AK47 Skrevet 1. desember 2017 Del Skrevet 1. desember 2017 Har en relativt gammel PC (ca 5 år, tror jeg) som bråker og jobber infernalsk. Primært harddisken. Har bra med minne, så det er ikke her det står på. Vurderer muligheten for å sette inn en SSD-disk, hvis den kan erstatte oppstart/boot drive. Har Windows 10, men etter så mange år vet jeg ikke om jeg lenger har det jeg trenger for å installere på nytt. Fulgte jo med da jeg kjøpte maskinen en gang og bygget den opp selv. Kan jeg gjøre SSD til startdisk selv om jeg ikke lenger har produktnøkkel til Windows? Eventuelt andre råd Maskinens spesifikasjoner under, hvis det er noe til hjelp til å hjelpe meg med spørsmålet mitt: AMD Phenom II X6 1090T, Socket-AM3, Six Core, 3,2GHZ/3,6GHz Turbo, 9MB, 125W MSI 870A-G54, Socket-AM3, ATX, AMD870+SB850, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, SATA 6Gb/s, USB 3.0 16GB ram Lenke til kommentar
vidor Skrevet 1. desember 2017 Del Skrevet 1. desember 2017 Burde gå helt fint. Monter disken og sett BIOS til å boote den. Last ned Windows 10 og installer det via CD eller USB. Så lenge maskinen din har aktivert Windows 10 kan du reinstallere uten problem. En endring av harddisk burde gå fint da resten av maskinen er uendret. Samsung 850 EVO serien er gode SSD-disker. Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 1. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2017 Takker, skikkelig noobyspørsmål videre da... Er da i så fall begge diskene koblet samtidig? Husker for lenge siden så var det noe på disken, der man valgte om det skulle være slave eller hoveddisk, men det har kanskje kommet lenger nå. Tenker jeg går for 250 gb i så fall. Men skal det da være EVO mSATA? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 1. desember 2017 Del Skrevet 1. desember 2017 Vanlig SATA fungerer på det hovedkortet. https://www.prisjakt.no/product.php?p=2880218 Det er ikke sånn lengre at du trenger å endre noe på disken for master/slave. Dette er fordi dette ikke trengs siden hver enhet har sin egen kabel. Sjekk gjerne at du har ledig en SATA-strømplugg og at du har en ekstra SATA-kabel. Dette er det samme som allerede er koblet til den gamle disken din. De fleste strømforsyningen har nok uttak, og ekstra kabel pleier gjerne å følge med hovedkortet. http://electia.no/harddisktilbehor/10056-deltaco-sata-kabel-sata-6gb-s-los-clips-rett-rett-03msvart-7340004666080.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå