Gå til innhold

Enda mer av smartmobilsalget går til de fem største

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det er rart at ikke Huawei, Oppo og Xiaomi har tatt rotta på Apple og Samsung allerede egentlig, i alle fall Huawei og Xiaomi. Min spådom har vært ganske lenge at både Samsung og Apple kommer til å tape denne kampen på sikt, men det tar tydeligvis litt lenger enn tid enn jeg fryktet, og bra er det.

Lenke til kommentar

Synes det er rart at ikke Huawei, Oppo og Xiaomi har tatt rotta på Apple og Samsung allerede egentlig, i alle fall Huawei og Xiaomi. Min spådom har vært ganske lenge at både Samsung og Apple kommer til å tape denne kampen på sikt, men det tar tydeligvis litt lenger enn tid enn jeg fryktet, og bra er det.

Det tar ikke voldsomt lang tid fra en ny toppmodell er lansert til det hagler med nesten like bra alternativer til vesentlig lavere pris. Så vinduet for en toppmodell er relativt begrenset i tid.

Alternativene har langt lavere kostnader til utvikling, og i tillegg skviser de bittelitt her og bittelitt der (eller mye, alt ettersom) mht kvalitet i produksjon/assembly og materialvalg. De unngår mye av den tiden det tar for "premium" å utvikle modellene. Ved gråimport slipper de også garanti/forbrukervern-kostnader.

I sum er de istand til å tjene penger med langt lavere priser enn de store premiumorienterte leverandørene.

For et par uker siden lå dollarkursen rundt 8 kr og når man la på momsen på 25% så kunne man regne pris i dollar ganger 10 for å finne norsk pris levert på døra. I skrivende stund må man gange opp med 10,4.

Da er det forholdsvis lett å regne ut at man på en del GLOBALE modeller kan gjøre svært gode handler om man er villig til å hoppe over forbrukervernet. Om man handler litt fornuftig så vil det som regel ikke være noe større problem, og prisene er lave nok til at man kan ta høyde for det.

Nå er det vel slik at mange av disse gråimportsalternativene er om mulig enda svakere enn de vanlige leverandørene mht oppdateringer, men om man velger f.eks Android ONE - dvs modeller med tilnærmet clean Android eller velger en modell/leverandør som har mange nok brukere til at Lineage leverer Android ROM, (kan isåfall være greit å starte med ny rom før du begynner å bruke mobilen) så vil man kunne være oppdatert med en helt ok mobil uten at det er noen spesielt stor risiko. Om det går galt så er prisene gjerne slik at det vil lønne seg over tid uansett.

https://www.lineageosroms.org/lineage-os-15-rom-devices-list/

Avhengig av hva man ønsker får man nokså bra saker fra 1500-5000 norske oljekroner. Men status får man lite av :o)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...