Gå til innhold

E-ATX og ATX

Minty123

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For det første: Ikke forvent at folk svarer innen noen timer.

Hva som passer eller ikke passer er nærmest selvsagt avhengig av hvilket kabinett du har. Microplex selger Chenbro servertower som er oppgitt til å ta både ATX og E-ATX.

Det med strømtilførselen som stigfjel nevner har jo først og fremst å gjøre med strømforsyningen, som forhåpentligvis kan byttes om den passer E-ATX men ikke ATX.

MVH Audun

Lenke til kommentar
Tror ikke det. E-ATX har 24-pins hovedkontakt mens ATX kun har 20. Dessuten er 12V kontakten erstattet av andre kontakter, bl. a. en 8-pins kontakt til CPU. Uansett er E-ATX beregnet på Xeon-systemer og Opteron.

Hvilke strømkontakter det kortet har spiller vel ingen verdens rolle? Det må jo være høyden på hk, hvordan I/O-portene er plassert på kortene og bracketene som har noe å si her.

Vet desverre ikke om det passer.

Lenke til kommentar
Hvilke strømkontakter det kortet har spiller vel ingen verdens rolle? Det må jo være høyden på hk, hvordan I/O-portene er plassert på kortene og bracketene som har noe å si her.

Vet desverre ikke om det passer.

Det gjør det i aller høyeste grad. I instruksjonsboka for min PSU står det også en del om strømkontakter for E-ATX PSU. E-ATX PSU har som sagt 24pins hovedkontakt mens ATX PSUkun har 20pins kontakt. Dessuten fins ikke den 4pins kontakten for 12V på E-ATX PSU som egen kontakt. Det kan bli litt problem for ATX-baserte hovedkort for P4/AMD... høyden på hk, hvordan I/O-portene er plassert på kortene og bracketene kommer helt an på kabinettet, altså i annen rekke.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

AAARGHHH!!!!

E-ATX og ATX formfaktorer i kabinett har ingenting med PSU å gjøre.

F.eks. er Chieftec Dragon Bigtower E-ATX kompitabelt!

Det betyr IKKE at du får med en EPS PSU (som er de med 24 plugger) men mest sannsynlig en vanlig ATX PSU eller ingen PSU.

E-ATX vil bare si at hovedkortet/kabinettet er STØRRE (bredde) enn ett vanlig hovedkort/kabinett (ATX)

Endret av xthal
Lenke til kommentar
Hvorfor ikke det da ? Det er vel derfor vi har dette forumet ? Med så mange brukere og høy kompetanse på mange av dem, synes jeg at vi må kunne forvente ett noelunde raskt svar :yes:

Du skal ikke forvente deg en møk du. Så lenge du ikke betaler noen for å svare, har du ikke krav på noe som helst. Om du får svar så er det bra. Om svaret er feil; synd for deg, men så lenge du ikke betaler har du ingen klagerett. Det er ditt problem om du tar råd fra folk på nettet som god fisk. Det er også synd for deg om ingen svarer, men du kan ihvertfall trøste deg med at du ikke har tapt noe (for du har ikke betalt noe).

Jeg er her på forumet fordi jeg syns det er morro, men det er fremdeles bare på fritiden min. Jeg jobber ikke her. Og ingen kan tvinge meg til å svare...

Når det gjelder temaet i tråden: Ja, ATX hovedkort passer i E-ATX kabinett. Nei, du må ikke bytte PSU. E-ATX hovedkort bruker også vanlige ATX strømkontakter (kanskje også ATX AUX(den rektangulære med 4 eller 6 pinner) og ATX +12V, aka P4-kontakten, (den kvadratiske kontakten med fire pinner) men det kommer helt ann på hovedkortet. )

Ingen strømforsyninger har EPS12V kontaktene hvis det ikke står eksplisitt at de har det. EPS-strømforsyninger har 24 pinner på "ATX-kontakten" og 8 på "ATX+12V", mot henholdsvis 20 og 4 på vanlige ATX-strømforsyninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...