AnonymDiskusjon Skrevet 1. desember 2017 Del Skrevet 1. desember 2017 Hei. Jeg har ei veninne som har fått et besøksforbud mot sin X, da han bla. kom med drapstrusler etter bruddet. For enkelthets skyld, la oss kalle dem for Adam og Eva. Adam har fått besøksforbud mot å oppsøke Eva. Adam skal jo da ikke oppsøke eller prøve å få kontakt med Eva på noen som helst måte, men hun skal jo heller ikke ta kontakt med han, dette er jo greit. Men hva hvis hun skal på butikken, cafe, pub eller lignende og Adam er der. Hvem skal da forlate området? Jeg mener at Adam skal forlate området, da Eva er offeret, og hun burde få bevege seg fritt i det offtentlige . En annen ting er at Adam er brannmann, og Eva har bla. et barn (ikke felles og besøksforbudet gjelder også mot dette mindreårige barnet) som går på en skole like ved arbeidsplassen til Adam. Denne brannstasjonen er liten, og det er ofte en eller to på vakt om gangen. Hva skjer hvis brannalarmen går på denne skolen? Som brannmann skal jo Adam da rykke ut, men samtidig vet han at han har et besøksforbud mot en person som går på denne skolen. Hvordan stiller dette seg? Anonymous poster hash: 38684...db3 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 1. desember 2017 Del Skrevet 1. desember 2017 (endret) Hvis hun tilfeldigvis støter på han i butikken så har ikke han oppsøkt henne og hun har ikke oppsøkt han. Når det er snakk om det offentlige rom så vil jeg si at den som kom sist forlater området, hvis ikke de kan oppholde seg på samme sted uten at de tar kontakt med hverandre. Jeg tviler på at besøksforbudet omhandler offentlige steder. Selvfølgelig så trumfer hans plikt som brannmann besøkelseforbudet mot hennes sønn. Det er jo åpenbart at han da er der som brannmann og ikke som privatperson. Hvis han benytter muligheten til å oppsøke sønnen så stiller saken seg annerledes, men det er ikke automatisk et brudd på besøkelseforbudet fordi han oppholder seg på samme sted i rollen som brannmann. Endret 1. desember 2017 av Uderzo Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 1. desember 2017 Del Skrevet 1. desember 2017 (endret) https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-05-22-25/KAPITTEL_4-12#§222a Besøksforbudet kan gå ut på at den forbudet retter seg mot, forbys a) å oppholde seg på et bestemt sted, eller b) å forfølge, besøke eller på annet vis kontakte en annen person. For meg virker det som at hvis Adam sitter på en kafe, trenger han ikke løpe vekk hvis Eva velger å sette seg på samme kafe. Han kan fortsatt ikke kontakte Eva på noe vis. Hvis derimot Eva sitter på en Kafe, kan ikke Adam sette seg på samme kafe. Hvis Adam som brannmann rykker ut til en brann der tilfedligvis Eva eller hennes barn befinner seg så er det en tilfeldighet og ikke formålet med besøket. Han kan selvsagt ikke kontakte barnet eller Eva for noe annet enn det som har med jobben å gjøre. -- Nå er ikke jeg advokat og kjenner ikke til hvordan dommeren som ila besøkfsorbudet ordla seg, Endret 1. desember 2017 av Locrin 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 1. desember 2017 Del Skrevet 1. desember 2017 Kan han risikere å miste muligheten å fortsette å ha et yrke der han er brannmann? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. desember 2017 Del Skrevet 1. desember 2017 Det er innholdet i påtalemyndighetens/rettens beslutning som er styrende for hva som skal til for å overtre det. Et kontaktforbud kan forby det å "forfølge, besøke eller på annet vis kontakte en annen person". Det er ikke formålet med det man gjør (om man gjør det "som brannmann" eller ei, for eksempel), men faktiske handlinger. For at kontaktforbudet skal brytes må Adam kontakte Eva. Det kreves en aktiv handling rettet mot Eva fra Adams side. Et besøksforbud kan ikke brukes til å jage den som var der først fra et sted. Så lenge Adam ikke forfølger eller kontakter Eva har han ikke brutt forbudet, selv ikke om han oppholder seg i samme butikk eller på samme sted. Dersom Eva går inn i en butikk eller setter seg på en kafé kan Adam som hovedregel ikke følge etter henne. Hvis brannalarmen går på skolen og Adam er på vakt vil han være forpliktet til å rykke ut til skolen. Dette vil ikke være brudd på noe kontaktforbud, å rykke ut til en skole er ikke det samme som å ta kontakt med et av barna på skolen. Hvis han som ledd i brannalarmen må foreta seg noe for å avverge fare for sin sønn vil han kunne påberope seg nødrett, avhengig av omstendighetene. 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå