Gå til innhold

Tenåring brukte over 80 000 kroner på mikrotransaksjoner i løpet av to år


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-80wCWpIM

 

The Star Wars™ Battlefront™ II: Elite Trooper Deluxe Edition turns your troopers into the ultimate opponents. Every trooper class (Officer, Assault, Heavy and Specialist) is upgraded, delivering superior firepower, deadly weapons and epic combat abilities. In addition, players will receive the Star Wars™ Battlefront™ II: The Last Jedi™ Heroes pack, which includes exclusive* themed looks for Kylo Ren and Rey, inspired by the film.

Hmm... Jaha.

Da er det feil informasjon i den teksten.

Det du får i den pakken gjør deg ikke noe bedre, bare annerledes.

 

Annerledes i form av å være bedre utstyrt ? (no pun intended...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

 

The Star Wars™ Battlefront™ II: Elite Trooper Deluxe Edition turns your troopers into the ultimate opponents. Every trooper class (Officer, Assault, Heavy and Specialist) is upgraded, delivering superior firepower, deadly weapons and epic combat abilities. In addition, players will receive the Star Wars™ Battlefront™ II: The Last Jedi™ Heroes pack, which includes exclusive* themed looks for Kylo Ren and Rey, inspired by the film.

Hmm... Jaha.

Da er det feil informasjon i den teksten.

Det du får i den pakken gjør deg ikke noe bedre, bare annerledes.

 

 

Så de driver med misvisende markedsføring? Det er ulovlig og straffbart i henhold til norsk lov.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

The Star Wars™ Battlefront™ II: Elite Trooper Deluxe Edition turns your troopers into the ultimate opponents.

Every trooper class (Officer, Assault, Heavy and Specialist) is upgraded, delivering superior firepower, deadly weapons and epic combat abilities.

In addition, players will receive the Star Wars™ Battlefront™ II: The Last Jedi™ Heroes pack, which includes exclusive* themed looks for Kylo Ren and Rey, inspired by the film.

 

 

 

 

Hmm... Jaha...

Da er det feil informasjon i den teksten.

Det du får i den pakken gjør deg ikke noe bedre, bare annerledes.

 

 

 

Annerledes i form av å være bedre utstyrt ? (no pun intended...)

 

 

 

- Sitter med samme tanke...

Men hvis det er sant som han sier så er det lureri.

Og det er jo ikke noe positivt det heller.

Lenke til kommentar

 

Jeg velger å tro at Lars er et troll. Aldri i verden om noen kan fullt ut argumentere for at måten lootboksene er i Battlefront er bra for oss spillere.

 

Du kan gjerne tro det, men du bør nok se deg selv i speilet.

Når du ikke klarer argumentere for din side av saken.

Har til og med et profilbilde av et spill med enorme "mikro" transaksjoner som er Pay2Win, OG betalt dlc...

Jeg vet at du troller, men fortell meg gjerne hva som er PayToWin i Breath of the Wild.

 

DLC i et singleplayer spill er dessuten noe helt annet enn i et multiplayer spill.

 

Du er klar over at begrepet PayToWin brukes utelukkende i multiplayer-spill?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det høres da ut som min beskrivelse passer ganske bra? Hvor stor er den reelle ulempen med å ikke kunne bruke mer enn 4000kr på crates i et spill? Høres ut som en ganske marginal negativ påvirkning på livet ditt, om det i det hele tatt er negativt.

 

AtW

For den det gjelder kan det være et større minus. Det er heller ikke særlig store summer i den store sammenhengen, og kan med fordel tidobles uten at det er et reelt problem. Ingen ødelegger liver sitt av å tape 50.000 kroner, heller. En fair grense er f.eks. $10k per spill, slik at knapt noen rammes, samtidig som man heller ikke har mulighet til å spille seg fra går og grunn, hvertfall på ett spill. Å rette opp i en slik gjeld er en smal sak over tid. Vi har sikkert begge studielån som langt overgår det, til sammenligning.

 

 

 

Smått absurd å sammenligne spillegjeld, hvor du foreslår en rettferdig grense på $10 000 per spill, med studielån. 

 

Mikrotransaksjoner i spill ala det man får i Battlefront 2 er ikke en gode for spillere, det er en gode for EA. Jeg forstår ikke helt ditt store behov for å forsvare denne inntektskilden deres. Står du på barrikadene for Telenor og argumenterer for at det er på tide at vi innfører de gode gamle prisene for å ringe, sende sms og bruke data i utlandet ?

 

Jeg har ikke noe personlig behov, men skal din motstand mot dette diktere hva andre ønsker å gjøre med sitt eget spill? Spillerne må få velge å gjøre hva de mener er best for seg selv gitt de mulighetene utviklerne gir de,, og å spille noe annet enn et spill hvor de blir overkjørt av lootcratevåpen er en del av det.

 

Hvis Telenor ønsker å innføre "gamle priser", værsågod. Markedet sier nok "tusen takk for kundene".

 

Poenget med å sammenligne med studielån er å illustrere at dette slett ikke er så mange penger som man først tenker seg.

 

 

 

Nå er strengt tatt ikke problemstillingen hva hver enkelt gjør med sitt spill, men hva utviklerne legger til rette for når det kommer til alle spillerne av spillet... Som gamer anser jeg det som svært lite ideelt at det skal bli større og større fokus på pay to win som en grunnleggende del av spill. Hvis du ønsker å svi av din nevnte grense på $10 000 per spill på kosmetiske endringer så supert, slå deg løs. Mikrotransaksjoner i seg selv er en styggedom, men kosmetiske endringer har i det minste null effekt på balansen i spillet.

 

Det beste for enkelte her inne hadde jo bare vært en budrunde før matchen starter, så kunne man plassert folk på rankinglista deretter og bare droppet skytingen.

 

Sånn ellers: $10 000 i grense per spill, altså NOK 82793.95 med dagens kurs, er omtrent 1/5 av brutto gjennomsnittslønn i Norge...En fin sum i følge deg, bla fordi det sammenlignet med studielån ikke er så mye (omtrent 1/3 av gjennomsnittlig studielån etter endt studie). Morsomt.

 

Ja, det er 1/5 av en årslønn. En femdel. Om du er en ivrig spiller, hvor ille er det å bruke 1/5 av lønnen sin på en hobby?

Lenke til kommentar

Jeg vet at du troller, men fortell meg gjerne hva som er PayToWin i Breath of the Wild.

 

DLC i et singleplayer spill er dessuten noe helt annet enn i et multiplayer spill.

 

Du er klar over at begrepet PayToWin brukes utelukkende i multiplayer-spill?

 

Amøbene du kan kjøpe som koster opp over 1000 kr, og gir deg store fordeler i spillet.

Gir deg kosmetikk i spillet.

Gir deg ekstra innhold i spillet.

Lar deg se hvor skjulte ting er.

 

Pay2Win =kunne bruke ekte penger for å gjøre det lettere enn de som ikke bruker ekte penger. Har ikke noe å si om det er single player.

Samme med dlc, når de allerede tar inntekter fra mikrotransaksjoner så bør dlc være gratis.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

Så de driver med misvisende markedsføring?

Det er ulovlig og straffbart i henhold til norsk lov.

 

 

 

 

Det er vel det.

Med mindre de har et smutthull.

For det står kun "Superior firepower" som kan bety at mye forskjellig...

 

 

 

- Du har rett at det kan bety mangt...

Men som teksten også sier "deadly weapons", som antyder at dem gjør mye/mer skade.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

 

 

 

 

 

Det høres da ut som min beskrivelse passer ganske bra? Hvor stor er den reelle ulempen med å ikke kunne bruke mer enn 4000kr på crates i et spill? Høres ut som en ganske marginal negativ påvirkning på livet ditt, om det i det hele tatt er negativt.

 

AtW

For den det gjelder kan det være et større minus. Det er heller ikke særlig store summer i den store sammenhengen, og kan med fordel tidobles uten at det er et reelt problem. Ingen ødelegger liver sitt av å tape 50.000 kroner, heller. En fair grense er f.eks. $10k per spill, slik at knapt noen rammes, samtidig som man heller ikke har mulighet til å spille seg fra går og grunn, hvertfall på ett spill. Å rette opp i en slik gjeld er en smal sak over tid. Vi har sikkert begge studielån som langt overgår det, til sammenligning.

 

 

 

Smått absurd å sammenligne spillegjeld, hvor du foreslår en rettferdig grense på $10 000 per spill, med studielån. 

 

Mikrotransaksjoner i spill ala det man får i Battlefront 2 er ikke en gode for spillere, det er en gode for EA. Jeg forstår ikke helt ditt store behov for å forsvare denne inntektskilden deres. Står du på barrikadene for Telenor og argumenterer for at det er på tide at vi innfører de gode gamle prisene for å ringe, sende sms og bruke data i utlandet ?

 

Jeg har ikke noe personlig behov, men skal din motstand mot dette diktere hva andre ønsker å gjøre med sitt eget spill? Spillerne må få velge å gjøre hva de mener er best for seg selv gitt de mulighetene utviklerne gir de,, og å spille noe annet enn et spill hvor de blir overkjørt av lootcratevåpen er en del av det.

 

Hvis Telenor ønsker å innføre "gamle priser", værsågod. Markedet sier nok "tusen takk for kundene".

 

Poenget med å sammenligne med studielån er å illustrere at dette slett ikke er så mange penger som man først tenker seg.

 

 

 

Nå er strengt tatt ikke problemstillingen hva hver enkelt gjør med sitt spill, men hva utviklerne legger til rette for når det kommer til alle spillerne av spillet... Som gamer anser jeg det som svært lite ideelt at det skal bli større og større fokus på pay to win som en grunnleggende del av spill. Hvis du ønsker å svi av din nevnte grense på $10 000 per spill på kosmetiske endringer så supert, slå deg løs. Mikrotransaksjoner i seg selv er en styggedom, men kosmetiske endringer har i det minste null effekt på balansen i spillet.

 

Det beste for enkelte her inne hadde jo bare vært en budrunde før matchen starter, så kunne man plassert folk på rankinglista deretter og bare droppet skytingen.

 

Sånn ellers: $10 000 i grense per spill, altså NOK 82793.95 med dagens kurs, er omtrent 1/5 av brutto gjennomsnittslønn i Norge...En fin sum i følge deg, bla fordi det sammenlignet med studielån ikke er så mye (omtrent 1/3 av gjennomsnittlig studielån etter endt studie). Morsomt.

 

Ja, det er 1/5 av en årslønn. En femdel. Om du er en ivrig spiller, hvor ille er det å bruke 1/5 av lønnen sin på en hobby?

 

Er det spillet eller spilling som er hobbyen...Uansett:

 

Du må gjerne bruke hele lønnen din på kosmetiske endringer for min del. For min del er det først et problem når det er snakk om pay to win.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

 

Så de driver med misvisende markedsføring? Det er ulovlig og straffbart i henhold til norsk lov.

Det er vel det.

Med mindre de har et smutthull. For det står kun "Superior firepower" som kan bety at mye forskjellig...

 

Superior firepower kan strengt ikke bety mye forskjellig....

 

https://www.origin.com/aus/en-us/store/star-wars/star-wars-battlefront-2/deluxe-edition

 

Ellers er det jo bare til å lese hva pakken inneholder. Den mest populære utgaven er deluxe-edition hvor spillerne, ved å betale $20 ekstra, får tilgang på bedre våpen fra starten av kontra de som kjøper den vanlige utgaven.

 

Og dette er noe EA reklamerer med som argumenter for å betale mer. Større mulighet for å dominere kampene fra starten av, og dermed sannsynligvis levle raskere og unlocke flere items.

 

Som gamer så har jeg rett og slett vansker med å forstå hvorfor noen mener at dette er en positiv utvikling, og at dette er en gode for spillerne. Det er lite annet enn absurd, goden tilhører ingen andre enn spillutviklerne som kan cashe inn ekstra.

Lenke til kommentar

Superior firepower kan strengt ikke bety mye forskjellig....

 

Kan bety raskere skudd, større våpen, flere skudd samtidig, eksplosive våpen, osv.

 

Ellers er det jo bare til å lese hva pakken inneholder. Den mest populære utgaven er deluxe-edition hvor spillerne, ved å betale $20 ekstra, får tilgang på bedre våpen fra starten av kontra de som kjøper den vanlige utgaven.

 

Den inneholder ikke noe bedre våpen? Den inneholder andre våpen, som oppfører seg annerledes enn de i spillet. Men ikke bedre.
Lenke til kommentar

 

Som gamer så har jeg rett og slett vansker med å forstå hvorfor noen mener at dette er en positiv utvikling, og at dette er en gode for spillerne. Det er lite annet enn absurd, goden tilhører ingen andre enn spillutviklerne som kan cashe inn ekstra.

 

 

 

Som jeg nevnte i en annen tråd. Forbrukermakta ligger hos spillerene selv.

Så lenge salg av denne sorten er lønnsomt for utviklerene, vil slike salg være der. Hvis dette er så "fælt" som internetts hylekor skal ha det til så er det bare å la vær å benytte seg av disse tjenestene. Ingen utviklere gidder å legge til rette for finansiering via ingame-kjøp dersom ingen bruker dem. 

 

Personlig er jeg forøvrig enig med deg, men det hjelper lite når tusenvis av andre ikke deler samme mening. 

Lenke til kommentar

Som jeg nevnte i en annen tråd. Forbrukermakta ligger hos spillerene selv.

Så lenge salg av denne sorten er lønnsomt for utviklerene, vil slike salg være der.

1) Forbrukere som gruppe er ikke så koordinerte at det hjelper. Det er en grunn til at vi har forbrukerlovgivning på andre områder - vi erkjenner at mennesker ikke er rasjonelle aktører som handler til sitt eget og felleskapets beste, og at lovgivning derfor må til for å beskytte oss mot uetisk forretningspraksis.

2) Selv om du ikke personlig betaler for mikrogambling-tjenester, så blir du fremdeles påvirket av dem. Spillene som inkluderer disse mekanismene er dårligere, fordi de er designet for å frustrere deg til å bruke penger i stedet for å gi deg den beste spillopplevelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

 

Superior firepower kan strengt ikke bety mye forskjellig....

Kan bety raskere skudd, større våpen, flere skudd samtidig, eksplosive våpen, osv.

 

Ellers er det jo bare til å lese hva pakken inneholder. Den mest populære utgaven er deluxe-edition hvor spillerne, ved å betale $20 ekstra, får tilgang på bedre våpen fra starten av kontra de som kjøper den vanlige utgaven.

Den inneholder ikke noe bedre våpen? Den inneholder andre våpen, som oppfører seg annerledes enn de i spillet. Men ikke bedre.

 

Større våpen, Jesus Kristus....

Når du først er i gang så er det jo rart at du ikke prøver å insinuere at det også kan dreie seg om at byggekvaliteten på våpenet er det de sikter til....

 

"Every trooper class (Officer, Assault, Heavy and Specialist) is upgraded, delivering superior firepower"

 

EA sin egen beskrivelse av hva pakken kommer med, kan ikke tolkes i en annen retning enn at du får noe bedre fra starten av ved å betale mer.

Lenke til kommentar

Pay2Win =kunne bruke ekte penger for å gjøre det lettere enn de som ikke bruker ekte penger. Har ikke noe å si om det er single player.

 

Jo, det har djelvesk mye å si faktisk. Veldig få singelplayerspill har fått spillet gjennomsyret av mikrotransaksjoner fordi folk ikke kjøper ting der. Det er ingen å:

- Vise seg fram for

- Ha bedre utstyr enn

- Skryte til

 

Noen har prøvd, mange har feilet. I muliplayer derimot er det en helt annen sak. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

- Du har rett at det kan bety mangt...

Men som teksten også sier "deadly weapons", som antyder at dem gjør mye/mer skade.

 

 

 

 

Alle våpen er da "deadly"?

Selv om man skulle få noe som gjør 1% skade sammenlignet med andre våpen i spillet, så kan du jo skyte noen med det?

 

 

 

- Alle våpen kan som du sier være potensielt dødelige, ja...

 

Men mengden skade et våpen kan påføre sitt mål varierer veldig.

 

Det har faktisk blitt historisk bevist at nyere våpen, selv om de er dødelige, så er de faktisk for nøyaktige.

Og paradoksalt nok i så måte påfører målet mindre skade.

 

Sniping er en ting, men det er ikke alltid en fordel.

Så dem dummer ned våpnene med vilje.

 

-----

 

I spill sammenheng så vil jeg nok tro at forskjellen er større enn 1% på noen våpen.

Om to våpen er veldig like så kan det da godt stemme om forskjellen ligger på rundt 1%.

 

Men forskjellen mellom to vilt forskjellige våpen så er jeg ganske så sikker på at forskjellen er langt større.

 

Spesielt om man tar i betraktning at et spill kan ha alt i fra ingen våpen, opp til over et dusin forskjellige våpen.

 

Det er f.eks. veldig stor forskjell på en sprettert og en bazooka.

Langt mer enn 1%...

Lenke til kommentar

Er det spillet eller spilling som er hobbyen...Uansett:

 

Du må gjerne bruke hele lønnen din på kosmetiske endringer for min del. For min del er det først et problem når det er snakk om pay to win.

Da er vi mer eller mindre enige. Min løsning på "pay2win" er å ikke spille spillet om jeg blir overkjørt av folk som har vesentlig bedre materiell.

Lenke til kommentar

Da er vi mer eller mindre enige. Min løsning på "pay2win" er å ikke spille spillet om jeg blir overkjørt av folk som har vesentlig bedre materiell.

Men da har du allerede gitt penger til utgiveren for å kjøpe spillet. De taper ikke noe på at du går lei og slutter å spille det.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jo, det har djelvesk mye å si faktisk. Veldig få singelplayerspill har fått spillet gjennomsyret av mikrotransaksjoner fordi folk ikke kjøper ting der. Det er ingen å:

- Vise seg fram for

- Ha bedre utstyr enn

- Skryte til

 

Noen har prøvd, mange har feilet. I muliplayer derimot er det en helt annen sak. 

 

Pay to win er fortsatt pay to win.

Det er ikke avhengig av hvem / hva du vinner over. Så lenge jeg kan betale penger for å gjøre det lettere, så er det Pay to win.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...