AnonymDiskusjon Skrevet 1. desember 2017 Del Skrevet 1. desember 2017 Jeg vet denne er lang, men det er umulig å skrive denne i korte trekk, uten at jeg ender med å svare på masse spørsmål. Derfor tar jeg fra begynnelsen, og håper noen kan hjelpe. Kan evt hoppe til august 2017 for en litt kortere versjon. August 2015: Jeg får innvilget omskolering via NAV, og kan velge den utdanningen jeg vil. Jeg valgte økonomi og administrasjon på BI.Høsten 2015: Ekstraforelesninger ble satt på kveldstid, og kræsjet med trening (jeg er eneste trener). Da jeg jobbet med å bygge opp laget her ute, valgte jeg å fokusere på å være trener (noe jeg bittert har angret på i ettertid). Pga mange hull i studiene resulterte dette at jeg strøk i bedriftsøkonomisk analyse (bedøk).Våren 2016: Jeg tok opp igjen bedøk, men ble ikke med på finans fordi det bygget videre på bedøk. Skjønner man ikke bedøk, så skjønner man ikke finans. Dessverre trodde jeg at 3 uker var nok tid til å lese til bedøk... det var feil. Jeg strøk. Jeg strøk også i matte 2, fordi jeg ikke hadde mulighet til å møte opp i timene pga pendling som skulle gå opp i opp med ferger + levering/henting i skolen.Vinter 2016: Mer bedøk, strøk igjen fordi jeg fikk fullstendig hjerneteppe på eksamensdagen. Brukte 30 minutter på flere spm, fordi jeg ikke forstod innholdet. Hadde betalt ekstra for å studere på nett også. Rett etter eksamen kom jeg på alt jeg hadde glemt, så jeg kunne det, det bare ville ikke frem.Kjøpte også en leilighet sammen med en venninne denne høsten, som jeg eide 35%. Denne skulle jeg bruke når jeg ikke hadde barna og ville slippe å pendle frem og tilbake til skolen.Våren 2017: Klar til ny kamp. Jeg tok opp matte 2 og hadde planer om å ta bedøk (i tillegg til mange andre eksamen). På begynnelsen av året (fra feb - mars) var jeg på et rehab-senter for kronisk syke. Hadde med alle bøkene, og leste systematisk hver dag den første uken. Det gikk kjempefint. En overlege derimot mente jeg var for dum til å kunne ta eksamen. Jeg snakket med henne om å få tilrettelagt i frykt for et nytt hjerneteppe, men siden jeg syns logaritmer var litt vanskelig, stemplet hun meg som dum. At jeg hadde 6 i matte fra videregående var bare flaks. Ordene hennes gjorde at jeg brukte 4 uker på å hente meg inn igjen, og da var det allerede eksamensoppkjøring. Jeg meldte meg IKKE på bedøk vårsemesteret, men jobbet hardt med å bevise legen at hun tok feil. Dessverre gikk ordene hennes altfor hardt inn på meg, og jeg strøk på matte 2. Da manglet jeg 1 poeng (1 rett) for å bestå eksamen. Besto alle andre eksamen jeg tok dette semesteret.Sommeren 2017: Jeg fikk beskjed at jeg manglet 2.5 studiepoeng for å komme videre på tredje året. Ble derfor satt i tvungen permisjon. Jeg ville fremdeles være registrert som student på skolen, men da jeg hadde fullført undervisningsløpet, skulle jeg kun møte opp til eksamen. Gjorde en avtale med venninnen min at hun skulle leie min del av leiligheten av meg, slik at utgiftene mine gikk i 0. Dette gikk fint.August 2017: Jeg får beskjed at jeg ikke får overgangsstønad fordi jeg ikke regnes som student når jeg er i permisjon. Jeg blir oppfordret til å søke dagpenger, fordi jeg har krav på dette, og søke jobb. Jeg gjør begge.September 2017: Jeg får avslag på dagpenger, fordi når jeg er i permisjon regnes jeg som student, og har derfor ikke krav på dagpenger. MAO går NAV imot seg selv.Jeg sender inn søknad på nødhjelp til å betale husleie, og sosialhjelp. Får beskjed at jeg må tømme alle kontoene mine først ( i tillegg til BSU), og at dersom jeg vil ha sosialhjelp, må jeg be om avdragsfrihet fra banken på leilighet og bil. Bil er forøvrig pantsatt i leiligheten.Oktober: Med en inntekt på 3000 kroner i måneden (barnetrygd) kvalifiserer jeg til fri rettshjelp, og hyrer inn en advokat for å hjelpe meg. Hun får alle papirene og sender inn en klage. Klage mottat, og jeg blir opplyst det er 32 uker behandlingstid. Imellomtiden må jeg sende inn dokumentasjon på arbeidsforhold, timelister, kontrakt, attest og sykemeldinger fra de siste 6 månedene jeg jobbet i ICA, I 2015.Venninnen min og jeg drar i banken for å se på mulighetene våres. Jeg kan selge min del over til moren hennes, men da mister jeg bilen, og står i tillegg i gjeld til henne med 50.000 kroner. Vi får innvilget avdragsfrihet på lånene, jeg tar meg betenkningstid hvorvidt jeg vil selge min del av leilighet + bil til venninnen min sin mor (som ville endt opp med å kjøpe min del), eller om vi skal pantsette leiligheten.I oktober får jeg innvilget et fjerde, og siste forsøk på eksamen i bedøk som skal avholdes 21 desember.I oktober fikk jeg også innvilget bostøtte på 3700 kroner. Samtidig fikk jeg også midlertidig sosialstønad for å kunne betale husleie og strøm til huseier.November 2017: Nav ringer meg 15 november, etter jeg har sendt inn søknad på sosialhjelp. Nå som jeg har fått avdragsfrihet på eiendeler, føler jeg meg trygg på at jeg kan få det midlertidig. Men hun ringte for å si først at det var 3 uker behandlingstid, samt at dersom jeg skulle få det innvilget, måtte jeg ta pant i leilighet og bil. Utleieren min kom ikke til å få husleie til den 19 november, så det måtte jeg si ifra om. Jeg sendte han beskjed samme dag at husleie ville bli forsinket, og fikk "ok" tilbake.Jeg har også fått lov til å være i arbeidstrening på et regnskapskontor, og tjener videre 300 kroner dagen frem til 22 desember.I går: NAV ringte igjen. Det ville ta altfor lang tid å behandle penger om sosialhjelp, så jeg måtte dra til banken og høre om de ville refinansiere lånet, slik at jeg kunne betale husleia. Jeg har for øvrig fått betalingsanmerkning hos en kreditor, fordi jeg fikk beskjed fra NAV at jeg ikke fikk betale disse med penger jeg fikk fra sosialhjelp, og at min økonomiske rådgiver i NAV skulle ringe de plassene jeg hadde regninger som skulle betales, og si ifra at de ikke kommer til å bli betalt.Jeg spurte henne når hun trodde at huseier kunne få pengene sine, og hun sa at det måtte jeg høre med banken med. Jeg hadde ikke krav på sosialstønad så lenge jeg eide leiligheten.I går var jeg forberedt til å enten selge leilighet/ta pant i den, for å kunne ta imot sosialhjelp, men det snudde fort. I dag: Jeg drar i banken og får selvsagt nei på refinansiering (duh, men det visste jeg jo). Jeg får og melding fra huseier om at dersom han ikke får pengene innen neste uke, vil han måtte foreta ytterligere handlinger. Vet jeg har en del rettigheter der, men dette er ikke hva denne tråden handler om. Alt dette, fordi jeg skal ta EN kontinuasjonseksamen som varer i 5 timer i desember.Jeg har sagt ifra til NAV at jeg skal melde meg av omskolering og eksamen til våren, fordi jeg ikke orker dette. Jeg får utrolig dårlig samvittighet over å vite jeg har mottatt omskolering fra NAV i 2 år på BI, og at jeg ikke kan fullføre, men føler at jeg ikke har noe valg. Jeg står fortsatt uten utdanning, og har ingen plass å jobbe, med mindre bedriften jeg har arbeidstrening i nå tilbyr meg en jobb etter endte 3 uker, hvilket jeg tviler sterkt på.Føler at jeg er fanget mellom barken og veden, men uansett hva jeg gjør, selv når jeg gjør alt jeg får beskjed om fra NAV, så er det fremdeles ikke godt nok. Men hva gjør jeg nå? Jeg har fått avslag på overgangsstønad, dagpenger, og sosialhjelp (er under behandling). Jeg har i tillegg blitt fortalt at nødhjelp ikke dekker husleie og strøm. Jeg mangler nå nærmere 15000 kroner for å betale alle forpliktelsene for november og desember, men jeg føler jeg har outsourcet alle mulighetene. Dette handler altså om 2 ting jeg ønsker hjelp til: 1: Dagpenger (er det virkelig så vanskelig å få dagpenger når jeg skal ta en kontinuasjonseksamen) og2: Hvordan skal jeg greie å betale huseier? (jeg har heller ingen jeg kan låne fra. Jeg har prøvd. Kanskje det er noe annet jeg kan prøve mot NAV?). Anonymous poster hash: d8838...19a Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 1. desember 2017 Del Skrevet 1. desember 2017 Hvorfor leier du leilighet du når du eier en leilighet? 1 Lenke til kommentar
Blesten_i_vesten Skrevet 1. desember 2017 Del Skrevet 1. desember 2017 Hm, tricky! Antar du er alenemamma siden du har fått avlslag på overgangstønad? Du kan ikke akkurat kaste ut venninnen din fra leiligheten, hvis hun leier av deg. Hun har rettigheter hun også, og selv om jeg vil kommentere videre på det, så er det ikke det du spør om. tenke tenke Uten at jeg er sikker, kan det hende du kan få nødhjelp, mtp meldingen du fikk fra huseiern. Du kan jo ikke stå uten tak over hodet, bare fordi NAV somler, og ikke er det huseier som skal spandere to månedsleier på deg. Kjenner egentlig jeg ble skikkelig provosert på dine vegne, siden du har gjort alt NAV ber om (i hvert fall om en ser på dine side av saken). Jeg mener jeg har lest en plass du kan få dagpenger samtidig som du tar utdanning, så lenge utdanningen er i regi av NAV. Veldig rart da om du har fått avslag på dagpenger. Blir jo ufattelig lite gjennomtenkt av NAV å kaste 130 000 kroner i dass, bare pga en liten eksamen. Og om du i tillegg må melde deg av eksamen og ikke gjennomføre utdanningen/omskoleringen, så er jo ikke det så heldig. Hadde jeg vært huseier ville jeg sikkert søkt om avdragsfrihet på lånet knyttet opp mot leiligheten, men nå er jeg muligens hyggeligere enn andre huseiere når jeg har leid ut leilighet. huff nei, den var ikke lett. Tror ikke jeg var til så mye hjelp, men jeg anbefaler iallfall å prøve å søke nødhjelp, og klage evt avslag inn til fylkesmannen. Eller kreve at NAV stiller med tak over hodet dersom du skulle bli kastet ut av leiligheten, hvilket vi ikke håper. Lenke til kommentar
Blesten_i_vesten Skrevet 1. desember 2017 Del Skrevet 1. desember 2017 Hvorfor leier du leilighet du når du eier en leilighet? H*n eier bare 35% av den, og leier resten ut til en venninne. En kunne muligens flytta til den leiligheten, men spørs om ikke venninnen som eier 65% har mer hun skulle sagt i den saken? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 1. desember 2017 Del Skrevet 1. desember 2017 August 2017: Jeg får beskjed at jeg ikke får overgangsstønad fordi jeg ikke regnes som student når jeg er i permisjon. Jeg blir oppfordret til å søke dagpenger, fordi jeg har krav på dette, og søke jobb. Jeg gjør begge. September 2017: Jeg får avslag på dagpenger, fordi når jeg er i permisjon regnes jeg som student, og har derfor ikke krav på dagpenger. MAO går NAV imot seg selv. Det er vel tapet av overgangsstønad som er utfordringen her. Dette da siden en er på "permisjon" fra skolen. Er det slik at dersom TS igjen blir elev så vil NAV fortsette med overgangsstønad eller må det søkes på nytt ? Lenke til kommentar
Blesten_i_vesten Skrevet 1. desember 2017 Del Skrevet 1. desember 2017 August 2017: Jeg får beskjed at jeg ikke får overgangsstønad fordi jeg ikke regnes som student når jeg er i permisjon. Jeg blir oppfordret til å søke dagpenger, fordi jeg har krav på dette, og søke jobb. Jeg gjør begge. September 2017: Jeg får avslag på dagpenger, fordi når jeg er i permisjon regnes jeg som student, og har derfor ikke krav på dagpenger. MAO går NAV imot seg selv. Det er vel tapet av overgangsstønad som er utfordringen her. Dette da siden en er på "permisjon" fra skolen. Er det slik at dersom TS igjen blir elev så vil NAV fortsette med overgangsstønad eller må det søkes på nytt ? Hm, godt spørsmål. Tipper at som med alt annet i NAV må en søke på nytt. Ungen blir jo ett år eldre, så de må sikkert ha en bekreftelse på at ungen fortsatt er så så gammel, og at h*n fortsatt bor alene/ikke er samboer. Men om h*n er satt i permisjon pga manglende studieprogresjon (hvilket jeg forstod utifra artikkelen), så kan h*n ikke bli student igjen før til høsten uansett, og da er problemet fortsatt der i januar. Jeg leser allikevel utfordringen her som: "Jeg får beskjed at jeg ikke får overgangsstønad fordi jeg ikke regnes som student når jeg er i permisjon." og "Jeg får avslag på dagpenger, fordi når jeg er i permisjon regnes jeg som student" Så ser jeg videre at: "og at dersom jeg vil ha sosialhjelp, må jeg be om avdragsfrihet fra banken på leilighet og bil" og "Nå som jeg har fått avdragsfrihet på eiendeler, føler jeg meg trygg på at jeg kan få det midlertidig. Men hun ringte for å si først at det var 3 uker behandlingstid, samt at dersom jeg skulle få det innvilget, måtte jeg ta pant i leilighet og bil" Med andre ord sier NAV imot seg selv to ganger, så problemet ligger i grunn utenfor OP sin kontroll. Spørsmålet er mer hva h*n KAN kontrollere, men der kommer jeg ikke på noe annet enn dette med nødhjelp. Eventuelt kontakte media. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå