Gå til innhold

Tenåring brukte over 80 000 kroner på mikrotransaksjoner i løpet av to år


Anbefalte innlegg

Jeg mener, du klarer jo ikke å argumentere for at spillet faktisk er bra. Bare å si at det er greit, fordi andre spill også er dårlige. Burde ikke det få noen alarmer til å ringe?

 

Beklager å måtte si det, men oppførselen din er veldig typisk for et klassisk svindeloffer.

 

Har aldri blitt spurt om å argumentere for selve spillet, men heller argumenter for mikrotransaksjoner.

Om spørsmålet er hvordan dette er et bedre spill, så er så å si alle punkt bedre enn battlefront 2 fra 2005.

Grafikk, lyd, gameplay, kart, gamemodes, progresjon, story...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 Sjelden man ser noen innrømme at man baserer sine synspunkter på ekstrem egoisme hvor man blåser i at andre må betale med sin egen lidelse,  så lenge man får en minimal økonomisk fordel selv.

 

Det er ihvertfall ærlig - det skal du ha.

 

Egen lidelse? Om folk er avhengig så burde de ikke få spille spillet. De bør få hjelp.

Men jeg har ingenting imot at folk som selv klarer å gjøre en beslutning betaler for noe som jeg får en fordel av.

Lenke til kommentar

- Spilleavhengighet diskriminerer ikke på alder.

Så sånn sett så har ikke en aldersgrense noe å si, fordi en kan bli like heka som voksen som barn.

 

Men juridisk sett så har en 18års-grense noe for seg.

 

Med tanke på hvor mange foreldre som fortsatt kjøper spill til barna sine, uten tanke på aldersgrense, så ville det ikke fikset noe.

Man må gjøre noe med de som kjøper spill, ikke spillet selv.

 

Nå blir kanskje foreldre mer oppmerksom av dette? Og når dagens generasjoner blir eldre så vet de vel litt mer?

Lenke til kommentar

Egen lidelse? Om folk er avhengig så burde de ikke få spille spillet. De bør få hjelp.

Men jeg har ingenting imot at folk som selv klarer å gjøre en beslutning betaler for noe som jeg får en fordel av.

 

 

Hvilken fordel er det egentlig du mener du får av dette?

Lenke til kommentar

 

Hvilken fordel er det egentlig du mener du får av dette?

 

Den største er jo det at all dlc er gratis.

Med tanke på tidligere multiplayer spill hvor dlc ikke er gratis, og det fører til mindre spillere, så ville jeg sagt at det er en god fordel.

Det sikrer oftest fremtidig utvikling av spillet, og øker sjansen for at spillet vil vare.

(ta overwatch som eksempel)

De har kun kosmetiske esker, og man får en eske per halvtime.

Man kan også kjøpe esker.

Alle heroes, skins, kart, etc, som har blitt utgitt siden spillet kom ut, har vært gratis.

 

Istedenfor kunne de tatt 70-200 kr per hero, og enda mer per kart.

Da hadde noen folk ikke kjøpt det nye kartet.

Hvordan skal matchmaking fungere da?

Hvor lang tid går det før det er så mange ting å kjøpe at man ikke lengre har folk å spille med?

 

Så kan man se på det negative?...

Hmm.. Jeg må bruke litt tid i spillet for å unlocke ting?

Folk som er spilleavhengige bruker penger her, istedenfor andre steder?

 

Jeg kan helt klart forstå at det er et problem om de tar betalt for spillet, tar betalt for dlc, og tar ekstra betalt i tillegg. (wow)

Jeg hadde også forstått det om det førte til noe negativt for spilleren, annet enn å faktisk måtte spille spillet sitt...

 

Men når det ikke er noe ordentlig problem for folk flest, kun et problem for de som er avhengig, hvorfor ikke gjøre noe med de avhengige, istedenfor å gjøre opplevelsen dårligere for alle andre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vist du trenger et "kort" i et game du nettop har startet, la oss si et legendary kort. Hvor mye koster det deg å få akurat det kortet du trenger?

 

Du vet ikke, fordi du har INGEN kontrol over hva du får, eventuelt om du får det overhodet. Det kaller vertfall jeg for gambling.

 

Du kan være heldig å åpne første pakke med et lys show og masse "kule" effekter, eller kun masse drit du ikke trenger. At enkelte ikke klarer å se at dette er så likt gambling som det kommer fatter jeg ikke, at folk vil forsvare et slikt system er enda verre..

 

Det kostet meg 2 dager med spilling å få de 3 kortene jeg skulle ha... Ettersom jeg selv kan velge hvilke jeg har lyst på... Og ettersom jeg er vant til at spill tar mer enn to minutter....

https://www.youtube.com/watch?v=-NqjplfSiLo Her prøver IGN ut loot systemet i SWBF2 for å se hvor mye de kunne få for 100$.

 

Syns ikke selv at det ser ut som en lett måte å få det kortet en ønsker seg selv. For meg virker dette som meget dårlige odds for å få det kortet en vil ha

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her prøver IGN ut loot systemet i SWBF2 for å se hvor mye de kunne få for 100$.

 

Syns ikke selv at det ser ut som en lett måte å få det kortet en ønsker seg selv. For meg virker dette som meget dårlige odds for å få det kortet en vil ha

 

Om du forventer å få kortet i en kasse ja.

Men du får credits som du bruker for å kjøpe kort direkte. Uten å måtte åpne en kasse.

Lenke til kommentar

Alle former for spill kan være et problem, så snart det handler om noe av verdi. Det er lett å miste hodet og satse på at man skal ta igjen tapet bare man spiller lenge nok. men sannsynlighets-kriteriene er vel som regel imot deg, til fordel for kasinoet eller det man spiller mot. Poker er kanskje litt annerledes, men også et spill hvor det handler mere om kløkt og erfaring, enn om fru Fortuna.

 

Selv ville jeg ha vært aldeleles ubrukelig som pokerspiller;) Gnav kunne kanskje gått, men helst Ludo, Monopol eller Mølle. Men Svarteper er vel tingen?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

- Spilleavhengighet diskriminerer ikke på alder.

Så sånn sett så har ikke en aldersgrense noe å si, fordi en kan bli like heka som voksen som barn.

 

Men juridisk sett så har en 18års-grense noe for seg.

 

Med tanke på hvor mange foreldre som fortsatt kjøper spill til barna sine, uten tanke på aldersgrense, så ville det ikke fikset noe.

Man må gjøre noe med de som kjøper spill, ikke spillet selv.

 

Nå blir kanskje foreldre mer oppmerksom av dette? Og når dagens generasjoner blir eldre så vet de vel litt mer?

 

 

 

- Ja, synd, men veldig sant...

Foreldre bør tenke seg mer om før dem handler. (No pun intened!)

 

En venn av meg har 3 barn.

To gutter og ei jente.

 

Når de vokste opp så tok jeg med spill fra sammlingen min som dem fikk låne.

Men jeg passet alltid på at de var over aldersgrensen til spillene, og ikke motsatt.

 

Når de var små så slukte dem alt som god fisk.

Men når de, særlig guttene, ble eldre så ble de veldig picky på hvilke spill de ville låne.

 

Og når jeg ikke ville låne dem slike spill som de var så sugne på, så smisket dem med faren sin.

Som lot dem få spille disse spillene, til en viss grad, men de var ikke lånt av meg.

Han holdt igjen de aller mest grafiske, for å si det slik.

 

-----

 

Men når det kommer til betal-løsninger i spill så synes jeg at reguleringene bør seriøst strammes inn.

 

Slik at personer under 18 ikke får muligheten til å benytte seg av slike.

Selv om dem får lov av foreldrene å spille spillene som har disse betal-løsningene.

 

-----

 

Et "skrekk" eksempel...

Den mellomste sønnen til vennen min jeg nevnte i teksten over.

Han ble totalt hekta på "LOL".

Han begynte å kjøpe tokins via "Mobil-TLF".

 

Da faren hans fant dette ut da regningen skulle betales så fikk han "LOL"-forbud for en periode.

Og ukelønnen i tiden fremover gikk til å betale ned Mobil-regningen.

 

Men da det senere viste seg at sønnen hadde begynt å bruke farens "Mobil-TLF" for å skaffe seg disse tokinsene.

Se for deg intro-sekvensen til "Emil i Lønneberget".

 

-----

 

Han tok i hvert fall fatt i problemet, og fikk orden på sakene til slutt.

 

Det er desværre en del foreldre der ute som ikke tar slikt så nøye.

Og enda flere som ikke er så nøye med hvilke spill barna dems spiller, med tanke på grafiskt-innhold.

 

-----

 

Hadde veldig snansen for den reklame snutten om hvor numne barn er idag til diverse grafiskt media, be it spill, film og/eller TV-serier.

 

Har ikke sett den på lenge, så den er nok noen år gammel.

 

Til sammenligning...

Søsteren min leste "Drømmen om Narnia" til meg når jeg var liten.

Det endte med at jeg ikke fikk såve fordi jeg drømte om den hvite heksa.

 

I dag sitter barn å ser på "The Walking Dead" uten at det har særlig effekt.

 

Tidene har jammen forandret seg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Den posten jeg quotea deg.

Hvor jeg påstår at folk som vil betale for ting skal få lov til det?

Som jeg har sagt så bør de avhengige få seg hjelp.

Sier ingenting om at de avhengige bør betale for meg.

 

 

Du mener hjelp som feks reguleringer som gjør det vanskeligere for kyniske selskap å utnytte de?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det vanskelig for folk å se likheten mellom lootcrates og diverse gambling. Er det fordi folk sliter med å sette verdi på digitale elementer?

 

Spillindustrien benytter i dag så og si alle triksene som gamblingindustrien ellers tar i bruk, men uten å ha noe av det samme ansvaret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Her prøver IGN ut loot systemet i SWBF2 for å se hvor mye de kunne få for 100$.

 

Syns ikke selv at det ser ut som en lett måte å få det kortet en ønsker seg selv. For meg virker dette som meget dårlige odds for å få det kortet en vil ha

 

Om du forventer å få kortet i en kasse ja.

Men du får credits som du bruker for å kjøpe kort direkte. Uten å måtte åpne en kasse.

Men det er jo nettop det som er tingen i SWBF2 når du bruker penger til og kjøpe krystaler. Du kan ikke kjøpe et kort direkte, du må via loot crates for å bruke de pengene. Og da blir det som å spille på en automat som ikke er lovlige i Norge lengre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvilken fordel er det egentlig du mener du får av dette?

Den største er jo det at all dlc er gratis.

 

 

All dlc er ikke gratis. 

 

Vi har en generell debatt om microtransaksjoner her så at DLC i ett spill er gratis er ikke spesielt relevant. Det er ikke Battlefront 2 som diskuteres spesifikt - saken vi debatterer under handler heller ikke om Battlefront 2 spesifikt - pengene der ble brukt på helt andre spill.

 

Når det gjelder all den gratis DLCen som skal flomme på for Battlefront 2, så bør en vel i det minste vente og se hvilket omfang og kvalitet den får før en hevder at den alene er verdt alt det negative mikrotransaksjoner bringer med seg.

Endret av Zork
  • Liker 3
Lenke til kommentar



 



 



 



Her prøver IGN ut loot systemet i SWBF2 for å se hvor mye de kunne få for 100$.

Syns ikke selv at det ser ut som en lett måte å få det kortet en ønsker seg selv. For meg virker dette som meget dårlige odds for å få det kortet en vil ha.


 




Om du forventer å få kortet i en kasse ja.
Men du får credits som du bruker for å kjøpe kort direkte.
Uten å måtte åpne en kasse.

 



Men det er jo nettop det som er tingen i SWBF2 når du bruker penger til og kjøpe krystaler.
Du kan ikke kjøpe et kort direkte, du må via loot crates for å bruke de pengene. Og da blir det som å spille på en automat som ikke er lovlige i Norge lengre.


 

 

- Det du sier der virker skremmende likt det smutthullet dem bruker for gambling i Japan...
Eller var det Thailand, muligens Kina?
Husker ikke helt...

Men uansett...
Der har dem spille-haller der folk kan komme å spill.
Men clue'et er at loven forbyr bruk av ekte penger i disse spille-hallene.

Så dem har funnet på en genial måte å lure systemet på, som tilsynelatende virker å være fullt lovelig.

Like ved, men ikke side om side, så ligger ei lita kjappe der folk kan gå å kjøpe seg tokins/kuler.
Disse tokins'ene/kulene bruker dem på maskinene i spille-hallene.

Når dem er ferdige å spille, eller har vunnet en stor premie f.eks. en Jackpot.
Da går dem til den vesle kjappa for å veksler inn disse tokins'ene/kulene i ekte penger.

Siden spille-hallene ikke opererer med ekte penger så er det fullt lovelig å spille.
Og det er fullt lovelig å kjøpe tokins/kuler, og pante disse i etter tid.

Det blir som å kjøpe en pose med klinke-kuler.
For så å pante disse i ettertid selv om innholdet i posen enten har minsket eller økt.

-----

Det blir på sett og vis samme prinsipp i spillet her.
Man kjøper krystaller som man kan bruke virtuelt i spillet, på loot-crates.

Om man får avkastning på det er et rent sjansespill...

Forskjellen ligger i at man kan ikke pante disse krystallene for så å sitte igjen med ekte penger.


 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...