Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Oppsett av QoS


Anbefalte innlegg

Hey!

 

I huset jeg bor i har vi en eldre router som ikke støtter ac-standarden, og med flere påkoblet nettet samtidig blir det fort veldig begrensa hastighet på hver enhet. 

 

Ettersom jeg spiller litt online hadded et vært kjekt å kunne prioritere gaming-maskina mi inntil vi får ny router i hus. Sånn som jeg forstår det er QoS (Quality of Service) en metode for nettopp dette. 

 

Vedlagt ligger bildet av skjemaet jeg får opp når jeg prøver å lage en ny QoS-regel. 

Hvordan fyller jeg ut dette? :)

 

post-178480-0-11363600-1512144881_thumb.png

Endret av AudunGK91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

QoS må støttes og hensyntas igjennom hele veien, det nytter ikke å bare sette det på din side siden du ikke kan styre trafikken som kommer mot routeren, bare ut av den.

 

Det som må til er å strupe mengden trafikk du får inn mot routeren ved hjelp av å throttle slik at dine pakker kommer raskere frem.

Lenke til kommentar

QoS må støttes og hensyntas igjennom hele veien, det nytter ikke å bare sette det på din side siden du ikke kan styre trafikken som kommer mot routeren, bare ut av den.

 

Det som må til er å strupe mengden trafikk du får inn mot routeren ved hjelp av å throttle slik at dine pakker kommer raskere frem.

 

Javell. Trodde hele poenget med QoS va å kunne garantere god båndbredde inn til en spesifikk IP. 

Nå sitter jeg igjen med flere spørsmål enn svar, er det mulig å kunne prioritere en enhet på nettverket, slik at denne garanteres god hastighet?

Lenke til kommentar

Du er ikke den eneste som har feiltolket QoS. Mange som antar akkurat det samme som deg.

 

Det enkleste er om du finner noe å justere i routeren, gjerne på IP-nivå, hvis ikke prøv å gjøre det på protokoller/porter. Hvis ikke blir det nok ekstra hardware og konfigurering.

 

Du kan vel fikse throttle med pfsense på andre IP-adressene når du trenger lav latency. Sett den boksen med installert og aktivert pfsense direkte i routeren og koble de andre bak den igjen i en switch slik at pfsense kan regulere trafikkmengden. Du kan koble din maskins nettkabel direkte i routeren, så omgår du forsinkelse.

 

Har du litt peil på FreeBSD kan du sjekke opp ipfw og gjøre ting manuelt.

Lenke til kommentar

Du er ikke den eneste som har feiltolket QoS. Mange som antar akkurat det samme som deg.

 

Det enkleste er om du finner noe å justere i routeren, gjerne på IP-nivå, hvis ikke prøv å gjøre det på protokoller/porter. Hvis ikke blir det nok ekstra hardware og konfigurering.

 

Du kan vel fikse throttle med pfsense på andre IP-adressene når du trenger lav latency. Sett den boksen med installert og aktivert pfsense direkte i routeren og koble de andre bak den igjen i en switch slik at pfsense kan regulere trafikkmengden. Du kan koble din maskins nettkabel direkte i routeren, så omgår du forsinkelse.

 

Har du litt peil på FreeBSD kan du sjekke opp ipfw og gjøre ting manuelt.

 

Takk for svar Vidor. Nå har det seg sånn at kunnskapsnivået innenfor nettverk er svært begrenset her 

Tror nok det letteste blir å få en ny up-to-date router i hus så fort som mulig :)

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve ut det du har i routeren først. Mulig du klarer å få til noe som er akseptabelt nok, men du må nok lage ganske mange regler. 

 

Edit:

Mulig du kan oppdareren den routeren du allerede har med custom firmware.

 

https://lifehacker.com/how-to-choose-the-best-firmware-to-supercharge-your-wi-1694982764

Dette er en Jensen Scandinavia AirLink 3g, tror den er blitt ihvertfall 5 år gammel nå. 

Sånn som jeg har forstått av det jeg har lest så fungerer QoS best med så få regler som mulig til det det er ment for. 

Som sagt så løper jeg heller på power/elkjop tenker jeg, så gangner det hele huset! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...