Gå til innhold

Bluetooth høytaler med ekstrafunksjoner?

G

Anbefalte innlegg

Tenkte å spør om hva folk er fornøyde med.

Nå er det vel en stund før bluetooth 5.0 får feste i høytalermarkedet enda. Men 4.1 og 4.2 bluetooth-versjonene burde gå an å finne vel?

Jeg har merket meg at micro-SD kontakt i utstyr er på vei ut fra høytalermarkedet. Men at USB lever i beste velgående på noe av utstyret enda. Men hva er det ideelle ustyret i dag som kombinerer flest av følgende egenskaper:

- nyest mulig bluetooth-versjon

- micro-SD

- mulighet for USB-minnepenn

- grei eller bedre lyd

- NFC

(om den feiler på mangel med en av USB / micro-SD, kan gå men ikke på mangel av begge)

Jeg har forsøkt en SoundBlaster Roar2 som jo er ganske ok egentlig. Men har det kommet noe nytt siden den gang? Kan gjerne være mer portabelt enn Roar2, men er ikke det største kravet. Forslag som er større enn Roar2 tar jeg gjerne i mot også  :)

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns det er greit om de har nettilgang, slik at den kan fungere uavhengig av mobil. SD-kort ser jeg ikke hensikten i, da det da trengs både SD-kort og musikkfiler på det kortet. Ikke spesielt enkelt syns jeg. 

Ellers ser jeg gleden i at den støtter f.eks Amazons Alexia (når den engang kommer til Norge). Kjekt å kunne si "Alexa, spill neste sang" eller "Alexa, sett på P3" når man lager mat og er klissete på fingrene. 

Stort sett fornøyd med Bose Soundtouch, men appen er litt plagsom. Har ikke funnet skikkelig støtte for NFC-støtte (NFC Tasks) slik at jeg kan stryke mobilen over en NFC-tag og spille av musikk automatisk. Får åpnet appen, men ikke automatisk avspilling av musikk. Latskap, men kjekt

Lenke til kommentar

Fortell gjerne mer om disse tingene newman221.

NFC Tasks hadde jeg ikke hørt om. Du tenker deg da en NFC-tag representere en spesiell musikksamling, og at en har flere NFC-tag'er som dekker forskjellig lyttehumør?

Nettilgang ja, den hadde jeg ikke tenkt på. Du vil ha nettradio, youtube og sånn da? Så lenge det er USB så klarer jeg meg uten SD-kort inngang, men en av de er et krav for den enhet jeg velger å gå for. Det kommer an på brukerens behov. Ellers liker jeg dingser som har en del forskjellige funksjoner. Roar 2 dekker jo mange, er blitt litt gammel allerede på teknologifronten (var det 2015).

Lenke til kommentar

NFC kan brukes til så mangt. I forrige leilighet hadde jeg én NFC-tag på badet som slo på UE BOOM på badehylla og startet P3, og den taggen på ytterdøra slo av høyttaleren. Så hadde jeg en tag på døra til soverommet som slo på lommelykt så jeg trygt kunne gå til senga. På nattbordet hadde jeg en tag som slo av lommelykta. 

Har man smart-lyspærer i hus kan man sikkert slå de av og på med NFC også. 

NFC er genialt. Man kan programmere dem til å inneholde passord og SSID for wifi, så kan gjester lese av taggen for å få tilgang til det. Mye enklere enn å forklare et langt passord. Kan tilogmed ha en på rattet på bilen så telefonen går i kjøremodus og starter GPS-program automatisk :)

Tror ikke Apple støtter dette, for de har (hadde?) sperret for slik bruk. 

Men tilbake til høyttalere: Hvorfor skal du ha Youtube på en høyttaler? Sjeldent skjerm på en høyttaler.. Youtube har videoer..? 

Bluesound har bra lydkvalitet, men usikker på om det systemet støtter alt du vil ha. Stort sett har de bedre lydkvalitet enn Sonos, ihvertfall eldre modeller. 

Lenke til kommentar

Hatt mange BT høytalere og bare 2 av de har hatt den funksjonen jeg savner mest. og det er å vekkt HT til live og koble seg på BT uten å trykke på kanpper.

en gammel Creative D200 klarer dette og en ebay forsteker.

jevnt over er det blitt god lyd siste år. digger sony sine pgaenorm batteritid og god lyd (uten den bass knappen)

Lenke til kommentar

Hatt mange BT høytalere og bare 2 av de har hatt den funksjonen jeg savner mest. og det er å vekkt HT til live og koble seg på BT uten å trykke på kanpper.

en gammel Creative D200 klarer dette og en ebay forsteker.

jevnt over er det blitt god lyd siste år. digger sony sine pgaenorm batteritid og god lyd (uten den bass knappen)

B&O Beoplay P2 støtter dette. Meget imponerende lyd til prisen, byggekvaliteten har jeg ingenting å utsette på og batteritiden er bra.

Men den har overhodet ingen av de andre kvalitetene som det bes om, utenom svært god lyd.

Lenke til kommentar

Det går greit. Fint å høre folk fremheve kvaliteter på utstyr de er fornøyde med. Den automatikken dere nevner er litt gresk for meg fremdeles. Men et sted må man jo starte. Ble veldig nysgjerrig, og kommer til å gå inn i det vil jeg tro med tiden. Å kjøpe en bunke NFC tags i fra Kina vil passe meg bra.

Lenke til kommentar

Ville bare gjøre oppmerksom på at Sound Blaster Roar 2 er "dårlig" gammel hardware i og med det kun er bluetooth 3.x på den. Den støttes f.eks. ikke av denne Google Play-appen. Jeg har forøvrig ikke noe som helst forhold til appen som nevnes, men jeg har en Roar 2, så derfor er det likevel litt interessant å se hvor gammel Roar 2 er nå, bekreftet også herfra:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.creative.apps.sbconnect&hl=en

- This app does not work with Creative MUVO, MUVO mini, iRoar, Sound Blaster Roar, Roar 2, or Roar Pro.
Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...