gjøre det lettere og tryggere for kvinner å sjarmere og å ligge seg oppover i heslige hirarkiske systemer på jobb? Og kåte mannfolk i "høye" stillinger har forstått dette? 

Flere kvinner med ambisjoner og økende klasse-forskjeller, mer hirkari/"sjefing", autoritært byråkrati  og mange tulle-jobber gir gode forhold til å "ligge seg opp og frem" ? Problemet eksisterte ikke i dan grad da damene holdt seg på kjøkkenet :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje det eventuelt blir vanskeligere for kvinner å ligge seg oppover i stillinger(hvis vi sier at det er vanlig). Nå som man knapt kan gi noen et blikk før man blir anklaget for seksuell trakassering blir det vel vanskeligere å få sjefen i seng.

Endret av mr.wolf
Lenke til kommentar

Ingen røk uten ild.

Siden det visstnok skal være slik at så mange blir utsatt for å bli klådd på av menn i posisjoner i arbeidslivet, så kan dette tyde på at dette kan "fungere" ofte nok til at de tar sjansen :-)

Fordelen med "Me too" er at det potensielt kan bidra til å avsløre uheldige sider ved avhengighet (autoritære strukturer). Dersom budskapet bare er moralisme, så tilslører det og kan til og med bare bidra til at denne kulturen fortsetter i mer lempelige former for bl.a. kvinner med ambisjoner. Selvfølgelig. Ikke alle her tåler å følge logikk. Enklere å følge saue-flokken :-)

Enkelte i LO har prøvd å få inn sin politiske agenda ved å koble midlertidighet i arbeidslivet til seksuell trakassering. Midlertidighet og beskyttelse av arbeidstagere kan jo ha med saken å gjøre. Imidlertid, her tror jeg man har en "dårlig sak" som ikke er verdt å kjempe for (fordi man taper uansett). Midlertidighet i arbeidslivet kommer til å bli veldig vanlig. Så det blir bare "snakk" og opportunistisk symbol-politikk å koble midlertidighet og seksuell trakassering. 

Dersom arbeidstakere er veldig godt "beskyttet" i sine stillinger - samtidig med at NAV bare tilbyr slaveri og usikkerhet når en likevel faller utenfor - så vil vel ikke dette gi vesentlig mindre avhengighet og autoritære strukturer i arbeidslivet? Å gjøre det risikablet og vanskelig å skifte jobb, kan fremme seksuell trakasering i arbeidslivet. Kanskje kan bare borgerlønn sikre likeverd i arbeidslivet (i praksis) der den enkelte styrer sin egen karriere.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

"Me too" vil gjøre det vanskeligere for kvinner å sjarmere seg oppover karrierestigen, ikke motsatt.

For etter denne kampanjen hvor mange på toppen i ulike bransjer har mange måtte gå ut døra med lua i hånda, så kommer flere menn til å tenke konsekvenser, noe som for ikke mange ukene sidene var et ikke eksisterende tema.

Logikken din og ikke minst kunnskapene dine om temaet er skremmende dårlig, for problemet har vært der hele tida, forskjellen er bare at to ord fikk satt dette på dagsorden.

Siden du drar fram kvinner på kjøkkenet kortet, så er det lett å tro at du selv er en del av problemet.

Lenke til kommentar

For etter denne kampanjen hvor mange på toppen i ulike bransjer har mange måtte gå ut døra med lua i hånda, så kommer flere menn til å tenke konsekvenser, noe som for ikke mange ukene sidene var et ikke eksisterende tema.

Nettopp! :-)

Og så kan man holde på som før.

Dette "testen" min indikerer at det er tabu å hevde at denne saken har en aktiv feminnin side. Og det politiske nivået i diskusjonen er på steinaldernivå. Null systemkritikk.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Systemkritikk...? Tror du #MeToo er et system?

Jeg lurer på om mange damer nå får oppleve grader av "yrkes-forbud" etter å ha varslet. "Systemet" er mye mer brutalt enn de tror. "Kampanjen" bryr seg ikke om dette. Varslere generelt får problemer i ettertid og opplever grader av yrkesforbud.

Salige Mao fikk folk til å fortelle med sin "La de tusen blomster blomstre". Så fant han hvem han skulle kappe hodet av etter. Smart han Mao :-)

Så får vi se hvem som vinner - "systemet" eller damene som sladrer. Jeg tipper mennene i posisjon vinner.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om mange damer nå får oppleve grader av "yrkes-forbud" etter å ha varslet. "Systemet" er mye mer brutalt enn de tror. "Kampanjen" bryr seg ikke om dette. Varslere generelt får problemer i ettertid og opplever grader av yrkesforbud.

Salige Mao fikk folk til å fortelle med sin "La de tusen blomster blomstre". Så fant han hvem han skulle kappe hodet av etter. Smart han Mao :-)

Så får vi se hvem som vinner - "systemet" eller damene som sladrer. Jeg tipper mennene i posisjon vinner.

Dark... Men jeg ser dessverre sannhet i mørket ditt... Jeg tror ikke det blir mye, men ja, jeg tror kvinnene blir straffet i ettertid hvis ikke vi passer på...

Lenke til kommentar

Dark... Men jeg ser dessverre sannhet i mørket ditt... Jeg tror ikke det blir mye, men ja, jeg tror kvinnene blir straffet i ettertid hvis ikke vi passer på...

Gratulerer med et høyere bevissthets-nivå :-)  Men hvem er "vi"? Er "vi" de som får enkelte unge kvinner til å tro at "Me too" er et stor "kraft" som alle er med på - og som er nødt for å vinne? "Vi" bare bruker de små - men driter egentlig i dem? Erna Solberg kan gjerne si at noen har prøvd å klå på henne - helt uten følger for henne. Men de små? F.eks. de som blir klådd på av NAV-ansatte? Eller de som har ambisjoner innen akademia?

Kvinnene som sier i fra utgjør kanskje mindre enn 1 prosent av alle aktuelle? Da tilsier enkel matematikk at de vil kunne møte uheldige følger av å sladre. "Systemet" inkluderer gjerne en elite med stor innflytelse, lønninger kanskje over 1.5 - 2 mill, de samhandler og er ofte gjensidig avhengige av hverandre. De tjener stort på et autoritært system der "ledelse" er viktig. De høster mye gratis av den teknologiske utviklingen - mens de små ikke har noen "aksjer" i denne. De blir helst bare "utkonkurrert". De store bare "høster". Forstår du forskjellen?

Get real.

Missbruk av makt i dette autoritære systemet har selvsagt ikke bare med sex å gjøre. Eksempel (rykte): noen i en forsknings-institusjon stjal (deler av) en avhandling fra en ung forsker/student og presenterte det som utført på et prosjekt som de trengte å rapportere resultater fra. Offeret protesterte høylydt. Resultat: den unge forskeren/studenten mista jobb og karriere. Tyvene fortsatte som del av "eliten".

Skal en hindre makt-missbruk, så må en svekke strukturene/hirarkiene. Et bidrag for å få dette til, er å gjøre det mindre risikabelt og enklere å skifte jobb eller å flytte internt innen større bedrifter. Dette siste svekker mellom-ledere sin mulighet til maktmissbruk. En bør også gjøre det lettere å jobbe uavhengig utenfor strukturene. Et bidrag i den sammenheng er regler som fremmer uavhengig jobbing. Flere oppdrag bør bli på anbud etc. En kan også tenke seg instanser der en kan få støtte (praktisk og økonomisk) til å jobbe uavhengig. F.eks. Innovasjon Norge duger ikke i dag til slike ting. De vil bare støtte "gasseller" og drømmer om store ting og leter etter "den neste oljen" :-)  Et annet bidrag til  å svekke stukturene er generell borgerlønn.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...