Gå til innhold

Uføretrygdet med masse gjeld - hva nå?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

For å gjøre en lang historie kort

Jeg er en 32 år gammel mann som i mange år har slitt med spillavhengighet (pengespill). For to år siden fikk jeg beskjed av arbeidsgiver at jeg "ikke var meg selv" - med beskjed om å sykemelde meg. Forbanna og med manglende selvinnsikt sa jeg opp i protest og fikk meg ny jobb. Men etter å ha mistet tre jobber på et halvt år. Skjønte jeg at noe var galt. Spillavhengigheten har laget "krøll" i maskineriet på topplokket; samtidig har jeg litt stressrelaterte greier - fysj a mei. 

Så måtte jeg krabbe til NAV da. Det var ikke noe kjekt. Jeg vil jo jobbe! Men akk og nei, dette ble starten på to år med diverse utredninger, papirmølje og et ekstremt kjedelig og passivt liv uten særlig mening.

Så i dag våknet jeg opp til følgende melding på nav.no.

"NAV har innvilget søknaden din om uføretrygd"

Gjeldsordning

Eller gjeldssanering som noen kaller det. Nå som jeg endelig har fått meg fast inntekt igjen, kan jeg begynne å ta tak i gjeldsproblematikken. Som ufør med milliongjeld i diverse forbrukslån og kreditter - sier det seg selv at jeg må ha gjeldsordning. I dag søkte jeg om å få ettergitt studielån fra Lånekassen gjennom Statens Innkrevningssentral samt restskatten jeg skylder hos Kemneren. Jeg tror ikke jeg får innvilget sistnevnte. Men det er jo lov å prøve. 

Dette blir en tung og tøff jobb for meg. Særlig med tanke på at jeg har over 50+ kreditorer.

Jeg vet heller ikke nøyaktig hvordan jeg går frem for å få gjeldsordning. Men jeg får ta noen telefoner og forhøre meg litt rundt. Spør man får man svar. Enkelt og greit. 

Men hva med fremtiden? 

Her er jeg usikker. Lovverket ble endret nå i høst, slik at jeg kan gå på gjeldsordning selv om jeg flytter til utlandet. Men det heter at man får minstesatsen for livsopphold + boutgifter. Resten skal gå til kreditorene. I mitt tilfelle fikk jeg innvilget 26 000 brutto. Altså drøyt 20 000 netto pr mnd. 

Livsoppholdsatsen er 8500 og husleien er på 5500. Thats it. Det er 14 000 til meg, resten, 6000 vil gå til kreditorene som står i kø. Heeeelt flott. 

Men!

Her kommer utfordringen, og her trenger jeg litt hjelp

Nomad livsstil 

Jeg bor i en kjip kjeller utenfor en av de større byene i Norge. Dette er en depresiv tilværelse. De siste årene har jeg fått større og større interesse for en mer nomad livsstil. Altså, der man ikke har en fast bolig men flytter på seg fra tid til annen. Jeg reiser så ofte som jeg kan - og klarer meg på lite penger. 

Drømmen er å si opp kjellerleiligheten og bare bo på loffen som en nomade litt her og der. Både innenlands og utenlands. Faktisk føler jeg min psykiske helse blir bedre av å vandre rundt i søken etter det ukjente. Nå virker jeg sikkert som en eksentrisk særing. Men, dette er drømmen. =)

Det perfekte ville vært dersom jeg ikke hadde hatt fast bolig, og fikk beholde både de 8500 og 5500 - altså 14 000 totalt. Da kunne jeg klart meg fint, og leid meg en kåk 1-2 måneder her og der. Der jeg måtte befinne meg. Men jeg er usikker på om dette er lov. Det heter jo at jeg skal få dekket "boutgifter" - og dette er jo boutgifter. Men så var det dette med folkeregistrert adresse også. 

Jeg vil jo gjøre ting etter boka. Spille med åpne kort.Jeg kunne sikkert leid meg en dyrere leilighet også - dermed ville det blitt mindre på kreditorene. Men jeg vil være fri & frank. 

Spørsmålene

Så da lurer jeg på hva DU ville gjort i en slik situasjon? Jeg har mange muligheter nå. Men er usikker på hva jeg vil og hvordan jeg skal ordne dette kaoset av økonomisk situasjon. Det er helt sikkert en masse rettigheter og andre ting jeg kunne utnyttet - slik at jeg fikk beholdt mer av trygda selv. Men det viktigste for meg er å ha et stabilt, forutsigbart og enkel hverdag økonomisk.

Jeg har veldig lyst å flytte til utlandet for en periode. Jeg tror det hadde gjort underverker for helsa.

Nei folkens. Jeg vet ikke. :|

Anonymous poster hash: 80301...a30
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg ville avklart / ryddet opp i mine økonomiske problemer før jeg tenkte på å flytte/reise Alle kommuner har, gjennom NAV, tilbud om økonomisk rådgiving, også for gjeldsordning. Ta kontakt med dem, så får du rådgivning/bistand til å gjennomføre gjeldsordning (dersom du oppfyller kravene for dette).

Lenke til kommentar

Hvis du bare reiser vekk, så risikerer du å aldri kunne møte problemene igjen. Enten fordi du liker deg så godt på frifot, eller fordi du ikke klarer å flykte fra tankene, altså at du ikke klarer å slutte å tenke på dette uansett hva du finner på. Det kan være skummelt.

Jeg ville lagt 100% innsats i å få til en klar og tydelig plan. Å snakke med økonomiske rådgivere fra NAV er nok det beste rådet, som zanta skriver. Bare få til en plan. Når du har gjort det, DA kan du begynne å flytte på deg, reise litt, samtidig som nedbetalingen går av seg selv. Du kan jo alltids gjøre noen triks svart, kjøpe og selge ting, så du får ekstra lommepenger. Oppfordrer ikke til kriminalitet her, men kanskje å selge personlige eiendeler, kjøpe ting billig og selge en hundrelapp dyrere. Mange muligheter.. bare så lenge man ikke blir en tjuv og snik, lurer folk trill rundt. Forskjell på supply and demand og fullstendig lureri.

Jeg vet ikke om, hvis du sier opp leiligheten, om du faktisk får de pengene som -skulle gått- til husleie. Tror ikke NAV er så naive. Livsopphold er livsopphold, husleie er husleie. Så selv om du bor i en kjip kjeller nå, så har du tak over hodet, vann i dusjen og springen, en komfyr, tv, sofa og seng. Du bor ikke i en pappeske på gata, som mange andre gjør. Accentuate the positives!

Men du kan jo fremdeles ta deg en måneds reisetur for dét! Du skriver du er flink til å klare deg med lite. Ta noen bussturer til forskjellige byer, gå litt rundt, se og oppleve, få nye og friske inntrykk. Så kan du bo hjemme en periode, bygge opp litt penger og leve litt trygt igjen.

Det ene utelukker ofte ikke det andre! Hvis man holder én mulighet åpen, så holder man samtidig åpen andre. Lukker man én, så kan man også ødelegge for andre muligheter. NAV liker forutsigbarhet. Prøv å hold deg solid noen år, så blir nok alt lettere.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du -kan- jo også holde muligheten åpen om å få deg jobb igjen om noen år, eller når som helst. Selv 1-2 mill er ikke så fryktelig mye når du tenker livslangt. Hvis du tjener 300 000 i året etter skatt, i løpet av 20 år, så er det 6 millioner kroner. Det finnes muligheter. Og hvis/når du viser vilje, så blir ofte kreditorer snillere. Man har jo sett på luksusfellen.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Du -kan- jo også holde muligheten åpen om å få deg jobb igjen om noen år, eller når som helst. Selv 1-2 mill er ikke så fryktelig mye når du tenker livslangt. Hvis du tjener 300 000 i året etter skatt, i løpet av 20 år, så er det 6 millioner kroner. Det finnes muligheter. Og hvis/når du viser vilje, så blir ofte kreditorer snillere. Man har jo sett på luksusfellen.

Hmmm... vet ikke om det kom tydelig nok frem i innlegget mitt. Men jeg har absolutt tenkt å få orden på økonomien (altså gjeldsordning) før jeg stikker av.  ;) Jeg har ganske god kål på økonomi, og som du skriver er det mye man kan gjøre for å booste litt på økonomien.

Nå er det ikke NAV som regner ut hva jeg trenger/skal ha av bostøtte + livsopphold. Dette er vel et regnestykke Namsmannen tar seg av. Men så vidt jeg vet, så er første steg å søke om frivillig gjeldsordning - altså en frivillig avtale med kreditorene som juridisk sett fungerer som en gjeldsordning. Da vil ikke de private inkasso-selskapene ha like mye innsyn som det offentlige. De har blant annet ikke tilgang til valutaregisteret, skattelister og kontoer for å nevne noe. Men jeg vet ikke.

Har sendt henvendelse til han ene fyren i byen som jobber som gjeldsordning. Får se hva han sier. 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1992-07-17-99

Nå har jeg litt hjemmelekse å gjøre.  :green:

Lenke til kommentar

Avklar med NAV hva du kan gjøre og ikke.

Hvis ikke risikerer du at du ikke får fem øre på kontoen.

NAV har ingen ting med dette å gjøre. Det er utelukkende Namsmannen jeg må forholde meg til mtp gjelden min. Og Kemneren. NAV krever ikke inn gjeld. De kan få begjæring om tvangstrekk av trygd - men da er det Namsmannen, SI eller Kemneren som sender inne dette til NAV.

Lenke til kommentar

NAV har ingen ting med dette å gjøre. Det er utelukkende Namsmannen jeg må forholde meg til mtp gjelden min. Og Kemneren. NAV krever ikke inn gjeld. De kan få begjæring om tvangstrekk av trygd - men da er det Namsmannen, SI eller Kemneren som sender inne dette til NAV.

Det var ikke gjeldsdelen jeg tenkte på, men uføretrygdet og farte rundt.

ALT NAV driver med har plikter OG rettigheter.

https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Arbeid+og+opphold+i+utlandet/Opphold+i+utlandet+og+folketrygden/uf%C3%B8retrygd-og-utland

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvem får du penger av? Hvordan gjelden ordnes er en ting, å bli fratatt alt av penger er en annen ting.

NAV kan og er strenge med god grunn. Ufør er ganske "hardt" og det er ikke rettferdig mot systemet hvis du kan surre rundt og leve livets glade dager, er du i stand til det er du i stand til å fikse ting i livet ditt og jobbe. Det er èn ting NAV kan bruke som argument for å frata deg trygden. NAV tar trygdesnyltere hvert år så det er ikke slik at alle som får penger går i glemmeboka, jeg sier ikke at du er trygdesnylter.

@Taurean; Før du sier noe så forstår jeg meg på psykologi og innlegget mitt er ikke ment som diskusjon om TS bør kunne loffe rundt med trygd og ha god samvittighet eller ikke. Verken du eller jeg vet nok om TS til å kunne evaluere noe som helst om psykoligien som surrer rundt i hans hode og det er ikke det saken eller innlegget mitt handler om.

Lenke til kommentar

Jøsses. Skulle tro mange av dere mener NAV er inkompetente og bare slenger penger rundt seg til dem som vil ha. Slik fungerer det ikke.

Kjapt om meg, så kanskje noen av dere holder kjeft:

- Har vært sammenhengende over tre år på sykehus (!) 

- Jeg ga NAV dokumentasjon og journaler fra tre ulike sykehus, to leger, en psykolog og flere behandlere. Totalt godt over 150 sider. I tillegg til "min historie" over 6-7 sider.

- NAV hyret inn en uavhengig psykiater og lege som jobbet for NAV for "dobbeltsjekk".

- I tillegg fikk tidligere arbeidsgiver beskjed om å skrive om mitt arbeidsforhold

Jeg har en inflammatorisk tarmsykdom som gjør at jeg driter på meg, hvis jeg er under press/stress. Dersom noe forventes av meg. Slår hele systemet seg vrangt. Jeg har hele tiden et backup-kit med meg, bestående av diverse salver, boksere, papir og antibac + medisiner. Vurderer faktisk å gå med bleie. 

Grunn spillavhengighet har jeg redusert kognitiv funksjonsnivå. Det å handle rasjonelt under stress/press, ligger ikke naturlig for meg - da faller jeg "ut" noen sekunder. Litt som black out. Dette gjør det vanskelig for meg å være i sosiale settinger, samt styre maskiner og multitaske. 

I tillegg har jeg vært depressiv i mange år. Og nei, det å være deprimert betyr ikke at man ligger i senga hjemme, griner, kutter seg selv og syns synd på seg selv. Jeg smiler, tenker positivt, ler og kan kose meg jeg. Kun de som kjenner til dette - vet hvordan dette fungerer.

Ja, så er det angsten da....

Jo - de siste årene har jeg hatt fem-seks ulike jobber, i fire forskjellige fagfelt. Forsøkt videreutdannelse og jeg strakk meg så langt at jeg havnet på sykehuset og regelrett holdt på å dø - fordi jeg presset meg selv for mye. DA SØKTE JEG OM UFØRETRYGD.

Når jeg reiser:

- Frihet. Trygghet. Ro, og fred. Fem uker på fjellet. Fem uker i Asia. Et fett. Jeg er min egen herre, bestemmer over meg selv. Får ting på avstand. Det er terapi. I tillegg blir jeg nødt til å håndtere ulike situasjoner som er god trening for meg psykisk.

NAV vet jeg liker å reise. Dette var faktisk skrevet av den uavhengige psykiateren NAV leide inn - at noe som fungerer svært godt for meg, er faktisk det å kunne reise og "flytte litt på seg". Dette betyr ikke at de stenger trygd og alt som er. Samfunnet tjener på at jeg er på tur, enn at jeg sitter på et sykehus med propp i ræva og pillebegeret fult.

Så - det er det mest "sinna" innlegger jeg har hatt på flere år på nett. 

Det var tydeligvis feil av meg å åpne denne tråden.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kunnskapsnivået vs behovet for å kommentere er ikke akkurat helt på nett hos en del.

NAV har jo egne grupper med hatere som tror at de bare spytter ut penger bare man kommer inn døra, og blir både skuffa og forbanna når det viser seg at de faktisk stiller krav....

Håper at du får en løsning som gir deg forutsigbarhet, for det er det viktigste.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Den nomadiske livsstilen kan du bare glemme først som sist, som ufør så bør du ha en fast adresse og spesielt hvis du tenker på å bosette deg i utlandet.

Det er nemlig noe som heter "medlemskap i folketrygden" som krever fast adresse og registrering i et land som Norge har avtale med, du kan jo bruke pensjonen din på privat helseforsikring men da blir det mindre igjen til reising.

Gjeldfri blir du ikke uansett om du flytter til et annet land, det beste du kan gjøre nå er er å starte med gjeldsordning.

Forresten så burde du ikke høre på hva Taurean skriver: 

"Hvis du bare reiser vekk, så risikerer du å aldri kunne møte problemene igjen"

De økonomiske problemene og gjelden forsvinner aldri, selv om du flytter til et annet land.

Jeg snakker av erfaring, bor selv i et annet land som ufør og med gjeld, men det er enklere og raskere å betjene gjelden når man ikke har de høye levekostnadene som er i Norge.

Anonymous poster hash: f453d...177
Lenke til kommentar

Tenker å ha adresse og en fot i Norge. Vil ikke utvandre fullstendig. Men istedenfor en høy husleie, kan jeg f.eks. leie et billig rom i kollektiv her i Norge samt et rom i Portugal - til samme kostnad. Da kan jeg reise litt opp og ned. 

I februar starter jeg prosessen med Gjeldsordning, da bør jeg har "planen" klar. Jeg tror det er vanskeligere å gjøre drastiske endringer i livsstilen når man har påbegynt gjeldsordningen.

Tanken er heller ikke å skaffe mest mulig penger for egen vinning. Men å ha en situasjon jeg kan leve med som er bra nok for både meg, myndigheter og kreditorer.

Nytt i år. Ja, faktisk en lov som ble innført nå i høst er at man kan søke om gjeldsordning selv om man har fast bosted i utlandet. Men det er sant som du sier, over her, at man får mer igjen for pengene i utlandet. Dessuten opplever jeg samfunnet i lavkostland som mer inkluderende, varmere og ikke så kaldt, kynisk og pengefokusert samt dømmende - som vi har blitt her i rike Norge.

Jeg liker meg godt i f.eks. Polen. Men klimaet er ikke så mye å skryte av. De baltiske landene har jeg også vurdert. Jeg har også tenkt på Balkan. Litt mer fyr og flamme der nede. Men jeg er veldig usikker.

... det har blitt noen søvnløse netter i det siste. Må tenke litt rasjonelt også. Nå har jeg sittet i en kjeller i to år og ventet på denne saken. Så er ikke rart at jeg har lyst å "stikke av" heller, for en stund. 

Lenke til kommentar

For det første, så er det faktisk NAV du bør henvende til deg for gjeldsordning.

Alle kommuner er pålagt å tilby gjeldsrådgivning til slike som deg, og dette vil du bli henvist til gjennom NAV på stedet du bor.

Kommunens gjeldsrådgiver vil hjelpe deg med å få oversikt over gjelden din, og å søke gjeldsordning hos namsmannen.

Det er verdt å merke seg at du per i dag skal sitte igjen med rundt 8500 i livsopphold samt penger til boutgifter.

Dersom du ikke bor noe sted, så blir det vanskelig å dokumentere boutgifter, å du vil i beste fall ende opp med en skjønnsvurdering hvor du får beholde noen tusen til boutgifter. I verste fall får du ingenting til boutgifter, dersom namsmannen mener du ikke har slike utgifter.

Det er også verdt å merke seg at satsene for livsopphold gjelder i Norge.

Dersom du over lengre tid oppholder deg i for eksempel Polen, så skal i utgangspunktet satsene til livsopphold justeres etter kostnadsnivået i landet du oppholder deg. For Polen betyr det i underkant av 4000,- per måned i livsopphold.

Du tjener ingenting på å legge til rette for dine kreditorer i det stadiet du nå har kommet til, dessverre. Gjør ting så vanskelig som mulig, gå aldri med på betalingsordninger eller lignende. Pass på at namsmannen og særnamsmenn som skatteetaten samkjører korrekt, og pass for all del på at du får dine 8500,- per måned, samt så høye bokostnader du kan klare å forsvare.

Det høres ille ut, men slik er virkeligheten. Du vil uansett aldri klare å dekke rentene en gang på det du skylder, så det er ingen grunn til å bli flådd i prosessen, pass på at du sitter igjen med mest mulig, på et hvert tidspunkt, og unngå noen som helst form for avtaler, annet enn gjeldsordning de neste syv årene (fem år, pluss to års karantene).

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For det første, så er det faktisk NAV du bør henvende til deg for gjeldsordning.

Alle kommuner er pålagt å tilby gjeldsrådgivning til slike som deg, og dette vil du bli henvist til gjennom NAV på stedet du bor.

Kommunens gjeldsrådgiver vil hjelpe deg med å få oversikt over gjelden din, og å søke gjeldsordning hos namsmannen.

Det er verdt å merke seg at du per i dag skal sitte igjen med rundt 8500 i livsopphold samt penger til boutgifter.

Dersom du ikke bor noe sted, så blir det vanskelig å dokumentere boutgifter, å du vil i beste fall ende opp med en skjønnsvurdering hvor du får beholde noen tusen til boutgifter. I verste fall får du ingenting til boutgifter, dersom namsmannen mener du ikke har slike utgifter.

Det er også verdt å merke seg at satsene for livsopphold gjelder i Norge.

Dersom du over lengre tid oppholder deg i for eksempel Polen, så skal i utgangspunktet satsene til livsopphold justeres etter kostnadsnivået i landet du oppholder deg. For Polen betyr det i underkant av 4000,- per måned i livsopphold.

Du tjener ingenting på å legge til rette for dine kreditorer i det stadiet du nå har kommet til, dessverre. Gjør ting så vanskelig som mulig, gå aldri med på betalingsordninger eller lignende. Pass på at namsmannen og særnamsmenn som skatteetaten samkjører korrekt, og pass for all del på at du får dine 8500,- per måned, samt så høye bokostnader du kan klare å forsvare.

Det høres ille ut, men slik er virkeligheten. Du vil uansett aldri klare å dekke rentene en gang på det du skylder, så det er ingen grunn til å bli flådd i prosessen, pass på at du sitter igjen med mest mulig, på et hvert tidspunkt, og unngå noen som helst form for avtaler, annet enn gjeldsordning de neste syv årene (fem år, pluss to års karantene).

Endelig et litt fornuftig innlegg her.

Er kjent med at jeg har rett til hjelp fra NAV og gjeldsrådgiver fra kommunen. Men det blir bare rot og surr å involvere dem i prosessen. Derfor samler jeg sammen informasjonen selv og tropper egenhendig opp hos Namsmannen og.

Slik jeg har forstått det, skal jeg på egenhånd komme med forslag til løsning på Gjeldsordning, der jeg selv har satt opp inntekter + utgifter som blir kontrollert / gjort i samråd med Namsmannen. Slik jeg har forstått det er kun Namsmannen en "advokat" - som mekler mellom meg og kreditorene - før dem stempler saken som åpnet, når forhandlingene er ferdig innen fire måneder fra gjeldsforhandlingene formelt blir startet. 

Jeg er ikke helt sikker på denne prosessen. Men det heter at jeg skal ha 8500 + "rimelige boutgifter" dekket. Men hva som er boutgifter kan jo diskuteres. Noen er samboere, noen eier, noen leier, noen bor på campingplassen, noen bor hjemme hos foreldre og "leier" hos dem. Jeg har også snakket med flere som har leid en stor kåk - for deretter å ha fremleie på et ledig rom, der de får tilbake 50%. 

I mitt forslag tenkte jeg å sette enkelt opp 8500 + 7500 til boutgifter. Altså 16 000 til meg. Resten kan kreditorene få. Her er det ikke hundre poster med alt mulig. Jeg tenker regnestykket er så enkelt satt opp, uten masse tilleggsposter som forsørgerbidrag, underholdsbidrag, tilleggstøtter og andre utgifter. Livsopphold + bolig. Thats it. 

Det som er interessant er posten som innebærer boutgifter. Jeg leste hele loven om Gjeldsordning på lovdata.no sist natt. Og det virker som veldig mye er på basert på skjønn. 

Jeg var ikke kjent med at livsoppholdssatsen ble nedjustert til det landet man flytter til. Men når jeg sier at jeg ønsker å flytte - tenker jeg ikke å fullstendig utvandre fra Norge. Med en god reiseforsikring kan jeg være "ute" 90 dager om gangen. Det er godt nok for meg. Hoppe litt frem og tilbake. 

....

Og ja, det er forskjell på å dra penger ut av staten - og sørge for at disse helvetes kreditorene får minst mulig. Det har jeg absolutt ikke noe i mot. De fortjener minst mulig. 

Så det er kanskje det jeg burde gjort. Leid en større leilighet, etter "rimelige grenser" - og leid ut via Airbnb eller lignende. ;P

Lenke til kommentar

Du må selvfølgelig ikke gå gjennom kommunens gjeldsrådgiver dersom du ikke vil, du kan ordne alt selv.

Svært mange har jo problemer med å få oversikt, å orker ikke ta tak i det selv, derfor ordner kommunen det.

Det første du må gjøre, er å få oversikt over hvem du skylder penger til, og hvor mye.

Ved gjeldsordning fyller man ut et skjema som viser kreditorer og gjeld, du kan bruke det :

https://www.politiet.no/globalassets/02-tjenester-admin/namsmann-og-forliksrad/gjeldsordning/skjema-som-viser-gjeldsoverskit-b.pdf

Deretter heter det seg jo at man skal ha forsøkt å komme til enighet først på egen hånd.

Det betyr at det enkleste er å selv skrive til hver enkelt kreditor med et forslag til løsning.

Har du ingenting å tilby, så vil jo et forslag normalt bare være at du ber om å få slettet gjelden.

Et kort brev som forklarer situasjonen og skisserer en løsning, pluss en oversikt over all gjeld samt dine utgifter osv. sendes til hver kreditor. Kan du tilby noen som helst form for dividende så hjelper jo det.

Er det snakk om inkassoselskaper, så godtar de normalt ikke sletting av gjeld uansett, målet ditt er kun å få skriftlig dokumentasjon som viser at du har forsøkt på egen hånd når du søker gjeldsordning, ettersom det er et av kravene.

Det du trenger for å søke gjeldsordning er

1. Dokumentasjon på at du selv har forsøkt å komme frem til en ordning med kreditorene, eller en redegjørelse for hvorfor et slikt eget forsøk ikke har vært gjennomført

2. Kopi av selvangivelser/utskrift av ligningen for de 3 siste år for både deg og eventuell ektefelle/samboer

3. Kopi av lønns- og/eller andre utbetalinger for de 3 siste måneder for både deg og eventuell ektefelle/samboer

4. En kort beskrivelse av din situasjon og hvordan den har oppstått

5. En oversikt over gjelden, benytt eget skjema lenket til ovenfor

6. Dokumentasjon for boutgifter. Relevant dokumentasjon kan være kopi av husleiekontrakt, dokumentasjon for brannforsikring, kommunale avgifter, fellesutgifter, og renter og avdrag på pantesikret gjeld

7. Oversikt over utgifter til barnepass, bidragsforpliktelser eller medisinutgifter dersom du har slike utgifter

Dette leveres sammen med utfylt søknadsskjema til namsmannen

https://www.politiet.no/globalassets/02-tjenester-admin/namsmann-og-forliksrad/gjeldsordning/soknad-om-gjeldsforhandlinger-bokmal.pdf

Deretter ordner namsmannen resten, men du må sannsynligvis møte opp et par ganger, eventuelt i tingretten også dersom tvungen gjeldsordning må gjennomføres, altså at kreditorene dine ikke går med på dette frivillig.

Så er det altså fem år med gjeldsordning. Perioden kan settes både kortere og lengre, men fem år er nærmest utelukkende det som blir benyttet.

Etter disse fem årene slettes gjelden, og du er fri, men det er verdt å merke seg at du fremdeles har to år med "karantene", altså dersom du mottar gevinst, arv eller lignende i løpet av de første to årene etter at du er ferdig med gjeldsordningen, så kan den settes til side, slik at du må vente minst 7 år før du vinner i lotto.

Merk også at det finnes et "smutthull" for arv. Dersom du har foreldre eller annen familie du kan komme til å arve i løpet av de neste syv årene, kan de i henhold til dekningsloven testamentere slik at arven ikke kan gå til kreditorene dine, uansett hva som hender.

• Liker 1
Lenke til kommentar

adeneo: Tusen hjertelig takk for svar - og ikke minst skjemaene du lenket til. Du svarte på alle de manglende trådene jeg hadde når det kom til søknaden. Skulle nesten tro du jobbet med det. 

Etter skatt vil jeg altså få 19 000 +/-

Med livsopphold på 8500 - er det 11 500 igjen. Det kunne vært fristende å flytte til en litt bedre leilighet. Det vil uansett ikke påvirke livsoppholdet - altså det jeg sitter igjen med, så vidt jeg forstår det. 

Hadde jeg klart å gått i 0,- Slik at kreditorene ikke får noe som helst. Ville jo det vært veldig enkelt for min del. Personlig har jeg et sterkt ønske om å betale ned både restskatt og studielån. Altså statlig gjeld. Men resten av de private bankene / kreditorene har jeg lite til overs for.

3000 fordelt på 100+ kreditorer = I snitt vil altså hver av kreditorene få 30 kr pr mnd. 90% av gjelden min ligger hos fire-fem store aktører. Med tanke på dividende vil jo enkelte kreditorer få knapt 1-2 kroner pr mnd. Det vil jo koste mer for kreditorene å behandle dette, enn pengene de får inn. Er det da sannsynlig at mange av de mindre kreditorene velger å slette gjelden - da det ikke er hensiktsmessig å kreve den inn? 

Bør jeg selv lage et regnestykke der dividende er delt inn på forhånd, når jeg sender inn forslag til løsning hos kreditorene?

"Hei hei, kjære kreditor. Det er mange store før deg, derfor har jeg kun 10 kr/mnd å tilby." :p 

Tusen takk for svar!!

Lenke til kommentar

Etter skatt vil jeg altså få 19 000 +/-

Med livsopphold på 8500 - er det 11 500 igjen. Det kunne vært fristende å flytte til en litt bedre leilighet. Det vil uansett ikke påvirke livsoppholdet - altså det jeg sitter igjen med, så vidt jeg forstår det. 

Hadde jeg klart å gått i 0,- Slik at kreditorene ikke får noe som helst. Ville jo det vært veldig enkelt for min del. Personlig har jeg et sterkt ønske om å betale ned både restskatt og studielån. Altså statlig gjeld. Men resten av de private bankene / kreditorene har jeg lite til overs for.

Husleie og annet nødvendig påvirker ikke livsoppholdet nei, men 8.500,- høres noe høyt ut, men det er forskjell fra kommune til kommune på det der.

Den holdningen blir for dum etter min mening. Akkurat som jeg skal si at jeg ikke har noe til overs for idioter som setter seg selv i gjeld de ikke klarer å betale, det blir for teit. Om noe så bør du ha lite til overs for staten som ikke har strengere regler når det kommer til å styre grensene for hva bankene kan låne ut til folk i dyre forbrukslån og kredittkort. Gambling er også en aning forbudt i Norge så vi kunne kanskje ha gjort det ulovlig for nettcasinoene å ha norske kunder.

Skjønner selvfølgelig at du kanskje er bitter, men det er viktig å akseptere samfunnet og situasjonen og ikke prøve å legge skylden på andre som det virker som du gjør med det utsagnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...